• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfa Romeo voor recordbedrag geveild: €7 miljoen

Auteur: ricardo, gepost 15 september 2013 om 09:58 – 33 Reacties

Afbeelding Alfa Romeo voor recordbedrag geveild: €7 miljoenAfbeelding Alfa Romeo voor recordbedrag geveild: €7 miljoenAfbeelding Alfa Romeo voor recordbedrag geveild: €7 miljoenAfbeelding Alfa Romeo voor recordbedrag geveild: €7 miljoenAfbeelding Alfa Romeo voor recordbedrag geveild: €7 miljoenAfbeelding Alfa Romeo voor recordbedrag geveild: €7 miljoenAfbeelding Alfa Romeo voor recordbedrag geveild: €7 miljoenAfbeelding Alfa Romeo voor recordbedrag geveild: €7 miljoen

8C-35 Grand Prix Racing Monoposto
Het is niet de duurste auto ooit geveild, die titel kleeft sinds juli aan de Mercedes-racer van Juan Manuel Fangio, maar wel de duurste Alfa Romeo.

Het gaat om een ex-Scuderia Ferrari Alfa Romeo 8C-35 uit 1935, een auto die 25 jaar na de oprichting van Alfa Romeo tot stand kwam en maar weer eens aantoont dat de juiste klassiekers het tegenovergestelde van een Spyker-aandeel doen: rendement opbrengen. En flink ook.

De Alfa 8C-35 kwam in de Portello-fabriek tot stand om weerstand te kunnen bieden tegen de Silver Arrows van Mercedes-Benz en Auto Union met haar C-Type. Iets dat coureur Tazio Nuvolari dan ook regelmatig lukte. Onder de kap ligt een 3,8 liter achtcilinder lijnmotor die dankzij zijn superchargers 330 pk levert.

Over het reilen en zeilen, de overwinningen, en alle eigenaren heeft veilinghuis bonhams een fraai stukje getikt. Het totaalbedrag op de Bonhams-veiling tijdens het driedaagse Goodwood Revival kwam, inclusief buyers premium, uit op 7.069.294 euro.

Ook interessant!

  • Heerlijke Alfa Romeo 8C van bekende Nederlander te koop
  • Dít is de duurste (en geelste!) Alfa Romeo van Marktplaats
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

8c, Alfa Romeo, goodwood-revival, Klassiekers, veiling

Vorig bericht: « Top 10: carbonsloepen op de Autoshow van Frankfurt
Volgend bericht: Dit is de BMW i8 zonder dakje »

Lees Interacties

Reacties

  1. speklap zegt

    15 september 2013 om 10:04

    Mooie machine!!

    Login om te reageren
  2. rob68 zegt

    15 september 2013 om 10:06

    Leuk voor de heb.

    Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    15 september 2013 om 10:15

    Slechte restwaarde man, zo’n Alfa…….

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      15 september 2013 om 15:33

      @E34M5Touring:
      Artikel gelezen???

      Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      15 september 2013 om 18:17

      @E34M5Touring: Ja, maar deze doet het misschien wel..

      Login om te reageren
  4. fejjie zegt

    15 september 2013 om 10:16

    Die Ferrari sticker is waarschijnlijk de verklaring voor de hoge prijs.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      15 september 2013 om 10:39

      @fejjie:
      Het cavallino rampante embleem (zoals die ‘sticker’ officieel heet) is al sinds 1929 in gebruik. Reeds lang voor de stichting van Ferrari. Het is niet aan het merk Ferrari gebonden maar aan Enzo Ferrari persoonlijk. Hij was in een eerder stadium ook teambaas van de raceafdeling van Alfa Romeo.

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        15 september 2013 om 11:48

        @Original_Arnoud: Scuderia Ferrari bedoel je waarschijnlijk. Dit schild staat voor het raceteam van Enzo Ferrari.

        Voordat Enzo een eigen merk begon gebruikte bij Alfa’s om mee te racen.
        http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Scuderia_Ferrari

        Login om te reageren
    • tweetyv6 zegt

      15 september 2013 om 10:45

      @fejjie: het is geen sticker, maar geschilderd. Enzo Ferrari had toen geen eigen merk, maar racete met Alfa’s; de scuderia Ferrari. Een van de tegenstanders was de scuderia Alfa Romeo uit Portello, het fabrieksteam van Alfa. Door onenigheden tussen de leiding van Alfa en Enzo Ferrari over wat voor auto’s Enzo zou krijgen, besloot hij uiteindelijk om zelf auto’s te gaan maken. Wat zeker ook waarde toevoegt is dat de beste coureur ooit met deze wagen geracet heeft; Tazio Nuvolari

      Login om te reageren
  5. j00rs zegt

    15 september 2013 om 10:48

    Wauw! Ooit……..

    Login om te reageren
  6. Corrado16v zegt

    15 september 2013 om 10:59

    Hoe zat het dan met die mintgroene 250GTO? Die was toch een stukje duurder dan de Mercedes? 35 miljoen dollar staat me bij.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      15 september 2013 om 11:57

      @Corrado16v: dat was geen (openbare) veiling.

      Login om te reageren
      • Corrado16v zegt

        15 september 2013 om 20:08

        @robbie: Oh, ik wist niet dat dat een vereiste is om het record te vestigen. Wat is het verschil dan? Bij de 250GTO alleen gegadigden ??

        Login om te reageren
  7. VeniVidiVici zegt

    15 september 2013 om 11:03

    Prachtige machine, maar zou zoiets met dat prijskaartje niet in m’n garage durven zetten.

