• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Alfa Romeo begint in juni 2015 aan tweede leven’

Auteur: JordyS, gepost 3 oktober 2014 om 19:30 – 26 Reacties

Alfa Romeo klaar voor comeback?


Bindend verzoek aan alle Alfa-liefhebbers: omcirkel 15 juni 2015 alvast in je agenda. Die dag staat in het teken van de wedergeboorte van het Italiaanse merk. Of wordt het toch het begin van het einde?

Er was een tijd dat je als rechtgeaarde autofanaat niet om Alfa Romeo heen kon. De aanhangers van het merk denken met weemoed terug aan de hoogtijdagen van het merk, al zou er best eens een tweede glorieperiode aan kunnen komen. FIAT-baas Sergio Marchionne heeft tegenover The Telegraph namelijk aangegeven dat Alfa op 15 juni zijn compleet nieuwe productlijn gaat presenteren.

De Italiaan weet dat dan snel duidelijk zal worden of de investering in nieuwe auto’s het waard is geweest, maar is hoopvol gestemd. Hij mikt namelijk nog steeds op een totale verkoop van 400.000 auto’s per jaar, verspreid over acht verschillende modellen. Ambitieus of overmoedig? De kenners neigen naar het tweede, maar wat als Alfa weer auto’s gaat bouwen die écht voor kippenvel zorgen?

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, Sergio-Marchionne

Vorig bericht: « RR Phantom Drophead Coupé Waterspeed Collection is blauw
Volgend bericht: Fiat promoot de 500X als auto voor viagra-slikkers »

Lees Interacties

Reacties

  1. utr1984 zegt

    3 oktober 2014 om 19:35

    Je moet ergens een doel stellen. Maar of ze ermee winst gaan maken? Dat gaat nog wel wat jaren duren als er zoveel geinvesteerd moet worden.

    Login om te reageren
  2. sydney zegt

    3 oktober 2014 om 19:36

    Ik hoop het, al moet ik het nu eerst eens zien.Het moet geen victoriaans verhaal gaan worden.Zou ook leuk zijn voor m’n collega’s Die staan met twee modellen en wat klassiek spul elke keer weer voor een flinke uitdaging om wat leuks van de showroom te maken als deze weer eens om moet.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      3 oktober 2014 om 19:56

      @sydney:
      Zo’n grote uitdaging kan dat niet zijn, zetten we die Mito deze week links of toch maar rechts van de 4C..

      Niet om lullig te doen hoor, ik betreur de malaise bij het eens zo mooie merk Alfa Romeo.

      Login om te reageren
  3. ralfast zegt

    3 oktober 2014 om 19:43

    Elke auto die Alfa bouwt is een verfraaiing van het straatbeeld. Een beetje zeldzaam mogen ze wel blijven, maakt het alleen maar specialer.

    Login om te reageren
  4. knipperlichtje zegt

    3 oktober 2014 om 19:45

    Een compleet nieuwe productlijn? Dan ga je dus meerdere auto’s op hetzelfde moment introduceren? Zo ja, ridicuul, dan haal je de aandacht bij de individuele modellen vandaan.

    Ach ja, het zal in de praktijk wel betekenen dat de Giulia en en facelift Giulietta tegelijkertijd geïntroduceerd worden. Misschien nog een gepeperde versie van de 4C?

    Login om te reageren
  5. Edge zegt

    3 oktober 2014 om 20:06

    Een nieuwe productlijn? Dat kan evengoed betekenen dat Alfa Romeo vanaf nu een kledingfabrikant wordt. Met die gekke Sergio weet je het maar nooit.

    Login om te reageren
  6. Vincegail zegt

    3 oktober 2014 om 20:10

    13 en 14 juni 2015 staan al omcirkeld in mijn agenda. De 15e laat ik vooralsnog vrij van input. Zal het grote nieuws hier wel lezen en bekijken.

    Login om te reageren
  7. siemi zegt

    3 oktober 2014 om 20:34

    Ik denk dat een eventueel slagen van alfa niet aan de modellen ligt. Alfa is de laatste 25 jaar kapot gemaakt door de bedroevende kwaliteit. Mijn eerste auto was een 33 QV. Machtig mooi ding maar de gaten vielen er in. Ook nog een 156 gehad. Mogelijk technische de slechtste auto die ik heb gehad.
    Mijn broer heeft een 33 gehad. Daarna een 146. Dat ding heeft zoveel aan reparaties gekost dat hij hem heeft weggedaan voor een 106. Hij MAG geen alfa meer van zijn vrouw.

