• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alma Sprint is geweldige Alfa restomod (en niet eens duur)

Auteur: willeme, gepost 6 juni 2024 om 09:01 – 18 Reacties

Alma Sprint

Deze Alma Sprint willen wij wel als duurtester.

Soms heeft ouder worden wel zin. Dat betekent dat auto’s uit jouw jeugd in aanmerking komen voor de youngtimer-regeling of nog beter: de klassieker-regeling! Een bijkomend voordeel is dat er dan links en rechts bedrijven uit de grond worden gestampt die zich bezig gaan houden met restomods.

Mocht je niet bekend zijn met de term: het betekent in feite dat je een oudere auto gaat moderniseren. In principe veelal op technisch vlak, de klassieke looks blijven vaak behouden. Porsche is natuurlijk heel populair: veel exemplaren, vee liefhebbers met geld en alle 911‘jes lijken al 50 jaar op elkaar.

Alma Sprint

Een ander merk dat relatief vaak voorbij komt is Alfa Romeo. Geregeld laten we een project van Alfaholics zien, maar vandaag hebben we een wel heel bijzondere opgeknapte Alfa Romeo voor je. Het is een product van Mecanica Alma, een Portugese specialist op het gebied van Alfa Romeo’s. Ze hebben een reïncarnatie gemaakt van de Alfa Romeo 6C Group B rallyauto. Die auto werd door Autodelta (techniek) en Zagato (design) gebouwd.

Even voor de duidelijkheid: dit is het origineel:

Alma Sprint
Alma Sprint

En dit is de Alma Sprint:

Alma Sprint
Alma Sprint

In dit geval is de restomod niet een aangepaste Alfa 6C. Nee, het is vooral een hommage aan de 6C qua styling. De techniek is namelijk minder exotisch. Dus geen enorm sterke V6. Wat heet: er is geen eens een zescilinder aan boord. In het vooronder ligt een 1.8 boxermotor met twee flinke Dellorto-caburateurs, gesmede zuigers, RVS-sportuitlaat, aangepaste nokkenassen en verbterd smeringssysteem.

Kortom: alles is aangepast aan de motor van de Alma Sprint. Het vermogen bedraagt, eh, slechts 160 pk. Al die moeite en dan 160 pk. Aan de andere kant, de 2.5 Busso V6 van de Sprint 6C had ook 160 pk. Die lag alleen in het midden en dreef de achterwielen aan.

Alma Sprint
Alma Sprint
Alma Sprint

Troeven, zoveel troeven

Maar de auto heeft een troef achter de hand. Of eigenlijk twee. Optioneel kun je ook een upgrade krijgen dat je 220 pk onder de rechtervoet hebt. Ten tweede is de Alma Sprint heel erg licht: 880 kg. Dat is een even zwaar als een Lotus Elise met een medium-sized Autoblog-redacteur erin.

Alma Sprint

Oh, er is nog een troef! Drie dus. Want ondanks dat de Alma Sprint er geweldig uitziet en waarschijnlijk enorm goed rijdt, valt de prijs heel erg mee. We zijn gewend dat je voor een beetje restomod ook vrijstaand kunt wonen aan de Reeuwijkse Plassen, maar dat is nu niet het geval. De prijs voor de conversie is namelijk 50.000 euro, de donor-auto moet je zelf meenemen. Dus voor de prijs van een dertien onder de kap in Roodeschool.

Meer lezen? Dit zijn 11 minder bekende Group B rallymonsters!

Ook interessant!

  • Een uitverkochte Alfa Romeo, dat bestaat nog
  • Alfa SZ
    Alfa SZ keert terug in 2026 met achterwielaandrijving
  • Alfa heeft jouw hulp nodig: verzin een modelnaam
  • Alfa Romeo Milano mag niet zo heten, aldus minister

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, alma, group-b, Klassiekers, rally, restomod, rood, sprint

Vorig bericht: « Is 500 km voldoende range voor jullie?
Volgend bericht: Duurste Passerati van Nederland heeft een atmosferische 3.6 »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghengiskhan zegt

    6 juni 2024 om 09:40

    Prijstechnisch inderdaad bijna goed te doen. Het vinden van een Sud Sprint heeft waarschijnlijk wat meer voeten in de aarde. Maar dat lijkt de moeite wel waard.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      6 juni 2024 om 10:48

      Er staan er zes op AutoScout, maar allen in het buitenland. Daarvan is er één wel interessant, want ‘met werk’ (roest), te koop in Oostenrijk, voor minder dan 2 mille. Koop dan?

      Dit is zo ontzettend mooi gedaan, het enige wat ik niet helemaal snap, is dat men in het kader van ‘restomodificatie’ de carburateurs niet heeft ingewisseld voor elektronische brandstofinspuiting.

