
We gaan op zoek naar een ruime wintersportauto mét AWD.
Afgelopen mandag was het al de dag van de lange medemens. Dat hebben we luister bij gezet door een overzichtje te maken met tips en handige auto’s voor lange mensen. Maar we kregen ook een aanvraag om even wat dieper op de materie in te gaan. Het gaat in dit geval namelijk niet alleen om de bestuurder, maar ook het kroost van de bestuurder
We kregen een aanvraag van Barry. Hij is zelf meer dan 2 meter lang. Op dit moment heeft hij een Volkswagen Tiguan. Deze heeft hij met zijn toen nog 13 jarige zoon geïmporteerd uit Duitsland. Maar ja, nu zijn we iets verder en is zijn zoon 15 en 1,92 meter. Het ziet er voorlopig ook niet naar uit dat de groei zal stoppen.
Een Touareg of Audi Q7 zijn overwogen, maar vallen af: ze zijn namelijk erg krap achterin. De auto moet geschikt zijn voor wintersport en het liefst zijn voorzien van vierwielaandrijving. De auto moet ruim zijn, zowel qua achterbank als kofferbak ruimte. Het mag wel een beetje karakter hebben. Wel is het belangrijk dat het interieur degelijk is, met goede afwerking en fijne plastics. Liever geen busjes
De wensen en eisen voor een ruime wintersportauto met AWD in een tabel:
Huidige auto/vorige auto’s | VW Tiguan, BMW 5 GT, Touareg, Mini Clubman, VW Golf 6, BMW i3S, VW Passat |
Koop / Lease | Koop |
Budget | 15000 |
Jaarkilometrage | 10000 |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Tiguan te krap |
Gezinssamenstelling | 2 volwassenen, 2 jongens |
Voorkeursmerken | niet echt |
No-go merken / modellen | Frans, busjes |
De eerste disclaimer: alle wensen met elkaar combineren voor een ruime wintersportauto met AWD is eigenlijk niet te doen. We hebben Marktplaats een paar keer op zijn kop gezet, maar er kwam niets uit. Een lichte zuinige Duitse premium-auto met veel ruimte en vierwielaandrijving bestaat simpelweg niet. Dus het gewicht-aspect hebben we even moeten laten varen.
Skoda Superb Combi 3.6 FSI 4×4 Laurin & Klement
€ 12.950 (Dld)
2010
130.000 km

Deze auto mag geen verrassing zijn. In het lijstje van afgelopen week kwam de auto ook voorbij. De huidige generatie Superb valt niet in het budget, maar je kan wel een fraai exemplaar van de vorige generatie vinden. Gezien de eisen, komt deze auto het dichtst in de buurt. De Skoda Superb is erg ruim en in dit overzicht het lichtste. Het interieur is niet het beste wat VW (en Skoda!) hebben gebouwd, maar verschrikkelijk is het niet.

Qua motor moet je voor de 3.6 gaan, die hebben namelijk minder issues dan de TSI-motoren. Daarbij klinkt ‘ie beter. Oh, en je hebt 260 pk onder de kap! In Laurin & Klement uitvoering is ‘ie ook lekker luxe. Je maakt er niemand mee jaloers, maar je bent zeker niet jaloers op de rest. Dit is een prinsheerlijke ruime wintersportauto met AWD, die nuchter beschouwd alles biedt wat je wenst!
Mercedes-Benz E 350 Combi 4Matic Elegance (S212)
€ 14.790 (Dld))
2010
150.000 km

Ja hoor, daar komt ‘ie weer. De Mercedes-Benz E-Klasse. In principe is het de beste alleskunner die je je maar kunt wensen. In vergelijking met een crossover is de ruimte enorm in deze auto. Je kunt met de banken naar beneden 2 kuub meenemen! Maar met een skikoffer erop kun je vol bepakt naar de wintersport rijden.

Ook met hele lange kinderen. De E-Klasse lijkt een half maatje groter te zijn dan de 5 Serie, alhoewel dat voordeel sinds die F11-generatie iets minder groot is. In Duitsland zijn deze ruime wintersportauto’s met AWD exemplaren te vinden in het budget. Ja, daar zitten importkosten bij, maar ze vallen mee (BPM is namelijk net op het laagste punt bij de 2010-modellen).
Audi A8 L 4.2 quattro (D3)
€ 14.460
2003
155.000 km

Misschien wel de ultieme wintersportauto. De Audi A8 van deze generatie wordt heel keurig oud. Het model komt nog vrij vers over, zeker in vergelijking met zijn voorganger. Ook het interieur is heel ordentelijk. Zeer fraaie materialen, nauwkeurige afwerking en hoog gevoel van kwaliteit. Het interieur is zeer ruim van opzet. Zowel voor- als achterin zit je als een vorst. Wat wel een nadeel is, ondanks dat er drie gordels achterin aanwezig zijn, wil je niet in het midden zitten.

