Autoblog advies: lompe vakantiesloep voor 2.5k

Auteur: , 72 Reacties

Een droomauto die goedkoper is dan een huurauto!

Audi A8 3.7 5v Pro Line (D2) '00

Het nadeel van auto’s zijn de gebruikskosten. Als je meer dan 25.000 km per jaar moet afleggen, dan begint autorijden een wel heel kostbare bezigheid te worden. Dingen als verzekering, afschrijving, brandstof en dergelijke hakken er flink in. Dat is mede (lees; vooral) te danken aan een vrolijk belasting-heffende overheid.

Dat is jammer, want als je dus veel rijdt, is een leuke auto bijna onmogelijk. Het moet dan een verstandige keuze worden. Niet alleen met leaseauto’s is dat het geval, ook bij een occasion is het iets waar je rekening mee moet houden. De kosten voor het gebruik zijn nu eenmaal erg hoog. Dat betekent dat wij bij het geven de Autoblog adviezen vaak rekening moeten houden met rationale argumenten.

Daar is vandaag minder sprake van. Voor vandaag behandelen we een aanvraag van Frederik, een 25-jarige rechtenstudent. Samen met drie anderen vrienden zijn ze van plan om de gehele zomer ‘te werken aan hun scriptie’ in Zuid-Spanje. Om met Dr. Evil te spreken: right… Ze willen een auto kopen waarin ze met hun vieren in alle comfort naar Spanje kunnen cruisen. Het plan is om alle vier geld in te leggen voor vervoer. Een gedeelte is voor de auto, de andere helft voor preventief onderhoud. Ze willen ongeveer 2.500 euro uitgeven aan de auto, de rest is voor onderhoud. Frederik heeft al een beetje rondgekeken en het viel hem op dat de Mercedes-Benz S-Klasse verrassend betaalbaar is. Mercedes staat voor groot, luxe en betrouwbaar, toch?

Het hoeft overigens niet zo groot als een S-Klasse, een maatje kleiner mag ook. Zolang de auto maar een grote motor heeft in combinatie met een automaat. Ook moet de auto voorzien zijn van een goed werkende airconditioning. Dus liever eentje die bijgevuld moet worden dan eentje waarvan de thermostaat kapot is. Qua afschrijving maakt het niet zoveel uit, ook al krijgen ze de oud-ijzer prijs ervoor terug, dan nog is het goedkoper dan een auto huren.

De eisen en wensen van Fredrik & zijn Kornuiten in een tabel:

Huidige /vorige auto's:OV, OV-fiets, fiets, bierfiets.
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 2.500 excl. onderhoud
Jaarkilometrage:In totaal zo'n 10.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine lijkt het verstandigst
Reden aanschaf andere auto:Vakantie auto
Gezinssamenstelling:4 'volwassen' studenten
Voorkeursmerken /modellen:Mercedes-Benz S-Klasse van 1999
No-go modellen / merken:Koreanen of Japanners. Kan heel betrouwbaar zijn, maar het moet stijl hebben.

Doe het niet: Mercedes-Benz S-Klasse (W220)
Ja, die Mercedessen zijn een leuk idee. Dat je zo’n auto hebt voor zo weinig geld is eigenlijk niet voor te stellen. Een goed exemplaar krijg je bijna niet voor dat geld. De aandrijflijn is over het algemeen behoorlijk sterk. Bak en motor zijn ook het probleem niet. De ‘W220’ kent drie grote aandachtspunten: defecte hydraulische vering, slecht functionerende electronica en roest. Reken erop dat je flink moet investeren om het veersysteem te repareren. Je kunt dan beter een S-Klasse zoeken in een betere staat, voor meer geld. Het zijn fantastische auto’s, maar je gaat geheid de mist in met een te goedkoop exemplaar.

