Met serieuze performance!
Audi Sport is, naar mijn mening, wat milder geworden met de RS-producten. De huidige RS 5 en RS 4 Avant zijn topwagens, maar ogen niet zo bruut als de voorgangers. Gelukkig zijn daar altijd de tuners, die deze handschoen met alle liefde oppakken.
ABT Sportsline heeft wederom de RS 5 Coupé aangepakt. De tuner kwam al eerder met een upgrade voor de biturbo V6, in combinatie met nieuwe wielen. Nu pakken ze écht uit met de nieuwe RS5-R. Nog meer vermogen en een brute bodykit.
De 2.9-liter motor levert in de RS5-R 530 pk en 690 Nm koppel. 0-100 doet de gepimpte Audi in slechts 3,6 seconden (0,3 seconden sneller). In plaats van twee ovale pijpen, koos ABT voor vier carbon uitlaatsierstukken met een diameter van 102 mm. ABT heeft verder de ophanging aangepast en de auto lager gezet. Klanten kunnen samen met ABT tweaken in hoeverre de RS5-R moet worden verlaagd.
De uitgesproken body is helemaal af met nieuwe 21-inch wielen. Wellicht iets teveel van het goede, maar het smoelt wel lekker. Klanten moeten er snel bij zijn, want ABT gaat slechts 50 exemplaren maken van de RS5-R. Elke auto komt met een ““1 of 50” badge. De ABT RS5-R beleeft zijn debuut op de Autosalon van Genève.
Met dank aan Omar voor de tip!
Edge zegt
Zoveel spannender dan een standaard RS5 vind ik hem niet. Dat komt waarschijnlijk ook door de combinatie van wat lijkt Sonomagroen met veel donkere accenten. Ik denk dat dit bij een fellere kleur meer tot zijn recht komt. Die vier pijpjes/sierstukjes staan hem overigens wel goed
str8six zegt
@edge: vind ‘m uberhaupt niet erg spannend.
freekje zegt
Vind hem superdik geworden
Jochempie zegt
Die lelijke luchtuitlaatjes die ABT altijd in de voorschermen plakt zijn heel ergerlijk. Behalve dat vind ik ‘m wel dik. Die stortkokers staan wel lekker. De wielen zijn te groot. Groter dan 19 inch moet je eigenlijk niet gaan voor een rijdersauto. En Sonomagrün is gewoon een f***ing lekkere kleur.
viezefreddyw zegt
@jochempie: De velgen zijn eigenlijk storend groot. En het is niet mooi en het komt het rijgedrag niet ten goede. Voor de rest is ‘ie best aardig al vind ik hem net wat te overdreven.
jonckers zegt
@jochempie: Ik sluit mij helemaal aan bij jouw opmerking.
Dutchdriftking zegt
Nou joepie! Ik wacht wel op JD of MTM. O wacht, ik kan de RS5 helemaal niet betalen…
willeme zegt
@dutchdriftking: Ik snap nooit echt wat er mis is met ABT Sportsline. Ik ben daar een keer geweest. Complete raceteams, R&D centers en deels fabrieksondersteuning. Het is echt een waanzinnig groot bedrijf dat onderdelen levert voor vele merken. Al jarenlang zijn ze succesvol als tuner. Er is een periode geweest dat ze via importeurs konden leveren wat niet goed uitpakte (maar achteraf gezien was het ook een zeldzaam slechte generatie motoren). De ABT 1.8 Turbo’s en 1.9 TDI’s waren fabeltastisch. Ik heb veel ABT getunede VAG-producten meegemaakt. Loopt net zo mooi als standaard, verbruikt net zo veel. Alleen heb je net even meer power. De A5 2.0 van mijn moeder haalde potjandorie 270 km/u na het kietelen van ABT. Nul problemen verder meegehad.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Ik weet jouw ervaringen natuurlijk niet. Maar ik heb diverse 20VT en 2.0 TFSI motoren met zowel ABT als JD software gereden. Ik vond de laatste beduidend fijner. Met name opbouw van vermogen in het middengebied. Maar wellicht heeft VAG zelf te veel invloed op ABT. Let wel, ik heb het over stage 1 tuning. Stage 2 of 3 heb ik alleen ervaring met JD en niet met ABT. Dat het geen pannenkoeken zijn lijkt me duidelijk, het is een heel serieuze firma. Maar in mijn ogen lagen hun hoogtijdagen in de jaren 80 en 90 met mechanische tuning. Een kennis van me is bezig met een VR6 ABT cup, geniaal apparaat uit de in mijn ogen gouden periode van ABT. Ook kan ik de uiterlijke aanpassingen uit die periode veel meer waarderen. Al is dat natuurlijk persoonlijke smaak.
willeme zegt
@dutchdriftking: Er zit wel een verschil tussen de twee. Bij JD krijgt je betere cijfers en een chip op maat voor minder geld. Bij ABT moet de tuning aan veel meer eisen doen en krijg je minder power voor meer geld. In Nederland tunen is natuurlijk het makkelijkste wat er is: keurige, rechte wegen. Goed asfalt. Alles vlak. Relatief lage temperatuur en vochtige weersomstandigheden. (Relatief) rijke eigenaren, dus goed onderhoud. Dan heb je veel meer marges (waar tuners gebruik van maken).
