Vrienden F1 teambaas vinden F1 te saai geworden

Auteur: , 54 Reacties

Ze kunnen het niet meer aanzien.

Toro Rosso STR15 '19

Voor autoliefhebbers is de Formule 1 uiteraard de koningsklasse. De beste coureurs, de beste teams en de meest uitdagende banen. Dat moet wel een spektakel opleveren, zou je zeggen.

Ondanks allerlei diverse kunstgrepen lukt dat niet helemaal. Het wil nog weleens gebeuren dat er één team nogal dominant is. Zo kende McLaren een paar topjaren eind jaren ’80 en was Williams halverwege de jaren ’90 dermate goed dat zelfs Villeneuve wereldkampioen werd. Maar de grootste schade aan de sport werd aangericht in de periode van 2000 tot 2004, waarbij Michael Schumacher alle records aan flarden reed.

Toro Rosso STR 15 '19

Uiteraard is het bijzonder knap en indrukwekkend als je ernaar terugkijkt. Maar als toeschouwer was het een vrij saaie periode. Ideaal om even naar de start weg te dutten om vervolgens wakker te worden gemaakt door het Duitse en Italiaanse volkslied. Tot zover het sentiment. De afgelopen jaren is de spanning in het kampioenschap wederom ver te zoeken en dit seizoen lijkt geen uitzondering te zijn. Sterker nog, meer dan de helft van de redactie was in slaap gevallen tijdens de race van vandaag. Ook teambaas Franz Tost laat zich er over uit. Tijdens de persconferentie laat de oude baas van Max Verstappen zich niet al te positief uit over de huidige gang van zaken.

Toro Rosso STR15 '19

Naar zijn mening is er geen sprake meer van entertainment vooraan het veld, omdat het toch dezelfde auto’s zijn die winnen. De baas van Toro Rosso geeft aan dat het naar zijn mening niet goed is voor de Formule 1. Maar French Toast doet er een schepje bovenop. Want hij ziet dat mensen in zijn directe omgeving er helemaal klaar mee zijn en gewoon afhaken. Omdat het te voorspelbaar wordt, interesseert het mensen niet. Die willen een strijd zien, aldus de Oostenrijker.

We zijn benieuwd of zijn boude woorden zullen bijdragen aan verandering.

De Grote Middagdut van Monte Carlo is op 26 mei om 15:10.



54 reacties

Meer bermbommen en bananenschillen ..
@lincoln: en groene en rode paddestoelen svp
@jochen:

En Bowser op de finishlijn om Jos in elkaar te beuken ..
@lincoln: Dan mag Bowser wel geblinddoekt anders heeft hij geen schijn van kans
@lincoln: De Amerikaanse eigenaren van F1 moeten daar snel wat aan gaan doen. Regels elk geval niet per jaar veranderen, want de teams met de grotere budgetten kunnen daar beter op inspelen. Maak de F1 auto’s smaller vooral. Was een rampzalige beslissing die breder te maken. Voordelen van smaller: 1. minder vuile lucht vorming bij trailen 2. makkelijker inhalen want meer marge in de breedte 3. auto’s zullen waarschijnlijk minder hard door de bochten kunnen omdat laterale krachten ze van de weg doen schuiven, ook een inhaalmogelijkheid dus.

Ik lees net dat een F1 wagen 5,7 meter lang kan zijn (belachelijk!… langer dan een Merc S Class LWB versie). Ter vergl. begin jaren ’90 waren F1 cars zo’n 4,5 meter lang. Nu is de maximale breedte 2 mete. Maak daar maximaal 5 meter lang van en 1,80 meter breed. 1 meter 80 was dacht ik ook de breedte vóór de laatste wijziging.
@ericd: Hier een ploatje van het verschil in F1 cars tussen 2007 en 2019 alleen al:
https://i.redd.it/zq1xwgxud0t11.jpg
Het probleem met de huidige 5,7 meter lengte van F1 cars is dus ook dat je in totaal bijna 12 meter nodig hebt om geheel te passeren vanaf het moment dat de voorzijde van de passerende auto langszij is met de achterkant van de in te halen auto.
@ericd: https://media.giphy.com/media/26DN6mIvH5RxjJ2LK/giphy.gif
@ericd:

Serieus meer reclame sticker oppervlakte ..
Thanks for the input ..
@lincoln: dit kan gewoon al door middel van augmented reality.

