Zo trolt Honda het fenomeen omtrent ronderecords

Auteur: , 65 Reacties

Honda neemt ronderecords rijden naar een nieuw level.

Het is al jaren een dingetje op de Nüburgring. Een record neerzetten met een voorwielaangedreven auto. Renault was koning van het fenomeen, maar Honda gooide zand in de ogen van de Fransen door met een tijd van 7.50,63 het Ring-record van Renault af te pakken. Recent kwamen de Duitsers uit Wolfsburg ook even tof doen met de uitgeklede Golf GTI Clubsport S. Ze wisten met een tijd van 7:49,21 het verse record van de Japanners te slopen.

Honda gooide het over een andere boeg en liet de Nürburgring voor wat het was. Met de Civic Type R werden diverse circuits in Europa bezocht om vervolgens vijf nieuwe records te claimen. De 310 pk sterke hatchback is nu de snelste voorwielaandrijver op Estoril in Portugal, de Hungaroring in Hongarije, op Monza in Italië, op Silverstone in Engeland en op Spa in België.

De Japanse autofabrikant is de kinderachtigste niet en voorzag de Civic Type R van een camera om ons mee te laten genieten. De video’s kun je per circuit bekijken door te klikken op de linkjes hieronder.

Silverstone – 2:31,8
Spa-Francorchamps – 2:56,9
Autodromo Nazionale Monza – 2:15,1
Autódromo do Estoril – 2:04,1
Hungaroring – 2:10,8



65 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ze laten zich wel kennen zeg.
@ihrte: Waarschijnlijk was dit sowieso al het plan.
Stond laatst naast een nieuwe Civic Type-R bij het verkeerslicht. Ben er maar niet aan begonnen met mijn 17 jaar oude 6-pitter want dat kun je echt vergeten. Vind de techniek van Honda altijd mooi en Honda-eigen. Prima merk.
@bmw328ci: De Ford Focus RS maakt gehakt van de honda
@Soulmaster: Niet op de vijf bovengenoemde circuits zo te zien^^
@bmw328ci: de nieuwe Focus RS heeft AWD en mag dus niet mee doen aan het spelletje van de snelste fwd auto’s
@ko4n: Dat is waar ook. Scherp. Wil toch even aangeven dat het een irrelevante opmerking was.
@Soulmaster: Een GTR ook.
@Soulmaster: In de sneeuw of in de regen misschien… Zeker niet op het droge.
@Soulmaster: Het is al gebleken dat de Focus RS MK3 een rondje Ring, of welk ander circuit dan ook, in droge omstandigheden niet sneller kan dan de Type R. De Focus RS is leuk voor bij het stoplicht waar hij door zijn AWD in het voordeel is. Een tussensprint wint de Type R door zijn gewicht. Genoeg te vinden op Youtube.
@Visje66: volgens mij is de tijd van de Focus RS 2.22 op silverstone.. http://fastestlaps.com/tests/90fio5pkd5r6
Dat is toch 9 (!) sec sneller dan die Honda.. Maar zoals je al zei; hij mag niet meedoen aan het record voor FWD.
Please keep your facts straight. De Honda is goed.. maar niet zo goed als de RS van Ford.
@tvr1974: dat is de oude FWD Focus RS mk2 die je daar linkt, en op een andere (oude) baanstrekking. De nieuwe RS mk3 heeft 4wd en 40pk meer maar weegt ook 150kg meer wat nadelig is in alle richtingen, dus puntje bij paatje zal het erg nipt zijn tussen die twee…
@Onehp: Idd… De oude die al een tijd neer zet die dus veel sneller is dan die nieuwe Honda. En die mag nog wel mee doen met de FWD auto’s.. De nieuwe Ford is ondanks het zwaardere gewicht maar meer vermogen en koppel sneller op relatief korte banen.. Dus ik denk ook op Silverstone. Op de Nurburgring zal de Honda vermoed ik sneller zijn…
Blijft natuurlijk knap wat alle hothatches tegenwoordig voor tijden neer zetten..
@tvr1974: Silverstone bestaat in verschillende configuraties en is bovendien aangepast 2011 dus denk niet dat je de tijden mag vergelijken.
@Soulmaster: Eerst zien dan geloven, heb je al een link of filmpje ??
@bmw328ci: haha idd verstandig, hoe geweldig fijn en vlot een 328ci ook is, die strijd ga je echt niet winnen, heb zelf ook eentje gehad trouwens, bijzonder fijne wagen.
@bofkont: Precies. Moderne auto’s zijn op papier vaak sneller en zuiniger maar het is vooral de manier waarop de wagen rijdt. Rustig, kalm en soepeltjes zonder een krimp te geven. Maar dat gevoel ken je alleen als je er ooit een gehad hebt uiteraard.
@bmw328ci: Absoluut eens, zo’n dikke motor is zoveel fijner dan zo’n opgefokt turbo naaimachine blokje, de M52 zes in lijn van Bmw is echt een pareltje, doet zijn werk in alle rust en zo makkelijk.
Heb er 3 stuks van gehad in totaal, 2x een sedan E46 328i en 1x de 328ci.
Dus ja ik ken deze wagens door en door.

