Alfa Romeo Tonale: plug-in hybride Alfa’s zijn hier!

Auteur: , 47 Reacties

De tijd is gekomen dat het merk Alfa Romeo, het oermerk, het merk van de échte petrolhead, het automerk der automerken, stappen zet richting elektrificatie. Mama mia...

Alfa Romeo dropt een ‘middelgrote cross-over’ die onder de Stelvio moet gaan passen qua formaat. Geen overbodige luxe, want het huidige modellengamma kan wel wat body gebruiken onder de Giulia en Stelvio. Maar de echte bom die hier gedropt wordt steekt menig petrolhead recht in z’n kleinzerige hartje: deze SUV krijgt namelijk ook plug-in hybride aandrijflijn! Staat u mij toe een zin uit het persbericht te quoten:

‘State-of-the-art technologie en spreekwoordelijke rijdynamiek komen samen om kansen te grijpen en tastbare antwoorden te bieden op nieuwe uitdagingen.’

Spreekwoordelijke rijdynamiek? Wij willen échte rijdynamiek! Wat is dat überhaupt, ‘spreekwoordelijke rijdynamiek’? Maar goed, cross-overs verkopen. En verkopen is wat Alfa Romeo wel kan gebruiken, dus we geven ze het voordeel van de twijfel. Het Porsche-effect: zonder Cayenne geen 911, zonder auto’s voor iedereen geen auto’s voor de liefhebbers. Het moet maar. En eerlijk is eerlijk: we hebben lelijkere cross-overs voorbij zien komen de afgelopen jaren.

Alfa Romeo zegt dat de historische lijnen zijn gecombineerd met de toekomst en illustreert dat met schetsen die tonen dat de flanken gelijk zijn met die van de klassieke GT Junior. Tikkie vergezocht wellicht, maar ok. De Telediale velgen in 21 inch zijn wel een lekkere touch en de 3+3 koplampen doen denken aan de SZ en Brera. Het interieur toont dat we al aardig op weg zijn naar een productiestadium, met een heel degelijk formaat touchscreen (12,3 inch) voor de neus en zelfs soort van compact touchscreen (10,25 inch) in de middenconsole. Niet van een gigantisch formaat zoals we dat tegenwoordig in échte conceptcars zien.

De aandrijflijn is zoals gezegd plug-in hybride, met een elektromotor achterin. Middels het DNA-systeem kun je schakelen naar ‘Dual Power modus’ waarbij de verbrandingsmotor en elektromotor gezamenlijk optimale prestaties genereren. De Advanced Efficiency modus maakt volledig elektrisch rijden mogelijk.

Tot slot nog een klein lesje topografie: de naam is gekozen op basis van de Tonale pas. Die ligt vlakbij de Stelvio pas, had je niet verwacht zeker?



47 reacties

Gadverdamme! Wat lekker!!!
@lithiumion: yep, een Fiat Tonijn
@justsomebody: doe eens lief voor je moedertje joh!
Blijf het jammer vinden dat ook Alfa aan die SUV-hype moet meedoen maar ach als het merk daarmee overleeft (al een keer of 10 uit de dood opgestaan dus dat overleven kunnen ze!) dan moet het maar.
NB fraaie neus!
@spideriv: BMW is zelfs begonnen met FWD familiewagens…
@spideriv: Anderzijds, op die manier wordt de SUV/crossover-markt opgevrolijkt met wèl aantrekkelijke modellen en BMW, krijgt het toch een beetje benauwd nu…
@lithiumion: welnee, bmw verkoopt geen 3serie minder sinds de Giulia in de verkoop is. Dus bmw maakt zich echt geen zorgen
@lekkerlinksrijden: Maar het is wel opvallend dat BMW met toegenomen regelmaat de een na de andere ‘gepeperde’ versies van de ‘3’ uitbrengt sinds de Giulia het licht zag
@lithiumion: kan me ook niet echt voorstellen dat ze bij BMW “wakker liggen van dat Alfa”.
Zien die nieuwe Juul waarschijnlijk meer als een compliment. Ik mag dagelijks in zo’n nieuwe Giulia rijden en heb al een paar keer van mede-Alfa-rijders te horen gekregen: “zo jij ook in die Alfa 3 serie?” .
@spideriv: Qua design begrijp ik dat wel, rijtechnisch, heb ik helaas geen idee. Als je de ‘Juul’ van de zijkant bekijkt, dan is de gelijkenis met een BMW wel ‘behoorlijk’.
@lithiumion: eh…. mag ik je een bezoek aan de oogarts aanraden?
@BaRa: neem de moeite om het kleurverschil te negeren:
https://f87.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1216305&page=2
@lithiumion: eensch! Autoblog besteede er zelfs een video aan dat de nieuwe ‘gewone’ 3 serie nu optioneel met sperdifferentieel te bestellen was. Jammer dat er een jaar eerder voor de Alfa Giulia niet zo’n bericht werd gemaakt. Inspired by Italy.
Haha, op die manier kun je een kliko ook de lijnen van een gt junior geven!
@tmenges: redelijk overdreven inderdaad. Die andere schetsen met auto’s van vroeger zijn beter bedacht.
Ik kan niet wachten tot deze in 2045 op de wegen te zien is!
@Edge: nou in dat geval, succes..! 😂
@Edge: inderdaad wel een leuke auto voor na mn pensioen in 2050*

