Viel Alonso gisteren uit vanwege technische falen, of was hij in slaap gevallen achter het stuur?
De Grand Prix van Monaco behoort tot het meubilair van de Formule 1. De locatie levert, zeker vanuit de lucht, mooie beelden op en juist tijdens deze race zijn tal van beroemdheden te vinden in en om de pits. Het smalle stratencircuit zorgt er echter voor dat inhalen zeer lastig is. Het is dan ook alles behalve het spannendste circuit van de kalender.
Fernando Alonso gooide er nog een schepje bovenop. Volgens hem was de race van gisteren de saaiste race ooit. Die uitspraak deed hij tegenover camera’s na afloop van de Grand Prix. Alhoewel de race op sommige punten inderdaad niet puntje-op-je-stoel materiaal was, is de stelling van de F1-coureur wat overdreven. Hij was zelfs van mening dat bezoekers het geld voor het toegangskaartje terug zouden moeten krijgen. Er was geen gele vlag, geen safetycar, geen spanning. Aldus de tweevoudig wereldkampioen. Later haalde de coureur nog eens uit via Twitter, door de Indy500 DE race van de dag te noemen.
Ready to watch and enjoy the RACE of the day 👍👍👍👍👍 https://t.co/TfBmsKOc2k
— Fernando Alonso (@alo_oficial) May 27, 2018
Ondanks het feit dat er weinig ellende op de baan heeft plaatsgevonden was de Grand Prix van Monaco dit seizoen, in mijn ogen, redelijk vermakelijk. Het gevecht van Ricciardo, die niet op vol vermogen kon rijden, om zich niet in te laten halen door Vettel was bijvoorbeeld interessant om te zien. En Max deed het ook niet onverdienstelijk, met een uiteindelijke negende plaats na diverse inhaalacties. Dus de meest saaie race ooit? Misschien moet Alonso de race nog eens terugkijken.
estoque zegt
Hij heeft gelijk. Enige reden dat hier gereden wordt is Geld en Prestige. Sfeer eromheen is leuk, de kijken 90% van de keren het kijken niet waard. Alleen de podiumceremonie is al een reden om het af te zetten. Plaatsvervangende schaamte alom.
estoque zegt
@estoque: *de race kijken..
tom_hanekamp zegt
“Het gevecht van Ricciardo, die niet op vol vermogen kon rijden, om zich niet in te laten halen door Vettel was bijvoorbeeld interessant om te zien.”
Welk gevecht? Heb ik een poging van Vettel (of Hamilton) om aan te vallen gemist? Vooropgesteld vind ik het knap van Ricciardo dat hij deze alsnog heeft kunnen winnen, maar ik kan niet van een gevecht spreken als de man op kop seconden onder de pace rijdt en de rest braaf volgt onder de gedachte “je kan hier toch niet inhalen”.
RubenPriest zegt
@tom_hanekamp: het gevecht in zijn hoofd. Je hebt een Ferrari in je nek en je weet dat je auto niet 100 procent functioneert. Voor ons kijkers leek het minder spannend, maar reken maar dat Ricciardo heeft gevochten. 1 foutje in een bocht en Vettel had zijn kans gegrepen.
tom_hanekamp zegt
@rubenpriest: Ik blijf bij wat ik zei, een gevecht zonder aanval of enige poging daartoe is geen gevecht. In het artikel schrijf je dat het gevecht interessant is om te zien, maar je zegt nu zelf ook dat het een gevecht in Ricciardo zijn hoofd was en voor de kijkers “leek het minder spannend”. Vettel heeft niets anders gedaan dan er bij zijn “voor het geval dat” en anders gewoon lekker wat punten pakken en het erge is dat ik het van hem ook snap. Er staat teveel op het spel om een aanval te wagen die veel te makkelijk slecht af kan lopen.
Als Ricciardo een aantal keer zichtbaar een verdedigende actie had moeten maken om zo de winst veilig te stellen (Spanje 2016?) dan was het een mooi gevecht geweest. Nu heeft Ricciardo (ik gun het hem zeker hoor!) de wedstrijd gewonnen omdat niemand achter hem iets wou/kon doen en moeten wij ons inlevingsvermogen gaan inzetten om van de race te genieten. Dat is geen racen, dat is (zoals anderen voor mij al zeiden) een optocht met vooraf voorspelde uitkomst. Ik heb Monaco in het verleden tegenover vrienden verdedigd maar dat is voor mij wel afgelopen. Een race waarbij er alleen tijdens pitstops of bij crashes van positie gewisseld kan worden heeft voor mij geen bestaansrecht.
hiostu zegt
Als je op kop rijdt, niet over vol vermogen beschikt en een 30km/u lagere topsnelheid hebt als nr2 en dan nog niet ingehaald kunt worden. Dan weet je gewoon dat er iets goed mis is met het circuit. Van mij mogen ze Monaco schrappen van de kalender. Totaal oninteressante races op dat circuit de laatste jaren. Zeker, omdat niemand nog risico durft te nemen tegenwoordig en alleen materiaal probeert heel te houden. Neem je wat meer risico’s en crash je, dan wordt je namelijk door iedereen volledig vergruisd.