Dat is echt een noodplaats. In principe zou een S-Klasse of 7 Serie ook een topoptie zijn, ware het niet dat de Mercedes lastig te vinden is met 4Matic en BMW’s van deze leeftijd niet met xDrive geleverd zijn. Leuk: die 4.2 motor is goed te vinden in het budget en maakt van de A8 bijna een snelle auto in 6,3 seconden zit je op de 100! Het gewicht valt relatief gezien heel erg mee.
Volvo XC90 3.2 AWD Momentum
€ 13.500
2007
160.000 km

De Volvo XC90 heeft in basis een platform van een voorwielaandrijver. Deze 3.2 liter grote zescilinder is dan ook overdwars geplaatst. Dit heeft als voordeel dat het ruimteaanbod aan boord net eventjes wat beter voor elkaar is. Het verschil met een Touareg is overigens niet enorm, maar het is zeker even handig om het uit te proberen. De XC90 is verder een uitstekende crossover, zij het niet een sportieve. De rij-ervaring is een beetje gezapig.

Een diesel past eigenlijk het beste bij het karakter van de auto. De prestaties zijn niet om over naar huis te schrijven, ondanks dat de auto niet is begrensd op 180 km/u. Voor een crossover is het gewicht bescheiden, maar niet in vergelijking met een Tiguan. Qua betrouwbaarheid is het zaak om zo laat mogelijke modellen te vinden met zo min mogelijk kilometers en zoveel mogelijk gedocumenteerde onderhoudshistorie, Dat geldt eigenlijk voor alle auto’s in het rijtje.
Honda Legend SH-AWD (KB1)
€ 12.900
2008
125.000 km

Deze kwam laatst al een keer voorbij en nu dus nog een keer. De Honda Legend is namelijk ook een auto met veel ruimte en vierwielaandrijving. Het handige is: alle uitvoeringen hebben 300 pk, een automaat en AWD. Het nadeel: je vindt ze bijna niet. Nieuw kocht alleen de Honda-dealer ze (per ongeluk waarschijnlijk). Qua betrouwbaarheid staan ze hoog aangeschreven.

De prestaties zijn redelijk goed, alhoewel je van 300 pk méér verwacht. Het verbruik is vrij stevig, wat je minimaal verwacht met 300 pk. De binnenruimte is heel erg goed op de achterbank al helemaal. Enig puntje: alle Legends hebben standaard een zonnedak, dus check even of je er dan nog goed in past. Ook zit je vast aan een sedan-carrosserie. Er was geen ‘Wagon (hoe cool zou dat zijn?).
Mercedes R 350 Lang 4Matic (W251)
€ 14.900
2008
140.000 km

Als je twijfelt of iets wel of niet past: ga voor een R-Klasse. Daar past het altijd in. Zeker als je voor een ‘Lang’ gaat. Het is een grote, relaxte cruiser met zeer veel luxe. Qua plastics en afwerking is het duidelijk een Amerikaanse auto. Verwacht geen Audi-kwaliteit. Maar het is echt meer dan voldoende, zeker als je een luxe exemplaar zoekt.

De 3.5 V6 is een prima motor, maar verwacht geen topprestaties. De R-Klasse is zwaarder dan de E-Klasse. Net als in de Volvo maakt het je overigens niet uit. In een ruime cocoon van leer, leder en een puike stereo ben jij al vakantie aan het vieren bij het uitrijden van de straat.
YOLO: Chrysler 300 Hemi AWD (LX)
€ 13.750
2007
135.000 km

Helaas is het bijzonder lastig om ons te houden aan de eisen. Een lage prijs, laag gewicht, veel karakter et cetera: niet alles te combineren en dus moeten er concessies gedaan worden. Maar als je dan toch een ruime auto zoekt voor de vakanties met vierwielaandrijving: Check de Chrysler 300C Touring Hemi V8. De V8 in deze motor is niet efficiënt, maar wel behoorlijk betrouwbaar. Dus net als bij een Subaru betaal je niet alleen meer aan brandstof, maar veel meer aan reparatiekosten.