(Afhankelijk van de dan geldende pensioenleeftijd
@edge: jammer dat je dan geen ruimte voor een rolllator hebt😉
Voorkantje/koplampen doen een beetje denken aan de SZ! … Maarre, wanneer komt Alfa dan met zijn “911”?
@jules713: voorlopig dus niet ben ik bang…
Ze hebben de Kamal weer eens uit de schuur gehaald? Als je deze auto perse nu wilt en niet pas in 2022 kun je hem gewoon ophalen bij de plaatselijke Jaguar dealer.
Neus van RZ/SZ, misschien nog bijschaven, oogt nu wat down..
Pizza Calzone, als je dan toch een crossover moet kiezen, dan maar deze!
Ik heb een mooie 159 sw over; alleen voor de liefhebbers
Haha die afbeelding met die rode lijn op de klassieker en deze
Best netjes! Nog wel benieuwd wat er over blijft bij de definitieve uitvoering. En de doorlopen de achterlichten heeft Alfa ook niet nodig, meestal is Alfa daarin iets vernieuwender (145, 147 of de Guilietta waren eerder trendsetters dan volgers). Maar verder oke
Te Mooi mooi voor woorden….

Hopelijk niet te mooi om waar te zijn.

Schitterend!!! 👍
Best leuk ding. Maar ik wacht nog op info over de motoriseringen voordat ik deze echt leuk kan vinden.

Doet mij wat denken aan de nieuwe Mazda 3 XL (hatchback) en dat is zeker geen straf, die vind ik echt prachtig
Soort BMW concept smoel van een paar jaar geleden met een triangel in het midden en een extra lampje in het koplamp design. Mooi, dat wel.
@str8six: lol, triangel/scudo, same difference
Begin 2021 mag ik een nieuwe leasebak uitzoeken. Hop hop aan het werk dames en heren van Alfa.
@tvklarenbosch: denk dat je precies goed zit!
Prachtig! Vind m er ook meer als een hatchback uitzien, dan een SUV… benieuwd hoe die er in het echt uit gaat zien! Wanneer dat dan mag zijn ahum
Leuke ideeën hebben ze wel bij Alfa. Jammer dat het altijd zo lang duurt. Stond er in het persbericht ook wanneer we deze auto kunnen verwachten?
Leuke auto om te zien, maar een schande vd hybride zooi die ze erin lepelen… hopen dat er een QV van komt ZONDER elektromeuk…
Bananenvorm. Ben benieuwd wat @jaapiyo hiervan zegt…

Ik vind hem mooi. Erg mooi. Het is duidelijk dat ze designelementen van andere Alfa’s overgenomen hebben. Best knap dat het ding ondanks dat toch een eigen gezicht heeft maar wel herkenbaar Alfa Romeo is.
@viezefreddyw: je ziet er verschillende Alfa modellen en concepten in terug en toch bijelkaar een passend geheel. Nu nog de ‘live’ versie afwachten. Zal wel iets minder spannend zijn dan deze concept.
Met dit design ook een nieuwe B en C segmenter (uiteraard met ook een hybride of elektrische variant) En Alfa is gered. Zullen ze het zelf ook snappen?
Hoop dat ze met deze niet dezelfde design fout maken als met de Stelvio.
Dat er in de achterlichten zo een groot gat zit tussen de wing en de klep.
En zien we aan de binnenkant de digitale klokkenwinkel en schermpjes van de Giulia na de facelift? De vorm van de klokken en het scherm lijkt een op een te passen. Zal Wouter blij mee zijn :-)
@autodidact: er moet toch iets te haten over blijven? Emotie enzo haha..
@alfalfa: ik heb nog geen ‘actieve LED knipperlichten’ gezien op de Tonale. Hij loopt nog stevig achter.
@autodidact: ach ja, boeien… Verbeteren led knipperlichten het bochtengedrag?
@alfalfa: ik bedoelde het dan ook sarcastisch
@autodidact: #missionaccomplished ;-)

Voorsprong door naar voren te springen.
Tja, ondanks het feit dat dit eigenlijk een Fiat 500X is, wordt ik hier toch wel vrolijk van. Als het dan toch een SUV moet zijn, waarom dan niet dit? Het kan echt een stuk slechter, getuige vele opgehoogde gedrochten die ik met enige regelmaat tegenkom. Hoop wel dat ze de rijeigenschappen voor elkaar hebben(of gemaakt hebben). De 500X blinkt niet echt uit in rijdynamiek, daar zal echt wat aan moeten gebeuren om het een echte Alfa te maken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).