Dutchdriftking zegt
@willeme: eens, maar is dat niet met name bij stage 2 en verder het geval wanneer er ook mechanische aanpassingen zijn? Dat de chip waarbij ABT de fabrieksgarantie overneemt meer marges heeft is logisch.
allesmetturbo zegt
@dutchdriftking: vind ik ook, JD kuurtje reed in de gevallen die ik heb gereden ook lekker dan ABT. Pakte mooier op vanaf een lager toerental en liep harder door. (1.8T A3 8L en 2.0 t(f)si golf)
Thomas20vt zegt
@dutchdriftking: Klopt. Zelf een Leon 2.0 TDI met ABT chip gehad, van 140pk -> 170/175pk. Deze reed opzich goed totdat ik een Leon 2.0 TDI met JD chip had gereden. Toen de Leon ook door JD laten chippen en dit was een wereld van verschil. Ook 175pk alleen de vermogensopbouw was veel beter en soepeler. Had een totaal andere auto terug. Zowel met de ABT chip als met de JD chip haalde hij 235 op de teller, alleen de manier hoe hij daarheen ging was een wereld van verschil. Ook het roeten was een een stuk minder met de JD chip.
Zoek ook maar eens op Leon Cupra 310… Deze Cupra’s waren voorzien van een ABT chip waarbij geen enkele auto het vermogen haalde, sommige net 270pk… Als je de rollenbankuitdraaien zag, dat was echt hopeloos. Was een grillige lijn met alleen maar pieken en dalen… Enkele zijn toen bij JD langs gegaan en daar kwamen gewoon 310+ pk’s uit.
JanJansen zegt
@willeme: als ze een beetje konden nadenken dan hadden ze wel de juiste maat banden om de velgen gelegd.
Getrokken banden kan echt niet.
Robert zegt
0,3 seconden sneller op de sprint naar de 100 km/u.
Geen twee maar vier uitlaatpijpen.
Geen 20″ maar 21″ velgen.
Dit moet toch wel de ultieme penis extension zijn voor de petrolhead met een Audi fetisj.
Ik had RS²5 een betere benaming gevonden…
spotkoningvdaal zegt
Dacht even een auto van Japanse makelij aan te treffen op de foto’s, wat een metamorfose van een geslaagd model! Als Audi rijder en liefhebber wordt ik er niet echt heel erg blij van, maarja, op elk potje past een dekseltje dus de 50 stuks zullen ongetwijfeld snel de weg naar hun nieuwe trotse eigenaar vinden!
jack_abarth zegt
Geen idee wat de totaalprijs (aanschaf + tune) is, maar ik denk dat ik een GT-R zou kiezen. (ik verwacht een gelijk totaalbedrag)
berlinetta zegt
Ik vind het dus echt precies andersom: de vorige RS4/5 zagen er lekker clean en ingetogen uit en de huidige zien er juist uit alsof ze door een tuner zijn ontworpen. Dik en over the top dus.
cossiekiller zegt
Op die laatste foto lijkt het wel mat-leger-groen.
19 of 20″ velgen was ook al meer dan voldoende geweest. Daarbuiten vind ik hem niet lelijk, integendeel!
prototip99 zegt
velgjes mogen wel een inchje kleiner
peterpann3nkoek zegt
Op het joetjoepaccount van abt staat er ook een grijze bij, en ik vind ze supergaaf, vooral de 4 uitlaatpijpen staan em echt supergoed. Ik vraag me alleen af hoeveel deze kost
MaartenD zegt
Wat een beest!
rufctr01 zegt
Ik vind dit een gweldige kleur!
focusrs1 zegt
Vette bak maar die kleur is walgelijk.
kennone zegt
Hij doet maar net bovende rs3 abt. Had toch wat meer gehoopt ondanks dit ook al genoeg is.
dracae zegt
@kennone: Het zou mij niets verbazen als de 5 cilinder uit de 3 net zoveel potentie heeft als de iets grotere V6 uit deze auto. De oude ( overigens verder totaal verschillende) 5 cilinders van Audi haalden in die tijd al, zonder problemen, vermogens die hoger liggen dan wat we hier zien.
maxvf zegt
Jeutje wat dik!
HZW zegt
Weer verpest met de bekende ABT Tupperware troep.
autodrop zegt
Godsamme wat een lekker ding!!
shadowbroker zegt
Het is en blijft en vergrootte a3 sedan voor mij