ABT Audi RS6-E heeft meer dan 1000 pk

Auteur: , 48 Reacties

Dikke autoporno natuurlijk, maar het zijn wel hybride pk's waar je je volgende ontsnapping van een ramkraak Gumball mee met doen.

Onze stelregel is dat iedere auto beter wordt van 100 pk extra, maar ook dat die regel alleen geldt tot -pak em beet- 500 ponies. De RS6 zit daar in standaard trim (560 pk) en in Performance trim (605 pk) al ruim boven. Honderd paardjes erbij voor de RS6 hoef je ons dus niet meer voor wakker te maken. Gelukkig snapt ABT dat ook en pompt de RS6 op naar 1020 pk. Laat dat nog even inzinken: een station met duizend en twintig paardenkrachten. De gemiddelde auto in Nederland haalt de 120 paardjes niet eens en in België is dat niet heel veel beter.

Qua koppels breekt de RS6-E al helemaal alle records, 1291 Nm aan de aandrijfas versplinterde oomph is aanwezig. Goed nieuws is ook dat een gedeelte van dat koppel direct beschikbaar is, want de E in RS6-E staat voor elektromotor. Aangezien ABT de RS6-E ook een chipkuur en sportuitlaat heeft gegeven is niet bekend hoe sterk de elektromotor precies is. Wel meldt ABT dat de elektromotor zijn energie krijgt uit een accupakket van 13,6 kWh groot.

Dat hybride pk’s niet altijd even afgetrainde paarden zijn als oldskool benzine-pk’s blijkt uit de prestaties: de topsnelheid van 320 km/u van de RS6-E haalt een reguliere RS6 alleen niet omdat de begrenzer er bij 315 op de teller een einde aan maakt. De sprint naar de 100 doet de RS6-E 0,4 tellen sneller en duurt dus 3,3 seconden. Nog steeds zal je een GT-R en 911 GT2 RS voor moeten laten gaan bij de stoplichtsprint.

Nog meer slecht nieuws: het is een concept en ABT meldt nog niet of de RS6-E in productie gaat. Rijden kan de RS6-E in ieder geval wel; ABT maakte er alvast een video van.



