• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ABT RS5-R: eindelijk een échte RS 5

Auteur: RubenPriest, gepost 25 januari 2018 om 09:41 – 30 Reacties

Afbeelding ABT RS5-R: eindelijk een échte RS 5Afbeelding ABT RS5-R: eindelijk een échte RS 5Afbeelding ABT RS5-R: eindelijk een échte RS 5Afbeelding ABT RS5-R: eindelijk een échte RS 5Afbeelding ABT RS5-R: eindelijk een échte RS 5Afbeelding ABT RS5-R: eindelijk een échte RS 5Afbeelding ABT RS5-R: eindelijk een échte RS 5Afbeelding ABT RS5-R: eindelijk een échte RS 5

ABT RS5-R: eindelijk een échte RS 5
Met serieuze performance!

Audi Sport is, naar mijn mening, wat milder geworden met de RS-producten. De huidige RS 5 en RS 4 Avant zijn topwagens, maar ogen niet zo bruut als de voorgangers. Gelukkig zijn daar altijd de tuners, die deze handschoen met alle liefde oppakken.

ABT Sportsline heeft wederom de RS 5 Coupé aangepakt. De tuner kwam al eerder met een upgrade voor de biturbo V6, in combinatie met nieuwe wielen. Nu pakken ze écht uit met de nieuwe RS5-R. Nog meer vermogen en een brute bodykit.

De 2.9-liter motor levert in de RS5-R 530 pk en 690 Nm koppel. 0-100 doet de gepimpte Audi in slechts 3,6 seconden (0,3 seconden sneller). In plaats van twee ovale pijpen, koos ABT voor vier carbon uitlaatsierstukken met een diameter van 102 mm. ABT heeft verder de ophanging aangepast en de auto lager gezet. Klanten kunnen samen met ABT tweaken in hoeverre de RS5-R moet worden verlaagd.

De uitgesproken body is helemaal af met nieuwe 21-inch wielen. Wellicht iets teveel van het goede, maar het smoelt wel lekker. Klanten moeten er snel bij zijn, want ABT gaat slechts 50 exemplaren maken van de RS5-R. Elke auto komt met een ““1 of 50” badge. De ABT RS5-R beleeft zijn debuut op de Autosalon van Genève.

Met dank aan Omar voor de tip!

Ook interessant!

  • Audi RS Nogaro Editions
    Audi RS Nogaro Editions geven hoedtik aan RS2
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Video - maakt de nieuwe BMW M3 gehakt van de Audi RS5?
  • Kies maar: 3x ABT Audi RS

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

a5, abt, Audi, geneve-2018, groen, RS5, tuning

Vorig bericht: « Valet geeft Ferrari 458 Spider aan verkeerde persoon
Volgend bericht: Opgepast, 30+ nieuwe trajectcontroles in Vlaanderen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    25 januari 2018 om 09:47

    Zoveel spannender dan een standaard RS5 vind ik hem niet. Dat komt waarschijnlijk ook door de combinatie van wat lijkt Sonomagroen met veel donkere accenten. Ik denk dat dit bij een fellere kleur meer tot zijn recht komt. Die vier pijpjes/sierstukjes staan hem overigens wel goed

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      25 januari 2018 om 10:55

      @edge: vind ‘m uberhaupt niet erg spannend.

      Login om te reageren
  2. freekje zegt

    25 januari 2018 om 09:52

    Vind hem superdik geworden

    Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    25 januari 2018 om 09:53

    Die lelijke luchtuitlaatjes die ABT altijd in de voorschermen plakt zijn heel ergerlijk. Behalve dat vind ik ‘m wel dik. Die stortkokers staan wel lekker. De wielen zijn te groot. Groter dan 19 inch moet je eigenlijk niet gaan voor een rijdersauto. En Sonomagrün is gewoon een f***ing lekkere kleur.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      25 januari 2018 om 10:01

      @jochempie: De velgen zijn eigenlijk storend groot. En het is niet mooi en het komt het rijgedrag niet ten goede. Voor de rest is ‘ie best aardig al vind ik hem net wat te overdreven.

      Login om te reageren
    • jonckers zegt

      25 januari 2018 om 11:17

      @jochempie: Ik sluit mij helemaal aan bij jouw opmerking.

