• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfa Romeo RZ opgeknapt door Vilner

Auteur: robbie, gepost 14 maart 2013 om 15:45 – 38 Reacties

Afbeelding Alfa Romeo RZ opgeknapt door VilnerAfbeelding Alfa Romeo RZ opgeknapt door VilnerAfbeelding Alfa Romeo RZ opgeknapt door VilnerAfbeelding Alfa Romeo RZ opgeknapt door VilnerAfbeelding Alfa Romeo RZ opgeknapt door VilnerAfbeelding Alfa Romeo RZ opgeknapt door VilnerAfbeelding Alfa Romeo RZ opgeknapt door VilnerAfbeelding Alfa Romeo RZ opgeknapt door Vilner

Alfa Romeo RZ opgeknapt door Vilner
Inmiddels weten we wel dat het Bulgaarse Vilner niet te beroerd is om een auto te voorzien van een volledig gepimpt interieur. Bij deze bijzondere Alfa Romeo zijn ze (gelukkig?) iets voorzichtiger te werk gegaan.

Vilner kreeg van een klant het verzoek om zijn ietwat verwaarloosde RZ wat TLC te geven. Er kwam daarom een verse laag rode lak, het interieur werd volledig opgeknapt en er werd aandacht geschonken aan de techniek.

De Alfa Romeo SZ (Sprint Zagato) en RZ (Roadster Zagato) zijn in Nederland wellicht nog wel het meest bekend dankzij Rolf X. Wouters. Qua kleuren was er weinig keus. De SZ (coupe) was altijd rood met een grijs/zwart dak behalve 1 exemplaar dat voor Andrea Zagato was gebouwd.

Bij de RZ was er iets meer keus. Klanten konden kiezen tussen rood, geel en zwart. Uiteindelijk bleek dat zwart en geel de populairste kleuren waren.

Van de SZ zijn iets meer dan 1.000 exemplaren gebouwd (1.036 om precies te zijn). Het plan was om 350 stuks van de RZ te bouwen, maar de vraag viel nogal tegen en toen Zagato er 252 voor Alfa Romeo gebouwd had ging de fabriek failliet. Uiteindelijk zijn er nog 32 extra gebouwd, waaronder 2 zilverkleurige en een parelmoer witte, totdat de productie in december 1994 definitief stopte. De technische basis van de SZ en RZ is afkomstig van de Alfa Romeo 75 en onder de kap ligt een 3.0 V6 met 210 pk.

Ook interessant!

  • Rode Alfa RZ is heerlijke Nederlandse nostalgie
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, rood, rz, vilner, zagato

Vorig bericht: « Plug-in hybride subsidie bedraagt meer dan een half miljard
Volgend bericht: Dit is de DeltaWing Coupe! »

Lees Interacties

Reacties

  1. sandervolvo zegt

    14 maart 2013 om 15:48

    hebbe hebbe……….

    Login om te reageren
  2. freddydevadder zegt

    14 maart 2013 om 15:52

    … Neen dank U… Wat een gedrocht!

    Login om te reageren
  3. ferry832 zegt

    14 maart 2013 om 15:54

    Hoewel ik de RZ en de SZ niet echt mooi vind zou ik wel graag een SZ willen hebben. Gewoon omdat het een leuk onderdeel is uit de Alfa geschiedenis, de 3 liter v6 heeft en zeer exclusief is.

    Login om te reageren
  4. kapiteinaudi zegt

    14 maart 2013 om 15:54

    Veel lelijkere Alfa’s ga je denk ik niet snel vinden….

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      14 maart 2013 om 15:58

      @kapiteinaudi:
      Dit noem je nou mooi van lelijkheid….

      Login om te reageren
  5. integralechubasco zegt

    14 maart 2013 om 15:57

    … met als verschil dat er in de RZ een 24v kop zit (die nooit in de 75 heeft gezeten) terwijl de SZ de 12v kop heeft..

    Login om te reageren
    • Melvivio zegt

      14 maart 2013 om 16:21

      @integralechubasco: Not True. Niet fabrieksaf althands. De 24v is bij de 164 geintroduceerd en is af en toe terug te vinden in een SZ RZ nadat een fanatiekeling een ombouw heeft gedaan.

