Alfa-revolutie: ‘standaard RWD op toekomstige modellen’

Auteur: , 104 Reacties

Het volgende nieuws zal autoliefhebbers in het algemeen en Alfisti in het bijzonder als muziek in de oren klinken: volgens geruchten bereidt Fiat-baas Sergio Marchionne een radicale ommezwaai voor, waarbij alle Alfa Romeo's achterwielaandrijving krijgen. Terug naar de oude gloriedagen dus?

Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione

Beter laat dan nooit. De laatste pakweg 10 jaar is de toegevoegde waarde van Alfa steeds onduidelijker geworden. Ze hebben momenteel alleen twee vooriwelaandrijvers in het B- en C-segment, de Mito en Giulietta, wat auto’s zijn die net zo goed door Fiat gemaakt hadden kunnen worden. Lancia bestaat om Chryslers (en een paar Ypsilons) in Europa aan de man te brengen, en Maserati moet het tegen de duurdere Duitsers opnemen.

Nu de voltooiing van de Chrysler-assimilatie binnen het Fiat-concern in zicht begint te komen lijkt Marchionne dan eindelijk de blik eens richting het eeuwig ondergeschoven kindje, Alfa Romeo, te wenden. De vraag: ‘hoe kan ik dit afgetakelde merk weer glans en bestaansrecht geven’? De introductie van de 4C was een goede eerste stap, imagotechnisch gezien. Maar hoe nu verder?

Wel, simpel: terug naar de good old days van onder andere de 75. Oftewel: een layout met de motor voorin en achterwielaandrijving. Een sportievere inborst, die bovendien gecombineerd kan worden met een fijne en zeer efficiënte 8-/9-traps ZF-automaat. Hebben we hier een potentiële winnaar?

Volgens Car Magazine zullen de MiTo en Giulietta als hun levensduur er op zit gedumpt worden, en komen er in plaats daarvan een 3 Serie- (2015) en 5 Serie-concurrent (2016). De 4C is al RWD, evenals de aankomende lichte roadster die met Mazda gebouwd gaat worden (2015). Daarnaast zouden er twee SUV’s (2017/18) moeten komen, waarvoor de banden met Jeep dan weer goed van pas kunnen komen.

Dat klinkt allemaal heel erg mooi natuurlijk, maar de laatste jaren moeten we het vooral van heel mooi klinkende verhalen hebben uit de Italiaanse hoek. Terwijl de leiders in de segmenten hun voorsprong uitbouwen, en veel nieuwe modellen lanceren, zit Alfa de facto nog steeds met twee kleine autootjes, and that’s it. Zouden ze het voor elkaar kunnen krijgen?

Bovendien: die al 20 keer uitgestelde Giulia zou nu dus weer een jaar later komen. Is dit gewoon een slimme truuk om een auto wéér naar achteren te schuiven, en de autoliefhebber hier vervolgens nog om te laten juichen ook? Dit is wel een ultieme prestatie natuurlijk. En waarom zou Alfa een 5 Serie-concurrent moeten bouwen? Kan Maserati dat niet veel beter doen?

OK, we zetten onze cynische pet even af, en kijken wat komen gaat. Door een nauwere samenwerking met Maserati moet een en ander van de grond komen. Deze is trouwens al ingezet, de 4C is praktisch een Maserati, hij wordt zelfs in de fabriek aldaar gebouwd.

Hoeveel van jullie deden een rondedansje door de kamer/het kantoor bij het lezen van deze plannen? Niet te hard juichen hè, plannen kunnen altijd wijzigen. Als alle mooie plannen doorgang vinden is het trouwens nog maar de vraag of de producie ook in Italië zal plaatsvinden.



104 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
tja .. da,s dus een devolutie ..

de Alfa-sud .. dat was een revolutie ..
@lincoln:
wat heb je nou gekooooochhht ?
Ik heb er een Dolomite bij………………………
@desjonnies:

Volvo 850 t5-r ..
@lincoln:
Proficiat! Zo’n keuze kan ik echt waarderen. En ik denk, dat ze erg waardevast zijn. Maar daar gaat het natuurlijk niet echt om. Het rijplezier, hè? Gewoon fantastisch, evenals het geluid. Is het een gele?
@9000cse:

dank u beleeft ..
een zwarte met een onduidelijk verleden en een kapotte km-teller ..

dus nieuwe distributie en vloeistoffen + filters erin ..
helemaal gepoetst en in de opslag gezet ..

beetje parels voor de zwijnen aangezien ik geen hardrijder ben ..
ben er wel helemaal blij mee .. dat dan weer wel ..
@desjonnies:

een dollemeid !!

