• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfa Romeo Alfasud Sprint 6C: vergeten concept (1982)

Auteur: Dizono, gepost 14 juni 2015 om 22:09 – 37 Reacties

Afbeelding Alfa Romeo Alfasud Sprint 6C: vergeten concept (1982)Afbeelding Alfa Romeo Alfasud Sprint 6C: vergeten concept (1982)Afbeelding Alfa Romeo Alfasud Sprint 6C: vergeten concept (1982)Afbeelding Alfa Romeo Alfasud Sprint 6C: vergeten concept (1982)Afbeelding Alfa Romeo Alfasud Sprint 6C: vergeten concept (1982)Afbeelding Alfa Romeo Alfasud Sprint 6C: vergeten concept (1982)Afbeelding Alfa Romeo Alfasud Sprint 6C: vergeten concept (1982)Afbeelding Alfa Romeo Alfasud Sprint 6C: vergeten concept (1982)

Alfa Romeo 6C Sprint
Met de briljante Alfa-Romeo 4C hebben de Italianen voor het eerst een sportwagen met achterin geplaatste middenmotor op de markt gebracht*. Het had echter niet veel gescheeld of het merk had in 1982 reeds een vergelijkbaar concept in de showrooms gezet.

De Alfa Romeo Alfasud Sprint is waarschijnlijk een van de minder bekende Alfa’s, omdat deze vooral overschaduwd wordt door zijn grote broer Alfetta GT/GTV/GTV6. Dat de auto behoorlijk wat weg heeft van deze sportieve Alfa met achterwielaandrijving en grote viercilinders of V6, helpt hem niet echt. Onderhuids verschillen de GTV en de Sprint echter als dag en nacht, aangezien laatstgenoemde op het onderstel van de voorwielaangedreven Alfasud staat. Vanaf 1983 deelt de Sprint (dan zonder Alfasud in de naam) zijn techniek met de 33.

Group B

Net zoals zo veel merken, ziet ook Alfa Romeo de marketingpotentie van de legendarische Group B-rallyklasse. Het plan wordt gevat om een zescilinder sportwagen te ontwikkelen en opvallend genoeg wordt niet de GTV maar de Sprint als basis gebruikt. Het blok komt achter de voorstoelen te liggen en drijft -zoals het een échte Alfa betaamt- de achterwielen aan. Dat een motor achterin een Alfasud past, was in 1974 overigens ook al aangetoond, zij het met twee cilinders minder.

Autodelta helpt met de ontwikkeling, Zagato bouwt de twee prototypes. Ten opzichte van een gewone Alfasud Sprint oogt de Sprint 6C een stuk gespierder. De uitgeklopte wielkasten, flinke spoilers en agressieve wielen dragen hun steentje bij. Wat ook opvalt is hoe ‘af’ de Sprint 6C oogt. Voor een bestaande auto waarvan de layout volledig overhoop is gegooid, lijkt de Alfa Sprint 6C behoorlijk productieklaar. Dat de twee prototypes straatauto’s zijn -dus met de nodige luxe in het interieur- in plaats van rallywagens, draagt daar zeker aan bij.

Om welke reden Alfa Romeo precies stopt met het project is niet duidelijk. Veel bekende sportwagens komen nooit in actie in het Group B-klassement, simpelweg omdat deze in 1986 alweer wordt stopgezet wegens te veel dodelijke ongelukken. In 1982 is de serie echter net van start gegaan en is er nog geen vuiltje aan de lucht. Wellicht voorzag Alfa Romeo problemen bij het verkopen van de verplichte 200 straatversies of bleek de 6C niet competitief genoeg? We zullen het nooit weten.

*we rekenen de prachtige Tipo 33 Stradale voor het gemak even niet mee

Ook interessant!

  • Alfa Romeo Giulietta Sprint
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

6c, Alfa Romeo, alfasud, autodelta, concept, group-b, rood, sprint, vergeten-concept, zagato

Vorig bericht: « Kies maar: de meest legendarisch Porsche Le Mans-winnaar
Volgend bericht: Eindelijk: RDW maakt einde aan teruggetunde auto’s [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. rrk147 zegt

    14 juni 2015 om 22:15

    Ook bekend welke versie van de V6 erin lag? De 2.5 waarschijnlijk, maar dat zou betekenen rond de 170 pk?

    Login om te reageren
    • room850 zegt

      14 juni 2015 om 22:19

      @rrk147: klopt, 160 bhp komt wel overeen dus.

      Login om te reageren
  2. SpiderIV zegt

    14 juni 2015 om 22:16

    Lekker bezig Autoblog, weer een mooi Alfa-item! Dank!

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      15 juni 2015 om 09:01

      @SpiderIV: zolang het over echte afla’s gaat is het altijd mooi.
      Wacht maar tot ze over 20 jaar over de MiTo moeten schrijven…

      Login om te reageren
  3. room850 zegt

    14 juni 2015 om 22:17

    Was het materiaal voor de pookhoes in de uitverkoop, kolere wat een zak:p

    Login om te reageren
    • stamp zegt

      16 juni 2015 om 12:58

      @room850: grote zak voor grote cojones?

      Login om te reageren
  4. tjaam zegt

    14 juni 2015 om 22:23

    fantastische auto, een van mijn eerste auto’s. Ik heb een 78er gehad. Sprint Veloce 1.5 in possilipo blu met chromen bumpers en donkerbruin skai bekleding. Echter beetje te krokant geworden…

    Login om te reageren
  5. jrk68 zegt

    14 juni 2015 om 22:24

    Wat een pareltje.
    De gewone Sprint was mij wel bekend, erg gaaf autootje. Deze versie kende ik dus niet, dank voor dit leerzame stukje leesvoer dus.