Nu heb ik een CLK 430 coupe, 4.3 V8, ben een ontzettende fan van dikke atmosferische motoren.
@bmw328ci: Welke kleur en regio? Misschien was ik het wel;)
@yupyup: in Hoofddorp was het! Ik dacht dat hij wit was maar dat weet ik niet zeker meer.
Leuk en aardig, zeker.

Maar wanneer gaan jullie bij AB er eindelijk eens mee de Japanse hooligan uithangen in een rijtest???
@toyotafortuner: net zoals de vorige civic type r. Met amie.
Superieur jappans machientje.
Hardcore racer
Waarschijnlijk als ze t merk omdopen naar Haudi
@ocda: Zeg daar maar houdoe tegen
Verdeel en heers, was dat geen Aziatische wijsheid?
@gulli: nee, die was Romeins.
@dutchdriftking: dan was dat nr 138 met rijst. Ik haal die twee altijd door elkaar!
@gulli: nee dat was chinees
@ko4n: desalniettemin nog steeds Aziatisch ;)
Lachen als VW hetzelfde doet en Honda nog vijf keer vernedert…
@PunicaOase: Aangezien die Clubsport S erg grondig is aangepast en de Type R niet, hebben ze het Ringrecord nou niet echt verpulverd in mijn ogen. Als de bestuurder van de Type R eens ff goed poept en daarna een rondje Ring doet, verslaat hij VW alweer.
@punicaoase: het zal de eerste keer zijn.. Die laffe Volkswagens kunnen daar echt niet aan tippen.. Goed merkbaar met vorige type R FN2 en de golf 5 gti beide 200 pk.. Nou dan mag Volkswagen mij uitleggen hoe zij op 200 gekomen zijn…
@riborg: Appels met peren vergelijken, een GTI is een comfy instap-GTer om lekker Autobahn te blazen met je Turbo, de oude Type R was een kneiterharde racer en toerenvreter. Leuk voor op het circuit, maar daarbuiten wint de lauwe GTI het op de meeste vlakken…
@dawwg: Golf was ooit wel tof. Toen ineens die ordinaire asobak en is nu gewoon een stiksaai hok. Zoals eigenlijk elke VW. TypeR, Focus RS, gewoon vet.De Focus alleen nooit meer zo mooi als eerste type..
In de categorie gewichtsbesparing, zijn de koplampen stickers??
@dutchdriftking: Nee.
@MJB: op m’n telefoon lijken het net stickers. Straks op de pc maar even kijken
En het record van bij mij thuis tot het werk heb ik in handen…
@StijnB: ik heb het juist andersom, zeker op de vrijdagmiddag!
Zit natuurlijk prachtige techniek in deze auto, maar ik vind hem gewoon niet mooi. Heb dan toch liever een megane rs
Oke, even een reality-check. Ik weet dat het compleet zinloos is en een niet logische vergelijking maar ik moest hem even maken. Het absolute record op Spa Francorchamps is van Kimi Räikkönen met 1:45,108. Op dat moment rijdt deze Honda net bij Fagnes. Belachelijk snel natuurlijk.
@viezefreddyw: En om maar even te zwijgen over de supercars van jaren geleden. De huidige tijd voor hot hatches, 7.49,21 is echt bizar snel. Dat is 6 seconden sneller dan een F430 deed in 2006. 5 seconden sneller dan de machtige Nissan GT-R in 2008 en de CLK DTM AMG. Ruim 3 seconden sneller dan een SLR McLaren en een Gallardo LP560-4.

Bizar eigenlijk…
@viezefreddyw: Inderdaad erg bizar, maar de hothatches kennen ook een pk-wedloop. Een aantal jaar geleden was 200 pk in een hatch al redelijk veel. Nu gaan ze ver over de 300 pk en over niet al te lange tijd zal de 400 pk worden gehaald.
Ook de aerodynamische aanpassingen gaan steeds verder. Je kunt al hele spoilerpakketten erop schroeven als je dat wil.