48 reacties

God, wat een lelijke kleurstelling zeg
@toyotafortuner: jaaa dat kunnen die Duitsers wel!
@toyotafortuner: en dan die koplampen, niet eens Led matrix die er 100x beter uitzien (ook als ze uit staan ;)
@toyotafortuner: niet alleen de kleurstelling. Wat slecht dat een, toch redelijk groot bedrijf als ABT, voor deze ‘concept’ een pre-facelift A6 (ook geen RS6) gebruikt. Kijk alleen al naar de ‘basis’ xenon verlichting.. wel erg slecht.
@toyotafortuner: 100-200 in 5.5 seconden!bron:daniel abt youtube
@toyotafortuner: Ik vind het wel vet, weer eens wat anders dan wit met zwarte wielen.
Los van alle styling en dergelijke, lijkt me dit heerlijk. Net zo verkapt als een Metsubsidie Foutlander waar je ook nooit elektrisch in rijdt, maar wel alle voordelen dus geen hoge BPM-toeslagen want je kan elektrisch rijden en dus lekker lage aanschafprijs. Ik zeg: laat maar doorkomen die wagen!
@ghost: metsubsidie 🤣🤣👍
0.4 sec sneller. En de andere tijden?
Lijkt mij dan niet de moeite waard om je bak om zeep te helpen voor die kleine snelheidswinst
@tinus28: poh man, als ik 0,4 seconde winst maak bij ieder stoplicht onderweg naar t werk he! Ben ik toch zeker 3 seconde eerder aanwezig. Witte wa da op joarbasis is?
Groen omdat je iedereen er het snot voor de ogen mee rijdt?
Met 1000 pk onderstuur is groen een goede themakleur
@drdrift: ik dacht dat diaree bruin dan beter was
Totaal onbruikbaar! 440pk in m’n rs4 is al volledig onbruikbaar hier in Nederland. Je hoeft maar naar het pedaal te kijken of je bent je rijbewijs kwijt.
@cpp1: dan moet je ‘m op een vaste plek leggen
@drdrift: Op je nachtkastje niet op een andere plek, zodat je altijd weet. (Hans Teeuwen Badmeester)
@cpp1: niet overdrijven. Zo te zien heb je niet eens een rs4. Zo snel zijn ze niet eens en daarbij, 440pk versie bestaat niet.
@kappenou: volgens mij een RS2 met tuning van MTM of Oettinger of zoiets dergelijks.
@kappenou: wat als het een getunede B5 is dan?
@ghost: getjoened kan zeker;)
Maar als nog makkelijk weg te krijgen. Het is geen 1000pk monster.
Die nieuwe supercars worden pas een beetje te snel voor in NL. Mclaren, gt2 rs, 812, etc
Laatst weer is in een 991.2 gts gereden. Dat is eigenlijk precies goed
dan vraag je je toch echt af welke ontwerpen voor de RS6-E er afgevallen zijn…
Dik 1000pk is wel echt overkill. Mijn auto heeft 350pk en dat is echt meer dan snel genoeg.
Neef van me heeft eens gereden in een Brabus 800pk/1000nm+ monster en dat was simpelweg belachelijk snel. 1 keer hoesten en je reed zwaar illegale snelheden. Gaaf? Jazeker! Maar compleet overkill…
@duderuud: geloof me, het is gewoon NOOOIT genoeg. Punt.
@duderuud: Volgens die ratio heeft geen enkele auto meer nodig dan wat een gemiddelde kever uitbraakte, ongeveer 40 PK (gemiddeld over alle jaren). Ben toch benieuwd hoe je dat dan voor je ziet…
@airc: Uiteraard is het een discussie waar iedereen en niemand gelijk heeft. Het vermogen van een kever is misschien genoeg maar toch rij ik een auto met ruim 10 keer het vermogen. Overkill dus 😉. Maar we kunnen het er wel over eens zijn dat 800pk/1000nm ehm…overbemeten is. Ik zou er geen nee tegen zeggen (als het verbruik binnen de perken blijft) maar okay…
Een lelijke auto met lelijk veel pk’s. Ik snap dat niet…
@roadster1976: dat is niet erg. Diegene die hem kunnen betalen vinden het wel ok
Wat is het toch met elektrische auto’s en rare velgen.
1020 pk in een stationwagen. En dan te bedenken dat minder dan 20 jaar geleden we het allemaal een beetje warm kregen toen de Bugatti Veyron op de markt kwam met een whopping 1001 pk…
@RRRobert: Of een m5 sedan met 400pk ergens in 2000. Die Veyron is nog steeds het ultieme vervoersmiddel. Nu heb je alleen wat meer keuze qua vermogens. 20 jaar geleden zou een Audi v8 met 1000 pk het niet lang uithouden. Gewoon niet mee te rijden. Nu kan oma de kinderen naar school brengen en paaltjes rammen alsof ze in haar Wagon R zit.
Hoe oud is deze concept dan wel niet. Ze hebben een RS 6 van voor de facelift (2014) gebruikt met xenonlampen??
@prop: Viel mij ook al op. Deze lampen zijn nooit op de S6 of RS6 gebruikt, ook niet voor de facelift. Zijn pre-facelift A6-Xenon koplampen. Misschien dat het voor de basis handiger was om een A6 te gebruiken ivm de hybride meuk?
Die front splitter is te groot, niet in verhouding met de rest van de wagen. De rest van de wagen = gewoon bizar. Period. Wat een machine
1000 pk in een loeizware Audi…dat is leuk, op de autobahn heb je er alleen na 10 uur s`avonds wat aan op de paar onbeperkte stukken en op een circuit wordt je door elke 300 pk+ wagen zoek gereden omdat Audi….
Nutteloos.
@bimmert: Zo jij hebt echt nog nooit auto gereden denk ik. Wat een onzin, alsof je altijd vol gas moet gaan rijden op de snelweg. Bedenk even hoe fijn dit zal rijden tussen de 160/200. Vmax is zo onbelangrijk. Denk dat als je 1000 pk hebt je vooral dikke lol hebt op zeer korte stukjes. Even inhalen op een N weg is bruut gewoon. Een circuit op met een Audi is ook echt vreselijk ja, Joest heeft Le mans maar 3 x op rij gewonnen ofzo. Ik denk dat jij bedoelde dat 450 pk al bijna niet te benutten zijn in dagelijks omstandigheden. Dat klopt ook, maar toch gaat dat je na een tijdje wel vervelen. 1000+ is zo’n fysieke sensatie en dat zal ook verslavend werken. Er is markt voor deze wagens, kijk maar naar de talloze Lambo’s met turbo’s.
@fmgarcia: tja, met hybride meuk weegt dit ding waarschijnlijk 2400kg. Dan heb ik veel liever 500pk op 1200kg, en dan zit zelfs de 380pk op 1400kg die ik heb er niet zo heel erg ver van en de koffer is even groot. En ik gebruik ze reeds heel zelden allemaal. Vermogen went, hoe meer vermogen hoe minder kans dat je plezier hebt in het snelheidsspectrum waar je je rijbewijs mag houden. Bochten daarentegen blijven altijd leuk in mijn ervaring… Leuke concept voor de Autobahn, maar steeds al die focus op pk’s, geef mij maar iets dat eerst goed stuurt en weinig weegt, en dan evt wat pk’s erbij…
@Onehp: want je rijdt een A45AMG?