Er is in België (Wallonië) een kartbaan waar je al Mario Kart kan spelen d.m.v. Augmented reality en dus elkaar kan raken met bommen, schildpadschilden en bananenschillen.

Vanaf 1994 trouwe fan / kijker, en dus alle periodes meegemaakt waar Schumacher , Alonso en Vettel heersten, maar nu met Hamilton / Mercedes duurt het te lang…. ik vind de races niet spannend meer , vaak voelt het als een optocht ( op gevechten in het middenveld na ). Vandaag vielen Mn ogen op een gegeven moment gewoon dicht. Maar de oplossing ? Die weet ik zo snel ook niet.
@gertjan2012: kijk sinds dezelfde periode en ben het met je eens, vandaag werd het vanaf plek 3 interessanter, misschien toch tijd voor een budgetplafond
@gertjan2012: sterker nog…zelf Schumachers Ferrari was niet zoveel seizoenen zo dominant als dat de Mercedessen nu zijn…dus ja er zat 2 echt saaie seizoenen bij toen….maar nu is het echt al 5 seizoenen behoorlijk prut en het 6e begint z’n vorm te ontwikkelen als wederom saai….vind het ook echt geen prestatie meer voor Lewis oid. Hij is super snel hoor…maar hoeveel het echt hem is…
@gertjan2012: Kijk al sinds de jaren ’80; Tijd van Nigel Mansell, Nelson Piquet, Thierry Boutsen, Alain Prost, etc. dat was een leuke tijd. Wat er moet veranderen? De coureurs moeten weer zelf gaan schakelen, álle telemetrie verbieden, tankstops weer invoeren (maak de tank maximaal 50 liter groot), aerodynamica grotendeels verbieden en de aanzuigende fan voor de downforce (Brabham BT46) toestaan. Oh ja, dat DRS er ook uit.
@406_v6: zou ’t zonder drs leuker worden? Juist door de drs kan er ingehaald worden toch?
@406_v6: aerodynamica verbieden? Knap als dat lukt.
@406_v6: ik ben nog naar de laatste GP van Zandvoort geweest, kan je nagaan. Ben het met je eens dat ze weer tankstops moeten doen. Net als weer overal grindbanken naast de baan: kom je ernaast, dan lig je er ook uit. Maar de fancar van Brabham? (Ook al is dat, zeker nadat ze de fan eraf haalden, de mooiste F1 auto aller tijden imo). Een klein stukje van de skirts af, en de downforce viel volledig weg, dus misschien toch wel terecht verboden. De enige echt werkbare oplossing is: iedereen in dezelfde auto, desnoods allemaal hetzelfde chassis maar met een eigen motor. Dan kan je pas zien wat de kwaliteit van de coureur is. Én de toerenbegrenzing van de motoren af: laat ze maar risico nemen door de toeren op te schroeven voor meer snelheid met het risico dat de boel ploft. Ik heb geen belangstelling voor een F1 motor die 300000 km meegaat
@560pk: Dus een soort Moto2? Dat is echt de minst spannende klasse binnen de motorsport. (Maar nog steeds beter dan een F1-optocht ;-) )
De F1 is al jaren saai. De auto is al jaren belangrijker dan de coureur, de circuits zijn slecht/saai.
@dees: maar in de F1 gaat het ook om de auto, daarom is er veel reglementaire vrijheid en bouwt elk team de eigen auto. De coureurs zijn eigenlijk maar bijzaak. Er gaat het meeste geld in om, daarom rijden er de beste coureurs, maar die rijden daar echt niet omdat ze de meest spannende races hebben, dan reden ze wel in een cup klasse. Coureurs dromen van de meest saaie races, op pole kwalificeren en onbedreigd naar de finish rijden. En die saaie circuits tja, die zijn juist de basis voor het succes van Max Verstappen. Er is niet heel veel verschil tussen Jos en Max Verstappen, allebei nemen ze veel risico. In de tijd van Jos eindigde dat in de grindbak en met een slechte reputatie, in de tijd van Max is het doorgaan en nogmaals proberen.
@mashell: ik geloof dat Max sinds Canada vorig seizoen nagenoeg foutloos gereden heeft dus die vergelijking gaat niet helemaal op
Mensen zeggen al zo lang als ik me kan herinneren dat de F1 saai is. Dat is wel zo beetje een gegeven. Persoonlijk kan ik er nog steeds wel van genieten, maar meer strijd en gekkigheid is wel fijn zijn. Tip: geef de teams minder zeggenschap. Gaat wederom een hoop gezeur op leveren. Gaan er misschien ook een paar mee kappen dan. Jammer. MAar zo kan het wel leuker worden. En oh ja, dat extra puntje voor de snelste ronde? Stel dat open voor het hele veld. Dan krijg je nog wel gekke acties in het laatste deel van de race en doen ook de mindere teams mee voor de punten.
Kijk het werkelijk nooit ..
Lees er op autoblog over ..

