
RS6 wie? De ABT Ur-quattro wil je echt voor de deur.
Wanneer ABT weer een zoveelste kunstje heeft gedaan op een RS6 of RS Q8 weet je het wel. Doe eens wat nieuws! Say no more fam, aldus ABT. De Duitse tunersfamilie is naar het verleden gereisd en besloot de legendarische Audi Ur-quattro om te bouwen tot een echte ABT.
De onthulling van de auto was tijdens het Friends of ABT-event. Een exclusief feestje waar partners, media en vrienden van het merk werden uitgenodigd. De 250 genodigden kregen de kans om de ABT Audi Ur-quattro voor het eerst te zien. Slechts 30 worden er gebouwd en alle exemplaren waren binnen drie uur uitverkocht. Kijk, das leuk zakendoen.

Kenners van ABT Sportsline weten dat er al een Ur-quattro van het merk bestond. CEO Hans-Jürgen Abt noemt de originele Ur-quattro zijn ‘bruidsschat’ toen hij eind jaren ’80 de tuningtak van zijn vader overnam. Hij reed er zelf jarenlang in rond, aangepast met onderdelen van de Sportquattro, waaronder witte magnesium velgen en een aangepaste grille. Sindsdien stond de auto te pronken in de bedrijfshal. Maar nu is hij terug. En hoe!
Steve Jobs

Deze nieuwe versie is samen met LCE Performance aan de Bodensee bedacht en uitgebouwd. In het diepste geheim werd er gewerkt aan dit retro-project, dat pas op het eind van het jaarlijkse Friends of ABT-event werd onthuld. Op Steve Jobs-achtige wijze. Alleen was het niet een nieuwe iPhone, maar een dikke ABT.
De nieuwe Ur-quattro is een restomod. De auto is opgebouwd van originele exemplaren, zodat deze in Duitsland gewoon met een historische H-kentekenplaat mag rondrijden.

Daarbovenop komt een body vol Kevlar-carbon delen, een onzichtbare rolkooi, ABS en een moderne 2.5-liter vijfcilinder onder de kap met 530 pk. Dat is de vijfpitter uit de TT RS en RS3, maar dan voorzien van een kietelpartij voor extra pk’s. De originele ABT-uitvoering uit de jaren ’80 had ‘slechts’ 450 pk.
Binnenin is het net zo speciaal. Een volledig op maat gemaakte cockpit uit het ABT Individual-programma maakt het feest compleet. Het is een eerbetoon aan verleden en toekomst. Een geslaagde combi. Nietwaar?





-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zeker heerlijk, waarschijnlijk hebben naar Maturo gekeken wat die met een Delta Integrale doen en dachten dat kunnen wij ook.
Denk dat ze er makkelijk meer dan 30 kwijt kunnen raken, laat @Wouter maar snel een leuke video opnemen👍
Ziet er heel fraai uit. Motor ook dikke prima. Hoop alleen wel dat ze ook het quattro systeem een upgrade geven wat dat is naar hedendaagse maatstaven niet meer zo super 😀
Sodeju, ik wordt me hier toch een partij hebberig van…
Het zal in ieder geval wel een lieve duit kosten. Een ‘gewone’ (zelden waren aanhalingstekens meer gewenst) Ur-Quattro doet, afhankelijk van de technische staat, de al dan niet aanwezigheid van matching numbers en het gegeven of er een 10v of 20v vijfcilinder onder de kap ligt, tegenwoordig al tussen de 40 en 80 mille, met uitschieters naar boven.
Waar is het toch fout gegaan qua styling bij veel merken. Die oude parels zien er zoveel gaver uit dan de nieuwere modellen. Zet maar voor de deur!
Gelukkig hebben ze niet de ingekorte versie gebruikt
Die S1 is helemaal onbetaalbaar; zo’n S1 begint bij anderhalve ton en eindigt bij meer dan een dubbele voor een originele Pikes Peak uitvoering. En vind er maar eens een…
Ik verbaasde me er al over het bericht dat ze 30(!) exemplaren van de Ur-quattro gaan restomodden. Zojuist even op Mobile.de gekeken, en ik vond er 26 in stadia van ‘Schlachter’ tot ‘Vollrestauriert’, en tevens één replica, vier keer de S1 en twee van de Typ89 generatie, die dus helemaal geen Ur-quattro zijn.