Alfa Romeo RZ opgeknapt door Vilner

Auteur: , 38 Reacties

Inmiddels weten we wel dat het Bulgaarse Vilner niet te beroerd is om een auto te voorzien van een volledig gepimpt interieur. Bij deze bijzondere Alfa Romeo zijn ze (gelukkig?) iets voorzichtiger te werk gegaan.

Vilner kreeg van een klant het verzoek om zijn ietwat verwaarloosde RZ wat TLC te geven. Er kwam daarom een verse laag rode lak, het interieur werd volledig opgeknapt en er werd aandacht geschonken aan de techniek.

De Alfa Romeo SZ (Sprint Zagato) en RZ (Roadster Zagato) zijn in Nederland wellicht nog wel het meest bekend dankzij Rolf X. Wouters. Qua kleuren was er weinig keus. De SZ (coupe) was altijd rood met een grijs/zwart dak behalve 1 exemplaar dat voor Andrea Zagato was gebouwd.

Bij de RZ was er iets meer keus. Klanten konden kiezen tussen rood, geel en zwart. Uiteindelijk bleek dat zwart en geel de populairste kleuren waren.

Van de SZ zijn iets meer dan 1.000 exemplaren gebouwd (1.036 om precies te zijn). Het plan was om 350 stuks van de RZ te bouwen, maar de vraag viel nogal tegen en toen Zagato er 252 voor Alfa Romeo gebouwd had ging de fabriek failliet. Uiteindelijk zijn er nog 32 extra gebouwd, waaronder 2 zilverkleurige en een parelmoer witte, totdat de productie in december 1994 definitief stopte. De technische basis van de SZ en RZ is afkomstig van de Alfa Romeo 75 en onder de kap ligt een 3.0 V6 met 210 pk.



38 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
hebbe hebbe……….
… Neen dank U… Wat een gedrocht!
Hoewel ik de RZ en de SZ niet echt mooi vind zou ik wel graag een SZ willen hebben. Gewoon omdat het een leuk onderdeel is uit de Alfa geschiedenis, de 3 liter v6 heeft en zeer exclusief is.
Veel lelijkere Alfa’s ga je denk ik niet snel vinden….
@kapiteinaudi:
Dit noem je nou mooi van lelijkheid….
integralechubasco
… met als verschil dat er in de RZ een 24v kop zit (die nooit in de 75 heeft gezeten) terwijl de SZ de 12v kop heeft..
@integralechubasco: Not True. Niet fabrieksaf althands. De 24v is bij de 164 geintroduceerd en is af en toe terug te vinden in een SZ RZ nadat een fanatiekeling een ombouw heeft gedaan.

Verder nog AB, is de RZ op basis van de Alfetta uit 72, die het trans-axle onderstel als eerrste had. (met uitzondering van de fetta 159 racer). In 79 is de Gtv6 ontworpen, die uiteindelijk de basis vormde voor de 75. De 3L motor uit de 164 heeft zich terug gevonden in de 75 & de RZ/SZ.
integralechubasco
@Melvivio: Je hebt gelijk…
Op een of andere manier een bijzonder aantrekkelijke auto. De SZ mijns inziens nog meer dan deze RZ. Altijd al een guilty pleasure geweest, dit ‘mostro’.
In Brummen bij Nico staat een gele met 48k op de klok. Ik vind hem bruut. Psyco auto. En met een van de best klinkende V6en ooit. Je vind er geen waarvan de panelgaps gelijk zijn maar dat boeit niet. Rammen met dat ding. Car of choise voor Rolf X Wouters.
integralechubasco
@E34M5Touring: haha klopt ja, Rolf, die alcoholist met z’n rooie oogjes…
@integralechubasco: Wel altijd lache! Met meneer Sjon :) Die gele RZ spatte wel van je scherm af.
@E34M5Touring: hier in het dorp staat, of in ieder geval stond ongeveer 1,5 jaar terug, een gele RZ. Binnen, volgens mij ziet die auto nooit asfalt want heb ‘m nog nooit zien rijden. Heb ‘m ook maar één keer gezien omdat een zijdeur toevallig open stond. Daarna ook nooit meer maar gezien de manier van hoe de auto stond denk ik dat hij er nog wel staat.
Bijzondere wagens. Van de SZ had ik toen ik nog heel klein was een matchbox en die vond ik heel mooi (zeker in vergelijking met de andere vierkante wagens van die tijd).
Toen ik hem eens life heb gezien vond ik hem ineens nietmeer mooi.
Een bijzonder auto, de SZ is toch mooier dan de RZ.
Het zou me niks verbazen als ‘de Chinezen’ dit soort auto’s in de toekomst gaan opkopen.
Mooi gedaan. Ook dat interieur ziet er erg goed uit.