hoe kom je erop ..
neem aan dat ie perongeluk voor je voeten kwam en er niet bewust naar gezocht hebt ..
@lincoln:
Yep
Groen. getint glas, lichtbruine bekleding
15 jaar verwarmd binnengestaan
Geen Sprint (die ellendige 16-klepper)
en slechts 1 dorpel te vervangen


En zo´n 850T 5R, da´s het serieuze billen/knijper werk.
Wel lekkere hete wagen
En niet zo schreeuwerig
Hou ik wel van.
@desjonnies:
Daar is moed voor nodig! Welke heb je? 1300, 1500(HL)(SE), 1850(HL)?
Ik heb het altijd erg mooie auto’s gevonden, maar (sorry!), ze stonden nou niet echt bekend als “kwalitatief hoogwaardig”.
Ik wens je er toch heel veel rijplezier mee!
@9000cse:
Een gewone 1850 8-klepper.
En idd, bij het sleutelen merk je gelijk hoe stom de engineering van die Britten was, ieder boutje, moertje constructie die gemakkelijk bereikbaar hoort te zijn is dat niet.
’t is een soort van Renault 16 qua bereikbaarheid, hij mist alleen het geniale van dat ontwerp.

Aan de andere kant, hij doet me het meeste denken aan de Alfa Giulia, een middenklasse sports-saloon, met twee voordelen : alle bouten en moeren gaan gewoon los en per goede Engelse traditie, is de onderdelen handel levendig en zeer betaalbaar en gaat de ontwikkeling van de Dollemeid nog steeds door.

Echt Bits dus.
uhm, de 33 was ook FWD volgens mij…..
Ahum, de 33 was de opvolger van de SUD en had een vier cilinder roffelboxer met FWD
Echt waar hoor !
Heb hem zelf gereden
Als Sudje dan
@desjonnies: Ja, natuurlijk. My bad…
De Alfa 33 en zijn voorganger de Alfa Sud (ondanks matige kwaliteit toch wel een legendarisch model) hadden gewoon voorwielaandrijving.
Om de aanstaande Gulia van een Passat / Mondeo concurrent een 3-serie concurrent met achterwielaandrijving te maken is best een goed plan.
Maar het C en B segment zijn gewoon belangrijk in Europa en een achterwiel aangedreven C-segmenter biedt tegenwoordig weinig toegevoegde waarde, naar mijn mening.
Praten kunnen ze wel daar in Italië , nu wordt het tijd om écht actie te ondernemen
Dit is in mijn ogen erg goed nieuws. Wil je mee blazen met de potente BMW’s, Audi’s en Mercedessen dan kan je niet anders. Mijn dag is kan echt niet meer stuk. Nb. de Alfa Romeo 33 had een boxer motor met voorwiel of vierwielaandrijving. Op deze 33 boxertechniek heeft Subaru nog jaren doorgebouwd met leuke Imprezas.
@T16: Overigens waren de Alfa’s met de mooiste techniek de transaxles met de versnellingsbak tegen de achteras gebouwd, waardoor een ideale gewichtsverhouding werd bereikt.
@T16:
alleen schakelden die Alfetta’s zo rottig slecht.
en langzaam
en niet precies.
niet alles was vroegâh beter.
@desjonnies: Het schakelmechanisme goed onderhouden en smeren en het werkt wel uitstekend. Moderne aansluitingen voor een versnellingsbak zijn vaak elektronisch/hydraulisch.
@desjonnies: das niet waar. Die Alfa’s schakelde prima als je het met beleid deed. Heb in Alfetta’s en Guilietta’s (feitelijk ook een Alfetta) gereden.
@T16: meeblazen ? Een merk ervan heeft gewoon onderstuur FWD , maar goed ; hoor er nooit iemand over . Laten we nu ook geen orgasme krijgen als 1 merk/ model RWD krijgt derhalve. Dank.
@tweede_woning: En dat bij dat merk 1 op de niet heel veel auto’s maar AWD is en de rest FWD…
Mijn 159 JTDm is nix mis mee ‘ondanks’ dat het een voorwielaandrijver is.
Hoekt zo hard dat het bloed uit je hersens wegstroomt en er duizeligheid optreedt.
(nu weten jullie gelijk hoe het zo gekomen is met mij gna)
Ik zou liever weer lichtheid willen zien, maar dat is voor iedere fabrikant een illusie
met die computers, airbags en de rest van de meuk.
@desjonnies: Zolang ze niet met 4×4 en GM motoren gaan werken zie ik dat wel beter worden. Brera en 159 (2.2 en V6 modellen) waren te zwaar in de neus grotendeels dankzij die blokken. De 1750TBi is een behoorlijk licht blok en zal zeer waarschijnlijk in diverse varianten komen. Ik hoop echt dat ze dit erdoor krijgen.
@E34M5Touring:
Laten ze die TBI ook in hun MX5 variant leggen en daar ook een coupe van graag. Een moderne Alfetta zeg maar.
Zal wel wishfull thinking zijn, Lancia had jaren geleden ook een prachtige Fulvia concept op basis van de Barchetta. Zoiets dus met die 1750TBI voorin en de aandrijving op de achterwielen. Dat zou toch een mooi alternatief voor de BT86/BRZ/FRS moeten opleveren.
@jrk68: Als die Mazda/Alfa dr komt zal hij ongetwijfeld zijn weg vinden naar dat model. T’is een van de weinig ‘performance’ motoren die Alfa de laatste jaren ontwikkelt heeft. Daarbij zal er niet enorm veel geld beschikbaar zijn voor een compleet nieuw motorenpalet. Maar heb toch stille hoop op een mooie V6. Zeker met de US market een must.
Dus eerst laten ze klanten van de 159 en 166 in de kou staan door enkel een stadswagen en kleinere middenklasse wagen aan te bieden en vervolgens gaan ze die laatste klanten bij het huisvuil zetten door enkel maar wagens in de hogere klassen gaan aan te bieden… Fraai omgaan met je klantenbestand is dat!
@StijnB:

hoezo ??
Alfa net onder Maserati plaatsen zou helemaal geen raar plan zijn ..
@lincoln:
Dat is niet raar, maar continu je doelgroep wijzigen wel (en dat is wat ik zei)…
@StijnB: En dat doet dus het ergste vermoeden. De grote kracht van de Duitse drie is dat ze een strak lange termijn plan hebben dat feilloos wordt uitgevoerd. FGA blijkt elk kwartaal een ander plan te hebben. Stuurloos. Zo lukt het nooit.
@StijnB: ik hoop dan dat je ook een , potentiele , klant bent. Daar kan de kachel slechts van roken.
@StijnB: vroeger zaten ze ook een stukje hoger in de markt (iig kwam aanschafprijzen en uitrusting). Die Sud kwam erbij om geld te verdienen (hahahaha, het was een geweldige auto als ie niet zo’n sterk zelfoplossend vermogen had gehad).
Nu maar hopen dat het ook echt gebeurt.
Mij lijkt het dus wel wat als de Guilia en de Guilletta opvolger RWD krijgen. De MiTo mag wat mij betreft gewoon FWD blijven,
Het zou Alfa zijn sportieve imago terug geven.
ruim 60 % van de BMW 1 -serie rijders weet niet of hun auto FWD of RWD heeft .
@tweede_woning: en hetzelfde merk deels weer terug gaat naar voorwielaandrijving .
@tweede_woning: terug naar FWD?! BMW heeft nooit FWD gehad…
@Emile_Benz: er wordt wel over gesproken dat de kleine BMW’s FWD’s worden. Bovendien is een Mini ook een BMW en die heeft ook FWD.
@ropbp: dat ontken ik ook niet en daar gaat het me ook niet om. Lees de post van @tweede_woning nogmaals. Hij gebruikt het woord “terug” en suggereert daarmee dat bmw eerder ook fwd heeft gehad, maar dat is niet zo. Tot op heden hadden ALLE modellen, dus ook de kleintjes zoals de Isetta en de 700 de aandrijving op de achterwielen.
@Emile_Benz: Hoho, in geval van de Isetta soms Achterwiel he :) ;)
Zullen nooit zomaar maserati voor een 5 serie gebruiken, die merknaam willen ze hoog houden
@darkpluisje:
Gaat er bij het horen van de naam Ghibli een belletje rinkelen….
Die is toch heus formaatje 5 serie.
@jrk68: bmw begint bij 50.000, ghibli bij 80.000 … Niet echt een directe concurrent. Masarati zal dus imho nooit zomaar een echte 5 serie concurrent bouwen die onder de ghibli zit, deel van hun waarde zit in de exclusiviteit. Als je die even vaak rond zou zien rijden als de 520 dan verliezen ze daar teveel
@darkpluisje:
Daar zou ik niet te zeker van zijn, Begin jaren 80 leverde Maserati ook auto’s met een 2 liter motor. Wie zegt dat ze dat niet weer gaan doen om de concern emissie te drukken?
De Ghibli concurreert met de duurdere modellen uit de 5 serie, het feit dat ze nog geen pauper uitvoering van leveren doet daar niets aan af.
@jrk68: je kan het dan moeilijk een 5 serie concurrent noemen, verreweg de meeste 5 series worden onder de 80k verkocht (en das de optieloze maserati), dat is waar bij dat type auto dan ook echt het geld zit… Ze zullen bij bmw echt niet bang zijn dat dit concurrentie is, de gibli staat meer tegenover jaguar, exclusiever voor meer geld. Het voordeel is dat daar de winstmarges ook hoger liggen
@darkpluisje:
Premium D-segment blijft premium D-segment, dat jouw begrijpertje dat niet aankan kan ik niet helpen.
Segmenten worden ingedeeld naar grote en niet naar prijs.
Daarom heb ik het nog gesimplificeerd voor je door te stellen dat de Ghibli concurreert met de fatsoenlijk uitgeruste 5-series en niet met de pauper versies die niemand wil hebben.
@jrk68: fijn dat mijn mening fout is -_-‘
En grappig genoeg zijn de versies waar niemand in wil rijden wel degene waar het geld in word verdient
Wel tof om te zien dat er steeds meer autofabrikanten terugkomen op RWD
Dit is toch echt de beste manier van rijden
oke niet in regen of sneeuw of juist weer wel ;-)
Zou fantastisch nieuws zijn.
Maar een RWD kost nu eenmaal veel meer aan onderdelen en bouwen, dus ben benieuwd of de heren boekhouders van Alfa dit allemaal gaan goedkeuren.
Ik heb een Sud Ti, een Giulia Super, een 2000 en een Alfetta gehad. Daarvan had alleen de Sud voorwielaandrijving. Dat was ook de enige die niet vreemd licht ging aanvoelen als het beetje hard ging, om van een nat wegdek maar te zwijgen. Wat hindert de zogenaamde enthousiasten toch zo aan voorwielaandrijving?
@oxymoron:
Onderstuur…
Torquesteer…
Minder speels weggedrag…
@jrk68: ga jij nu net zoals @Lincoln met puntjes klieren?
@ferrari94tr:
Beter opletten kleuter, dat deed ik al toen jij nog in je Pampers rond kroop….
@oxymoron:
Mijn ma heeft een Sud 1.5TI gehad : Dikke pret met de hoofdletter P voor iemand die net 2 maanedn z’n rijbewijs had.
Daarna een 75 2.0 (carb). Mooi maar niet echt spectaculair wat rijden betreft.