Foramen zegt
@hiostu: naast dat je jezelf al straft tijdens de race door te crashen is de kans om daar bovenop nog een grid penalty te krijgen ook niet uitgesloten.
Dat materiaal sparen moet eens ophouden, raggen met die dingen.
bassx zegt
@hiostu: Dat maakte de overwinning van Panis zo mooi op Monaco en de race van 82 waar bijna niemand finishte. Jammer dat dit er niet meer is inderdaad….
autogedrocht zegt
@bassx: 82? , ik denk dat je 92 bedoeld?
bassx zegt
@autogedrocht: Nope, ’82 wordt gezien als de race waar het leek alsof niemand finishte.
autogedrocht zegt
@bassx: Hmm ok, ik dacht Olivier Panis was in 199x F1 begon te rijden.
Ik zie trouwens op wiki iets over 1996 ;-) Maargoed, ook niet echt boeiend, ik snap de strekking.
Nemus zegt
@bassx: nochtans hadden we enkele jaren geleden ook zo’n race. Er gebeurt toch echt altijd wat in Monaco.
Zoals onder andere Maldonado die in het decor vliegt (meerdere jaren op rij).
En eerlijk: door de domme fout van Verstappen waren de kwalificatie en de race spannender.
En als voormalige bezoeker van deze GP kan ik zeggen dat dit een van de leukste GP’s is om te gaan bekijken. Veel sfeer en veel waar voor je geld!
redbee5 zegt
Als Alonso voortaan tijdens Monaco met een biertje voor de tv wil zitten dan geeft hij maar even een belletje.
Erg vermakelijke race om te kijken. Leuk ook dat de Sky commentators fan zijn van max verstappen. Ze houden hem constant in de gaten.
lekkerlinksrijden zegt
@redbee5: ze houden hem in de gaten omdat er om Max altijd wat gebeurd, dat in tegenstelling tot veel andere rijders
amg65 zegt
@redbee5: Hamilton zei ook dat hij zelf in slaap zou vallen als hij de race moest kijken. Sterker nog, hij viel zogenaamd zelf bijna in slaap tijdens de race. Blijkbaar reden ze alles behalve op de top.
Joost zegt
@redbee5: Nick de Vries, is that you?
berlinetta zegt
Eigenlijk vind ik geen reet aan de GP van Monaco. En wat Ruben zegt over dat het mooie beelden oplevert en er vele beroemdheden aanwezig zijn. Tja. Die beelden zien we ieder jaar dus zo speciaal vind ik het niet meer. En die beroemdheden vinden zichzelf vooral interessant. Mij kunnen ze gestolen worden. En het gevecht tussen Ricciardo en Vettel interessant? Ik weet niet waar jij naar hebt gekeken Ruben, maar Vettel heeft geen enkele poging gedaan om aan te vallen. Blijft over dat het vooral een optocht van snelle auto’s is waarbij de enige spanning bestaat uit de vraag of iedereen zijn auto heel houdt. Ja Max heeft een paar inhaalacties gedaan. Mag ook wel met de beste auto van het veld.
fiscaal zegt
@berlinetta: helemaal mee eens! Voor de beroemdheden kijken we wel naar shownieuws. Max rijdt 20 ronden met een halve seconde achter hulkenberg en kan/durft er niet voorbij. Iedereen rijdt hier op eieren. Hamilton had de cruisecontrol zelfs aan. De GP van Monaco kun je alleen een mooie promotiefilm voor de F1 van maken. Heeft niets met racen te maken.
joortje2 zegt
@berlinetta: dan nog, met veel druk, heb je wel ballen nodig. Maar dan nog, denk ook dat een sainz met de RB zulke acties had gemaakt.
berlinetta zegt
@joortje2: Zeker. Je hoort me ook absoluut niet zeggen dat die mannen niet keihard hebben moeten werken voor hun resultaten. Alleen zie je dat als kijker niet. Je weet het wel, maar je wil het ook echt op de baan zien. En dat mist altijd bij Monaco. Ik weet ook heel goed dat het verdomd lastig is om die auto uit die muur te houden, maar op tv ziet het er allemaal zo soepeltjes uit dat ik dat wel eens wil vergeten.
gregorius zegt
@berlinetta: ik keek op Channel 4. Die sturen Webber en Coulthard van te voren de grid op om interviews te doen. Het mooiste is als ze iemand interviewen die de wereld vaak kent (ik vaak niet) en die mensen hebben geen idee door wie ze geinterviewd worden (2 dubbele winnaars van Monaco); zo heerlijk.