    Als alfa die geschiedenis van zich af kan schudden hebben ze een kans. Gezien de verjaardagspraat zie ik het donker in….

    Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      3 oktober 2014 om 22:15

      @siemi: jij zit vast in het verleden. Alfa kan zijn geschiedenis pas van zich afschudden als mensen zoals jij het vooroordeel loslaten. Stap eens in een 159 of een andere moderne Alfa. De onze rijdt al ruim 200.000km zonder vreemde mankementen.

      Login om te reageren
      • siemi zegt

        3 oktober 2014 om 22:55

        @vanquish: niet ik. Ik heb die 156 eerder dit jaar gehad. Als je zelf alfa rijdt dan weet je hoe er op je keuze gereageerd wordt. Iemand alfa rijdt moet zijn keuze altijd verdedigen tegen vooroordelen als roest al in de folder. Gek genoeg hoef ik dat met mijn 2.5 tdi Audi met multitronic niet. En dat zijn pas echt drama auto’s. Het zijn die vooroordelen die alfa in de weg staan om weer volumes te maken. Ongeacht dat ze achterhaald zijn….

        Login om te reageren
        • heidekonijn zegt

          31 oktober 2014 om 22:26

          @siemi: Dus jij hebt pech gehad met wat tweedehands barrels en dat is het probleem van Alfa?

          Login om te reageren
          • siemi zegt

            31 oktober 2014 om 22:41

            @heidekonijn: het probleem van alfa is dat van dat imago van slechte auto’s. Dat heeft niks mijn 2 barrels, die je blijkbaar kent, of die miskleunen van mijn broer, of de pechalfa’s van de buren te maken. Het gaat om de reputatie, niet om de daadwerkelijke kwaliteit

            Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    3 oktober 2014 om 20:46

    15? WTF? Ik dacht dat het event op de 24e gepland stond. Dan wordt Alfa precies 100jaar…..

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      31 oktober 2014 om 22:24

      @w0o0dy: Dat is alweer vier jaar geleden…

      Login om te reageren
  9. gtwillem zegt

    3 oktober 2014 om 21:17

    Ik denk dat Alfa zijn dealers de afgelopen jaren al genoeg getart heeft. De Brera, 166, GT, Spider en 159 hebben allemaal geen opvolger gekregen. Die klanten zijn nu overgestapt naar Audi, BMW, Volvo, Volkswagen etc. Klanten vasthouden is lastig, maar terughalen nog veel moeilijker.

    De Mito staar op een verouderd Punto onderstel en de Guiletta is een aardige middenmoter. De 4C is erg gaaf, maar mist de laatste 10% ontwikkeling en is eeen toevoeging in een zéér specifiek gedeelte van de markt (Elise SC, Cayman, GT86) welke absoluut niet garant staat voor grote aantallen.

    Kortom, nog een keer uitstellen is uitstel van executie. Want 1 juni 2015 moeten er dus komen:

    1. Opvolger Mito (schijnt er niet te komen, maar zou prima kunnen op basis van de 500)
    2. Grondige facelift Guiletta (om er een paar jaar tegen aan te kunnen, intereieur kan een opwaardering gebruiken)
    3. Nieuwe 159 (+ Sportwagon) (Kan op basis van de Chrysler 200 misschien)
    4. Nieuwe 166 (+ Sportwagon, op basis van Ghibli?)
    5. Nieuwe GTV/Brera opvolger (een mooie coupe hoort in het gamma van Alfa.)
    6. NIeuwe Spider (mag op basis van de MX-5)
    7. Kleine Crossover (op CX5 basis wellicht? Dit segment groeit als een malle in EUR)
    8. Medium crossover (X3/Q5 formaat. Hoort niet direct bij Alfa, maar als het bij Porsche kan… Op basis van een bestaande Dodge wellicht?)
    9. Grondig geriviseerde Turbo (diesel) motoren 120-300pk.
    10. Hybride (Plug In) aandrijflijnen voor D en E segment modellen.
    11. Een schitterende V6. Bijna verplicht bij Alfa.
    12. De 4C even fatsoenlijk afmaken. Goede facelift dus.