Dus voor mij hoeft RWD niet zo perse om lol te kunnen hebben.
Dus feitelijk geven ze toe dat ze de afgelopen decennia auto’s gebowd hebben die niet aan hun eigen standards voldoen? En de Alfist maar blij worden van z’n neuszware 159 hahahahahah.

Ze gaan dus een BMW opnieuw uitvinden? Al jaren te koop hoor….
@gearhead: BMW heeft Alfa opnieuw uitgevonden bedoel je… Alfa was nog bezig het platform van de toekomstige 164, Saab en Chroma om te bouwen tot rwd toen ze overgenomen werden door Fiat. Zie persoonlijk niet zo het voordeel van rwd voor het grootste gedeelte van de kopers. De meeste mensen willen gewoon een fijn sturende en veilig rijdende auto, ook in de winter. De 159 deed dit prima zie het overbekende vergelijk op YouTube.
Goede zaak, en nu gewoon doen! Met voorwielaandrijving is trouwens ook nis mis eigenlijk maar achterwielaandrijving zorgt toch voor iets meer sportiviteit, zeker voor de grotere modellen. Alleen nog zorgen dat het niet allemaal te ‘premium’ wordt (lees: duur), want daar hebben we Maserati voor.
@j00rs:
sportief ?
Da’s met een racefiets de Mont Ventoux bedwingen
het kanaal over zwemmen
De enige sportieve auto’s zijn die onder de vlag van British Leyland zijn gemaakt in de zeventiger jaren.
Omdat je vaker liep te duwen dan te rijden.
@desjonnies:
De Mont Ventoux bedwingen met de fiets of het kanaal over zwemmen noem ik niet sportief maar gekkenwerk. Ik doe zulke dingen liever met een ‘sportief’ gemotoriseerd voertuig.
@j00rs:

idd .. of met je playstation ..
@desjonnies:
Wil je een tissue…
Jankert!
Als ze geen plannen hadden gehad met Alfa was ie allang verkocht aan belangstellende partijen. Dit gaat wel wat worden, doen ze best slim zo.
@Vanquish: slechts autoblog had een wens , keer op keer trouwens .
Geweldig nieuws als het ook realiteit wordt. BMW kan wel een echte concurrent voor de 3 serie gebruiken, dat houdt ze dan ook weer scherp om niet te soft te gaan.