Mijn chef zei het mooi vandaag tijdens lunch. Het was zijn 15e keer dat hij bij GP Monaco was, maar de eerste keer sinds een jaar of 12. Vroeger kon hij de pit in en soms zelfs de grid op. Op de foto met Schumi, praatje met wat andere Duitser (hij is Duitser). Zag je alleen maar fans en F1 mensen. Nu zijn de fans ingewisseld voor ‘sterren’ en mocht hij nergens meer in.
Ik vraag me 100% af of iemand bij Liberty Media onderzoeksresultaten heeft liggen dat het hebben van ‘sterren’ op de grid bijdraagt aan de beleving van de fans en of ze meer fans hierdoor krijgen. Ik durf te zeggen dat het juist geld kost ipv oplevert.
roberto zegt
Ik heb het hier al vaker aangegeven, de race van Monaco is het gewoon niet meer. Natuurlijk, de setting is uniek (al hebben we tegenwoordig stratenrace’s als Baku), alleen de auto’s worden alleen maar breder, en het circuit wordt alleen maar smaller. Auto’s worden alleen maar sneller, waardoor er bijna geen mogelijkheid is om in te halen.
Net als gisteren met Max zijn laatste 10 rondes.. in een normale race zit je als fan te wachten op die inhaalactie, omdat hij zoveel sneller was, maar het gaat hier simpelweg niet. Ik ben wel benieuwd wat Miami te bieden heeft!
garp zegt
Zou dit niet te sturen zijn met de WK punten die te verdienen zijn? Stel dat er in Monaco dubbele punten te verdienen zouden zijn voor plek 1. En dubbele punten minus 2 voor plek 2, etc. Dan zou risico nemen wellicht meer lonen, en de races daardoor spannender kunnen worden.
Edge zegt
Deze race was ook een aanfluiting. Monaco zonder Safety Cars is sowieso vaak al een snorefest, maar dat van gisteren sloeg echt alles. Petje af voor Ricciardo, maar een auto die vanaf rondje 18/78 minimaal 160pk mist ten opzichte van de mannen achter hem hoort nooit zo relatief onbedreidgd naar de overwinning te kunnen rijden. Op elk ander circuit was hij door iedereen en z’n moeder op een rondje gezet, en dat maakt heel pijnlijk duidelijk wat een slechte combinatie Monaco en de huidige auto’s zijn.
harryb zegt
Blablablabla Alonso, hij zou beter de eer aan zichzelf laten en stoppen met F1…
pomoek zegt
De race in Monaco saai? Wat mij betreft het tegenovergestelde. Mijn ballen kruipen spontaan in mijn buik zodra de regie onboard camera beelden laat zien. Wat gaan die mannen ongelooflijk hard door die nauwe straatjes. Ik ken de layout van het circuit redelijk goed maar wordt nog steeds verrast hoe snel de bochten elkaar opvolgen. Het is fenomenaal en bizar dat gisteren geen een rijder de muur of vangrail is ingeploft. Wat dat betreft een dikke pluim aan alle rijders.
Dat gezegd hebbende.
Er is veel kritiek op Verstappen (en Grosjean) omdat die teveel risico nemen tijdens races, kwalificaties en oefenrondjes. Te vaak eindigt dit in tranen en ellende. Maar kom op Vettel, Hamilton Bottas, Raikkonen en dus ook Alonso: Doe eens een poging om in te halen!!! (all caps). Stelletje accountants! Die rijden in Monaco rond met alleen de puntjes in het achter en in het voorhoofd. Ja, maar je kan hier niet inhalen jammeren ze allemaal in koor. Onzin! Dat verhaal is door Verstappen een gisteren een keer of 7 naar het rijk der fabelen verwezen. Zelfs Lance Stroll (Lance Stroll!!!) lukte het om in te halen.
En natuurlijk is Monaco een extreem voorbeeld maar het valt me op dat de rijders in de topteams überhaupt liever geen inhaalacties doen (en dan dus met name de mannen van Mercedes en Ferrari).
Juist door dat berekend rijden ontstaan er processies zoals gisteren (niet die in Maastricht, dat is weer een ander verhaal) en saaie races zoals Australië.