Daarbij klinkt de motor van deze Chrysler echt geweldig. Zó hoort een V8 te klinken. Heel erg mooi is het interieur niet, maar eerlijk is eerlijk: het slijt ook minder dan veel premium intrieurs. Daarbij past het bij het rechtoe-rechtaan karakter. De rijervaring is niet verkeerd, uiteraard een tikje Amerikaans. Met een redelijke veer-demper upgrade kun je dat er uit halen en is het stiekem best een fijne (doch afstandelijke) auto. Daarnaast heeft ‘ie bakken karakter en is het ook nog eens een originele auto.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Die E- Estate is denk ik idd wel de beste allround auto voor deze man en standaard voorzien van niveauregeling op de achteras en de ruimste auto in zijn klasse . In 350 uitvoering icm 7- g tronic echt een superfijne reisauto!👍
@Charles Taycan 4S: dat kun jij weten😉
@michelschouten, zeker en vast!😜👍
@Charles Taycan 4S: eens een andere opmerking ipv over porsche 😁 maar is idd de beste oplossing hier
@tortuga, merci, ben van meerdere markten thuis maar zeker ook van Mercedes!😉👍
De W212 is zeker een goede en fijne auto. Maar als sedan alleen te pruimen met het AMG pakket en als T … eigenlijk helemaal niet. Erg lomp design als je het mij vraagt, maar smaken verschillen.
Ik heb zelf de genoemde A8 D3, één van de laatsten (2009 4.2 V8 TDI). Ik kan zeggen dat je echt geen L versie hoeft te nemen. Ik ben zelf 2 meter lang en zou prima achter mezelf kunnen zitten. Niet zo vreemd in een auto van ruim 5 meter ;-)
Qua motoren is het simpel: de V8 biturbo diesel is de motor die je wil hebben. Continu 650nm tussen 1600 en 3500 rpm (overigens geknepen af fabriek), onverwoestbaar, in 6 tellen op 100 en 1 op 10 gemiddeld is goed te doen. Altijd tractie (wintersport of dubbelas caravan tot 2.300kg: check) en lekker veel auto om je heen.
In Nederland is ie haast onbetaalbaar vanwege de MRB, maarja de mijne staat op Duits kenteken.
@T5Power: helemaal mee eens. Heb zelf een E350 cdi en E350d op Duits kenteken van de zaak gereden. Vanwege corona wilde ik echter niet meer zoveel aan bijtelling betalen en ben ik gegaan voor een privé Panamera gts op Nederlands kenteken gegaan. Geen spijt van gehad maar die V6 diesels reden toch ook heerlijk. Zoals je al zei in Nederland haast onbetaalbaar.
Ondanks de leuke en handige weetjes over de hele reeks modellen in zo’n lijstje, wordt het pas echt leuk, lees interessant als je door scrollt naar onderen, daar is meestal niet een ‘verstandig’ product van de geijkte Duitse drie.
Mondeo AWD
Een Touareg en Q7 zijn te krap achterin?
Nou, een Chevrolet Tahoe dan maar?
@Rob; maar even zonder gekkigheid; een Audi Q7 is te krap voor je. Laat dan die eis van 4×4 lekker achterwege, zet je trots opzij en haal de mooiste mpv die je kan vinden. Nooit meer gedoe over ruimte!
Een Ford Galaxy bijvoorbeeld, als het geen Fransoos mag zijn (onverstandig om die uit te sluiten in dit segment). En als je wil zeggen dat je een heuse drie-komma-acht-liter V6 hebt, haal een Chrysler Voyager.
@Rob: ik ben 1.92 en heb een S-max . ik kan zelfs nog op de achterste stoelen zitten. Er bestaat een 4×4 uitvoering , maar die is in NL nooit geleverd
Veel te veel auto’s hebben een te kleine achterbank als je lang bent, en er een lang iemand achter je moet zitten. Vind het aanbod persoonlijk verschrikkelijk.
In de audi e-tron heb je genoeg ruimte, want enorm ding. En in 7 zitters waar je de achterste stoelen eruit haalt en de 2e rij daardoor extra naar achter kan schuiven. Mijn ouders hebben 15 jaar een Mitsubishi Space Wagon gereden, heerlijk ruim met de achterste stoelen eruit.
Kan zoonlief niet voorin plaatsnemen en vrouwlief naar de achterbank?
Zo heel klein is de huidige generatie Tiguan niet. Al zal een panoramadak met 2m niet passen. Met mijn 1,96m en lange benen was het kiele kiele.