Laat dit gebeuren Sergio M., genoeg met de kostenbesparing, lekker investeren nu is de enige manier vooruit.
In een tijd dat BMW als grootverdiener de weg naar kleinere auto’s en FWD inzet wil Alfa de weg naar grotere auto’s met RWD inzetten. Leuk als je achterhaalde Chrysler techniek wilt recyclen, als je auto’s wilt verkopen en geld verdienen is het meer een doodvonnis.
@mashell:

wat heeft RWD met achterhaalde Chrysler techniek te maken ??
@lincoln: Gozert, je weet toch dat veel van de Alfa RWD dromen (en de Lancia Thema, Maserati QP en Maserati Ghibli) gebaseerd zijn op het Chrysler LX platform, de opvolger van het LH platform dat dan weer wat tech deelde met de E-klasse uit medio jaren ’90…

Sergio M. houdt nogal van platforms delen, oude wijn in nieuwe zak…in andere woorden, het VAG model.

Voor een 3 serie concurrent zullen ze echter toch een nieuw platform moeten ontwikkelen denk ik.
@jaapiyo:

nope ..
RWD is in alle opzichten achterhaalde techniek ..

dus daarom .. de Alfasud .. DAT was een revolutie ..
@jaapiyo: juist vanwege het herhaald uitstellen van de giulia icm het overnemen van Chrysler en de groeiplannen van Maserati is een nieuw rwd platform terug te verdienen. De Chrysler 200, 300, dodge charger en de Alfa’s zouden op varianten van dat ene modulaire platform kunnen komen te staan. Dan heb je het volume om een paar honderd miljoen / een miljard investering terug te kunnen verdienen.
@w0o0dy:

Ja goed plan dus. Nou nog hopen dat ze het lef hebben de daad bij het woord te voegen.
@mashell: Nee een doodvonnis is als ze doorgaan met auto’s maken die nauwelijks onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie, vooral niet op het gebied van design, sportieve motoren en rijgedrag, ooit het bestaansrecht van Alfa.

Dan krijg je dus de MiTo en Giulietta…auto’s die er aardig uitzien maar die verder niks speciaals hebben, waardoor ze verzuipen in de markt naast de gevestigde orde en moeten vechten voor de kruimels met andere fabrikanten die proberen met een speciale koets op een conventioneel onderstel klanten te trekken (zoals de DS reeks bijvoorbeeld). Dat moddert dan nog een tijdje zo dan verdwijnen ze met stille trom totaal van de markt. Voor Alfa is de enige weg vooruit de vlucht vooruit IMO.
@jaapiyo:
amen.

Alfa, het roemruchte Alfa, is in zijn eigen zwaard gevallen.
Tientallen jaren geleden.
En laten we eerlijk zijn, voor mij is hun enige na-oorlogse toppertje qua sports saloon de legendarische Giulia geweest met alle afgeleide modellen zoals de GT’s en GTV’s en Spiders.

De ‘plastic fantastic ‘ tijd van de Alfetta’s de corrosie problemen, afbrekende wielophangingen ( ik heb het echt meegemaakt met een Alfetta 1.8) was het begin van het einde voor Alfa
De 75 serie was weer een opleving en ook de 155 mocht mede door het Duitse DTM succes de Alfa kaars brandende houden.

Toen de alom geliefde 156 op de markt kwam werd dit gezien als de renaissance van Alfa, en dat had het kunnen worden.
Jammer genoeg kwamen ze met te zwakke broeder coupe’s en Spiders die met de oorspronkelijke lichtvoetigheid van een echte Alfa niets meer te maken hadden.
De 159 vond ik een waardig opvolger van de 156, om het plat te zeggen : hij zag er 10 keer geiler uit met zijn gemene 6-koplampen look, zijn traditionele old-skool Alfa dash
Wat dat betreft was het echt een opvolger, gemener, rauwer meer en meer.
Helaas is ALfa niet in staat gebleken om van de 159 de broodnodige cash-cow, lease topper te maken.
En dat heeft te maken met net – niet.
De 159 heeft net te weinig ruimte achterin voor passagiers en net te weinig bagage ruimte voor het gezin.
Da’s mijn persoonlijke grootste gemis in de mijne.
En verder is het gewoon niet gelukt om in de haaien poel der lease waar VAG Jaws is te kunnen groeien tot een volwassen sportieve dolfijn.