Mercedes-Benz S320 (W220) '98

Volvo S80 2.9
€ 2.250
2001
270.000 km

In plaats van een S-Klasse is deze Volvo precies wat je wilt. Waarschijnlijk. De Volvo S80 is een maatje kleiner dan de S-Klasse, maar nog steeds bovengemiddeld groot. Qua binnenruimte scoort de auto een stuk beter dan een gelijkwaardige BMW 5 Serie E39, om maar eens een zijstraat te noemen. Waar de V70 een bijna iconische status kent in Nederland, geldt dat niet voor de S80. Je treft ze aan voor aanzienlijk minder geld. Voordeel is dat de S80 geleverd is met de 2.9 motor. Een zes-in-lijn met 204 pk en uitstekende manieren, echt een bijzonder fijne krachtbron. Overigens zijn de vijfcilinder motoren eveneens niet te versmaden, dus het hoeft niet per se een 2.9 te zijn. Een andere Zweedse optie in dit prijssegment is de Saab 9-5. Mocht je voor die auto gaan, sla dan de zescilinder over. Dat was niet de betrouwbaarste motor van Saab.

Volvo S80 2.9

Chrysler 300M 3.5

€ 2.100
1999
170.000 km

De Chrysler 300M is de voorganger van de veel populairdere 300C. Ondanks dat de namen erg veel op elkaar lijken, konden de verschillen niet groter zijn. De 300M komt veel Europeser over. Dankzij het ‘cab-forward’ design van de auto is er een enorme hoeveelheid binnenruimte beschikbaar. De 3.6 V6 motor levert dik 250 pk, voldoende om om mee vooruit te kunnen. Qua rijeigenschappen is het geen sportieve auto, maar voor een Amerikaan uit die periode stuurt het zeker niet onaardig. Veel ruimte, veel comfort en een sterke airco: deze auto lijkt wel gemaakt voor dit soort ritten. In het budget zijn ze eenvoudig te vinden. Ook exemplaren in behoorlijk goede staat zijn geen enkel probleem. De auto heeft overal bekerhouders, ook wel fijn. Houdt er echter wel rekening dat je deze auto zeer moeilijk zult verkopen na afloop. Bijna niemand kent de auto en van de mensen die hem wel kennen is slechts een heel klein gedeelte geïnteresseerd.

Chrysler 300M 3.5 '99

Renault Grand Espace V6 Initiale (J81)
€ 2.200
2006
255.000 km

Eigenlijk waren we op zoek naar een Renault Vel Satis. Als je gaat voor een Vel Satis in die meest luxe trim (Initiale) in combinatie met de dikste motor (3.5 V6 van Nissan), kun je er voldoende in het budget vinden. Zelfs heel behoorlijke exemplaren, vanaf 500 euro vind je deze wagens. Een andere optie is de Renault Grand Espace. Die is leverbaar met de zelfde motor + uitrusting. Het was destijds een van de meest luxe en vlotte MPV’s. Oh, en de ruimste. Ondanks dat jullie waarschijnlijk niet met een enorme aanhanger of dakkoffer gaan rijden, met deze auto is het niet nodig. Deze auto geeft een nieuwe dimensie aan het woord ruim. Deze auto’s hebben echter een enorm slechte reputatie en dat is grotendeels terecht. Zeker in de eerste paar jaar kende de auto de nodige kinderziekten, maar de meeste zijn allang aangepakt. Kijk even goed naar de aanwezigheid van recente historie in de vorm van facturen en boekjes.

Renault Grand Espace V6 Initiale (J51) '06

Opel Signum 3.2 Cosmo (A)
€ 2.250
2005
225.000 km

Vaak wil het lonen om eens te kijken naar buitenbeentjes. Een Volkswagen Phaeton is nog te duur en is een financiële tijdbom gezien de prijs van het onderhoud. Als je op zoek bent naar veel ruimte en een grote motor, wat dacht je van een Opel Signum? De Opel Signum staat op het ‘Epsilon Platform’ waar auto’s als de Fiat Croma, Opel Vectra en Saab 9-3 ook op staan. Echter, voor de gelegenheid is de wielbasis verlengd voor de Signum. Het is dus een auto waar je met zijn vieren zeer ruim in kan zitten. De 3.2 motor is een fijne metgezel en met 218 pk meer dan voldoende sterk. De Signum is aanzienlijk minder zwaar dan de andere auto’s uit het overzicht. De grootste uitdaging is om een goed exemplaar te vinden. Niet zozeer in het budget (geen een Signum is meer dan 2.5 mille waard), maar vanwege de staat.