Supertoffe Pitts Special trouwens..
De Pitts S2B is al een tijd te koop, prijs nu 58k.
http://www.planecheck.com?ent=da&id=19451
Los van het feit dat het een onberispelijke restauratie lijkt, vind ik dit hoegenaamd geen mooie wagen.
De HDR-effecten op de fotos mogen ze van mij ook achterwege laten. Next!
@djim: die effecten zijn onderdaad lelijk!
@djim: HDR is eigenlijk nooit mooi. Meer freaken met knopjes (net als bij Instagram) en foto’s vernoiken.
Een mooie en aparte alfa.
Echt een geweldig mooie wagen heb ik altijd al gevonden.
En een goede wordt momenteel steeds duurder.
Al is de bouw en afwerking nooit helemaal optimaal geweest helaas.
Meesterlijk ontwerp, vooral zijn dichte broertje. Uit de tijd dat Alfa’s nog masculien ogende auto’s waren. Temperamentvol en met een eigen karakter. Met name de 75 heeft en de SZ hebben destijds mijn liefde voor Alfa aangewakkerd. Jammer dat de 4C en de 8C dit gevoel niet meer op weten te roepen, iig niet bij mij.
@moveyourmind: de 75 evoluzione en de 33 imola zijn geweldig,de 8c maakt mij ook niet echt super warm maar stiekem wel een beetje.
Rijd je zelf ook een alfa??
@carsandmore: Niet meer, twee nieuwe gehad die niet zo goed in elkaar geschroefd waren. De ondhoudskosten hebben mijn liefde wat bekoeld. Wel jammer, want het zijn wel auto’s die qua design niet snel vervelen. Ook al worden ze ouder, het blijft wel mooi.
@moveyourmind: bij ons op de oprit staat een 146 1.4 TS Junior :)
Alles volledig meegekleurd wat je weinig ziet want bij de meeste zie je nog een kunstof rand op de bumpers.
Hiervoor hadden wij bijna een 75 evoluzione en een 33 imola maar bij alle 2 was wat mee,de 75 deed niks meer en de 33 gaf de hele tijd een blauw rook.
@carsandmore: goede smaak qua auto’s. De 146 heeft ook nog dat controversiële, en is ook nog een stoere bonkig vormgegeven Alfa. Jammer trouwens dat de 75 het niet volgehouden heeft.
@moveyourmind: indd jammer van de 75, reageren er maar meer zo goed op alfa,bijna de hele klas waar ik in zit zegt dat alfa troep is etc…. Gewoon haterig.
Zit ook bij alfa romeo 145/146 club/forum
@carsandmore: Ik heb dezelfde gehad! Ook zwart 1.4 ts junior. Heb hem ingeruild op een GTV 916, heerlijke auto.
@woot: geluid is super,hoop mijn rijbewijs tehalen en dat ik hem dan van papa mag lenen.
@carsandmore: klopt, klinken agressief, en rijden super! Was ook mijn eerste auto en heb er van genoten.
@woot: klopt en dat voor een 1.4
Hoe zou het met Rolf X. Wouters zijn.
@betonstaal: Ik mis hem op de Nederlandse tv.
Ziet er toch lekker uit!
De Now or Never auto. Dat maakte de show voor mij. Ik zat altijd vol spanning te wachten tot Rolf met de auto ging rijden en de deur 6 keer in 2 seconden dicht ging slaan. Wat ik trouwens een nice touch van regisseur Keesjan Den Daas vond. Hoe zou het met ze gaan…
In Tilburg stond een paar jaar geleden een SZ bij een wat sjofel garagebedrijf tussen van alles en nog wat met een kapot blok. De eigenaar zei dat de Alfa waarschijnlijk naar Roemenië ging om gerestaureerd te worden. Ik had ‘m graag van hem gekocht. Jammer dat ik geen geld heb.
een auto die me doet denken aan men tijd als jong mannetje, had er een groooote poster van! wat een icoon!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).