    Login om te reageren
  8. zondagsrijder zegt

    15 september 2013 om 11:05

    Hoop dat deze veilinggekte er een keer toe leidt dat Ferrari de stoute schoenen aantrekt en een nieuwe superlichte, ongeblazen, carburator, 2,5/3 liter V12 auto op de markt brengt. Je zou toch denken dat er gezien de populariteit van deze oude machine’s en het enorme contrast met de (weinig smaakvolle) drive-by-wire machines van nu inmiddels wel een markt voor is.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      15 september 2013 om 14:15

      @zondagsrijder: precies! Met Een moderne versie van spaakwielen, een carbon carroserie en.. Direchte inspuiting. Of moeten ze de webers lekker laten sputteren? Ben alleen bang dat de EU dit geen goed idee vindt.. Veiligheidsgeneuzel enzo..

      Login om te reageren
  9. speklap zegt

    15 september 2013 om 11:37

    Prachtige machine!

    Login om te reageren
  10. thijsied zegt

    15 september 2013 om 12:03

    Nice! Ik was binnen bij de Bonhams auction tent, stond heel wat leuks. Zal vanavond eens wat foto’s op Autojunk zetten.

    Login om te reageren
  11. Alfarobert zegt

    15 september 2013 om 12:18

    En ineens hebben mensen hier interesse voor de geschiedenis van Alfa Romeo. Heel wat beter als de geschiedenis van Volkswagen he.Dat begint altijd met de 2e wereldoorlog een ene Adolf H.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      15 september 2013 om 13:17

      @Alfarobert:
      Ik geloof dat er bij elk artikel op Autoblog over concepts en nieuwe modellen van Alfa Romeo gemijmerd wordt over de terugkeer van Alfa’s glorie dagen. Dus Alfisten genoeg hier.

      Login om te reageren
    • audifreak zegt

      15 september 2013 om 14:37

      @Alfarobert: Niet per se de geschiedenis van Alfa, maar de geschiedenis van die jaren 30 races is sowieso wel interessant (en of je het nu wil of niet, ook Mussolini bemoeide zich met Alfa). Wat wel grappig is: de in het artikel genoemde Nuvolari vertrok als coureur uiteindelijk naar Auto Union waar hij een reeks legendarische overwinningen boekte. Reden van zijn overstap? Ontevredenheid over de kwaliteit van zijn Alfa’s. Wat dat betreft is er eigenlijk nog maar heel weinig veranderd!

      Login om te reageren
      • tweede_woning zegt

        15 september 2013 om 15:33

        @audifreak: ik zie het al , Audi freak .

        Login om te reageren
      • Ilquadrifoglio zegt

        15 september 2013 om 16:07

        @audifreak: Nuvolari won met Auto Union nog niet de helft wat hij met Alfa Romeo won. Het ging overigens niet zo zeer om de bouwkwaliteit, maar vooral om de competitiviteit van de late jaren ’30 modellen. Alfa Romeo mocht van het IRI zeer beperkt in racetechnologie investeren, waardoor de Duitsers uiteindelijk een te grote voorsprong kregen.

        Login om te reageren
        • audifreak zegt

          15 september 2013 om 18:01

          @Ilquadrifoglio: Voorsprong door techniek dus.. toen al!
          Dat Nuvolari niet veel meer overwinningen boekte voor Auto Union is behoorlijk logisch, aangezien hij er wegens het uitbreken van de tweede wereldoorlog helaas niet al te lang voor heeft kunnen rijden..

          Login om te reageren
          • Ilquadrifoglio zegt

            15 september 2013 om 18:46

            @audifreak: Nou meer voorsprong door de blanco cheques van een meneer met een klein snorretje. Die voorsprong was overigens van korte duur omdat Alfa Romeo al in 1938 met de Tipo 162 het antwoord had. De Silberpfeilen waren pas ongeveer vanaf ’35 oppermachtig te noemen.

            Login om te reageren
      • topless zegt

        15 september 2013 om 21:21

        @audifreak:

        Adolf Hitler sponserde AutoUnion en Mercedes voor elk 500.000 Reichsmark. Daar kom Alfa inderdaad niet tegenop.

        AutoUnion, Vorsprung durch Nazi Geld.

        P.S. Google voor de lol eens op GP Duitsland 1935.

        Login om te reageren
  12. schellekens006 zegt

    15 september 2013 om 14:28

    Die enige oude alfa die niet weg is geroest daarom 7 miljoen waard… Ik snap het wel.

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      15 september 2013 om 15:36

      @schellekens006:
      De meeste weggeroeste klassieke Alfa’s zijn nog altijd de moeite waard om te restaureren. Da’s bij andere merken niet altijd het geval (vul zelf in).
      Trouwens, eigenlijk was alleen de Alfa Sud kwalitatief echt onder de maat…

      Login om te reageren
  13. MAB zegt

    15 september 2013 om 14:53

    7 miljoen.. Is heel alfa romeo opbl dit moment wel zoveel waard?

    Login om te reageren
    • tweede_woning zegt

      15 september 2013 om 15:32

      @MAB: geschat op 1 a 2 miljard ….

      Login om te reageren
  14. rufctr01 zegt

    15 september 2013 om 15:49

    Ik zie maar 2 pedalen, een automaat?

    Login om te reageren
    • topless zegt

      15 september 2013 om 21:17

      @rufctr01:

      Het rolletje is het “gaspedaal”, het rechter pedaal de rem en het linker de koppeling.

      Login om te reageren
    • johannes79 zegt

      15 september 2013 om 21:24

      @rufctr01: nee remmen deden ze toen door de mond zo ver mogelijk te openen en boven het raampje te kijken…..

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North