Opel Signum V6 '05

Semi-Yolo: Audi A8 3.7 5v Pro Line (D2)
€ 2.450
2000
265.000 km

De S-Klasse is een gewilde youngtimer. Altijd al geweest. De BMW 7 Serie uit de jaren ’90 (E38 voor intimi) is voor velen de mooiste grote sedan ooit gebouwd. Dat zie je terug in de prijzen. Alle nette 7 Series zitten ver boven het budget. Een Lexus LS400 dan? Nope: iedereen weet dat Lexus onverwoestbaar is, dus ook die zijn niet te betalen. Een Audi A8 van de D2 generatie kan soelaas bieden. Wij vonden een A8 3.7 zonder quattro, maar wel met Jacquard Satin stoffen bekleding. Hoe cool is dat? Waarschijnlijk dat dat de prijs ook een beetje drukte. De A8 3.7 is de sterkste (260 pk) voorwielaandrijver die Audi ooit heeft gebouwd. De auto is ruim, relatief licht en absoluut niet zuinig. Een atmosferische V8 met ouderwetse automaat is dat nooit. Het zijn echter wel briljante auto’s om lange stukken achter elkaar te cruisen.

Audi A8 3.7 5v Pro Line '00

YOLO: Lincoln Navigator (UN173)
€ 2.250
2000
345.000 km

Als je met een grote, lompe en comfortabele sloep Spanje onveilig wil gaan maken, waarom niet meteen in de grootste en lompste sloep in het budget? Ja, het ding zuipt echt als een tempelier, maar je krijgt daar wel veel voor terug. Zoals een ware King of The Road zitpositie. De V8 sleurt er altijd lekker aan (in ruil voor een sloot benzine uiteraard) en de airco is uitmuntend. Check wel even of ‘ie het goed doet, want Lincoln onderdelen kunnen soms wat lastig verkrijgbaar zijn.

Lincoln Navigator '00

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



72 reacties

Rechtenstudenten die zichzelf nu al te serieus nemen door te zeggen dat ze “in stijl” moeten rijden…
@chrisvonmeer: Misschien heb ik het gemist maar ik las nergens iets over “in stijl”, enkel iets over comfort voor 4 personen en een grote motor. De jongens willen een leuke auto voor hun reis en verblijf in Spanje. Er is toch geen enkele noodzaak om daar een oordeel over te vellen.
@alfapeter: Staat bij no-go modellen: “geen Aziatische auto’s, want de auto moet wel stijl hebben”

Overigens snap ik niet dat ze geen Diesel of LPG willen hebben
@theblazerunner: Dat snap ik wel
@chrisvonmeer: life is to short to drive boring cars
@chrisvonmeer: als ie heel moet blijven is die 300m zeker zo goed als die A8, al zou ik sneller voor de 8 kiezen. Maar toen wist ik nog niet dat er een Lincoln voorbij zou komen. Doe meteen die V8! Die blijft wel heel, elektronica zal wel kapot gaan maar blijft gewoon rijden. Stijl en heel veel ruimte, zoveel beter als een afgezaagde espace!
Alfa 166?
@alfapeter: Of juist de Lancia Phedra met dezelfde 3.0 V6
@alfapeter: Juist, goede ervaringen gehad met een (praktisch afgeschreven) 166 2.4 10v JTD Dwars door Europa 6000km

Heerlijk de cruise op 200 en comfortabel als maar kan!
@theblazerunner: ja heerlijke auto en dito blok
@alfapeter: Ze moeten Spanje wel halen he
@michaelb: ruim 3 ton op de tellert toen ik de mijne wegdeed. Top ding en een kwaliteit leder waar de duitsers, amerikanen en japanners een puntje aan kunnen zuigen..

