Alfa Romeo zet ontzettend veel Italianen aan het werk

Auteur: , 37 Reacties

De verkoopcijfers zijn wellicht niet waar Ome Sergio van gedroomd had, maar Mario en Luigi hebben toch hun handen vol aan het bouwen van auto's.

Giulia-front

Verkoopcijfers, het is al jarenlang een heet hangijzer voor de Italiaanse automerken. Honderdduizenden Alfa’s, Maserati’s en Ferrari’s wil Marchionne het liefst afzetten. Maar goed, de Italiaanse Canadees lijkt wel vaker te denken dat hij iets waar kan maken door het uit te spreken. Desalniettemin kunnen eens kijken hoe ver ‘Serge’ al gekomen is. Dit deden de FCA-fabrieken in de eerste helft van 2017:

Mirafiori
:
De productie in de Mirafiori fabriek steeg dit jaar ten opzichte van dezelfde periode in 2016 met maar liefst 118 procent van 12.474 auto’s naar 27.191 auto’s. Een groot aandeel in deze groei speelt de Maserati Levante. Er worden er sinds januari elke dag zo’n 150 van gemaakt. Maar ook de stokoude MiTo doet het dit jaar om een of andere reden aardig. Van de kleinste Alfa werden er 8.621 stuks gemaakt, ruim tien procent meer dan in de eerste zes maanden van 2016. Misschien lift het autootje een beetje mee op het nieuwe elan dat Alfa heeft dankzij de Giulia en de Stelvio.

Grugliasco:
Hier worden de Maserati Ghibli en Quattroporte in elkaar geschroefd. Nee cynici, dat gebeurt dus niet ergens in Canada waar de 300C gebouwd wordt. De fabriek kende dit jaar een lichte teruggang in productieaantal van 9.834 exemplaren naar 8.912 stuks. In de rest van het jaar verwacht FCA dat de krimp teruggedraaid wordt.

Modena

Goed nieuws voor Maserati komt echter uit Modena. Net als bij de MiTo zien we hier dat relatief oude modellen het goed doen. De GranTurismo en GranCabrio zijn samen goed voor 1.171 stuks, wat een groei betekent van 27 procent.

Cassino:
De fabriek waar het om draait eigenlijk, omdat de Giulia en Stelvio er gemaakt worden. Maar omdat er zoveel veranderd is in Cassino is een vergelijk met vorig jaar nutteloos. Vette contracten werden uitgefaseerd en nieuwe mensen aangenomen. Er werken inmiddels ruim 1.000 extra mensen in deze fabriek.

Melfi
:
Deze fabriek beleefde terugvallende cijfers. Er worden 500X-en, Jeep Renegade’s en Fiat Punto’s gemaakt. Van de eerste twee liepen er samen 143.000 van de band in de eerste zes maanden van dit jaar. Dat is een terugval van zo’n negen procent. Ook de aloude Fiat Punto valt terug qua verkoopaantallen. Er werden er tot en met juni 31.722 gebouwd, tegenover zo’n 36.000 vorig jaar. Geen wonder zou je zeggen voor een model dat in principe al uit 2005 stamt.

Pomigliano:
De fabriek waar de kleine Panda gebouwd wordt. In Nederland zie je ze niet zo vaak meer, maar in andere markten doet Fiat nog steeds goede zaken met het relatief goedkope karretje. De Panda beleeft zijn vierde achtereenvolgende groeijaar op rij. Vorig jaar liepen er in totaal 207.000 van de band, maar als de ingezette koers van dit jaar doorzet worden dat er dit jaar nog meer. De teller staat nu al op 122.392 stuks.

Sevel:
De fabriek waar je nieuwe camper van de band loopt. Dat wil zeggen, ze maken hier Ducato’s, dit jaar al 148.500 stuks. Dat getal ligt op hetzelfde niveau als vorig jaar, maar in de jaren daarvoor is wel een flinke groei geboekt (42,2% in drie jaar).