      Verder nog AB, is de RZ op basis van de Alfetta uit 72, die het trans-axle onderstel als eerrste had. (met uitzondering van de fetta 159 racer). In 79 is de Gtv6 ontworpen, die uiteindelijk de basis vormde voor de 75. De 3L motor uit de 164 heeft zich terug gevonden in de 75 & de RZ/SZ.

      Login om te reageren
      • integralechubasco zegt

        14 maart 2013 om 16:25

        @Melvivio: Je hebt gelijk…

        Login om te reageren
  6. Forza zegt

    14 maart 2013 om 16:23

    Op een of andere manier een bijzonder aantrekkelijke auto. De SZ mijns inziens nog meer dan deze RZ. Altijd al een guilty pleasure geweest, dit ‘mostro’.

    Login om te reageren
  7. E34M5Touring zegt

    14 maart 2013 om 16:31

    In Brummen bij Nico staat een gele met 48k op de klok. Ik vind hem bruut. Psyco auto. En met een van de best klinkende V6en ooit. Je vind er geen waarvan de panelgaps gelijk zijn maar dat boeit niet. Rammen met dat ding. Car of choise voor Rolf X Wouters.

    Login om te reageren
    • integralechubasco zegt

      14 maart 2013 om 16:41

      @E34M5Touring: haha klopt ja, Rolf, die alcoholist met z’n rooie oogjes…

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        14 maart 2013 om 16:56

        @integralechubasco: Wel altijd lache! Met meneer Sjon :) Die gele RZ spatte wel van je scherm af.

        Login om te reageren
    • ej20g zegt

      14 maart 2013 om 19:19

      @E34M5Touring: hier in het dorp staat, of in ieder geval stond ongeveer 1,5 jaar terug, een gele RZ. Binnen, volgens mij ziet die auto nooit asfalt want heb ‘m nog nooit zien rijden. Heb ‘m ook maar één keer gezien omdat een zijdeur toevallig open stond. Daarna ook nooit meer maar gezien de manier van hoe de auto stond denk ik dat hij er nog wel staat.

      Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    14 maart 2013 om 16:37

    Bijzondere wagens. Van de SZ had ik toen ik nog heel klein was een matchbox en die vond ik heel mooi (zeker in vergelijking met de andere vierkante wagens van die tijd).
    Toen ik hem eens life heb gezien vond ik hem ineens nietmeer mooi.

    Login om te reageren
  9. bentley1969 zegt

    14 maart 2013 om 16:45

    Een bijzonder auto, de SZ is toch mooier dan de RZ.
    Het zou me niks verbazen als ‘de Chinezen’ dit soort auto’s in de toekomst gaan opkopen.

    Login om te reageren
  10. lemans96 zegt

    14 maart 2013 om 16:56

    Mooi gedaan. Ook dat interieur ziet er erg goed uit.

    Supertoffe Pitts Special trouwens..

    Login om te reageren
    • ac75 zegt

      21 november 2013 om 04:22

      De Pitts S2B is al een tijd te koop, prijs nu 58k.
      http://www.planecheck.com?ent=da&id=19451

      Login om te reageren
  11. djim zegt

    14 maart 2013 om 17:18

    Los van het feit dat het een onberispelijke restauratie lijkt, vind ik dit hoegenaamd geen mooie wagen.
    De HDR-effecten op de fotos mogen ze van mij ook achterwege laten. Next!

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      14 maart 2013 om 18:05

      @djim: die effecten zijn onderdaad lelijk!

      Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      14 maart 2013 om 20:56

      @djim: HDR is eigenlijk nooit mooi. Meer freaken met knopjes (net als bij Instagram) en foto’s vernoiken.

      Login om te reageren
  12. carsandmore zegt

    14 maart 2013 om 17:49

    Een mooie en aparte alfa.

    Login om te reageren
  13. bofkont zegt

    14 maart 2013 om 19:09

    Echt een geweldig mooie wagen heb ik altijd al gevonden.
    En een goede wordt momenteel steeds duurder.
    Al is de bouw en afwerking nooit helemaal optimaal geweest helaas.