Ik zou de auto met de leukste 6 cilinder kopen. Waarschijnlijk je laatste auto op benzine die je nu koopt. Zowel voor de E als de R heb ik wel een zwak. De R is wat vreemder dus zou ik die nemen als de MRB je niet uitmaakt.
De Volvo XC90 is een leuke auto maar ik heb net iets teveel “klokje rond” gekeken om daar ver omheen te lopen. Om hem leuk te houden blijf je maar onderhouden en alleen de onderdelen zijn al schreeuwend duur.
Dure auto’s zijn gemaakt van dure onderdelen. Ik zou ook gillend gek worden van die prijzen.
@Johanneke: klopt, maar van een duur onderdeel verwacht je ook kwaliteit en dat valt bij dat model vies tegen.
@flutterby: deze auto is een stuk goedkoper te onderhouden dan de Duitse concurrenten. Goede auto met relatief simpele techniek. Nadeel is dat die best lomp aanvoelt. Een X5 stuurt beter, maar door de techniek die daarvoor gebruikt wordt, blijf je maar draagarmen en fuseestukken vervangen. Over de rest van de auto spreek ik nog niet eens.
@flutterby: snap niet waarom ze geen V70 kozen…
Zou je denken inderdaad, heb er persoonlijk een zwak voor maar er is een nadeel. De V70 is verrassend ruim op twee plekken: voorin en de kofferbak, wat dus ten koste gaat van de achterbank. Toen ik met mijn schoonpa ging zoeken hadden we dezelfde eisen maar AWD was een “nice to have”. De V70 was te krap achterin en ook de XC60 was een tegenvaller. Uiteindelijk ging het tussen een E250 en een Mondeo scti202. De Mondeo heeft jaren dienst gedaan tot de caravan zich om de auto heen vouwde. Als ik betrokkene was dan zou ik AWD links laten liggen omdat het aanbod er zo veel kleiner door wordt. Als je het ECHT nodig hebt dan was de eis meer richting een 4wd gegaan denk ik.
@flutterby: Dat gevoel heb ik altijd bij Mercedes. “Er een hebben is er een willen betalen”….aanschaf is 1 maar dan volgt het onderhoud. Al snap ik dat deze makkelijker richting Klokkie Rond gaan.
@kenner; Wat is ‘premium’ toch een ANWB woord. Net of een VW Up of Audi A1 op magische wijze een betere auto wordt omdat er luxere auto’s van hetzelfde concern rondrijden.
Absoluut niet ‘premium’, maar wel ruim, AWD en afgeladen met luxe; een Toyota Landcruiser. Ik heb niet gekeken wat die 2e hands kosten maar ik verwacht dat ze te duur uitvallen.
Mijn persoonlijke favoriet uit dit lijstje; de 300C Undertaker Edition, want Hemi en Mopar.
Alfa 159 Q4
Xc70 Awd
@mondial: als een tiguan al te krap is kan een 159 al helemaal niet, Is echt geen familie auto.
Subaru?
V8 natuurlijk
Audi of bmw x drive 535i
@elemento: 530i(d)x for the win! Dan wel de F11 natuurlijk
Waar je wel even op moet letten, veel auto’s hebben een ski-luik maar daar past dan geen snowboard doorheen, zeker niet als je een beetje een breed board hebt.
Ook al heb je dan een ruime auto, moet je alsnog een dakkoffer terwijl dit bij bovenste auto’s niet nodig hoeft te zijn met 4 man + spullen in de auto.
Denk niet dat de schrijver hier op heeft gelet maar mocht je er 1 overwegen en gaan kijken, neem je snowboard mee om te passen :o)
@evdw: surfplank past ook niet ;-) Deze aanvrager kan beter thuis blijven.
@evdw: snowboard kan je toch met een houder plat op twee dakdragers vastqlicken?? Hoeft U geen hele dakkoffer voor aan te schaffen toch?
@dailydriver: Dat is waar maar het gaat er mij meer om dat ik liever niets op het dak wil.
Waarom staat er geen Subaru Legacy/Outback bij?
Ik kan me wel vinden in de Honda. Heb dat eigenlijk altijd een heel ondergewaarde auto gevonden. Ik vindt hem top. Maar ze zijn zo lastig te vinden…
Uit dit lijstje de Merc. Valt me op dat die XC90 slecht oud wordt zeg. Ai ai ai.
@camber24: de E bedoel ik dan. Nooit fan geweest van de R.
@camber24: xc90 is in 2003 op de markt gekomen. Knap dat die er nog zo fris uitziet.
In mijn beleving is die benz toch echt slecht oud geworden. Niet des Mercedes.
