Achtung, achtung! De nieuwe Porsche Cayenne lekt uit

Auteur: , 72 Reacties

Het lelijke eendje is nog geen gracieuze zwaan geworden, maar net als de Panamera wordt 'ie wel mooier dan voorheen.

De nieuwe Porsche Cayenne wordt officieel pas de 29ste van deze maand onthuld, maar we hebben de foto’s nu al met dank aan Auto Express. De looks van de grootste Porsche SUV lijken op het eerste gezicht slechts marginaal te veranderen ten opzichte van het huidige model (rijtest), maar als je de plaatjes even op je laat inwerken is het toch een geslaagde update.

Waar de eerste Cayenne (aankoopadvies) nog probeerde een hoog op de poten staande 911 te zijn, lijkt het front van de heet gepeperde SUV inmiddels al jaren meer op dat van alle Porsche die niet 911 heten. In mijn ogen weet Porsche nog steeds niet goed wat het aanmoet met het vooraanzicht van haar auto’s. Plak er een andere badge op en je zou het ook geloven. Hoe dan ook: hier verandert het minste qua looks ten opzichte van de vorige generatie.

En profil krijgt de Cayenne een wat kleiner derde zijruitje, wat de fullsize SUV een sportievere look geeft. Direct zien of je met een Macan te maken hebt of toch met een Cayenne, wordt vanaf de zijkant hierdoor waarschijnlijk nog lastiger.

Aan de achterkant zien we de grootste verschillen, hoewel de trapezium-vormige uitlaten op de basis-Cayenne gebleven zijn. De lichtunits zijn meer in lijn met die van de andere Porsche’s. Een hele verbetering als je het mij vraagt, want hier sloeg de vorige Cayenne de plank in mijn ogen mis.

Blijft nog over het interieur. Zoals te verwachten viel zien we hier veel terug van de meest recente nieuwe Porsche: de Panamera. Dat is een goede zaak, want zo lelijk als de buitenkant van die auto nog steeds is, zo mooi is het dashboard. Je begrijpt, dit is een subjectief puntje. Ik doe mijn flamesuit vast aan om de vlammenwerpers van collega @casperh en de Porsche-fanaten onder de reaguurders te weerstaan. Enfin, de plethora aan knoppen die de vorige Cayenne’s van binnen kenmerkten hebben plaatsgemaakt voor een hip modern touchdisplay, met daarboven nog een apart schermpje.

Over de techniek kunnen we alleen nog speculeren, dus daarover vertellen we je meer bij de officiële onthulling.

UPDATE 29-08-2017: inmiddels is de Cayenne officieel, meer info HIER!



72 reacties

Meer evolutie dan revolutie. Geen onaardige wagen maar ik vind de huidige mooier.
Wat een raar ding. Met name de voorkant klopt van geen kant
@tvklarenbosch: daar zat ik ook met enige walging naar te kijken
@tvklarenbosch: zal vast door een kleuter getekend zijn…
@tvklarenbosch: Inderdaad. En WAAROM kan bijna geen enkel merk die leeeeeeeelijke radar fatsoenlijk wegwerken?????
@svenska_aeroplan_ab: bij de AR Giulia vind ik de radar niet storend. Met name bij VAG is ‘ie altijd lelijk
@svenska_aeroplan_ab: Honda heeft hem al sinds 2006 gewoon in het Honda logo verwerkt… begon bij de accord toen, daarna de crv. Zijn zeldzaam, maar let maar eens op als je ze ziet: de ene heeft een ‘open’ logo, de ander dicht. Of Google een legend, die heeft standaard dat safety pack en heeft dus altijd een ‘dicht’ logo.

De oplossing van de Duitsers is gewoon goedkoper, simpele keuze…
@svenska_aeroplan_ab: Volvo zie je hem tegenwoordig ook niet meer op de nieuwe 90 en 60 lijn. Vind het wel jammer dat bijv. Ook Mercedes hem in het logo maakt. Ziet er niet uit zo’n platte ster..
@svenska_aeroplan_ab: bij audi a6/a7 keurig opgelost als fake mistlamp.
@tvklarenbosch: Die doorgetrokken grill is mijn inziens gewoon mislukt. Bij VW ziet het er wel prima uit maar hier lijkt het niet uit de verf te komen.
Uhhh, facelift?
Ziet r stukken beter uit dan de vorige. Zet maar voor de deur.
@fouadski: jij wil alles voor de deur
@moewat: jazeker! Ik hou van iedere auto
@fouadski: multipla!
@unknown32: ruim vervoersmiddel dat je van a naar b brengt ;)
De achterzijde had ook prima van een Kia kunnen zijn. Geen vooruitgang, ik vind de huidige op het eerste gezicht een stuk mooier!
@roelfinus: En ik ben er vreemd genoeg blij mee, de Cayenne’s krijgen een minder fout imago en de panamera wordt hopelijk populairder.
Wat een duf hok! Als er een chinees logo op had gezeten had ik er niet van opgekeken. Kom op, ontwerp eens wat spannends!
Dit is niet best. Heel erg niet best. Eerst maar even op de IAA bekijken, maar ik vrees met grote vrezen.
Nou. Doe mij maar een Panamera dan..
Lijkt wel een facelift.