En dan gaat ALTIJD over De commentatoren !!

OK .. sportkijkers zijn al niet bijster slim ..
Maar bij de F1 hoeven ze al helemaal niet bang te zijn dat ze kijkers verliezen ..
Beetje meer zoals de deathrace maar dan zonder wapens maar voor extra of minder power. Bv natuurlijk.
De oplossing is om alle flutregels te schrappen. Gewoon wie de snelste en beste auto heeft en de beste coureur wint, al rijd je in een open auto, een dichte auto, een auto met drie voorwielen en spijkerbanden, man al rijd hij in een banaan op wielen.
Ik ben juist vanwege de saaiheid geen trouwe kijker, ik kan het gewoon niet opbrengen. Maar als het écht strijd is, is het wel tof om te zien. Als ik een optocht van nietszeggende auto’s wil zien hoef ik de tv niet aan te zetten, dat zie ik op de A2 ook wel.
Strafgewichten invoeren, kilo’s omdat je punten pakt. Of het moet iedere race gaan regenen.
@sanderz28: succes bestraffen… is het dan eigenlijk nog wel een sport of wordt dan gewoon plat amusement?
@mashell: dat willen de mensen toch? Amusement.
@sanderz28: was een idee van Ecclestone: sproeiers langs de baan die random aan- en uit konden gaan
@sanderz28: heb ik ook over nagedacht, maar dan met een twist erbij: ieder extra gewicht levert een x %extra kampioenschappunten op, zo krijg je spannende racen maar krijgt de eigenlijk snellere auto meer punten.
We moeten terug naar de tijd dat er onbeperkt getankt kon worden; dat was nog een spektakel. Er geen limieten op banden waren. Motoren wisselen wanneer nodig. Geen budget beperkingen. Laat men uitgeven wat men wil en kan. Dat levert nog eens leuke dingen op zoals de Tyrrell P34 uit 76/ 77.
Dat er een team oppermachtig is, is al decenia het geval, Mercedes, Red-Bull, McLaren, Ferrari, Benetton, Williams. Ga maar door. De Tilke circuits hebben niet mee geholpen denk ik.

Wat er mist ten opzichte van 10 jaar geleden is dat het complete veld betrouwbaar is. Weinig drama en verrassingen door uitvalbeurten. De auto’s zijn bullitproef geworden.
@baan: Ik denk echt dat de technologie het probleem is. Het USP van Formule 1 was altijd dat de plek was voor vernieuwingen in technologie. De plek voor inovaties. Maar de technolgie is nu zo ver dat onderdelen bijna niet meer kapot gaan.

Voorbeeld zijn de remmen. Je kan nu met 320 km/h aan komen rijden bij een bocht en 30 meter remmen en de bocht vloeiend nemen. De remzone is nu zo kort dat een uitrem actie extreem moeilijk is. Als de remweg langer is heb je ook langer de mogelijkheid om iemand uit te remmen.
@87sandyd: motoren en versnellingsbakken gaan bijna niet meer kapot omdat ze ontworpen zijn om zeven races + evenzovele kwalificaties mee te gaan. Vroeger deed men één race met een motor, had men een aparte kwalificatiemotor én een reserveauto klaar staan, indien de motor of bak plofte. men engineerde dus veel meer ‘op het randje’ gewoon omdat de enige beperking bestond uit de budgetten die men beschikbaar had.

