AB-scribent redt het design van de Jaguar XF

Auteur: , 35 Reacties

You're welcome.

XF

Het is hoog tijd om jullie kennis te laten maken met een persoonlijke pet peeve. Rustig maar, het heeft niks te maken met frontoverhang. Of nou ja, stiekem wel, maar alleen indirect. We hebben het namelijk over een fenomeen dat momenteel minimaal twee auto’s nodeloos treft. Een fenomeen zo gruwelijk, dat zelfs Donald Trump en Kim Jong-un er koude rillingen van krijgen. Inderdaad, we hebben het over het derde zijruitje op sedans dat geen deel uitmaakt van de deur.

Ik noem dit ruitje zelf de ‘Audi-ruit des doods’ omdat Audi ‘m nog altijd steevast toepast op haar sedans. De reden hiervoor is logisch: Audi’s zijn in de basis voorwielaangedreven, hierdoor moet het voorwiel wat verder ‘naar achteren’ geplaatst worden en dit maakt de optische aanblik vanaf de zijkant minder mooi. ‘Jaja @jaapiyo, dat weten we nu wel’ hoor ik je denken. En inderdaad, we’ve been over this.

Er zijn echter bepaalde trucjes om dit ernstige probleem te mitigeren. Het extra zijruitje achter de achterdeur verlengt bijvoorbeeld optisch de raampartij, waardoor deze als geheel ‘meer naar achteren’ wordt geplaatst ten opzichte van de onderkant van de auto. Dit verplaatst de optische massa ondanks de ontiegelijke frontoverhang een beetje meer naar achteren, voor de betere cab backward-look. Ter illustratie:

FWD-RWD

Vooral bij Audi’s van enkele jaren geleden, van voordat het merk haar best deed het voorwiel zo ver mogelijk naar voren te plaatsen zonder daarbij te veel tractie te verliezen, kan je zien wat ik bedoel. Kijk maar eens naar deze C6 S6 bijvoorbeeld: gigantische frontoverhang, dan raampartij die begint vlak achter het voorwiel en doorloopt tot ver achter de hoofsteunen achter.

A6

Vergelijk dit met de 5-serie uit dezelfde periode: de A-stijl/raampartij begint ver achter het voorwiel en stopt vlak achter de hoofdsteunen achter.

M5

Enfin, de casual observer wordt wellicht in de lure gelegd door het trucje met het extra ruitje achter de achterdeur, maar de fijnproever ziet natuurlijk direct dat hij te maken heeft met een inferieur FWD-gebakje. Of toch niet?

Er zijn namelijk ook RWD-auto’s die zonder reden opteren voor een setup met een los ruitje achter de achterdeur. Zo is daar bijvoorbeeld de BMW 4-serie Gran Coupe, die in tegenstelling tot de 6-serie Gran Coupe getroffen wordt door het syndroom:

4GC

Dat kan mooier, zo toonde X-tomi aan:

Xtomi-4-serie

Kijk, zo heb je toch meteen veel meer die gestrekte ‘roofkat op het punt om toe te slaan’-look. En nu we het toch hebben over roofkatten: over naar het onderwerp van dit bericht. De aanleiding ervan is namelijk dat ik met collega @willeme verzeild raakte in een gesprek over de Jaaaaag XF (rijtest). Begrijpelijkerwijs zei ‘Doubya’ dat hij deze ooit verwarde met de Jaaaaag XE (rijtest). Hij zal waarschijnlijk niet de enige zijn, want beide auto’s gebruiken zo’n beetje dezelfde styling cues. Voor mij is er echter één belangrijk verschil. Bij de XE is de raampartij gewoon zoals het heurt bij een RWD sedan, maar bij de XF heeft Jaguar gekozen voor de Audi-ruit des doods:

XE
XF

Zodoende heb ik even de schone taak op mij genomen deze vergissing recht te zetten. Kijk en oordeel zelf. Veel beter zo, toch?

Standaard
fixed



35 reacties

Wat ik persoonlijk veel zwaarder vindt wegen is dat de “Audi-ruit des-doods” zorgt voor meer lichtinval en beter zicht schuin naar achteren. Het “ruitje zoals het heurt” zorgt dan weer voor een ruimere deuropening.