    Ik denk dat bovenstaande minimaal nodig is om te overleven, maar het gaat gewoon niet gebeuren. Alfa is een van mijn favoriete merken met een schitterende historie, maar ik vrees het ergste.

    Ik hoop dat ik er naast zit.

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      3 oktober 2014 om 22:18

      @gtwillem: de nieuwe 159 rijd al in camouflage rond, dus dat gaat goedkomen. Op basis van de 159 (Giulia) kan vast ook een coupe/cabrio ontwikkeld worden. En misschien kan mama Fiat moderne V6-blokken bij Maserati wegpikken om (eventueel gedowntuned) in die modellen te lepelen. Ik hoop dat het wat wordt, alfa heeft in ieder geval in NL kansen als de BPM en bijtellingsregels (gedeeltelijk) komen te vervallen

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        3 oktober 2014 om 22:47

        @knipperlichtje: De 159 had er al een paar jaar geleden moeten zijn…

        Login om te reageren
  10. Robert zegt

    3 oktober 2014 om 21:20

    03-10-2014
    ‘Alfa Romeo begint in juni 2015 aan tweede leven’

    Ja ja, zo hebben we al(fa) wat afgelachen, de afgelopen jaren…

    22-08-2014
    Alfa Romeo komt in 2017 met 911-killer?

    06-05-2014
    Alfa Romeo krijgt 5 miljard euro: 8 nieuwe modellen?

    28-04-2014
    “Alfa Romeo wordt zelfstandig merk”

    24-03-2014
    Zeven nieuwe Alfa-modellen in 2018, ja echt!

    10-01-2014
    Doodsteek voor Lancia, Alfa moet Fiat redden

    31-10-2013
    Alfa Romeo krijgt nieuwe strategie, de 4e in negen jaar

    19-07-2013
    Alfa-revolutie: ‘standaard RWD op toekomstige modellen’

    28-03-2013
    Breaking: Audi onderhandelt over aankoop Alfa Romeo

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      3 oktober 2014 om 21:39

      @RRRobert: Ik was die plannen voor de 911 helemaal vergeten…

      Login om te reageren
  11. trustmeiamanengineer zegt

    4 oktober 2014 om 10:37

    Mooi. En nu gas erop. Het is gelukt met Maserati, dus het is wel degelijk mogelijk.

    Login om te reageren
  12. series2 zegt

    4 oktober 2014 om 11:04

    Blijven hopen!

    Login om te reageren
  13. desjonnies zegt

    4 oktober 2014 om 12:01

    heeft Alfa ooit wel een leven gehad?
    De eerste poging om een volume producent te worden is jammerlijk mislukt met de Sud serie. Dat behoeft weinig verdere uitleg. .
    En als Alfa successen had, dan kwam dat omdat de prijs/waar-voor-je-geld factor gunstig was t.o.v de concurrentie.

    Helaas zitten de Italianen net als wij, gevangen in de Euro, was de Lire er nog geweest was deze geheid gedevalueerd, wat had geresulteerd in goedkopere Alfa’s voor ons.
    Maar nu is de Euro gewoon een keiharde horde voor de Italianen en een zegen voor de Duitse industrie.

    En dat is misschien wel de grootste adder er onder het gras (verwijzend naar Alfa’s logo )

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      4 oktober 2014 om 12:11

      @desjonnies:
      Thanx, daar hebben we wat aan, een nuchtere kijk op de zaken waar geen speld tussen te krijgen is.

      Login om te reageren
      • bluebird zegt

        4 oktober 2014 om 13:19

        @tupperware: ik denk dat alfa nooit een volumemerk zal zijn, dat zie ik niet gebeuren. Als alfist zie ik dat ook helemaal niet graag gebeuren. Gewoon langzamerhand het modellen aanbod opvoeren met sportieve wagens met een Italiaanse uitstraling, die je niet op iedere straathoek ziet. Dat is toch niet teveel gevraagd van ome Sergio?

        Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        31 oktober 2014 om 22:23

        @tupperware: @desjonnies: alleen klopt het niet. De Sud was een verkoopsucces en de periode ’80 gaf verkopen die Alfa – of beter,Fiat- sindsdien niet meer heeft kunnen evenaren.

        Login om te reageren
  14. tarquesh zegt

    4 oktober 2014 om 14:48

    Een heruitgave van de 75 ben ik wel voor in.

    Kunnen ze die Mito’s niet schrappen! Of in ieder geval vierkanter maken met een kofferbak.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North