Ferrari:
Hier hebben we het al vaker over gehad, de exclusiviteit moet weg, volgens Ome Sergio. Nou ja, dat is niet de officiële party line, maar daar komt het wel een beetje op neer. De richtlijn van Di Montezemelo dat er niet meer dan 7.000 Ferrari’s gebouwd moeten worden per jaar is al lang losgelaten. Sergio wil snel doorgroeien richting de 10.000 en vervolgens zelfs 16.000 exemplaren met de komst van een -oh gruwel- SUV. In de eerste zes maanden van dit jaar werd er voor 4.728 lucky bastards een Ferrari gemaakt.

Kortom, het mag niet allemaal van een leien dakje lopen, maar er wordt toch behoorlijk gesleuteld in het Laars-land. Als ze nou eens met de rest van die nieuwe modellen zouden komen, dan kan de zaak nog wat opgevoerd worden…(via CISL Torino-Canavese)



37 reacties

Op zoek naar Renault voorraadvoordeel? dat vind je HIER!
Ben blij voor de Italianen…komt hun economie ten goede. Ze gaan bergaf de laatste jaren…
@sulobb: de laatste jaren?..
Dat land is 100x failliet, het feit dat het nog bestaat is een wonder.. maar goed, dat geld voor meerdere landen
@sulobb: Italianen zijn succesvol in het bouwen van kleine auto’s, bijvoorbeeld de huidige FIAT Panda en het bouwen van prestatieauto’s, bijvoorbeeld Ferrari 488GTB en Maserati Quattroporte. CEO Sergio Marchionne gooide een aantal jaren geleden het roer om. Italië heeft een uitstekende naam in de wereld als het om mode, styl en design gaat, beste voorbeeld is Gucci. Met nieuwe modellen van Maserati zoals de Ghibli en Levante heeft Sergio al een enorme groei laten zien. Met Alfa Romeo Giulia en Stelvio (er komen tot 2020 nog 6 modellen) wil hij nog meer premiummodellen uit Italië naar de VS, Canada en Azië exporteren. Ook met de FIAT 500X/JEEP Renegade is de export vanuit Italië naar VS enorm gegroeid. Succes of mislukking? In Cassino werken meer dan 4.300 Italianen aan Giulietta’s, Giulia’s en Stelvio’s. De productie in de eerste helft van 2017 is 85.518 (t.o.v. 41.151 in dezelfde periode 2016. In Melfi werken meer dan 7.557 Italianen aan 500X en Renegade. In Pomigliano > 4.749 personeel werken aan de Panda. In Mirafiori > 4.330 personeel produceren de succesvolle Maserati Levante. Productie in eerste helft 2017 27.191 (t.o.v. 12.474). In Modena en Grugliasco > 3.300 personeel creëeren modellen als Alfa 4C coupe/spider, Maserati GranTurismo/Cabrio, Ghibli, Quattroporte en last but not least maakt Ferrari met > 3.452 personeel de mooiste sportwagens en coupé’s. In 2017 zal de productie “made in Italy” weer boven de 1.000.000 auto’s liggen (inclusief Sevel-FIAT professional).
verkopen mogen misschien een beetje tegen vallen, het met afstand het sterkst groeiende merk over de eerste 6 maanden van dit jaar met 39% . zal alleen maar hoger worden nu de stelvio in de usa te bestellen is.

Alfa zal nooit de cijfers van VW halen maar is dat erg?
@c-greg: dus jij vindt procentuele groei belangrijker dan absolute aantallen? :)
Maar wanneer komt de opvolger van de Punto? De 500? Panda? De Giulietta? De Mito? De Maserati GranTurismo? Of wat wil Fiat nu met Lancia en het enige model van hun?
Echt ik waardeer Fiat enorm, maar waarom is dat modellengamma voor een groot deel zo stokoud en zit er geen consistentie in?
@mercs: omdat daar niet genoeg geld voor is. de overname van Chrysler (en de schulden die daar bij horen) en het nieuw leven in blazen van alfa Romeo zorgen er voor dat ze niet alles te gelijk kunnen vernieuwen
@mercs: De 500 verkoopt nog steeds mega goed, en ziet er ook nog eigentijds uit. De Punto komt eraan. Mito schijnen ze niet meer te gaan doen… Maar voor de Giulietta is het inderdaad wel tijd nu.
@mercs: Op de granturismo na zijn dat ook allemaal modellen waar heel weinig marge op zit. Wellicht dat ze zich eerst richten op die iets grotere modellen waar ook meer aan te verdienen valt.