De auto industrie is geglobaliseerd, en merken als KIA pletteren hup zomaar een fabriek ergens in Europa om zo afzet te kunnen genereren en invoerrechten en transport kosten te minimaliseren

En ik geloof dat ze dat bij FIAT Auto Group er net achter gekomen zijn, dat het global business is en dat er geen plaats meer is voor oude sentimenten.

Mocht Alfa’s nieuwe creatie er ooit komen en mocht deze op het gedeelde platform staan van een of andere Chrysler, zal ik er alleen maar blij van worden : het kwartje is dan namelijk gevallen daar in Milaan
En FWD of RWD : I could not care less.
@desjonnies: Goed verhaal, leuk geschreven. Maar zo te zien valt juist bij jou het kwartje niet helemaal: Chrysler is juist hetgeen wat Fiat (en Alfa) weer op de kaart moet zetten. Dat ze het rustig aan doen tijdens de crisis is niet meer dan logisch gezien het feit dat weinig mensen een nieuwe auto wil kopen. En als ze dat bij Duitse auto’s doen gebeurt het al helemaal bij Italiaanse auto’s. Fiat doet het slim door zo goedkoop mogelijk de crisis door te komen. Daarna kunnen ze gewoon weer mee gaan doen. Met de 4C om de mensen weer een beetje op te warmen.
@desjonnies: De 159 en zijn gebrek aan succes lijkt me meer te komen door interne afrekening dan wat anders. Mooi begonnen en dan kompleet aan zijn lot overgelaten, om te eindigen met “het is een mislukking” statement van de grote leider zelf.
Stel je voor dat Piech in de kranten komt vertellen dat de A4 een mislukking is…
@jaapiyo:is een vw of corolla ook onderscheidend ? …wordt goed verkocht ; kortom de massa zit er niet op te wachten .
Gewoon weer een luchtballonnetje van Marchionne. Zoals de afgelopen 5 jaar al alleen maar mooie verhaaltjes naar buiten komen over Alfa.
Faaliat moet Alfa gewoon verkopen aan VAG, dat zijn de enige die Alfa weer op kunnen bouwen richting een merk a-la BMW. Ze hebben het geld, kennis en marketing know how om het te doen.
Kwestie van in Milaan een nieuw hoofdkantoor, ontwikkelingscentrum en museum bouwen,
stel je een adviesraad in met ex Alfa werknemers, technici en liefhebbers die bekend zijn met het verleden van het merk in al zijn aspecten, laat je Pininfarina, Bertone en Italdesign zich uitleven op wat ontwerpen, en zet er een zooi Porsche, Audi en Lamborghini engineers op en laat die nieuwe motoren ontwikkelen met een schuin oog naar het verleden van Alfa zoals bijv een 4 cilinder boxer, V6 en V8 (liefst zonder turbo’s), en je hebt gewoon potentie. :)
Goed nieuws… geweldig zelfs.

Ik heb laatst ergens op een obscuur forum gelezen dat de opvolger van de Giulietta er zowel als hatchback, sedan, break komt. Lijkt mij eerder aannemelijk aangezien het huidige model als hatchback (naar crisisnormen) best goed verkoopt.
Ben benieuwd…
Maserati minder duur dan de Duitsers?
Las gisteren nog de prijzen van een S63 tegenover de Quattroporte dus volgens mij is Maserati toch echt duurder.
D-segment en zelfs E-segment? Leuk hoor, maar de 90, 164 en 166 waren nou niet bepaald volumemodellen. Het zullen wel Italiaanse interpretaties van Chryslers worden. Ik zie ze met plezier komen, maar verwacht er niet veel van.
Maar wat erger is: B-segment en C-segment weer laten vallen! Wat hebben sommige merken toch tegen vaste klanten? Het recept om klanten kwijt te raken is geen opvolger aanbieden. Of zie jij MiTo-rijders massaal een D-segmenter kopen als opvolger?
Op de 149 na (en ook die met ruime vertraging) heeft Alfa geen enkel model opgevolgd. Al meer dan 10 jaar niet. Dat scheelt heel veel op de inloop in de showroom!
@mout:

hoeveel Chrysler RWD modellen zijn er dan eigenlijk ??
behalve de 300 waar al een Lancia van gemaakt is ..
@lincoln: Oei. Ik d8 dat ze nog aardig groot waren in Murika.
Blijken er nog 3 platformen te zijn, waaronder een busje…
Maar behalve de 300 heb je dus ook de 200 – waar de Lancia Flavia de rebadge van is.
Laat die nou in het D-segment zitten, en de 300 in het E-segment.
Met een beetje ‘mazzel’ lezen we hier eigenlijk dat de Lancia’s geen opvolger krijgen.
@mout:

ik had al een tijdje een oogje op een Thesis ..
tot een vriend mij vroeg waarom al die Lancia,s op een gympie leken ..