En andere pest voor het raceverloop is dat men limieten aan het brandstof en olieverbruik heeft opgelegd, waardoor men niet zelden de slotrondes in ‘spaarmodus’ moet uitrijden. Dit druist tegen elk principe van ‘races’ in. Ook heeft het verbieden van tankstops heel veel strategieën om zeep geholpen; je kunt enkel nog spelen met het ‘bandenmanagement’ – nog zo’n vlag op de modderschuit die Formule 1 heet.

Tenslotte kunnen ook de pitsstops zelf veel ‘spannender’ worden gemaakt, door de crew flink te verkleinen. In de DTM en IndyCar heeft dit al veel meer z’n waarde bewezen.
Alles achter Mercedes vond ik best leuk vandaag. Echter zouden het onbeperkt tanken terug moeten komen en dat bandenregelement moet op de schop en er moeten 1 of 2 ganzenleveranciers bij! Terug spanning door het hele veld..
@kp92: ganzenleveranciers moet uiteraard bandenleveranciers zijn
@kp92: haha, dacht dat je een soort duckhunt wilde opperen 😉
Ze zouden het tanken weg moeten laten, maar de 120L/uur restrictie eraf moet halen. Dus wanneer je wilt passeren even de brandstoftoevoer omhoog en gas erop. Met het risico tot stilstand tot gevolg. Zo kunnen de coureurs wat meer risico’s nemen om in te halen. Nu is het gewoon uitrekenen hoeveel brandstof erin moet en klaar is Kees.
Tijd voor NASCAR dan maar? Gelijke auto’s en alleen de coureur die het verschil kan maken? Technologie krijgt wel een enorme terugval dan. Maar de oval races zijn spannend
@rammillius: dat is er al geweest, A1 GP. En dat was geen succes.
@rollingstoned:
Dat was het wel totdat de goede sjeik de boeld verkocht aan een megalomane investeerder die midden in de crisis opeens alles van Ferrari moest hebben.
Vandaag in Spanje zat er ook geen hond op de tribune… 50% of meer was leeg
Ik keek vanaf de Schumacher / Jos tijd, toen er geen NLer meer F1 reed afgehaakt en nu met Max weer aangehaakt.. maar de F1 is gewoon niet te doen zo saai…
Hoe zit het nu precies met het motormanagement? Dat hebben ze toch in het verleden bevroren; hadden niet enkele teams hier nadelen van? Wat mij betreft mogen er wel wat regels vanaf, beetje geluid terug (turbo eraf). Teams moeten weer meer vrijheden krijgen om ook te kunnen innoveren. Zoiets, ben overigens al enkele jaren geen trouwe kijker meer.
In de tourwagen kampioenschappen lostten ze dat op door de snellere meer gewicht mee te geven. Na 5 overwinningen zouden de AMG’s zo zwaar zijn dat een Renault ze nog wel bij zou kunnen houden.
De F1 is misschien wel zo slaapverwekkemd dat alle kijkers wereldwijd miljoenen liters RedBull wegdrinken tijdens het volgen van een wedstrijd om wakker te blijven.

Waardoor RedBull uiteindelijk toch nog de winnaar is van de GP.
Wie heeft er vandaag gewonnen? Word net wakker…
@competition102: De persoon die dit jaar wederom wereldkampioen gaat worden… gaap…
Came here for the ‘French Toast’ !
Hoe saaier hoe meer kijkers, er kijken immers nog meer mensen naar voetbal en naar “Game of Thrones” die nog veel saaier zijn dan F1.
Zie mijn woorden van direct na de race waarheid worden
Ach eigenlijk is de laatste tijd de race in Q3 op zaterdag en hebben ze op zondag 60 ere rondjes :)
Ben geen taalnazi, en maak zelf ook veel fouten, maar “even NAAR de start”??? Kom je ook uit Drenthe oid?
Geef maar tijd dat het nog sigarenwaren zonder toeters en bellen schuren met die handel maar nu die wagens sturen bijna van zelf met al die electronica daardoor dat het saai wordt🖓
Allemaal Indy 500 inschakelen. Klaar!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).