• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Top 10: carbonsloepen op de Autoshow van Frankfurt

Auteur: sir_smokalot, gepost 14 september 2013 om 18:00 – 23 Reacties

Afbeelding Top 10: carbonsloepen op de Autoshow van FrankfurtAfbeelding Top 10: carbonsloepen op de Autoshow van FrankfurtAfbeelding Top 10: carbonsloepen op de Autoshow van FrankfurtAfbeelding Top 10: carbonsloepen op de Autoshow van FrankfurtAfbeelding Top 10: carbonsloepen op de Autoshow van FrankfurtAfbeelding Top 10: carbonsloepen op de Autoshow van FrankfurtAfbeelding Top 10: carbonsloepen op de Autoshow van FrankfurtAfbeelding Top 10: carbonsloepen op de Autoshow van Frankfurt

Hmm, rood carbon
Carbon Fibre Reinforced Plastics/Polymers (CFRP) wordt steeds vaker op auto’s toegepast, omdat het gewicht bespaart en/of omdat het er gewoon tof uitziet. Op de IAA zagen we het goedje dan ook overal en nergens terug.

Als tuner heb je wat meer de vrije hand, maar de meeste autofabrikanten die koolstofvezel of CFRP toepassen doen dit met een zeer duidelijke gedachte hierachter. Dat moet ook wel, want het goedje daalt weliswaar in prijs, het is nog steeds fors duurder dan staal.

Deze eerdergenoemde gedachte is tweeledig: ofwel het gaat om sportieve topmodellen waarvoor een zo gunstig mogelijke pk/gewichtsverhouding de Heilige Graal is, danwel om geëlektrificeerde modellen die ten behoeve van hun bereik een zo laag mogelijk gewicht nodig hebben. In de volgende lijst komen we uit elke categorie wel wat tegen:

  • BMW i3/i8

Dit was de laatste 6/7 jaar BMW’s kindje. De i-lijn moest en zou superlicht worden, en een CFRP-monocoque was hierin essentieel. Met behulp van SGL Carbon (waar BMW een aandeel in heeft) werd dit bewerkstelligd, maar nu de eerste productiemodellen er zijn, blijkt dat de i3 weliswaar redelijk licht is, maar dit vertaalt zich niet in een enorm bereik.

Hoe dan ook, BMW i mag natuurlijk niet ontbreken in deze top 10.

  • Lamborghini Gallardo LP570-4 Squadra Corse

De aller- aller- aller- allerlaatste uitzwaai-Gallardo (echt!) heeft zich helemaal volgevreten met carbon, maar is hier wonderwel alleen maar van afgevallen. De megavleugel en ‘motorkap’, deurpanelen, racekuipjes, en het centrum van de middenconsole zijn van CFRP.

Maar dan zijn we er nog niet: het frame van de handrem, het onderste deel van het stuurwiel, de omlijsting van de instrumentenpanelen, de deurgrepen en de greep waarmee het handschoenenkastje open gaat, allemaal carbon. Misschien had Lamborghini beter kunnen zeggen wat niet van CFRP was.

  • Yebbujana S4

We zijn er nog niet over uit wat we lelijker vinden, de naam of het autootje zelf. In dit geval volgt vorm functie, want deze malle Koreaan heeft maar één doel: zo ver mogelijk komen op een acculading. Weinig gewicht, en dus CFRP-toepassingen zijn hier essentieël voor.

  • Pariss Electric Roadster

De naam zegt het al: een elektrisch Roadstertje, met een body van koolstofvezel. Daarom weegt het ding slechts 800 kg. Het is echter nog steeds een concept, ook al was het plan dat hij inmiddels in productie was. Maar plannen wijzigen nog wel eens.

  • Audi Sport Quattro Concept

Met zijn zware motor, batterijen en accupakket weegt de Sport Quattro al 1.850 kg, en zonder CFRP was dit nog meer geweest. De dragende structuur van het interieur is een carbonschaal, die tevens als opbergvak in de deuren fungeert. Ook het dak, de motorkap, en de kofferklep komen uit de CFRP-oven.