sindsdien kijk ik anders naar Lancia ..
en zie ik de 200 en de 300 ECHT als een redding ..
@lincoln: De Thesis – Ik had ‘m gepland als opvolger van mijn XM. Maar mijn ‘reproductieve vaardigheden’ eisen een derde bank.
En die vergelijking met een gymschoen… Niet slecht. Je hebt mensen die die dingen verzamelen. Italiaanse schoenen – ik zie ze liever dan rubberklossen uit Duitsland.
CORRECTIE, volgens autoblog himself weet 80 % van de BMW 1-serie rijders niet dat hun auto RWD heeft , http://www.autoblog.nl/archive/2010/03/23/80-eigenaren-bmw-1-serie-denkt-in-een-voorwielaandrijver-te-rijden , en zal hier (eigen inschatting) nog geen 98 % een Alfa kopen of kunnen kopen , en heeft ruim 87 % meermaals per week een natte droom over een Audi op de oprit.
Laten we naar buiten gaan , het is mooi weer.
@tweede_woning: Ik kan, wil en zal er een kopen als het zover is. Dan hoef jij dat niet te doen en kan jij lekker buiten spelen.
Dat zal de ommekeer brengen. Ik zie de reclame nu al voor mij: “Alfa. Nu met achterwielaandrijving!”

Dat zal echt hordes consumenten overtuigen om een Alfa te kopen….
Achterwiel aandrijving hoeft voor mij niet. Voor mij te listig bij gladheid. Dus als dit doorgaat is de Giulietta voor mij meteen mn eerste en laaste Alfa.
Tegenwoordig heeft RWD alleen een marketingtechnische waarde. Vroeger waren de verschillen groter door verouderde technieken. Met alle technische hulpmiddelen van nu, kan zelfs een uilskuiken geen rare dingen meer doen in een RWD. Vroeguh was dat wel anders ;-) .
Ergo: als Alfa ervoor zorgt dat ze kwam weggedrag en uiterlijk sportiever worden geprogrammeerd en ontworpen, is dat meer dan voldoende. Al die zielepietjes die beweren dat RWD beter is, mogen lekker verder dromen.
Eerst zien, dan geloven. Iedere keer andere berichten over Alfa’s toekomst, met als enige overeenkomst dat ze de presentatiedatum van nieuwe modellen steeds verder opschuiven. De nieuwe Giulia (aangekondigd als opvolger van de 159) zou oorspronkelijk in 2012 komen. Nu gaat het al over 2015 en we hebben nog geen enkel gecamoufleerd exemplaar zien rondrijden. Alleen schetsen en suggesties van ontwerpers. Idem met de SUV en de nieuwe Spder. Time to put their money (?) where their mouth is…
Ik weet niet of het wat word, alfa’s zijn vooral mooi. Voor de rest is het niet veel soeps.
Al zal het probleem dat ze te klein zijn van binnen wel opgelost worden door samen te werken met van die grote amerikanen.

Verder zitten alle moderne wagens zo tjokvol electronica (italianen en electronica yeuh!) dat er weinig plaats meer is voor rijplezier.
Als ik ene alfa wil is het dan toch wel een oude 75 of mss zo’n gtv6.
@Hupke: Ja, de GTV V6 is toch wel de leukste auto van Alfa waar ik in gereden heb. Helemaal waar. Maar rijd eens in een 159 V6 naar Italië in één dag en je ziet precies waar die auto voor is gebouwd ;).
@Vanquish:

Ik moet eerlijk zijn, ik weet niet hoe ruim een GTV of een 75 van binnen is maar een 159 is te klein. Als bestuurder is het te doen maar zelfs als voorpassagier is het niet doenbaar.
Het is een hele mooie wagen maar voor mij moet die groter zijn. Zowel qua breedte als qua hoogte als qua lengte.
En dan ben ik nog niet eens zo groot (1,91), breed (geen bodybuilder van 150kg) en al helemaal niet dik.
@Hupke: tja, het is een 3-serie concurrent, geen 5-serie concurrent. Ik vind het zelfs op de achterbank nog prima te vertoeven, maar ik ben dan ook wat kleiner dan jij. De GTV is een stuk krapper, maar persoonlijk hou ik wel van het gevoel een beetje ingesloten te zitten, en als je daar niet van houdt zal het rijgedrag er snel voor zorgen dat je het vergeet :p. Alfa komt straks als het goed is met een suv en een 166 opvolger, die zullen wat groter zijn.
@Vanquish:

Een SUV moet ik al helemaal niet hebben, die 166 misschien als die lichtvoetig genoeg is, als dat gewoon een plompe 300c is met een alfa badge, hoeft het voor mij ook niet.
Ik ben zeker niet claustrofobisch maar ik houd wel van wat ruimte. Ik wil maar zeggen, in een 2cv ofzo is er ook niet veel plaats maar er is wel ruimte.
Je hebt daar niet het gevoel dat er een hap uit je rug word genomen door de zetel. Je zitje is er, als je er niet op past is er geen probleem, je kan nog alle kanten uit.
@Hupke: Je bedoelt dat de kuipstoelen je teveel inklemmen? Het is me nooit opgevallen dat er te weinig ruimte om me heen is verder.

Als we de berichten mogen geloven gaat de 166 opvolger (169?) geen 300c kopie worden.
@Vanquish:

Ja en nee, ze zijn gewoon te klein en hebben een verkeerde vorm en de rest van de auto ‘duwt’ je erin want je kan niet weg. Daarbij heeft een standaard 159 niet echt kuipstoelen, ze zijn gewoon ongelukkig gevormd.
@Hupke: Ok, wij hebben zelf een Ti, die stoelen zijn misschien anders. Het dashboard is inderdaad zo gevormd dat je een beetje ingesloten zit, als een soort “cocon”, waarbij alle metertjes op de bestuurder zijn gericht. Sommigen houden ervan, sommigen niet.
@Vanquish: Jaaah, toevallig laatst gedaan (Modena -> Heerenveen in 1 dag, een halve eigenlijk…). In een GT 3.2 weliswaar, maar dan is ie echt lekker in zijn element.
Achterwielaandrijving? Hebben ze een paar oude platforms bij Chrysler in het magazijn gevonden?
@norge: Exact! Het enige waar Marchionne aan denkt is aan zo goedkoop mogelijk auto’s te maken, er een historisch label op te plakken en tegen een zo hoog mogelijk bedrag te verpatsen.
Dus maak je maar klaar voor meer Chryslertoestanden a la Lancia “Flavia”. Walgelijk.
@heidekonijn: vind je de 4C ook een walgelijke auto? ben ik het niet met je eens…
@alfista: Vind ik ook niet (alhoewel die koplampen, seriously…).

Ik vind het walgelijk dat een oude fwd Chrysler, een van de meest achterhaalde en slechtst ontwikkelde auto’s aller tijden, gerebadged wordt naar een Lancia Flavia, wat zowat het tegenovergestelde was. Ik vind het walgelijk dat een 300C onderstel – dus een jaren 90 mercedes onderstel (naar het schijnt het slechtste wat Mercedes ooit gemaakt heeft) een koets van een ex-pininfarina ontwerper krijgt en plots een nieuwe Maserati genoemd wordt.

Als ik zie hoeveel andere, succesvolle merken investeren om te mogen worden geassocieerd met Villa d’Este en Mille Miglia, dan vind ik het onbegrijpelijk en zielig om te zien hoe de site in Arese werd gesloten en gesloopt, en het Museo Storico wordt verwaarloosd en waarschijnlijk gesloten.
Kijk eens naar wat BMW Mobile tradition doet, het Porsche museum.. van hun zielig stelletje kevers en aftandse rammelkarren maken ze een presentatie als ware het goud. FGA laat de mooiste ontwerpen ooit verkommeren… Ja, walgelijk vind ik dat.

Dat er een paar honderd 4C’s worden gebouwd bij Maserati op basis van een Dallara met een Fiat motor en een Fiat centro stile koets is mooi. Maar wat dat te maken heeft met Alfa snap ik niet. Lijkt mij een prima Abarth.
@heidekonijn: zoals altijd snijdt je analyse veel hout en je geeft blijk van veel kennis van zaken en historisch besef. Het verschil met mij is denk ik dat ik eeuwige optimist ben en blijft geloven in mensen. We hebben het er al eerder over gehad, er ontbreekt een strategie, een plan waaruit je zou moeten kunnen afleiden waar een bedrijf over 3, 5 of 10 jaar wil staan qua modelpolitiek, marketing, R&D, distributie etc. Dit plan is er blijkbaar niet. Voorbeelden 166=> geen opvolger, 156=> 159 (veel te zwaar, verkeerde motoren etc), ergo Brera en Spider laatste generatie. Ik hoop dat er nu echt werk van gemaakt wordt en liefst toch met RWD, dat is toch echt rijden, nietwaar?
@alfista: Met rwd alleen gaan ze het niet redden. Het tragische is dat ze denken van wel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).