    Login om te reageren
  6. henkhupelschoten zegt

    14 juni 2015 om 22:26

    De alfasud, de wagen die het voor mekaar wist te krijgen om nog sneller te roesten dan hij reed. (heb niks tegen de alfasud hoor. Jammer dat we deze concept nooit zo mogen hebben zien…)

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      15 juni 2015 om 12:35

      @henkhupelschoten:
      Jazeker maar ook de wagen die gezien mag worden als grootmoeder van de moderne middenklasser

      http://www.klassiekerrally.nl/iconen-de-alfasud/

      Login om te reageren
  7. baasbas zegt

    14 juni 2015 om 22:26

    ik sla deze even over…
    Vanuit elke hoek minder dan de gtv turbodelta imho

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      14 juni 2015 om 22:42

      @baasbas: absoluut oneens, die turbo delta is veel te overdreven , deze sprint 6c is kwa ontwerp echt zoveel beter, wat een pareltje.
      Uiteraard persoonlijke mening.

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    14 juni 2015 om 22:27

    Mooi item weer. Hou er van….

    Login om te reageren
  9. henkhupelschoten zegt

    14 juni 2015 om 22:35

    Turbodelta, klinkt als een porno best seller! Netzo mooi als interceptor!

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      14 juni 2015 om 22:37

      Dit was dus bedoeld op @baasbas: Jongens kom eens met die edit knop 11 jaar ab en nog steeds geen edit knop

      Login om te reageren
    • baasbas zegt

      14 juni 2015 om 23:03

      @henkhupelschoten: Maar het is dan ook porno…

      https://www.youtube.com/watch?v=A2ZRpkxIvJ8

      Login om te reageren
  10. toyotafortuner zegt

    14 juni 2015 om 22:46

    Mooi stuk over een mooie wagen! Dank Autoblog!

    Login om te reageren
  11. clarkson zegt

    14 juni 2015 om 22:49

    Prachtig model!

    Login om te reageren
  12. alfablog zegt

    14 juni 2015 om 22:55

    Mooi stukje, kende m niet. Tx.

    Login om te reageren
  13. mercedesbenz63 zegt

    14 juni 2015 om 22:56

    Prachtig, ik zie alleen 2 verschillende uitlaatjes..

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      14 juni 2015 om 23:05

      @mercedesbenz63: Als je goed kijkt, zie je nog wel meer verschillen. De twee prototypes zijn niet exact gelijk namelijk.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      14 juni 2015 om 23:06

      @mercedesbenz63: scherp! Bij nader inzien zijn er wel meer verschillen aan de achterzijde te ontdekken. Straatversie vs. rally-uitvoering, misschien?

      Login om te reageren
  14. sudsprint zegt

    14 juni 2015 om 23:46

    Als je het nu over een droom auto hebt. Dit is toch echt de mijne!!!

    Login om te reageren
  15. marinepower zegt

    14 juni 2015 om 23:51

    Plastic hok, Alfa onwaardig.

    Login om te reageren
  16. racerx zegt

    15 juni 2015 om 00:27

    Soort Deluxo uit GTA Vice City van achter

    Login om te reageren
    • gieltj zegt

      15 juni 2015 om 09:31

      @racerx: altijd weer die kut vergelijkingen met die GTA spellen . man man man

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        15 juni 2015 om 09:41

        @gieltj:
        Amen,

        Het zegt dan wel weer genoeg over het niveau van de betreffende reaguurder.

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          15 juni 2015 om 09:48

          @jrk68: zie onder, wellicht zelf even wat verder kijken dan je niveau toestaat.

          Login om te reageren
      • racerx zegt

        15 juni 2015 om 09:47

        @gieltj: Ik vind het bijzonder dat ontwerpers van een game naar alle waarschijnlijkheid een relatief onbekende concept genomen hebben om een auto naar te modelleren. Dit duidt op serieuze autoliefhebberij, wat ik kan waarderen.

        Dat simpele kutcommentaar op een normale reactie altijd. Man man man.

        Login om te reageren
  17. spidermann zegt

    15 juni 2015 om 01:01

    Meer meer meer

    Login om te reageren
  18. philipf zegt

    15 juni 2015 om 06:41

    Jammer dat deze niet in productie is genomen zeg!

    Login om te reageren
  19. wheelerdealer zegt

    15 juni 2015 om 07:42

    Bella! Alfasud

    Login om te reageren
  20. desjonnies zegt

    15 juni 2015 om 09:06

    Alfa Sud Sprint.
    Altijd een schoonheid geweest, niemand geen enkel ander merk had zoiets charmants in zijn programma, ik hoef er inderdaad geen grotere GT of GTV voor.
    En nog steeds betaalbaar in vergelijking met de Giulia GT en GTV’s

    Deze kende ik ook niet, ;leuk wat Alfa toen allemaal niet deed.

    Login om te reageren
  21. osmo zegt

    15 juni 2015 om 09:24

    Als je ziet wat voor pareltjes Alfa vroeger gemaakt heeft begrijp je de designkeuzes die ze de laatste jaren gemaakt hebben niet echt. 147? GT? Brera? MiTo? Giulietta?

    Login om te reageren
  22. gieltj zegt

    15 juni 2015 om 09:33

    Erg gaaf! Maar liever een GTV6

    Login om te reageren
  23. bietje zegt

    15 juni 2015 om 10:25

    Ben totaal geen Alfa-fan, maar dit is wel een vreselijk lekker gebakkie zeg !

    Login om te reageren
  24. mrrallycross zegt

    15 juni 2015 om 20:37

    Lekker!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North