  • Brabus G63S 700 6×6

Wellicht de grootste lol-toepassing van CFRP, op een zeswieler die 10 megaton weegt. Maar geef toe, die spatborden zien er wel cool uit, of niet?

  • Ferrari 458 Speciale

Deze uber-458 schaafde hier en daar enkele kilo’s van zijn standaardbroertje, waarbij koolstofvezel een grote rol speelde. Het inlaattraject is 8 kg lichter door carbon- vulkamers en luchtfilter. Ook binnenin zien we CFRP, in de ‘brug’ over de middentunnel waarop de bediening van de F1-bak te vinden is. Ook de stoelen hebben een CFRP-schaal.

  • Porsche 918 Spyder

De 918 heeft niet alleen een CFRP monocoque en unit carriers, als je het Weissach-pakket (-34 kg) bestelt, krijg je er allerhande magnesium en carbon-onderdelen bij. Daarnaast zijn de twee verwijderbare dakpanelen ook van CFRP.

  • Peugeot 308 R Concept

Het is nog een concept, dus dan mag het. Peugeot voorzag zijn 308 R Concept niet alleen van de 270 pk sterke aandrijflijn uit de RCZ-R en kekke velgjes, maar het ding heeft CFRP deuren, voorsplitters, carrosserie-zijkanten, kieuwen, motorkap en bumpers. Dit is allemaal vastgezet aan de stalen structuur, die alleen het dak en de kofferklep met de standaard 308 deelt.

De buitenste luchtinlaten hebben een carbon gaasje, en tot slot zijn de spiegelkappen ook van het goedje gemaakt.

  • Alles van Mansory

Als er een tuner is die CFRP als handelsmerk heeft, dan is het wel de toko van Kourosh Mansory. De man heeft werkelijk een niet te stillen honger naar carbon-tierelantijnen, maar de vraag is: als alles al met CFRP is behangen, hoe ga je daar dan nog overheen? Seriously Mansory, stahp!

Ook interessant!

  • Video - Porsche 918 en Ferrari GTC4 Lusso geramd door BMW
  • Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
    Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
  • Video: BMW X5 M50d kan Audi A7 niet bijhouden
  • Video: Audi A5 crasht tegen BMW 4 Serie. Hard.

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, BMW, brabus, carbon, Elektrisch, Ferrari, Hybride, iaa-2013, Lamborghini, Lichtgewicht, lijstjes, mansory, Mercedes, Peugeot, plug-in, Porsche, top10, tuning

Vorig bericht: « Blonde meneer tankt auto’s vol in Limburg
Volgend bericht: Alfa Romeo voor recordbedrag geveild: €7 miljoen »

Lees Interacties

Reacties

  1. marokkaanseheld zegt

    14 september 2013 om 18:00

    Ik vind helemaal mooi.

    Login om te reageren
    • timdrogt zegt

      15 september 2013 om 06:42

      -edit: ip ban-

      Login om te reageren
      • lamborgfan zegt

        15 september 2013 om 08:45

        @timdrogt: subtiel.. Maar niet erg netjes..

        Login om te reageren
      • baap zegt

        15 september 2013 om 09:35

        @timdrogt: En jij bent een gedrocht?

        Login om te reageren
      • 4x4wheels zegt

        15 september 2013 om 10:28

        @timdrogt: Calm your tits mate..

        Login om te reageren
    • 4x4wheels zegt

      15 september 2013 om 10:29

      @marokkaanseheld: +t het

      Login om te reageren
    • sbas zegt

      15 september 2013 om 15:16

      @marokkaanseheld: dat isss perfect.

      Login om te reageren
  2. C6_R zegt

    14 september 2013 om 18:30

    Die G(een)-Klasse 6 wieler is nu vast en zeker een vedergewicht!

    Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      14 september 2013 om 20:04

      @C6_R: nog geen 4 ton!

      Login om te reageren
  3. ferrariaron zegt

    14 september 2013 om 19:36

    Net terug van de beurs, was echt GEWELDIG!!!

    Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      15 september 2013 om 08:53

      @ferrariaron: Ik ben nooit verder dan de autorai geweest.. Als je het vergelijkt met dat, is het dan de moeite waard om eventjes om te rijden naar Frankfurt?

      Misschien wel leuk om de volgende keer samen met mn broeder te gaan vandaar..

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        15 september 2013 om 09:50

        @lamborgfan: Meen je dit serieus? Zo ja: de IAA is ongeveer 20 keer zo groot… En daarnaast veel belangrijker voor fabrikanten dus die investeren tig keer zoveel. Kortom: absoluut de moeite waard!

        Login om te reageren
        • lamborgfan zegt

          15 september 2013 om 18:43

          @Svenska_Aeroplan_AB: Dank u! Volgende keer bezoek ik hem!

          Login om te reageren
      • ferrariaron zegt

        15 september 2013 om 09:52

        @lamborgfan: het is eigenlijk niet te vergelijken met de Autorai. Dit is zo veel groter en alle merken staan er. Ook zijn er een stuk meer concepts. De rit ernaartoe is best lang inderdaad maar ik vond het het helemaal waard. Gewoon zaterdagochtend vertrekken, naar de beurs gaan, en dan een hotelletje pakken en zondag in de loop van de middag weer weg. Het mooie is ook dat er hele shows worden gegeven door de merken enzo. Het is echt super!

        Login om te reageren
        • lamborgfan zegt

          15 september 2013 om 18:45

          @ferrariaron: Ah kijk! Dus iniedergeval je tijd ervoor nemen! Danku

          Login om te reageren
          • doezel1997 zegt

            16 september 2013 om 06:41

            @lamborgfan:ik ben gister geweest, 6 uur aanrijden 9 uur daar. Toen rond 6 uur weer vertrokken = 9 uur thuis

            Login om te reageren
  4. midasracer zegt

    14 september 2013 om 21:14

    Dan wordt het nu zo langzamerhand wel nodig dat de wetgeving wordt aangepast. Tot nu toe staat er nog steeds dat het VIN number moet worden ingeslagen. Dat is dus onmogelijk bij kunststof monocoques. Als de RDW het toch zo nodig wil proberen, slaan ze hem meteen stuk. Ik heb er de nodige problemen meegehad met mijn Midas die ook een kunststof monocoque heeft. Ik graveer het VIN nummer in voordat ik voor de keuring ga, maar er zijn auto’s waarbij ze het nummer in een subframe hebben ingeslagen. Is onzin natuurlijk, maar ambtenaren he?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      14 september 2013 om 21:53

      @midasracer:
      Altijd lachen met die lui, bij mij zit het chassis nr. in de motorruimte, alleen volgens de heren van de RDW is dat de kofferbak.

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        15 september 2013 om 10:33

        @jrk68: bij een Elise dan toch? Weet niet meer waar dat plaatje zit en kan niet meer in de garage gaan kijken nu ;)

        Login om te reageren
  5. baap zegt

    14 september 2013 om 21:19

    En, Sir Smoke.. omdat het vaak ook zorgt voor meer stijfheid! (:

    Login om te reageren
  6. C220AMG zegt

    14 september 2013 om 22:29

    Morgenvroeg vertrekken :)

    Login om te reageren
  7. wolfssjrd zegt

    15 september 2013 om 01:15

    Je kunt zeggen van Mansory wat je wilt, maar die Mansory La Revoluzione ziet er fantastisch uit! Beste creatie van Mansory in jaren!

    Login om te reageren
  8. lamborgfan zegt

    15 september 2013 om 08:47

    Ik vind de 308 R concept echt super gaaf! (lekker sjonnie!)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North