Mis wel wat kandidaten, Legacy/outback 3.0R en bmw 530/5i XDrive, Audi quattro A6 met een leuke 6 of 8 pitter die Jaguar stations zijn ook best aardig.
@deepep: BMW’s zijn niet heel ruim achterin, zeker niet als de bestuurder z’n stoel in de achterse stand heeft. Ik ben niet eens vreselijk lang, 1.96, maar iemand van 1.85 gaat het niet fijn vinden om achter me te moeten zitten in m’n E65.
Vind ik ook. Een Legacy is sowieso het antwoord op alles.
En zo’n XC90 6cylinder ligt dwars hoor. Is er ook met prachtige Yamaha V8, maar buiten budget wellicht. Mercedes R is een prachtige reistrein.
Als je zo’n 4×4 beuker zoekt die zo ongeveer een unicorn is: Mazda CX-9
E Klasse of R Klasse. Die laatste is gezien de eisen misschien nog wel de meest geschikte. Alleen zijn de onderhoudskosten wel behoorlijk pittig.
Zou lekker voor z’n lange R klasse gaan
Waarom alleen op marktplaats kijken? Ik zou voor de Mercedes E gaan of voor een Volvo V70 met AWD.
Ik zou het wel weten, lekker voor die Superb 3.6 gaan.
@pier: dat zou inderdaad de verstandigste keuze zijn. Een vriend van me had zo’n Superb. Wat een zee aan ruimte. Daar kunnen gemakkelijk 4 mensen van 2 meter in en een bagageruimte waar ook geen enkele andere uit dit lijstje tegenop kan.
Ik ook, tikt een hoop boxen (barf, anglicismen). En denk niet, dat je qua uitrusting iets zal missen in zo’n Laurin & Klement versie.
Audi Avantissimo …
530xd f11. Rijd m zelf alleen door corona nog niet mee op wintersport geweest :(. Balen!
Ik moest denken aan een Subaru.
Die heeft AWD en valt binnen het budget!
Gevonden via Gaspedaal.nl
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/143808368/iOS?s=23-23-3-3-1-4
Blok van de xc90 is dan ook in de *breedte* geplaatst
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Superb met een fijne uitlaat: https://youtu.be/VkjRSpT2BGI
@dutchdriftking: serieus? Een Skoda met zo’n stomme petjesuitlaat..? Ik hoop echt dat dit soort ellende heel snel verboden wordt..
Is het al. Maar er wordt kennelijk niet erg fanatiek op gehandhaafd.
@variomatic: Petjesuitlaat? Een roffelende VR6 is alles behalve een petjesuitlaat. Een A klasse AMG, dat is petjes. En daar komt bij dat deze met de klep dicht mooi stil is.
De XC90 met 3.2 zou ik laten staan en zoeken voor een 2.5T/T5 of V8. De 2.5T/T5 presteert beter dan de 3.2 en de 3.2 zuipt net zo veel als de V8 maar dan rijdt die V8 wel veel beter. Daarbij, de V8 klinkt echt heel lekker.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@rubend: dankjewel! Precies dat, ja ;-)
Mis de audi A6 avant Allroad. En een Volvo V70 Cross Country.
Een Subaru Legacy is denk ik dan gewoon de beste keus.
Hier staan vooral veel voorbeelden tussen die je juist beter niet kunt kopen, veel problemen kennen, onbetrouwbaar zijn en/ of duur in onderhoud zijn.
Met een tweewielaandrijver kom je meestal ook wel boven in de bergen.
Waarom geen Frans is mij niet duidelijk, juist de Franse MPV’s en SUV’ s zijn vaak onverslaanbaar op ruimte aanbod, waar voor het geld, en zijn erg handig.
En er zijn veel opties mogelijk die veel betrouwbaarder zijn dan veel van deze voorbeelden, en veel goedkoper om te rijden.
Legacy en superb ga ik zeker naar kijken. Zal de Skoda wel de meeste ruimte bieden, al ga ik ook nog even passen in de Ford S-max
Een Q7 krap achterin?
Ik denk dat deze meneer de Touareg en Q7 ten onrechte over één kam scheert. Echter de laatste is maar liefst 30 langer en heeft een ruim 10 cm langere wielbasis. Als je niet fatsoenlijk achterin een Q7 kan zitten dan weet ik het ook niet meer ;-)
@T5Power: touareg gehad, kon niemand achter me zitten. Q7 is zelfde platform helaas.
Zie meerdere keren V70 als suggestie voorbij komen. Is echt te klein op de achterbank. Ben zelf van V70 naar Superb III gegaan en die is serieus bijna een klasse groter.
Uit dit rijtje zou ik voor de MB E gaan; schrik van beperkte prijsverschil tussen de Superb en E overigens.