Ben het overigens met je eens. Bij deze logge wagens heb je bij 280 nog steeds het idee dat alles onder controle is. Hoe anders was dat toen ik zelf even die snelheid voorbij ging in een Polo WRC.
@ghost: nee, een cla45 SB (met grote koffer) is eerder 1600kg zonder chauffeur. Cupra ST manueel met betere hardware en een lichte tune. Staat de S1 nog origineel?
@Onehp: Haha ook niet verkeerd zo’n lichte powerstation!

Ja de S1 is nog helemaal origineel. Er kan van alles maar ik heb m’n zinnen gezet op iets anders, in een weer wat hogere prijsklasse. Vraag me niet wat het wordt, want ik weet het echt niet, voor €65k is er te veel leuks te koop, maar het meeste heb ik nog nooit gereden dus ik heb geen idee waar m’n voorkeur naar uit gaat. Richting november/december ga ik sowieso wel iets kiezen. To be continued zullen we maar zeggen.
@ghost: mooi budget, misschien stof voor een ‘welke auto’ vraag op AB? Anders als de S1 qua ruimte voldoet, ze zijn redelijk zeldzaam en diegene die goed ‘verfijnd’ zijn, zijn nog veel zeldzamer…
@Onehp: wel over nagedacht maar ik ken de usual suspects en de Yolo’s redelijk goed. Zodra de tijd er is in mijn agenda ga ik gewoon eens wat auto’s rijden en dan maar eens zien, wellicht dat sommige modellen zwaar teleur stellen, terwijl je denkt dat het gaaf is. We zullen zien. En ja, de S1 is in die zin een pareltje hoor, niks aan verkloot, alles perfect en origineel en net over de 13k km’s heen.
@fmgarcia:
Nee inderdaad ik rij nooit auto, ik vlieg wel vaak dit soort onderstuurde rijdende containers voorbij op een bepaald circuit in de Eifel met een autotje met slechts 200 pk, iets met gewicht en een auto die wel wil sturen…
Maar als jij denkt dat je regelmatig lange stukken 160-200 kunt rijden in Duitsland (wat met een wagen met 300 pk ook prima gaat) dan moet je vooral zo`n hok kopen joh.
@bimmert: Zou het niet in mn hoofd halen om zoiets te kopen. Ben ook fan van de wat lichtere auto’s. Je kunt inderdaad bijna nergens meer full pull. Neemt niet weg dat het bizar is hoe snel dit hok zal zijn.
Iemand die weet welke velgen dit zijn? Gewoon benieuwd (bestaat vast niet als 18″)
@Onehp: FR ABT sportsline velgen 21 inch. Ook wel bekend als ABT Aerorad.
Zou de designer door hebben dat hij het transportplastic op de velgen er nog op had zitten toen hij/zij begon met de livery ‘designen’?
@weetikveel: zeg je dat ook tegen de techniekers in de pits bij LeMans?
Ik blijf het apart vinden. In de Formule E samen als Audi Sport ABT Team Schaeffler, maar toch ieder een eigen weg in slaat met e-tron, deze concept en die op de A3 sedan gebaseerde wagen van Schaeffler

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).