Oftewel, een BMW i8 Spyder.
In plaats van een regelrechte concurrent voor de Audi R8 en Mercedes SLS AMG neer te zetten, kiest BMW er met de i8 voor om sportiviteit een mueslirandje te geven. Naast de verregaande implementatie van carbon fiber in de LifeDrive-architectuur om de auto zo licht mogelijk te houden (1,490 kg rijklaar) ligt er een minuscule 1,5-liter TwinPower Turbo benzinemotor met een niet misselijke 231 pk en een maximumkoppel van 320 Nm achter de voorstoelen om de achterwielen via een zestrapsautomaat aan te drijven.
Een elektrische synchroonmotor (131 pk) drijft de voorwielen aan via een tweetrapsautomaat. Het geeft deze conceptuele BMW, die nu geen concept meer is, een systeemvermogen van 362 pk en 570 Nm, en een topsnelheid van 250 km/u. Wil je enkel elektriek kunnen rijden, dan kom je 35 km ver op de e-juice in het 5 kWh accupakket. Zie deze auto dan ook niet als een volwaardige EV, maar een plug-in hybrid.
Mocht je geïnteresseerd zijn in de i8, maar liever met je snuffert in de buitenlucht hangen omdat je een natuurmens bent, wacht dan nog even op de Spyder-variant. Die werd in 2012 al voorgesteld als conceptversie, en gaat er nu geheid komen. Op de IAA in Frankfurt kregen we meermaals 2014 als lanceerjaar door. Automotive photohopper Theophilus Chin ging met de beelden van de productieversie aan de slag en en zaagde het dak eraf, terwijl hij weinig over liet van de Hofmeister-knik bij het zijruitje.
De prijs? Lastig te zeggen, aangezien de Nederlandse prijs van de reguliere i8 nog niet bekend is. Wel weten we dat hij in Duitsland 120.000 euro gaat kosten. Tel daar dus zo’n tien á twintig mille bij op, en je hebt een i8 Spyder.
Ziet er goed uit zeg!
Tja mooi is het niet.
-edit: nutteloze bijdrage-
@alcantara: Okè, fijn dat jij dat fijn vindt. zakdoekje nodig?
Ik vind de spider versie meestal niet mooier dan de coupe, maar als ze hem zo op de markt brengen, is dat in dit geval wel zo. Zeer mooi.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik vind hem ‘gewoon’.
Waarom een tweetraps automaat achter een elektromotor?
Beter accepteer je dat dit de toekomst is i.p.v. muesli-stemmingmakerij.
Ik zat net nog even de foto’s van het originele concept te bekijken, en dan vraag je je toch af waar het in godsnaam zo mis gegaan in het traject naar productie. Ook een leuke dit: http://jalopnik.com/what-is-seen-cannot-be-unseen-1309877689
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze de Hofmeister-knik weg zullen laten, ik acht de kans groter dat ze voor een optie van een los neembaar paneel zullen gaan zoals bij de Aventador Roadster en Veyron grand sport.
@dinobreezy: ondanks dat ze de Hofmeister-knik in de concept versie wel hebben weggelaten, maar we zullen zien.
Mooi! Kun je heerlijk van het motorgeluid genieten! Oh wacht…
Waarom zou de Nederlandse prijs hoger moeten zijn?
@Gideon: belastingen? Ook al is ie muesli uitgevoerd, d’r zal vast een B label aan komen te hangen. Of een A label maar ondanks dat toch belast.
@Gideon: wat denk je nou zelf … Belastingen misschien?
@slimshady:
Dan valt het prijsverschil met Duitsland waarschijnlijk erg mee. Geen of heel weinig Co2 taks en de BTW is in Duitsland 2% lager. Ik gok dat de reguliere i8 hier zo’n 1,3ton gaat kosten.
Vind hedendaagse bmw’s verschrikkelijk lelijk als ik eerlijk ben maar als ik nóg eerlijker ben moet ik toegeven dat dit écht een prachtige auto is…. geweldig!!!!
@tmenges:
hoe kun je precies nog eerlijker dan eerlijk zijn?
Extreem is ie zeker, maar ’t ziet er naar uit dat vorm volgt functie en dat past geheel bij de insteek van de auto. Ik vind ’t fraai even iets anders!
(Neem aan dat bij de i3 de ontwerpers dezelfde insteek hadden, maar daar had toch iets meer naar de vorm gekeken mogen worden bij het zijaanzicht ontwerp…)
Waar ik zo net aan dacht..
Ik las net dat BMW zei dat i en M niet samengaan (begrijpelijk), maar het CFRP chassis van de i8, in hoeverre is dat aangepast voor batterijen? Zou leuk zijn + goedkoper als ze hier een echte sportwagen op kunnen bouwen..
B……Muesli…….W
leuk apparaat hoor BMW, maar wanneer komt die R8/SLS-killer nou??