      Login om te reageren
      • ghengiskhan zegt

        6 juni 2024 om 11:21

        Ik zei ‘bijna goed te doen’. Bovendien moet ik woensdag aanstaande een huis in Italië aftikken dus de prioriteiten liggen efkes ergens anders. Bovendien heb ik als speelgoed al een (semi-)klassieke Alfa.

        Login om te reageren
      • hans75 zegt

        6 juni 2024 om 19:13

        je hebt waarschijnlijk nooit een Alfa gehad met 2 dubbele webers… qua power doet het wellicht niet onder voor een injectiesysteem, maar het reageert veel beter, klinkt veel beter dan nieuwe meuk… ok.. brandstofverbruik en milieuemissie is wat slechter, maar who cares..

        Login om te reageren
  2. ttr6 zegt

    6 juni 2024 om 09:59

    Joh, zo’n boxer is toch veel leuker dan de zoveelste V6. En met dat gewicht komt ‘ie echt wel vooruit.
    Ik heb zelf een bescheiden gemodificeerde Alfetta met 190 pk en dat is meer dan zat. De lol….daar gaat het om.

    Login om te reageren
  3. Dymff zegt

    6 juni 2024 om 10:05

    Gaaf gaaf en nog eens Gaaf.
    Prachtig autootje. Cool project.

    Oude alfa’s zijn zo cool.

    Login om te reageren
  4. julez zegt

    6 juni 2024 om 10:08

    Wat een supertof ding! En 50k voor de conversie is niet veel geld. Maar, wat moet je dan meenemen als donor auto?

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      6 juni 2024 om 17:53

      Ben benieuwd wat je krijgt voor die 50k. Is dat de full conversion incl. Opknappen donor auto en de tuning van het motorblok? Lijkt me bijna eerder een vanaf prijs i.c.m. alles is mogelijk en een gemiddelde prijs van 2x zo duur..

      Login om te reageren
  5. Eduardo Cuvelier zegt

    6 juni 2024 om 10:15

    Alfa Romeo Alma Sprint Resto Rascal – Score :
    – Stilz : ‘Core Memories’
    – https://www.youtube.com/watch?v=_jtwppsz7T0

    Login om te reageren
  6. rrk147 zegt

    6 juni 2024 om 10:24

    Gaaf ding wel! Zie je weinig, deze Alfa, en zal vast leuk rijden met een boxer erin. 35 jaar geleden hadden m’n ouders zo’n Alfa, ik dacht de 1.5. Of was dat de klaverblad uitvoering, dan was t een 1.3. En af en toe gingen we naar de garage, om te kwijlen bij z’n grote broer, de GTV6.

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    6 juni 2024 om 10:35

    Hier was een kop: “dit is de gaafste Alfa die je vandaag gaat zien” ook passend geweest.

    Login om te reageren
  8. rendomjoeser zegt

    6 juni 2024 om 10:37

    Mooi gedaan. Ik vind alleen (zoals vaker met restomods) dat de koplampen er raar uitzien met die jampot-brillenglazen.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    6 juni 2024 om 11:07

    Heel tof. Maar het originele exemplaar met relatief weinig roest aanbieden kon nog wel eens een grote uitdaging zijn.

    Login om te reageren
  10. Exit Luminar zegt

    6 juni 2024 om 11:23

    Dikke panty.

    Login om te reageren
  11. Oopelkadet zegt

    6 juni 2024 om 12:33

    Kan dit artikel en deze fotos de hele dag als nummer 1 artikel van AUtoblog aub? Echt om te huilen zo mooi. Wat een prachtige auto! Als je hiermee het parkeerdek van de Bijenkorff in komt stoppen alle gewillige, single (en niet single) jonge vrouwen ‘of breeding age’ en zullen ze je als trouwe hondjes volgen in elke winkel.

    Login om te reageren
  12. rollingstoned zegt

    6 juni 2024 om 16:14

    Ik heb een rode Sprint 1.5 QV gehad. Superleuke auto, maar wel jammer dat ie letterlijk wegroestte.

    Login om te reageren
  13. mc96 zegt

    6 juni 2024 om 19:38

    Dit is veruit de meest sypathieke restomod die ik de laatste tijd voorbij heb zien komen. Voor mij hadden ze het koetswerk ook standaard mogen laten. Scheelt nog wat centjes. Dubbele carburateurs is een genot.

    Login om te reageren
  14. lightisride zegt

    6 juni 2024 om 22:46

    op hun site staat nog een hele mooie sprint. origineler, net lekker verlaagd.
    prachtig.
    Met grote webers…en dan het geluid bij gas los. Elke tunnel raampje open (als het mechanisme niet stuk is)
    toch eens even kijken wat die aandelen de laatst tijd gedaan hebben.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North