Ik hoop uit dat ze er weer helemaal bovenop komen. Ze weten erg leuke auto’s te bouwen.
@mercs: De nieuwe Panda komt er aan en zal weer net als het vorige model in Polen worden geproduceerd. De wereld vraagt om SUV’s. Alfa Romeo en Maserati zullen grotere en kleinere SUV’s bouwen, naast de huidige Stelvio en Levante. Kijk maar wat Jaguar nu doet met E-pace. De F-pace is de best verkopende Jaguar. Verkopen in USA zijn verdubbeld. Porsche heeft het iedereen voorgedaan. Het verkopen van sportwagens is nog maar 1/3 van de business. Ook is een Porsche altijd made in Germany (daar kan Audi, BMW en Mercedes nog wat van leren). Goed voorbeeld, doet goed volgen. De nieuwe kleinere en grotere SUV’s van Alfa Romeo en Maserati zijn altijd made in Italy. Besluitvorming over de nieuwe Punto is op korte termijn te verwachten.
@ibssr: aan de belofte dat Alfa’s altijd made in Italy zullen zijn zou ik niet te veel waarde hechten. Beloften van Marchionne zijn door de jaren heen weinig waard gebleken.
Overigens, niet alle Porsches komen uit Duitsland. De Boxster kwam uit Finland, en de Cayenne komt deels uit Slowakije.
Opvolger vd Punto komt eraan
Ze gaan best lekker hoor, en de verkoop van de Giulia in Italië gaat als een speer. Ze moeten alleen wel ‘ff vaart maken met de nieuwe Giulietta.
@trustmeiamanengineer: Alfa Romeo heeft met de introductie van 8C, 4C, Giulia en Stelvio de focus verlegd van Europa naar de wereld. Modellen als Mito en Giulietta zijn buiten Europa niet populair. Daarom is ook nog géén Giulia Sportwagon. Buiten Europa worden nauwelijks stationwagons verkocht. De volgende nieuwe Alfa is weer een SUV. De vraag is alleen komen ze eerst met een grotere SUV dan de huidige Stelvio of doen ze wat Jaguar doet met de nieuwe E-pace. Essentieel voor het succes van Alfa Romeo is dat alle nieuwe modellen het Alfa Brand dna hebben. Liever klein maar fijn. Kijk maar wat BMW aan het doen is met voorwielaandrijving, drie-cylinders, MPV. De prijs van succes zullen we maar zeggen.
Je laat je als fanboy toch niet zo naaien? Oh wacht, thats what fanboys are for!
Tis jammer dat we zulke historie rijke merken gaan verliezen door wanbeleid. Iedereen kan zien dat Fiat t nooit gaat redden.
@snorrewietskie:
Waar baseer je de dat op? Fiat verkoopt in Europa ongeveer evenveel auto’s als Peugeot en Opel, én ze maken er winst.
Dat ze een apart (en onnavolgbaar) modelbeleid voeren, ja dat vind ik ook, maar stellen dat ze het niet gaan redden is nogal overdreven.
@lalancia:
Troll
@snorrewietskie: wie is iedereen?
@roppp: Niemand uitgezonderd.
@snorrewietskie: kom eens met harde cijfers want ik zie het niet.
@rhellema: 1+1=2 Niemand koopt n Fiat of alfa of Lancia. Misschien n 500 hier en daar. T’is allemaal zo weinig dat niemand t bijhoud.
Op basis van bovenstaande aantallen Kaan Maserati niet tevrden zijn over de ghibli.
@ snorrewietski
Waar baseer je de dat op? Fiat verkoopt in Europa ongeveer evenveel auto’s als Peugeot en Opel, én ze maken er winst.
Dat ze een apart (en onnavolgbaar) modelbeleid voeren, ja dat vind ik ook.
@lalancia: Alleen in Italië.
In absolute aantallen zijn de verkopen niet spectaculair, echter in procenten groeit Alfa Romeo in Europa, Noord Amerika, Canada, China etc. in Italië is de Giulia en Stelvio in de maand juni marktleider (voor Audi, BMW en Mercedes). Ook in Nederland is de Giulia de best verkopende Alfa. In Nederland verdubbelen de verkopen t.o.v. 2016. De verwachting is dat Alfa Romeo en Maserati (CEO Reid Bigland) de verkopen wereldwijd verdubbelen tot meer dan 200.000. Vanaf Q4 wordt verwacht dat Alfa en Maserati break-even zal draaien, met dank aan Giulia, Stelvio, Ghibli en Levante.

