• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Abt maakt de Audi die wij niet krijgen nóg dikker

Auteur: machielvdd, gepost 30 oktober 2025 om 17:57 – 5 Reacties

Abt Audi SQ5

Leuk voor als je deze auto straks gaat importeren.

Normaalgesproken komen hoeven we bij de Audi Sport-modellen niet te vragen of ze ook naar Nederland komen. De tijden zijn echter veranderd. De Audi SQ5 met een dikke V6 gaat gewoon aan onze neus voorbij. Wij krijgen alleen de Q5 e-hybrid. Mooi is dat.

Nu loont het sowieso om een jong gebruikt exemplaar uit Duitsland te importeren, dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Mocht je dat van plan zijn, dan hebben we ook alvast een tuningpakket voor je. Abt presenteert hun upgrades voor de gloednieuwe SQ5.

Abt Audi SQ5
Abt Audi SQ5
Abt Audi SQ5
Abt Audi SQ5

De SQ5 haalt standaard 367 pk en 550 Nm uit de 3,0 liter V6. Abt heeft hun kunstje gedaan, met als resultaat 440 pk en 600 Nm. Dichter dan dit ga je niet komen bij een RS Q5, want net als bij de vorige generatie is de SQ5 de topversie.

Abt heeft de SQ5 ook verlaagd. Dat is altijd een beetje raar bij een SUV, maar vooruit. De veren van Abt verlagen de SQ5 met wel 45 millimeter. De SQ5 is echter ook leverbaar met luchtvering, in dat geval kun je de veren van Abt achterwege laten.

De uiterlijke aanpassingen zijn vrij subtiel. Abt heeft de SQ5 voorzien van een nieuwe achterspoiler, een lipje op de voorbumper en nieuwe uitlaten, maar je moet goed kijken om de verschillen te zien. Verder zijn er nieuwe 22 inch velgen.

Het hele pakket is in Duitsland te bestellen voor €20.000. De auto zelf kost daar €85.490, dus het totaal komt daarmee uit op €105.490. In Nederland zou je voor dat geld niet eens een standaard SQ5 hebben, maar goed, het leven is niet altijd eerlijk.

Ook interessant!

  • ABT maakt je RS Q8 nog leuker voor een ton
    ABT maakt je RS Q8 nog leuker voor een ton
  • ABT maakt een hele lekkere S5 Avant met 440 pk
    ABT maakt een hele lekkere S5 Avant met 440 pk
  • ABT Ur-quattro is stoerder dan de zoveelste RS6
    ABT Ur-quattro is stoerder dan de zoveelste RS6
  • Van deze Audi ga je geen tweede vinden op Marktplaats
    Van deze Audi ga je geen tweede vinden op Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

abt, Audi, sq5, tuning

Vorig bericht: « Een EV voor minder dan €30.000: dit zijn je opties anno 2025
Volgend bericht: Zo duur is het thuis opladen van je EV »

Lees Interacties

Reacties

  1. Richmond zegt

    30 oktober 2025 om 18:44

    Missen we niks aan

    Login om te reageren
  2. flatoutmarten zegt

    31 oktober 2025 om 08:03

    Dat is de lelijkste achterspoiler die ik in tijden heb gezien.

    Login om te reageren
  3. Marco(s) zegt

    31 oktober 2025 om 08:39

    Misschien een rare vraag maar krijg je zo een SQ5 dan makkelijk gehomologeerd en op NL platen als die niet verkocht wordt in NL? Even los van de BPM want dat zal een flinke slok zijn vrees ik 🤭

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      31 oktober 2025 om 09:25

      @marcosp: geen rare vraag hoor, alleen het antwoord is veel eenvoudiger ;) Als de auto goedgekeurd is voor de Duitse markt, betekent dat vrijwel altijd dat er Europese typegoedkeuring op zit. Bij importeren zal hij dus onderworpen aan apk, maar de goedkeuringspunten zal hij halen. Dat geldt sowieso voor alle EU-lidstaten en ook vrij vaak bij de Europese landen die niet bij de EU horen. Pas als je buiten het continent gaat shoppen zijn er vaak afwijkende regels. En het helpt ook dat de reguliere Q5 hier wel aangeboden wordt, dus het verschil is niet zo groot.

      Het niet aanbieden van zo’n auto hier is vooral een kwestie van of de Nederlandse importeur verwacht dat het zin heeft. En aangezien deze SQ5 inderdaad een fikse BPM-boete staat te wachten waardoor hij prijstechnisch oninteressant wordt, wordt besloten om hem niet aan te bieden. Maar als de BPM-boete daalt des te langer ze rondzweven op de Duitse markt, is hij waarschijnlijk probleemloos te importeren.

      Login om te reageren
  4. HZW zegt

    31 oktober 2025 om 19:01

    Ik begrijp ook niet dat de 2026 SQ5 geen 48v PHEV is.
    Het model heeft zo goed als geen toekomst, ook in veel anderen EU landen niet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North