Veel van die SUV’s lijken tegenwoordig meer op uit de kluiten gewassen hatchback’s!

De allereerste pre facelift Turbo S versie blijft mijn favoriet. En origineel nog steeds verrassend netjes om mee voor te komen.

Daarna is het alleen maar lelijker geworden en die lijn wordt dus voortgezet…
Hmm, ik was nooit zo’n liefhebber van de achterkant van de oude, voornamelijk die vormloze achterlichten vond ik niets. Dit echter is mooier maar nu mist ‘ie (iig op deze foto’s) wat kracht van achteren. Lijkt ook wel een beetje op de QX70 van achteren. Oogt mij bijna als een opgehoogd MPV. Voorkant en interieur zijn wel prima, we gaan hem vast uitgebreid zien in de toekomst dus ben benieuwd.
Zo, feest van herkenning…. als je Q7 rijdt. Maar moet de sportievere versies maar eens bekijken, dit is nog niet helemaal wat je ervan verwacht.
Oei, hoop dat deze er in het echt beter uit ziet, want zo op de foto’s vind ik hem niet te pruimen.
Vind hem erg mooi. Moet nog wel even op de GTS versie wachten dat is meestal de mooiste.
Het eerste model word er alleen maar mooier op wat gaat het toch hart achteruit bij porsche
@gerjan: cardiovasculaire problemen heb je niet op 1, 2, 3 verholpen hoor
@gerjan: zolang het maar klopt.
Nu ben ik benieuwd…gaan de Tesla haters nu ook klagen over het belachelijk grote rechthoekige scherm in de middenconsole, of omdat het een heuse Porsche is wel hartstikke te gek, mooi en fantastisch?
@sleurs: naast de Ludacris-mode is dat toch het enige dat een Tesla leuk maakt?
Dit is natuurlijk nog wel de pauperversie! Wacht maar op de GTS en turbo etc.. Denk die er mega dik uit gaan zien. Dit is imo ook erg chic!
@fmgarcia: in deze uitvoering zal ‘ie ook fluitend over de 100k gaan. Beetje meer jus mag er dan wel bij zitten wat mij betreft.
@ettie: Denk deze op de foto in Nederland €130.000. Zal voldoende vlot zijn ook.
3/4 achter gewoonweg het debiele grotere broertje van de Macan. Niet fraai dus. De voorkant is ook rommelig alsof ze niet wisten wat ze er mee aan moesten en de middenconsole in de auto is groot genoeg voor een Chinese rijsttafel voor 4…
Als ik zoiets al zocht en het geld er aan uit wilde geven dan werd het zeker niet de Cayenne.
Amai die is klaar om een torpedo af te schieten. Kunnen ze die lelijke radar nu echt niet beter wegwerken ???
Ach ja, mooi vind ik hem niet, maar dat heb ik hem ook nooit gevonden. Altijd een gek apparaat gevonden. Jammer dat hij zo populair is.
Waarom moet altijd het ‘echte’ originele voorkant van Porsche te zien zijn. Doe eens een keer wat anders…iets heel radicaals.

Waarom willen auto merken nou altijd een bekend iets er in hebben. Wat is nu mooier als je bij een grote facelift iets totaals anders doet! Dat is juist verfrissend en nieuw
Best een leuk ding, zowel de voorkant als de achterkant. Alleen die foto’s ogen een beetje eind 90′ begin 2000.
Wat een rare, lelijke auto. De vorige Cayenne was al raar maar deze klopt ook van geen kanten. Ik dacht dat het nooit erger kon worden dan de voorgaande Cayenne’s. En na de Panamera en Panamera Sport Turismo had ik al helemaal hoge verwachtingen. Dit is dus een flinke tegenvaller!