Persoonlijk zou ik gewoon voor een station gaan, dan ben je van al het gedonder af.
@robert110: *ik vind natuurlijk.
@robert110: en niet altijd heeft dit een mooi resultaat kijk maar naar de Lexus IS250d https://preview.netcarshow.com/Lexus-IS250_European_Version-2005-1600-05.jpg

Of de nieuwe IS met z’n 🍕 raam.

Ik zie eigenlijk het probleem niet zo, het word er geen coupé van, dan moeten heel die achterdeuren weg!
@knapzuur: excuus de nieuwe IS300h
Knap staaltje autodesign Jaapiyo!

Ben alleen benieuwd hoe hij er met hoogglans gepolijste rvs raamomlijsting en subtiel V8 embleem uitziet zoals de XJ van rond 2000 dat heeft. Misschien dat je daar ook nog even een plaatje van in elkaar kan breien.
Haha. Dit is net zo gezocht als Russiche hackers de waterschapsverkiezingen in Drente zouden manipuleren. Dat ruitje is om een coupe lijn te geven, dus de daklijn langer te maken. En als je dat doet met met extra ruitoppervklak in het achterportier dan wordt de ruitpartij daar weer veel te groot in verhouding met ruitpartij van het voorportier, wat er uit balans uitziet. Nu is de 4GC al niet moeders mooiste maar de X-toni laat precies zien waarom dat ruitje bij deze daklijn een bittere noodzaak is. En als Jaapiyo de overbodige raamstijl op het achterportier van de gemodificeerde XF had weggepoetst had je het ook daar kunnen zien.
Overigens wekt het extra ruitje ook de suggestie van extra ruimte, daarom heeft de XF het heeft wel en de XE niet- Ook de Maybach S-klasse en zelfs de E-klasse lang zetten zo’n extra ruitje om die reden in. Dus meer van die ruitjes graag (ook al heb je er praktisch niks aan en is het duurder om te maken).
@mashell: als je de 4GC zo had ontworpen krijg je alle journalisten over je heen ivm gebrek aan hoofdruimte :D
@mashell: de 4GC niet moeders mooiste? Eh what? De subjectiviteit spat er weer vanaf. Gelukkig maar.
@freezzr: de gewone 2 deurs 4 serie coupe is echt een stuk mooier, die is wonderschoon in proporties. De 4GC is teveel uitgerekt om een samenhangend ontwerp te zijn. Het coupe effect dat ze er mee willen bereiken werkt bijna gewoon niet, soms schijn van achteren heeft het wat maar meestal zie je gewoon “te lang”. De gewone 3 serie is een veel sterker ontwerp.
@mashell: De 4GC is spontaan prachtig aps de 3GT ernaast staat. Dat is designtechnisch echt een blunder van mega formaat.
@jaapiyo: dank voor de lach die je zojuist weer op m’n gezicht hebt getoverd. En dat zónder Photoshop!
@RRRobert: kijk es naar de laatste 2 foto’s
@sr20det: way to seriously… 😂
@RRRobert: waar ligt die?
@n0zem: begint bij in Oz en eindigt bij de voordeur van Sebastian Vettel.
Bij de XF eindigt het ruitje netjes centraal boven het achterwiel (bij die a6 niet helaas). Daarnaast is ondanks het feit dat het een los ruitje is, de illusie gecreëerd dat het ruitje bij de gehele raampartij hoort door het als geheel te omlijsten. Dat ene kiertje doet voor mij niet af aan de gehele verhouding van de auto. Er is vast een bewuste keuze gemaakt dit zo te doen, denk aan gewicht, stijfheid, constructie, productie, veiligheid, etc.
Eerlijk gezegd vind ik de Jag en 4 GC mooier met ruitje.
Bijna goed, want eigenlijk vind ik dat de stijl van het derde ruitje dan ook verticaal moet staan (zoals bij BMW) en niet verticaal zoals Jimny staat. Voor de rest, helemaal met je eensch!
Dit artikel bewijst dan maar mooi dat BMW zich op een dwaalspoor begeeft: ze doen hun best om achterwielaandrijvers te laten lijken op voorwielaandrijvers.
@jippie en @jaapiyo Bij de 4 GT uitvoering is het een noodzakelijk wanneer je stijlvolle stijlloze deuren hebt. Bedenk dat de achterste portieren nog functionele ramen moeten hebben die kunnen wegzakken. Anders krijg je een situatie waarbij je op de achterste portieren ten alle tijden een driehoekige gefixeerde ruitje hebben. Kijk maar bij de AMG GT “4”-door, dat is geen gezicht. Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is.
@automotivedesigner: *is het een noodzakelijk
@AutomotiveDesigner: kan prima! Ik zou zeggen: kijk maar eens naar de achterportieren van de BMW 6-serie Gran Coupe.
Ik vind die donkergrijze 4-serie veel mooier dan die turquoise, ben ik nu af?
De sponning van dat achterste ruitje staat bij die turquoise auto veel te rechtop.
En die onderste twee foto’s heb ik toch even voor nodig gehad om überhaupt het verschil te spotten, was naar de ruiten aan het kijken.
Dus nee, ik vind de naden en kieren in een auto niet direct van invloed op het profiel.
Ik vind de verbetering eigenlijk best matig, het zou mooier geweest zij als je die losse ruitje geheel weggepoetst had en daar gewoon een plaatwerk shopt, heb je een dikkere c stijl waardoor de auto stoerder oogt, wel ten koste van meer zicht en ruimtelijke gevoel van de achter passagieren dat dan weer wel.
Ik vind deze artikelen omtrent Automotive Esthetica ronduit vermakelijk. Van mij mogen ze vaker langskomen, misschien zelfs een video-item maken? Ik wil best een aantal faux pas benoemen voor een volgende keer:
-Positionering van kentekenuitsparingen
Grote grill aan de voorzijde bij een auto met een RMR of RMA configuratie Laten we het beestje gewoon bij zijn naam noemen, de Audi R8 met zijn Single Frame Grill
-Uitlaat”sier”stukken
-De sensoren die komen kijken bij level 3 autonoom rijden en de gevolgen ervan op het ontwerp
-Dualtone velgen