Ik dacht zelf meteen aan de 164 3.0 alleen zullen die wellicht moeilijker te vinden zijn…
Volvo 960 Estate!!
@kennone: veel te populair, dus duur. Wel aardig verkoopbaar weer.
Is het voor die paar maanden met zoveel kilometer niet gunstiger om een diesel te rijden?
@weekert: nee, als je hem niet binnen een maand verkoopt dan heb je het verschil in benzinekosten al. Daarnaast moet ie ook wen beetje van tevoren gekocjr dus pak hem beet 3 maand extra wegenbelasting voordat hij weg is. Lijkt mij niet rendabel.
XM?
@pallas: Ook mooi en qua comfort niet te overtreffen.
Ga met de bierfiets, maakt meer indruk op de studentenvereniging.
“Het moet stijl hebben” zou ik vervangen door “het moet een leuk verhaal opleveren”. Ga dan voor iets volslagen idioots, zoals een Lancia Thesis, of een Caprice ex-begrafenisauto. Of ben een echte bink en haal een ranzige Jaguar, of beter nog: een vadsige Daimler Double Six. In ieder geval iets memorabels, en niet zoiets mufs als een A8.
@vaakbenjetebang: eensch, echter, zo’n D2 is net aan leuk genoeg. Met zijn vieren een E34 opzoeken en net doen alsof je in Ronin zit. De Slopel, Volvo, Chrysler en Renault zou ik laten gaan; veel te weinig swek.

Ik denk dat de keuze voor de S niet zo’n verkeerde is, alleen de modelgeneratie is verkeerd. Echte rechtenstudentjes opteren natuurlijk voor de W140, de ultieme auto van de Oostblok maffia. Kan je later tijdens het werk anekdotes uitwisselen met de clientèle.
@jaapiyo:
Een E39 kan ook hoor.
@jaapiyo: Ja, een W140 past inderdaad veel beter dan een W220. Het is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak maar zo’n D2 is wat mij betreft een bloedeloos stukje engineering – weliswaar op sommige punten afwijkende engineering ten opzichte van zijn directe concurrenten wat hem iets bijzonders geeft, maar om te rijden en een band mee op te bouwen… nee, voor mij persoonlijk niet. Het ding kleurt op alle fronten domweg te netjes binnen de lijntjes. Niks voor mij dus.
@jaapiyo: heb een tijdje in het midden oosten rond gereden met een e38 740i. Echt een pornosloep…
@cloverleaf: ik rij al vier jaar in Limburg met een E38 740 rond. Komt op hetzelfde neer. 😋
@vaakbenjetebang:
Jaaaaa! Een Double Six!
Dan zijn ze verzekerd van mooie verhalen. Een hypercomplexe V12 met zo’n beetje ingebouwde koelproblemen die van zichzelf al ontstellende hoeveelheden hitte produceert en die vanwege de krappe motorruimte die hitte niet lekker kwijt kan.
En waarbij het bijvullen van koelvloeistof een procedure is die het lanceren van een Space Shuttle simpel doet lijken (ik heb afgelopen zomer drie weken een XJ-S V12 verzorgd).

En dan naar Spanje in de zomer.

Maar het is wel de meest stijlvolle manier om langs de kant van de weg te staan. En hilarisch om te tanken. Gewoon midden tussen twee pompen gaan staan en dan links en rechts tegelijk volgooien. Je hebt ook genoeg gelegenheid dit te oefenen, met een verbruik van rond de 1:6.

Doe dan wel een XJ40, die zijn het goedkoopst en hebben een betere 6 liter onder de kap.
@sabrerator: … maar dat wil je toch juist? Potentiële ellende, vrienden en familie die rampspoed voorspellen die grotendeels uitkomt, maar dan toch dat glorieuze moment van uiteindelijk met hangen en wurgen aankomen, na minimaal 1 bange nacht in de auto te hebben doorgebracht op een verlaten Aire vlakbij een ongure banlieu?

Af en toe mis ik het student-zijn.
@vaakbenjetebang:
Klopt, daarom raad ik hem ook aan.

