
De derde generatie Q5 als plug-in hybride e-hybrid: dit moet weer een klapper worden voor Audi.
Na een lange stilte op productgebied overspoelt Audi ons nu met nieuwe modellen. Aangezien ze de platform- of bouwsteengedachte sterk aanhangen, zijn veel van de componenten inmiddels wel bekend. Of Audi uit al die ingrediënten een goede Q5 heeft gebouwd, moet blijken uit deze eerste test.
Premium Platform Combustion (PPC)
Zoals wel vaker, wordt ook de Audi Q5 op een gedeeld platform gebouwd. Audi ontwikkelde dit platform met verbrandingsmotoren: Premium Platform Combustion (PPC). Zusterbedrijf Porsche ontwikkelde de elektrische tegenhanger: het Premium Platform Electric (PPE). Audi bouwt daar de Q6 en A6 op, Porsche maakt er een Macan van.
De Audi Q5 heeft dus altijd een verbrandingsmotor, al dan niet met elektrische ondersteuning. Door ons vreemde belastingklimaat zijn de meeste versies niet meer relevant voor Nederland, maar we noemen ze toch even. De instappers zijn de Audi Q5 2.0 TFSI met 204 pk/ 340 Nm of de 2.0 TDI met 204 pk/ 400 Nm. Het snoepje is de Audi SQ5 met 376 pk, maar niet getreurd: de Q5 e-hybrid is geen stakker.




Audi Q5 e-hybrid aandrijflijn
De Q5 e-hybrid komt er meteen in twee smaakjes met dezelfde ingrediënten. De basis wordt gevormd door een 2.0 TFSI turbo-benzinemotor die 252 pk en 380 Nm sterk is. Dat is op zich al niet eens behelpen, maar het vermogen van de elektromotor komt er nog bovenop. De e-motor levert 143 pk en is geïntegreerd in de behuizing van de zeventraps S-tronic bak. Vanaf stationair levert de aandrijflijn al het maximale koppel van 450 of 500 Nm.
Met dezelfde elektrische en benzinemotor biedt Audi twee versies aan. Ik ben wat huiverig om het woord basisversie, maar de minst sterke Q5 e-hybrid levert al 299 pk en sprint in 6,2s naar de 100. Als je dat nog niet voldoende vindt, dan kan je ook kiezen voor de 367 pk sterke Q5 e-hybrid, die doet de sprint in 5.1s.




Aangezien de basis wordt gevormd door die 252 pk sterke 2.0 turbomotor, halen beide Q5 e-hybrids een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Dat is bij de concurrentie wel even anders.
Leuk voor de caravanbezitter: de Q5 e-hybrid mag 1.900 kg trekken.
100 km elektrische range
De moderne plug-in hybride heeft een zeer bruikbare elektrische range en de Audi Q5 e-hybrid is geen uitzondering. Het accupakket is 25,9 kWh, waarvan 20,7 kWh bruikbaar is. De theoretische elektrische range is 100 km, in de praktijk ga je royaal over de 80 km heen.
Enige minpunt, er is geen snellaadmogelijkheid, je kunt de Q5 e-hybrid alleen via een AC-lader met maximaal 11 kw (via drie fasen) opladen. Het zal voor de meeste mensen geen probleem zijn, maar het had het wel afgemaakt.





Altijd quattro
Beide Q5 e-hybrids hebben quattro vierwielaandrijving en net als bij de test van de A5 is het weggedrag imponerend. Het extra gewicht van de accu zit niet snel in de weg, alleen bij een echt snelle, en wat abrupt uitgevoerd lastwisseling merk je dat de Q5 e-hybrid nogal wat weegt.
Verder is gewoon grip, grip en nog eens grip. Ik laat me graag uitnodigen door Audi om met de Q5 in de sneeuw te spelen, voor in Nederland op asfalt is de Q5 heel lang, heel erg neutraal.
Q5 interieur en lampjes
Een prachtig interieur met dito materialen. Instappen voelt als thuiskomen, zonder dat het een tijdreis naar de jaren tachtig is, dat heeft Audi best knap gedaan De combinatie van Audi virtual cockpit+ (11,9 inch) en het centrale MMI touchdisplay (14,5 inch) werken prima.