Dus hoewel ik best heb kunnen genieten van de race gisteren (en Australië, maar goed ik ben dan ook een nerd) denk ik dat er 2 dingen moeten gebeuren:
Zorg dat het inhalen makkelijker wordt: Maak de auto’s smaller, doe iets aan de vuile lucht achter de auto, maakt wat mij betreft de DRS nog effectiever of doe 3 keer per races een extra turboboost of zoiets.
Beloon het nemen van risico’s: Geen idee hoe dat moet, maar in de wereld van de F1 zijn accountants, zoals Hamilton en Vettel, nu de norm en is Verstappen een schlemielige uitzondering. Dat moet dus anders worden. Had Verstappen laten kwalificeren in de auto van Ricciardo of zoiets in plaats van hem achteraan te laten starten voor het maken van een foutje dat was ingegeven door de basis van wat Formule 1 racen eigenlijk is: proberen altijd de beste te zijn.
Met andere woorden: Can you hear the drums Fernando? De race was niet saai. Jij bent saai.
Richmond zegt
@pomoek: Ik heb met met meerdere mensen de race gekeken en allemaal zeiden ze dat het een saaie race was. Lewis zegt het ook: https://www.motorsport.com/f1/news/hamilton-dire-monaco-gp-not-really-racing-1042392/?s=1 En voordat Ricci problemen kreeg was hij al aan het cruisen, de tijden waren in de 1.18 met uitschieters naar 1.17 terwijl in quali ze 1.10 reden. Hij heeft bewust het tempo laag gehouden, misschien om banden te sparen of om de wedstrijd te controleren. Hoe dan ook dit zorgde ervoor dat het hele veld erachter zich daarop aan moest passen. Stroll heeft de snelste raceronde gemaakt notabene! Later kreeg Ricc motor problemen waardoor dit werd vergeten, maar de meesten dachten dat de hypersofts het niet zouden redden en gingen over op ultrasofts die alleen maar graining hadden.
torsen zegt
@benja01: Stroll z’n tijd heeft geen stand gehouden dus volgens mij zijn jullie in slaap gevallen door het gebrek aan spanning.
rhellema zegt
@benja01: volgens mij heeft verstappen de snelste ronde gereden met 1.14.260
tom_hanekamp zegt
@pomoek: met betrekking tot het belonen van risico’s, misschien iets aanpassen in de puntenaantallen zodat de gaten groter zijn en dus dat ene plekje extra meer de moeite waard is?
Stel dat je bijvoorbeeld de 1e plek 2 keer zoveel punten waard zou maken, dan had Ricciardo met deze overwinning op 97 punten vollop meegedaan om het WK. Ik vraag me af of Vettel nog zo geneigd zou zijn lekker die 2e plek te pakken als hem dat de 2e plek in het WK zou kosten.
Richmond zegt
@tom_hanekamp: ze waren te bang om aan te vallen, vanwege de graining. Doordat iedereen zo dacht en niemand ging pitten bleven ze rijden op dezelfde banden. Pirelli als bandenleverancier heeft teveel directe invloed op de race door vooraf te bepalen welke banden ze krijgen en welke verplicht zijn voor de race.
gregorius zegt
@pomoek: Pirelli treft ook een beetje blaam: die hypersofts gingen prima, maar die ultrasofts deden het wat minder in de long run; het hele veld zat daarom een beetje te glijden en risico’s te vermijden.
En daarom heeft Alonso ook gelijk: we hebben niet naar een race zitten te kijken, want: gelijkwaardige auto’s op hetzelfde rubben kunnen elkaar nauwelijks inhalen, maar naar een grote demonstratie, waar behalve het RB team, de rest op 95% van hun kunnen een beetje rondjes reed. Echter, de nieuwe fans die LM zo graag willen hebben, zal dit een rotzorg zijn.
Ik, als fellow (data)nerd, werd daar ook maar rouwig van. Gelukkig was er nog een Max die af en toe flink gas durfde te geven. Prachtig hoe Hulk met zo’n 4,5 seconden per rondje van Sainz wegtrok en daarna Max met zo’n 3-4 seconden per rondje iedereen binnenhaalde.
Breinstein zegt
De race kijken was hetzelfde als kijken naar de lokale carnavalsoptocht, alleen ontbrak nu het bier.
ikleesookoverautos zegt
@Breinstein: en dan valt er soms ook nog eens wat te lachen.
berlinetta zegt
@ikleesookoverautos: Ach ik heb best kunnen lachen om Stroll die niet wist dat hij zijn band lek had gereden.