Voor mij zou het dus een Panamera Sport Turismo worden.
Ik vind hem schitterend. Eindelijk die duffe achterlichten vervangen en een goeie Porsche Snuit er op! Hij is wel een soort Range Rover strak…
Hmmm. Ik vond de vorige wek aardig maar de eerste indruk van deze vind ik niet heel bijzonder lekker. Hij lijkt op een een of andere manier niet genoeg bodemvrijheid te hebben qua looks. Deed de oude beter
Als ik in de race was voor een Porsche zou ik toch eens kijken bij Louwman voor de Maserati Levante. Ook is de Stelvio Quadrifoglio misschien het wachten waard (prijzen zijn inmiddels bekend). Ook natuurlijk bij Jaguar kijken, F-Pace is ook een beauty. Porsche, een gemiste kans!
@ibssr: je praat nu meer over Macan territorium.
@ibssr: je vergeet de Velar
Eerst eentje zien met 21 inch velgen en andere sportieve opsmuk. Dan pas een mening vormen. Maar interieur is toch wat minder. Scherm lijkt alsof een Ali Express ding is.
Strakke bak. Even wennen maar dat is juist een pré.
De doelgroep zal het ongetwijfeld kopen, maar ik vind hem zowel van binnen als van buiten nu al verouderd ogen. Dat ligt wellicht ook aan de kleurstelling (vooral van binnen), maar dit is ten opzichte van de oude een achteruitgang. En die vond ik al weinig inspirerend.
Aardig maar de achterkant kan ik niet onderscheiden van een Audi of VW. De voorkant is erg saai, bland. Mooi interieur, maar de buitenkant…
Voor een grote 5 deurs Porsche verkies ik dan toch de Panamera Sport turismo boven deze.
Not my cup of tea! Liever een dikke Macan, XC 90 of Range Rover
Met een paar andere wielen is het vast fraaier dan op deze plaatjes…
Niet de mooiste auto die Porsche heeft ontworpen.
Best een prima auto. Wat ik wel jammer vind is dat de auto de andere auto’s binnen het merk een soort van nabootst. Met name de doorlopende achterlichten. De Panamera en de 911 hebben dit ook. Niet dat ik het lelijk vind, maar de vorige Cayennes hadden toch een meer eigen gezicht terwijl het duidelijk een Porsche was. Dit is gewoon een hogere Panamera. Jammer.
Oh, oh, oh! Op het dashboard na, is het niet echt een verbetering, meer plastic aan de saai muisgrijze buitenzijde. Is dat vele plastic om de kosten te drukken? Voor de mooiïgheid is het niet.
Waar de eerst Cayenne’s nog enige waardering kon krijgen, door de durf en de lef, een eerste SUV te maken door sportwagenbouwer Porsche, waar de Panamera een eerder te verwachten auto was geweest. Is Porsche erg doorgeschoten in zijn vertedering en behoud van de vaste klanten voor Cayenne. Leuk voor hen, maar een afgrijzelijke aanblik voor liefhebbers van het originele Porsche.
Natuurlijk moeten de Cayenne-klanten bediend blijven, maar dat had ook aansprekender gekund, de lef is Porsche kwijt, verdienen is het doel en geld het geloof.

Hopelijk wordt die EV-Porsche een meer echte Porsche, meer sportwagen, dan trendvolger.
iets wat lelijk was kan je met wst opschmuk niet echt mooier maken … blijft kortom leluuukkkk als de nacht….
Hmm ben er niet echt weg van. Vind hem minder mooi dan het uitgaande model en het is nogal inspiratieloos. Ook het interieur vind ik nogal saai.
Waarom krijgen al deze auto’s in deze klasse een plastice achterkant op de stoelen?? Had gistere een RangeRover Sport 2017 onder mijn kont en deze had ook al zo’n goeiekoop plastic vlak achter op de voorstoelen. Ziet er toch niet uit. Is ook niet heel fijn voor de knieën voor de gene die achter in zitten
In twee kleuren ziet het interieur er best goed uit. De buitenkant is gewoon een Cayenne met de Porsche typische langzame evolutie.
Saai, saai en nog eens saai.
Grille voor is fantasieloos en de achterlichten vind ik ook anoniem. Net als op de huidige 911 en de Panamera.

Uiteindelijk vind ik de 1ste generatie nog het meeste karakter hebben. Een snelle Multipla :).
Hallo Hyundai
Ik snap de titel niet, waar lekt die Porsche nu uit? Zijn uitlaat? zijn oliekoeler, zijn radiateur? Misschien toch op de nominatie bij @ taalvoutjes op Twitter.
“Je begrijpt, dit is een subjectief puntje. Ik doe mijn flamesuit vast aan om de vlammenwerpers van collega @casperh en de Porsche.”

Haha, dit hele stuk tekst is compleet subjectief :’)
Meer dan ooit een dikke Volkswagen
Maar komt er een zevenzitter…?!
He – een Porsche-by-Tonka!
Op de een of andere vreemde manier moest ik bij de voorkant op de laatste foto heel erg aan een Ferarri 612 denken 🤔
Misschien dat de turbo wel leuk wordt
het is een echte VW, meer een mooie Passat op hoge poten. Erg strak gehouden en onderhuids mooie techniek.
Wat lelijk zeg, echt een gemiste kans. Waar de Chinezen voorheen Duitsers leken te kopiëren qua design, lijkt het of Porsche met deze Cayenne een Chinese knock-off in de markt zet.
hoe kunnen mensen dit een evolutie noemen, de achterlichtbalk past totaal niet in de cayenne, het intrieur is eveneens gewoon een kaalslag van dure stalen onderdelen, de winstmarges moeten omhoog.
Heeft ‘ie eindelijk mooie achterlichten, is de rest van de auto lelijker als voorheen… zucht!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).