    Login om te reageren
  14. moveyourmind zegt

    14 maart 2013 om 19:42

    Meesterlijk ontwerp, vooral zijn dichte broertje. Uit de tijd dat Alfa’s nog masculien ogende auto’s waren. Temperamentvol en met een eigen karakter. Met name de 75 heeft en de SZ hebben destijds mijn liefde voor Alfa aangewakkerd. Jammer dat de 4C en de 8C dit gevoel niet meer op weten te roepen, iig niet bij mij.

    Login om te reageren
    • carsandmore zegt

      14 maart 2013 om 22:12

      @moveyourmind: de 75 evoluzione en de 33 imola zijn geweldig,de 8c maakt mij ook niet echt super warm maar stiekem wel een beetje.
      Rijd je zelf ook een alfa??

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        15 maart 2013 om 01:44

        @carsandmore: Niet meer, twee nieuwe gehad die niet zo goed in elkaar geschroefd waren. De ondhoudskosten hebben mijn liefde wat bekoeld. Wel jammer, want het zijn wel auto’s die qua design niet snel vervelen. Ook al worden ze ouder, het blijft wel mooi.

        Login om te reageren
        • carsandmore zegt

          15 maart 2013 om 07:37

          @moveyourmind: bij ons op de oprit staat een 146 1.4 TS Junior :)
          Alles volledig meegekleurd wat je weinig ziet want bij de meeste zie je nog een kunstof rand op de bumpers.
          Hiervoor hadden wij bijna een 75 evoluzione en een 33 imola maar bij alle 2 was wat mee,de 75 deed niks meer en de 33 gaf de hele tijd een blauw rook.

          Login om te reageren
          • moveyourmind zegt

            15 maart 2013 om 08:20

            @carsandmore: goede smaak qua auto’s. De 146 heeft ook nog dat controversiële, en is ook nog een stoere bonkig vormgegeven Alfa. Jammer trouwens dat de 75 het niet volgehouden heeft.

            Login om te reageren
            • carsandmore zegt

              15 maart 2013 om 12:08

              @moveyourmind: indd jammer van de 75, reageren er maar meer zo goed op alfa,bijna de hele klas waar ik in zit zegt dat alfa troep is etc…. Gewoon haterig.
              Zit ook bij alfa romeo 145/146 club/forum

              Login om te reageren
          • woot zegt

            15 maart 2013 om 11:08

            @carsandmore: Ik heb dezelfde gehad! Ook zwart 1.4 ts junior. Heb hem ingeruild op een GTV 916, heerlijke auto.

            Login om te reageren
            • carsandmore zegt

              15 maart 2013 om 12:07

              @woot: geluid is super,hoop mijn rijbewijs tehalen en dat ik hem dan van papa mag lenen.

              Login om te reageren
              • woot zegt

                15 maart 2013 om 14:13

                @carsandmore: klopt, klinken agressief, en rijden super! Was ook mijn eerste auto en heb er van genoten.

              • carsandmore zegt

                15 maart 2013 om 16:32

                @woot: klopt en dat voor een 1.4

  15. betonstaal zegt

    14 maart 2013 om 20:54

    Hoe zou het met Rolf X. Wouters zijn.

    Login om te reageren
    • DRU zegt

      14 maart 2013 om 23:20

      @betonstaal: Ik mis hem op de Nederlandse tv.

      Login om te reageren
  16. meneersander zegt

    14 maart 2013 om 22:47

    Ziet er toch lekker uit!

    Login om te reageren
  17. DRU zegt

    14 maart 2013 om 23:19

    De Now or Never auto. Dat maakte de show voor mij. Ik zat altijd vol spanning te wachten tot Rolf met de auto ging rijden en de deur 6 keer in 2 seconden dicht ging slaan. Wat ik trouwens een nice touch van regisseur Keesjan Den Daas vond. Hoe zou het met ze gaan…

    Login om te reageren
  18. pomoek zegt

    14 maart 2013 om 23:39

    In Tilburg stond een paar jaar geleden een SZ bij een wat sjofel garagebedrijf tussen van alles en nog wat met een kapot blok. De eigenaar zei dat de Alfa waarschijnlijk naar Roemenië ging om gerestaureerd te worden. Ik had ‘m graag van hem gekocht. Jammer dat ik geen geld heb.

    Login om te reageren
  19. thestino zegt

    15 maart 2013 om 12:20

    een auto die me doet denken aan men tijd als jong mannetje, had er een groooote poster van! wat een icoon!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North