En weet je, het zou zomaar eens mee kunnen vallen.
(Of tegenvallen, afhankelijk van je standpunt. Het kunnen knap taaie rakkers zijn. Een late “40” is behoorlijk goed)
@sabrerator: wij begrijpen elkaar! Gereedschap mee en gaan!
Leuke zoektocht trouwens, maar die eerste alinea is natuurlijk lekker populistisch: als je veel rijdt zijn juist zaken als afschrijving, brandstof en onderhoud grote kostenposten. Niet de MRB, dat wordt juist relatief minder.
@stalensnuitje: de geste van het vrrrrhaal klopt wel maar op dit detail heb je natuurlijk gelijk. Ook de reden dat ik geen E38 heb.
Verkijk je trouwens niet op de verzekering van zo’n ooit-duur-oud-lijk als je jong bent en misschien nog geen schadevrije jaren hebt. Zelfs een WA kan al aardig uit de hand lopen. Voor een paar maanden geen ramp, maar het is misschien wel handig om voor je iets koopt te informeren of je dat type auto een beetje ‘voah wenagh’ kunt verzekeren. Dat geld kun je beter uitgeven aan bier… ik bedoel: aan referentiematerialen voor de scriptie.
@vaakbenjetebang: vanaf 25 jaar kost dat geen hout meer tegenwoordig. Even zo’n vergelijkingssite aanvuren, er is altijd wel een vzmij die klanten wil werven.
@jaapiyo: Zou goed kunnen hoor, maar een jongere vaakbenjetebang heeft in zijn studententijd aardig wat vage hokken, boten en sloepen naast de daily Alfa’s gehad. En destijds logen de premies er soms niet om.
@vaakbenjetebang: Moet ik wel bij zeggen dat ik op mijn 24e student-af was, dat scheelt vast.
Chrysler of Yolo!
@toyotafortuner: 300M! Heb leren rijden met 300M met Startech goodies. Was ex wagen van een Duitser die niets anders deed van Frankrijk Duitsland te rijden. Ook veel fijne ritjes mee gehad en buiten hoge tax (belgie) en onderhoud was er niets aan! En inderdaad de verkoop ging traag
Om deze jongens weer even met beide benen op de grond te zetten:

Fiat Panda 1.1 Fire uit vroeg jaren ‘90, eventueel met dakkoffer. Avontuur en goed verhaal gegarandeerd.
@joost1990_2: 140km/h bergaf en dan kijken wie de meest angstige blik heeft.
@dees: ik denk oma in de dakkoffer
Saab 9-5, met wat zoekwerk kun je zelfs een Aero (eventueel Estate) scoren, anders zijn er zat met een wat zwakkere 2.3t motor. Niet zo groot als een S of A8 maar ruim zat voor 4 personen. En gaat er eens iets stuk dan kost dat niet gelijk evenveel als de aanschafprijs ;-)
@t5power: vorige week nog een 9-5 2.0t estate automaat van Zweden terug naar Nederland gereden. Wat is dat een heerlijke reisauto zeg. En zelfs met 150 pk is het al prima cruisen op de snelweg. Ik zeg dus ook: Saab! Oh, en als citrofiel moet ik natuurlijk ook de XM aanbevelen. Of misschien zelfs een mooie CX?
Ik mis een alfa in het lijstje
Koop gewoon die s klasse. Een retourtje Spanje en weer terug trekt die vast nog wel.
@towi1989: retour is heen en terug, dat weet je hé? :)
Ik kan er maar één bedenken die heel erg mooi in het plaatje past. Zo mooi dat alles wat je verder kan bedenken in het niet valt.

Een ouwe Jaguar XJ natuurlijk!

Dat je niet de mooiste in deze prijsklasse zal vinden maakt niet uit, een XJ verliest niet zo heel snel zijn stijl en klasse. Integendeel.
als ze schijt hebben nemen ze de lincoln
Volvo V70 of Saab 9-5. De Signum is mooi, fijn en betrouwbaar maar waarschijnlijk veel te weinig klasse voor dit clubje
coffeecup: ik zeg SAAB 9-5 estate all the way! Zelf in 2012 rondje Italië / Kroatië gedaan , 6700 km, 3 vrouwmensen , boot tent dakkoffers no problem…. en na afloop een stukje winst op de auto

De Signum is een reisauto zonder kofferbak …. 😏



Citroën C5 V6? Met veerbollen.
Mijn advies: Ga voor een Alfa 166 of voor een USA iets.