Verkopen Nederland
Alfa Romeo Giulia top 4 premium D-segment
Top 5 premium D-segment verkopen juni / 1e halfjaar 2017
1. BMW 3-serie 436 / 1733
2. Mercedes C-klasse 360* / 1.639*
3. Audi A4 231 / 1.506
4. Alfa Romeo Giulia 69* / 458*
5. Jaguar XE 56* / 299

* Toelichting stijgende verkopen t.o.v. 2016

Bron http://www.bovag.nl/BovagWebsite/media/BovagMediaFiles/Cijfers/2...

Alfa Romeo Stelvio top 5 premium SUV D-segment
Verkopen juni 2017
1. Volvo XC60 171*
2. Audi Q5 70
3. Mercedes GLC 67
4. BMW X3 60*
5. Alfa Romeo Stelvio 43
6. Porsche Macan 32
7. Jaguar F-pace 23

* Toelichting uitloop model
@ibssr:
Leukste is als je Europese verkoopcijfers Alfa -Lexus langs elkaar zet.
Niet slecht van die Italianen lijkt me. Al helemaal als je ziet waar ze het mee moeten doen qua management.

btw; Procenten zeggen niks. Van 1 naar 2 auto’s verkopen is een stijging van 100%. En in Nederland worden er niet eens zo veel auto’s verkocht (blijkbaar vooral hele kleine die enkel op het linker of middenvak kunnen rijden).
@ibssr: Alfa komt van niks, dus procentuele groei is een waarde welke in hun situatie niet relevant is. Daarbij is de Giulia een nieuw model. Traditioneel doen nieuwe modellen het goed bij Alfa. We weten echter ook dat de verkopen vaak snel afvlakken. Dat zagen we zowel bij de 156 als de 159. Iets waar de Duitsers meestal juist geen last van hebben.
Ik ben een enorme Italiaanse auto fan maar zoals Men bij FCA bezig is , is gewoon @#$ !
Alle focus is inderdaad verlegd naar Amerika. Dat maakt ze bijzonder kwetsbaar als her daar even wat minder gaat.
Een roemrijk merk als Lancia is vakkundig om zeep geholpen en men ziet telkens weer kans om eerst auto’s uit productie te halen e dan na jaren pas de opvolger te introduceren als de klant inmiddels bij de concurrentie zit.
Daarnaast is er veel te weinig innovatie.
Fiat draait volledig op de 500, de rest doet voor spek en bonen mee.
Van dat model gaat de glans er op een gegeven moment ook af en wat dan ? Bovendien, en hoe leuk hij ook is, retrodesign is een vorm van armoude als je als designland een reputatie hoog te houden hebt.
Op electro gebied doen ze veel te weinig en je moet wel erg dom bezig zijn als je een nieuw model uitbrengt dat zo vuil is dat het zichzelf (in Nederland) compleet uit de markt prijst. Niet om die paar verkopen in Nederland maar wel omdat je dus niet de technologie in huis hebt om het goed te doen.
En had ik al gezegd dat die andere Retro auto , de 124 spider een verkeerde motor heeft voor zo’n auto ?
Ik heb dertig jaar tot volle tevredenheid Italiaans gereden maar in het huidige aanbod zou ik niks meer willen hebben , op wellicht de QP na
Waarom is Lancia vermoord? Waarom koopt de Fiat groep /( Ferrari) , Ducati niet terug? Waarom alleen op die fiat 500 gokken? Vragen vragen.
@mercmeister:
Geen beleid gehad.
Verder is de FCA geschiedenis te vergelijken met die van Leyland : Als je oude vijanden bij elkaar zet, krijg je interne oorlog.
@desjonnies:
Ik zat dit artikel en de reacties een beetje te lezen en ook bij mij kwam de gedachte aan Leyland op. Nog voor ik bij jouw reactie aankwam. Momenteel de laatste dag vakantie in Engeland en als leesvoer kocht ik een blad over British Leyland, waarin de geschiedenis en de ineenstorting werd beschreven.
Ook daar was (naast heel veel andere problemen) een onnavolgbare modellenpolitiek gangbaar, met modellen zonder opvolging, geen idee hebben wat je met bepaalde merken aan moet, daar toch maar iets voor op de markt gooien in de hoop dat iemand het koopt en voortrekken van bepaalde merken naar voorkeur van de op dat moment aan de macht zijnde topman.