Ik kan overigens nog uren lang doorgaan maar ik denk dat er genoeg voer voor discussie is.
@AutomotiveDesigner: Ha! Topidee. Laat deze scribent dit alsjeblieft oppakken, hebben we wat te lachen.
@rrvliet: @AutomotiveDesigner: ik zal je comment even in de groep gooien. Wie weet waar het toe leidt 🧐.
@jaapiyo: doe je best!
De aanpassing is en blijft behelpen, snap nu wel wat ik mooi vind aan mijn Lexus…daar zit gewoon een sexy knikje icm “volvo” heupjes, allemaal gejat maar wel goed gedaan. https://www.lexus.nl/car-models/is/#gallery
De 4 serie GC is gebaseerd op de sedan, de B stijl staat relatief ver naar voor, daardoor is het derde ruitje nodig om het achterste raam niet te lang te maken. Denk ik. De 6 serie GC is gebaseerd op de 6 coupe, de B stijl staat al verder naar achteren enzovoorts. Bij de XF geldt volgens mij ongeveer hetzelfde, het platform is zeer nauw verwant aan dat van de XE en de extra lengte zit geheel achter de B stijl. Denk ik.
@jaapiyo: heb je nu ook de achterbank een eind naar achteren verplaatst?
we moeten ook rekening houden dat de 4GC frameless deuren heeft, met de belijning van x tomi weet ik niet of dat kleine raampje met die ronding ook nog de deur in kan schuiven
Ik ben het wel vaker oneens met “waarheden” over autodesign. Bijvoorbeeld dat de Fiat Multipla een lelijke bak zou zijn (ik heb hem altijd fantastisch gevonden). Of dat de E-60 uiteindelijk wel went (ik vind hem na anderhalf decennium nog steeds even mislukt). Zo ben ik het dus ook niet eens met de theorie rond de vooroverhang. Een Audi A100 is voor mij nog steeds een zeer mooi voorbeeld van geslaagde verhoudingen, mét stevige overhang vooraan en het derde ruitje des doods. Dito voor bijvoorbeeld een (Europese) Citroën C6. Die heeft een gigantische oversteek vooraan, maar is een absolute beauty om te zien. Ook een Fiat X 1/9 heeft een lel van een snufferd, maar is qua vormgeving zeldzaam geslaagd. Wat de concrete Photoshop-voorbeelden in het artikel betreft: no offence, @yaapiyo, maar dat is designtechnisch broddelwerk. En dan heb ik het niet over de Photoshop-skills.
RWD pur sang Volvo 144/164/244/264 had ook zo’n derde zijruitje. Ik begrijp de ophef op dit punt daarom niet.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat op moderne auto’s het zonder dat ruitje mooier staat. (Echter de genoemde Volvo’s zijn juist zo fraai door dat ruitje).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).