Maar het klopt helemaal wat je zegt, bizar snel zijn die dingen geworden.
Rondje Ring durven ze niet ofzo
@eefie: ben je nou zo blind of..
@sr20det: dank je wel voor je aardige reactie, kostte je weinig moeite zeker
@eefie: het stond wel mooi in de tekst…
,,Honda gooide het over een andere boeg en liet de Nürburgring voor wat het was”

Is overigens niet waar. Ten tijde van de opname op de 5 circuits was Honda er nog vanuit gegaan de snelste FWD te zijn op de Ring. Reken maar dat Honda het FWD record terug wilt op de Ring en daar al pogingen voor gedaan of in de planning heeft staan. :)
@Visje66: Hee kijk daar, een Civic Type R Nürburgring Edition!
Honda was altijd vrij puristisch en vooral met zijn snelle modellen. Nu claimen ze weer hetzelfde… Waarom dan die vier uitlaten!?
Zo houden ze iedereen weer lekker scherp, altijd een zwak voor de Type-R gehad.
Mooie techniek, geweldig geluid alleen vind ik het uiterlijk 3 keer niks!
Kan nog zo mooie techniek of snel zijn het blijven lelijke hokken de Honda’s van de laatste 10 jaar.
Nu in de F1 nog… ;-)
Eigenlijk is dit de enige klasse waar ik prestaties nog serieus neem: handgeschakeld en voorwielaandrijving. Met vierwielaandrijving, automaat en 700 pk kan iedereen winnen.

Handgeschakeld en enkel voorwielaandrijving laat alleen de goede chassis/coureurs winnen.

Wie neemt een dragrace met een gtr met launch control nog serieus?
Beter hun F1 op punt stellen dan heel Europa door te trekken met een hatch-back.
1) de gti club sport was toch een uitgeklede gelimiteerde editie en toch niet echt een standaard auto…zoals de civic type R
2) het verbeteren van meerdere ronderecords met een Honda is volgens mij een vervolg op de aktie die ze met de integra type R uitvoerden eind jaren 90. Hierbij een linkje naar een filmpje hierover. https://youtu.be/7E-x9p45xPA
@robertmeijer: renault R26R is ook niet echt standaard auto en ook gelimiteerd dus ….. honda heeft gewoon goed autootje de eerste versie was gewoon waardeloos maar dit is wel lekker..
Maar ik kies toch liever de laatste 2.0 Renault RS
Goed voorbeeld van Honda, waarom alleen ronde tijden maken op die Nürburgring als het ook bij andere racecircuits kan 👍
Leuk, Maar in mijn optiek, net zo nutteloos als het record van VW of dat van Renault.
Wil je een Circuit speeltje, naast je daily-auto, koop een Donkervoort, Ariel, etc. etc.
Als dagelijks vervoer is deze Type R totaal nutteloos. Té klein, té duur (voor zijn formaat) door de muesli-tax. en té kei-hard-core afgesteld op circuit gebruik. Ik kan de techniek wel waarderen van deze bom, maar ik ben nog nooit écht onder de indruk geweest van het hele V-Tec verhaal. Leuk, maar zeker niet zaligmakend.
@bluebear: akkoord dat ie hard staat. Maar verder heeft deze gewoon een achterbank en ik net zo praktisch als een gewone Civic die best ruim is (vergeleken met wat?). In dat opzicht veel relevanter dan de Clubsport S en de Throphy R.
Tja, heb je plaats met twee wagens, prima, maar dat past niet iedereen uiteraard. En heel veel daily heb je niet over als er voor dezelfde totale kost al een Donkervoort of Ariel staat, kun je net zo goed een kart naast je Type R erop nahouden ;) Weerom afhankelijk van de situatie uiteraard.
@Onehp: Je mist m’n punt. Natuurlijk is het net zo (zo niet nóg meer) praktisch als de Renault en de VW. Maar ik hoef ze alle drie niet als dagelijks vervoer. En puur als circuit speeltje kan je in mijn optiek beter voor iets anders gaan voor dit geld (iets met achterwiel aandrijving, liever). Niks ten nadele van de Honda, gewoon alle drie niet. Mijn S6 is ook redelijk stug, maar is toch een comfortabele cruiser. Ik wil zeker geloven dat de Civic, de Mégane en de Golf gehakt maken van mijn 4-deurs sedan op het circuit, maar daar heb ik haar ook niet voor gekocht. Rijden we met de 4 auto’s naar Zuid Italië, met het gezin en bagage, is dit een ander verhaal. Ik heb met de laatste generatie Type-R mogen rijden (rechts gestuurd weliswaar) en ik vond het nét een valse pitbull terrier. Óf hij lag te slapen óf hij was bezig je kop er af te trekken. Er was niets tussenin en daardoor dus véél te zenuwachtig voor de openbare weg, vond ik. Maar als jij dat juist prachtig vind is dit dé auto voor jou !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).