Ze hebben geen idee over Lancia, vernieuwen niets bij Fiat, behalve variaties op de 500 (en de Tipo) komen eindelijk los met Alfa Romeo (too little, too late?) en eigenlijk is er alleen wat visie op de luxere merken Maserati en Ferrari, lijkt wel.

Curieus dat in dit stukje en door reaguurders de Tipo wordt genegeerd, ok het is een Turkse FIAT, maar deez’ zit wel in het Mégane-Focus-308 vechtsegment.
En er is helemaal nix mis met de nieuwe Tipo, qua prijs en uitvoering is het misschien wel de scherpste aanbieding.
De crux is dat FIAT Nederland ook geen reet doet om het djng in de markt te zetten en dat terwijl dit toch het bread and butter model moet zijn.
Hij is als sedan, station en hatchback te verkrijgen en mijn vriend die FIAT dealer is promoot ds wagen met succes bij bedrijven, alleen staat hij er moederziel alleen voor, want FIAT Nederland zou liever poffertjes, nagellak of deurdrangers willen verkopen, maar de nieuwe Tipo in de markt vechten, nee liever niet.
@desjonnies: dit stuk gaat over FCA’s Italiaanse fabrieken. Wereldwijd hebben ze er natuurlijk nog een zwik meer, zeker als je FCA als geheel beschouwd.

Marchionne heeft er echter ooit een punt van gemaakt dat de Italiaanse roots niet verloochend moeten worden. Zo moeten volgens hem (voor zo lang als het duurt) alle Alfa’s in Italië gebouwd worden. Dat is ook de reden dat die MX-5 die ze verkopen Abarth heet en geen Alfa Romeo. Zodoende vond ik dit wel interessante info.
@desjonnies: ik ging wel op de Tipo in.Zoals ik al stelde is dat ding is zo vuil dat hij hier veel te duur is geworden. Het is een soort Dacia idee. Simpele oude techniek maar waar Renault in de auto’s onder eigen vlag wel innoveert gooit Fiat zo’n model met achterhaalde techniek gewoon onder eigen naam op de markt.
Nogmaals ik ben echt een Italiaanse auto liefhebber en heb er een stuk of 8 en nog wat motoren maar het huidige aanbod deugt gewoon niet.
Bovendien is dat ding lood zwaar, tot wel 100! kilo zwaarder dan zij directe concurenten zoals de Megane en 308 wat hem niet aantrekkelijk maakt met wegenbelasting hier in Nederland, in Duitsland zie je ze nog wel eens rijden maar hier hebben ze echt geen bestaansrecht. Kwa benzine motoren heb je wel gelijk maar diesel motoren zijn echt juweeltjes met ruime koppel die ze kunnen leveren.
@mmot05: is bedoelt voor @seicilindri

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).