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    25 januari 2018 om 10:03

    Nou joepie! Ik wacht wel op JD of MTM. O wacht, ik kan de RS5 helemaal niet betalen…

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      25 januari 2018 om 10:27

      @dutchdriftking: Ik snap nooit echt wat er mis is met ABT Sportsline. Ik ben daar een keer geweest. Complete raceteams, R&D centers en deels fabrieksondersteuning. Het is echt een waanzinnig groot bedrijf dat onderdelen levert voor vele merken. Al jarenlang zijn ze succesvol als tuner. Er is een periode geweest dat ze via importeurs konden leveren wat niet goed uitpakte (maar achteraf gezien was het ook een zeldzaam slechte generatie motoren). De ABT 1.8 Turbo’s en 1.9 TDI’s waren fabeltastisch. Ik heb veel ABT getunede VAG-producten meegemaakt. Loopt net zo mooi als standaard, verbruikt net zo veel. Alleen heb je net even meer power. De A5 2.0 van mijn moeder haalde potjandorie 270 km/u na het kietelen van ABT. Nul problemen verder meegehad.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        25 januari 2018 om 10:39

        @willeme: Ik weet jouw ervaringen natuurlijk niet. Maar ik heb diverse 20VT en 2.0 TFSI motoren met zowel ABT als JD software gereden. Ik vond de laatste beduidend fijner. Met name opbouw van vermogen in het middengebied. Maar wellicht heeft VAG zelf te veel invloed op ABT. Let wel, ik heb het over stage 1 tuning. Stage 2 of 3 heb ik alleen ervaring met JD en niet met ABT. Dat het geen pannenkoeken zijn lijkt me duidelijk, het is een heel serieuze firma. Maar in mijn ogen lagen hun hoogtijdagen in de jaren 80 en 90 met mechanische tuning. Een kennis van me is bezig met een VR6 ABT cup, geniaal apparaat uit de in mijn ogen gouden periode van ABT. Ook kan ik de uiterlijke aanpassingen uit die periode veel meer waarderen. Al is dat natuurlijk persoonlijke smaak.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          25 januari 2018 om 10:46

          @dutchdriftking: Er zit wel een verschil tussen de twee. Bij JD krijgt je betere cijfers en een chip op maat voor minder geld. Bij ABT moet de tuning aan veel meer eisen doen en krijg je minder power voor meer geld. In Nederland tunen is natuurlijk het makkelijkste wat er is: keurige, rechte wegen. Goed asfalt. Alles vlak. Relatief lage temperatuur en vochtige weersomstandigheden. (Relatief) rijke eigenaren, dus goed onderhoud. Dan heb je veel meer marges (waar tuners gebruik van maken).

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            25 januari 2018 om 11:41

            @willeme: eens, maar is dat niet met name bij stage 2 en verder het geval wanneer er ook mechanische aanpassingen zijn? Dat de chip waarbij ABT de fabrieksgarantie overneemt meer marges heeft is logisch.

            Login om te reageren
        • allesmetturbo zegt

          25 januari 2018 om 12:02

          @dutchdriftking: vind ik ook, JD kuurtje reed in de gevallen die ik heb gereden ook lekker dan ABT. Pakte mooier op vanaf een lager toerental en liep harder door. (1.8T A3 8L en 2.0 t(f)si golf)

          Login om te reageren
        • Thomas20vt zegt

          25 januari 2018 om 19:16

          @dutchdriftking: Klopt. Zelf een Leon 2.0 TDI met ABT chip gehad, van 140pk -> 170/175pk. Deze reed opzich goed totdat ik een Leon 2.0 TDI met JD chip had gereden. Toen de Leon ook door JD laten chippen en dit was een wereld van verschil. Ook 175pk alleen de vermogensopbouw was veel beter en soepeler. Had een totaal andere auto terug. Zowel met de ABT chip als met de JD chip haalde hij 235 op de teller, alleen de manier hoe hij daarheen ging was een wereld van verschil. Ook het roeten was een een stuk minder met de JD chip.
          Zoek ook maar eens op Leon Cupra 310… Deze Cupra’s waren voorzien van een ABT chip waarbij geen enkele auto het vermogen haalde, sommige net 270pk… Als je de rollenbankuitdraaien zag, dat was echt hopeloos. Was een grillige lijn met alleen maar pieken en dalen… Enkele zijn toen bij JD langs gegaan en daar kwamen gewoon 310+ pk’s uit.

          Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        26 januari 2018 om 04:42

        @willeme: als ze een beetje konden nadenken dan hadden ze wel de juiste maat banden om de velgen gelegd.
        Getrokken banden kan echt niet.

        Login om te reageren
  5. Robert zegt

    25 januari 2018 om 10:11

    0,3 seconden sneller op de sprint naar de 100 km/u.
    Geen twee maar vier uitlaatpijpen.
    Geen 20″ maar 21″ velgen.

    Dit moet toch wel de ultieme penis extension zijn voor de petrolhead met een Audi fetisj.

    Ik had RS²5 een betere benaming gevonden…

    Login om te reageren
  6. spotkoningvdaal zegt

    25 januari 2018 om 10:22

    Dacht even een auto van Japanse makelij aan te treffen op de foto’s, wat een metamorfose van een geslaagd model! Als Audi rijder en liefhebber wordt ik er niet echt heel erg blij van, maarja, op elk potje past een dekseltje dus de 50 stuks zullen ongetwijfeld snel de weg naar hun nieuwe trotse eigenaar vinden!

    Login om te reageren
  7. jack_abarth zegt

    25 januari 2018 om 10:29

    Geen idee wat de totaalprijs (aanschaf + tune) is, maar ik denk dat ik een GT-R zou kiezen. (ik verwacht een gelijk totaalbedrag)

    Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    25 januari 2018 om 10:33

    Ik vind het dus echt precies andersom: de vorige RS4/5 zagen er lekker clean en ingetogen uit en de huidige zien er juist uit alsof ze door een tuner zijn ontworpen. Dik en over the top dus.

    Login om te reageren
  9. cossiekiller zegt

    25 januari 2018 om 10:43

    Op die laatste foto lijkt het wel mat-leger-groen.

    19 of 20″ velgen was ook al meer dan voldoende geweest. Daarbuiten vind ik hem niet lelijk, integendeel!

    Login om te reageren
  10. prototip99 zegt

    25 januari 2018 om 11:05

    velgjes mogen wel een inchje kleiner

    Login om te reageren
  11. peterpann3nkoek zegt

    25 januari 2018 om 11:37

    Op het joetjoepaccount van abt staat er ook een grijze bij, en ik vind ze supergaaf, vooral de 4 uitlaatpijpen staan em echt supergoed. Ik vraag me alleen af hoeveel deze kost

    Login om te reageren
  12. MaartenD zegt

    25 januari 2018 om 13:10

    Wat een beest!

    Login om te reageren
  13. rufctr01 zegt

    25 januari 2018 om 13:12

    Ik vind dit een gweldige kleur!

    Login om te reageren
  14. focusrs1 zegt

    25 januari 2018 om 14:16

    Vette bak maar die kleur is walgelijk.

    Login om te reageren
  15. kennone zegt

    25 januari 2018 om 14:27

    Hij doet maar net bovende rs3 abt. Had toch wat meer gehoopt ondanks dit ook al genoeg is.

    Login om te reageren
    • dracae zegt

      25 januari 2018 om 19:16

      @kennone: Het zou mij niets verbazen als de 5 cilinder uit de 3 net zoveel potentie heeft als de iets grotere V6 uit deze auto. De oude ( overigens verder totaal verschillende) 5 cilinders van Audi haalden in die tijd al, zonder problemen, vermogens die hoger liggen dan wat we hier zien.

      Login om te reageren
  16. maxvf zegt

    25 januari 2018 om 16:20

    Jeutje wat dik!

    Login om te reageren
  17. HZW zegt

    25 januari 2018 om 18:09

    Weer verpest met de bekende ABT Tupperware troep.

    Login om te reageren
  18. autodrop zegt

    25 januari 2018 om 19:07

    Godsamme wat een lekker ding!!

    Login om te reageren
  19. shadowbroker zegt

    25 januari 2018 om 20:05

    Het is en blijft en vergrootte a3 sedan voor mij

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North