En dan voor max 1250euro. Lukt makkelijk. De rest geef je uit aan bier.
Renault Safrane. Citroën xm of Peugeot 605/607.
Geweldig! Best goed idee zo’n wagen kopen, ik zou voor die heerlijke A8 gaan
Lekker laten staan en voor €2500 lekker gaan vliegen. Zou het wel weten.
S8 D2 met v6 wellicht?
De S80 en de Chrysler lijken mij de betrouwbaarste opties. De Signum heeft niet zo’n beste reputatie op dat gebied als ik Auto Motor und Sport mag geloven. Voor een Espace moet je ook vrij (over)moedig zijn. A8 misschien ook nog wel een aardige optie. Lincoln lijkt me gekkenwerk.
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden. Volvo S80 2.8 T6 Gtr. Comfort – Verkoopprijs: € 1.900,-
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/volvo-s80-2-8-t6-gtr-comfort-benzine-grijs-7bcde582-25dd-7526-e053-e250040a1eee

Waarom geen dikke Volvo S80? Lijkt me best betrouwbaar en heeft serieus veel ruimte.
Volvo 960?
Als je in stijl wilt moet je bij de Britten zijn. Jaguar is al besproken maar de Rover 75 is natuurlijk ook een optie.

Heb je alleen minder kans op leuke avonturen want ze zijn ontzettend goed. Zoek een discutabel exemplaar op dus, want verhalen en avonturen ontstaan niet als alles perfect gaat!
Jammer dat ze Aziaten uitsluiten. Met een LS400 had je de beste S-klasse gehad die je kon wensen. En wat mij betreft een stuk stijlvoller dan de Mercedes evenknie die uit die generatie toch wel erg snel is afgegleden tot kamperniveau.
Na-vi-ga-tor! Na-vi-ga-tor! Na-vi-ga-tor! Na-vi-ga-tor! Na-vi-ga-tor! Na-vi-ga-tor! Na-vi-ga-tor! Na-vi-ga-tor! Na-vi-ga-tor! Na-vi-ga-tor! Na-vi-ga-tor! Na-vi-ga-tor!
Cadillac STS of een mooie Opel Omega station met V6?
Cadillac, Jaguar S-Type V8, E-Klasse V8, A6 4.2 of toch de S80. Voor dat geld heb je wagens die technisch prima zijn, maar je moet vaak matig bodywork voor lief nemen. MP staat er vol mee. Vermijd opties als luchtvering, let op foutmeldingen en vooral te schone motorblokken (die zijn schoongespoten).
W220 luchtvering gaat vaak kapot. Is 9/10 keer compressor. Bij dealer ongv 400. Alieexpress 19 eu. Wij hebben er 2 voor de carbagerun. Beide kapotte compressors. Beide een S500. Totaal geen problemen mee gehad. En we hebben ze flink op de kloten gegeven. En ze hebben meer dan 400 dkm. Op de kop.
LS400 heeft ook mijn stem! Geen idee wat ze kosten….

Een Saab 9-5 wat hierboven in de comments wordt aangeraden is echt wel krap op de achterbank hoor, daar wil je als uit de klei getrokken bralstudent van 1m90 echt niet ingepropt worden tot aan Spanje.
“Ze willen een auto kopen waarin ze met hun vieren in alle comfort naar Spanje kunnen cruisen.” Daaruit leidt ik niet af dat ze echt zoeken naar een risico-auto. 2.500 voor aanschaf en 2.500 voor onderhoud. Dan kan je wat mij betreft net zo goed de grens over naar Duitsland voor een huurauto. Krijg je een nieuwe E-segment station van de Duitse drie mee (wat lijkt te voldoen aan de “stijl” die hier wordt bedoeld) voor onder de streep 12,5 euro per persoon per dag met vier man. Weinig risico, geen gezeur.
Ik ben in 2017 op en neer gereden naar Zuid-Portugal. Voor die 5 weken een auto gekocht. Had de keuze uit een Astra uit 1994 (535 euro) en een Subaru Legacy 1992 (200 euro), beide automaat. Toch maar voor de Astra gekozen, gemiddeld 1 op 15 en binnen een week na thuiskomst voor 450 verkocht, met inmiddels kapotte uitlaat (en ja, dat had ik netjes verteld). Maar als we met zijn vieren waren gegaan had ik de Legacy genomen. Met een goede vervangendvervoerverzekering.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).