Voor het echte WOW-effect moet het spaarvarken helemaal worden leeggestort. De optionele OLED-achterlichten maken de winterritten een stuk vrolijker voor de achterliggers. De achterlichten hebben 6 OLED panelen met 364 segmenten. Heel bijzonder is dat die meerdere keren per seconde een ander beeld genereren, zonder dat lichtintensiteit verandert. Het is een beetje Efteling in je Audi. De achterlichten kunnen ook car-to-x communiceren, bijvoorbeeld door een waarschuwingsdriehoek te tonen. De remlichten zitten dan weer achter de OLED-panelen, wat een gaaf 3D effect creëert. Hoe we ooit zonder hebben kunnen leven….
Conclusie Audi Q5 e-hybrid test
Natuurlijk is de Audi Q5 e-hybrid met 299pk geen koopje, maar je krijgt echt veel auto voor € 65.990. De stap naar de 74.990 kostende Q5 e-hybrid met 367 pk lijkt relatief groot. De 367pk Q5 is ehter direct een S edition Competition met allemaal goodies zoals het S-line pakket, luchtvering en sportstoelen.
De conclusie is echter vrij eenvoudig: de Audi Q5 e-hybrid is echt goed geworden. De concurrentie mag zich even achter de oren krabben. Het verbaasde ons niet, want de Audi A5 e-hybrid deed ook goed in de test.





Vraag mij bij dit soort auto’s wel altijd af wat het verbruik met lege accu is. Want 20kwh om niet eens de 100km te halen is heel slecht. Ik geloof direct dat deze auto heel goed is, maar het lijkt wel een beetje kiezen tussen zuipen op benzine of zuipen op elektriciteit.
Johanneke ; Verbruik met mijn Q3 sportback 45 is met lege accu gemiddeld 6.8 liter op 100 km ,met volle accu op stand recharge 5,5 liter op 100 km . Vorige week 600 km gereden op snelweg met 120 a 130 k/h verbruik 6,3 liter op 100 km ,met volle accu 48km vertrokken ,bij thuiskomst nog 28 km over electrisch .
Als in 2026 het voordeel van de houderschap belasting van de plug-in hybrid er niet meer is en je gaat gewoon betalen naar gewicht dan gaat die 2.145 kg vast niet een leuke ticket worden
Letterlijk de rest van de A5 test!
Dat upsellen doen ze wel slim, want een 299pk Q5 voor 69k of 367pk voor 75k, die 6k moet je dan ook direct bijtikken. En de Audi A6 is toch echt enorm veel gaver dan de Q5, en die is slechts 80k, dus dan tik je die 5k ook nog wel bij.
Maar het echte probleem is toch wel het interieur, want de Audi’s met 3 schermen waren toch echt objectief veel strakker, mooier, ergonomischer dan deze curved-schermen-meuk. Ofwel mijn advies; koop geen Q5, koop een A6 met 367pk voorraadmodelletje!
Echt wel objectief? Dat centrale scherm van bijvoorbeeld een Q8 is inmiddels toch best wel klein en de software oogt verouderd.
Nou ik heb het even opgezocht. Je hebt een centraal 10.1 inch scherm voor onder andere navigatie met daaronder een 8.6 inch scherm voor de temperatuur-regeling. Als je al op een 10.1 inch scherm de navigatie-instructies niet kan volgen, dan zou je vroeger met een 3.5 inch TomTom na 150 meter de weg al kwijt zijn?
En dan heb je nog een 12.3 inch virtueel scherm in het instrumentencluster, ik denk dat dat echt genoeg schermen en pixels zijn. Meer of groter is niet altijd per definitie beter.
Wat een afschuwelijke interieur zeg holy moly!
Dat dashboard ziet er wel heel goedkoop uit zo met die hard plastic omlijsting en styling, haal het logo weg en ik zou zeggen ik kijk naar het interieur van Hyundai Tucson of Kia Sportage, opzich niks mis mee, maar van Audi verwacht je toch wel iets meer kwaliteit en het oh zo gehate woord “premium feeling” en dat mis ik behoorlijk hier!
Mijn vrouw heeft een Tuscon en ik een Audi A6 met ongeveer het zelfde interieur als deze Q5 en vind de A6 toch wel een paar klasses beter met echt nappa leer, echt carbon etc. dat heeft die Hyundai niet.