Alonso: “McLaren is in Australië nog ruk”

Auteur: , 20 Reacties

Positief blijven, 'Nando!

Na de de switch van Honda- naar Renault-motoren dacht McLaren de zaken wel op orde te hebben. Echter bleek dit nog aardig tegen te vallen tijdens de officiële testweken, die een kleine maand geleden van start gingen. De Britse equipe ging de testperiode tamelijk knullig te lijf, waardoor ze ironisch genoeg de minste kilometers aflegden. Hierom tempert Fernando Alonso de verwachtingen voor het eerste raceweekend van 2018.

Tegenover CRASH laat Alonso weten dat hij er niet op rekent dat zijn team dit weekend potten zal breken. Echter ziet hij de toekomst rooskleurig in. Fernando verwacht dat McLaren zich gedurende het jaar misschien wel het beste van alle teams zal ontwikkelen. Dit in tegenstelling tot sommige teams, zoals Haas en Williams, die veelal uitzien naar de seizoensstart, daar ze snel achterop raken in de ontwikkelingsrace.

“I think we should be the team that will progress more compared to the other teams, just because of the integration to a new power unit will require time, because the chassis has been designed for many updates during the season that will come very soon in the first couple of races. So I think what we see here is going to be important, yes, but I think we’ll be better and better. I expect a very strong McLaren in the second part of the season.”

Het is natuurlijk nog maar de vraag of McLaren het allemaal waar gaat maken. In het gesprek verwijst Alonso nog naar 2012, waar ze het kampioenschap bijna wonnen zonder daadwerkelijk een competitieve auto te hebben. Echter ‘vergeet’ hij de daaropvolgende jaren te vermelden, waarin ze weinig bijzondere dingen lieten zien. In 2013 kwamen ze niet verder dan de 9e en 11e positie, terwijl een 8ste en 11e klassering in 2014 evenmin de kracht van een topteam als McLaren weergaven.

Desondanks zijn Alonso’ doelstellingen niet misselijk:

“Hopefully 100 percent in Q3, regularly in the points, fighting in the top five, hopefully close to the podium in some races.”

Morgen, na de eerste vrije training, kunnen we wellicht een beter beeld vormen.



20 reacties

Het zou echt sneu zijn als Fernando en Stoffel direct achter de Toro Rosso’s zou finishen…
@rrrobert: Ik hoop het. KARMA!
@rrrobert: Ik hik een beetje op twee gedachten. Enerzijds wil je natuurlijk dat een coureur van het kaliber Alonso zo ver mogelijk vooraan meedoet. Maar als je ziet hoe vaak McLaren -Alonso inclusief- Honda door de stront getrokken hebben de afgelopen jaren, dan vind ik het ook wel mooi als Toro Rosso met werkende Hondablokken steevast voor de McLarens finisht.
@Edge: precies dit!
@edge: McLaren heeft Honda door de stront getrokken? Honda leverde een motor die traag en onbetrouwbaar was. McLaren heeft ze drie seizoenen de kans gegeven er wat van te maken. De Japanners kregen het gewoon niet voor elkaar en dan McLaren Honda door de stront getrokken? Ik zou zeggen dat was helemaal andersom.
@mashell: Waar er twee vechten hebben er twee schuld dat is duidelijk. Maar Mclaren gaat zeker niet vrij uit wat betreft de motor.. Mclaren wilde een size-zero motor. Waardoor honda de kleinste pu van het veld ging ontwikkelen. Nu zie je ook dat Mclaren problemen heeft met het Renault pu vanwege de ruimte(ze als het goed is van de kleinste pu naar de grootste pu gegaan). Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt voor beide partijen!
@mashell: Ik twijfel er nog steeds aan of Honda 100% schuldig is, maar jij blijkbaar niet.
Er zijn er genoeg die wijzen naar het slechte ontwerp van ‘Size Zero’ waarbij er gewoon niet genoeg ruimte is om performance uit de PU te halen.

Ik hoop ten zeerste dat McLaren met de Franse PU achter Honda eindigt en dat Red Bull ze volgend jaar er ook uit gooit.

“Je mega potente lul in een te kleine cockring duwen doet zeer…”, of “Je kunt van een appelboom eisen dat ‘ie vierkante vruchten levert, maar die dingen zijn nu eenmaal rond”
@mashell: de eis van McLaren was aan Honda om een motor te bouwen die in hun chassis paste. Het is simpel, maar één liter melk krijg je ook niet in een pak van 0,75 liter.

En als Honda het dan voor elkaar had moest het weer anders om aan chassis (McLaren) eisen te voldoen.

Dit was bij Ron Dennis niet gebeurd.
@erik2907: zelfs Ron Jeremy krijgt dat niet in elkaar geschoven al is zijn betrouwbaarheid stukken beter
@mashell: en het zelfde is door redbull aan renault gedaan. Dat gebeurt nu eenmaal. Nu zijn ze er van af. En hopen dat Honda degelijk presteert, maar renault met al hun gezever door de laatste jaren heen. Neen dat vind ik moeilijk te aanvaarden.
@mashell: als het alleen aan de motor zou liggen snijdt het weinig houd dat McLaren nu nog steeds zo ruk gaat. Het is dus, in mijn opinie, te makkelijk alleen Honda overal de schuld van te geven. De auto an sich is ook gewoon niet in orde.
@edge: En als RB overstapt naar Honda, en in 2019 steen vast achter Mclaren eindigt met Renault motoren, vind je het dan ook karma?
@dutchdriftking: Dan denk ik er hetzelfde over: Ontzettend jammer voor Max en Ricciardo (of een nieuwe teamgenoot), maar toch ook wel karma voor de wijze waarop Red Bull met Renault is omgegaan.
@dutchdriftking: dat is inderdaad ook hele dikke karma. Overstappen blijft namelijk altijd een grote gok.
Eens, het erge is dat ik er niet eens zo van op zou kijken als dit daadwerkelijk zal gebeuren.
Hopelijk is ie tegen Abu Dhabi gerodeerd.
I think we should be the team that will progress more compared to the other teams

Als je met een enorme achterstand begint is dat niet zo moeilijk nee
Ik hoop dat Alonso’s boordradio goed werkt en dat de communicatie de gehele tijd openstaat. Hij is toch wel dé comic relief van de F1 races!
Wat McLaren wilde van Honda, was echt een helse opgave. Ook tijdens de laatste testen in Barcelona was McLaren steevast binnen wegens opnieuw problemen met de Renault PU. Wat mij betreft is de bottleneck het design van de wagen. Aan de Renault pu kan het niet echt liggen aangezien RB en Renault dezelfde problemen met de pu niet hebben ervaren. Ergo, eigen schuld dikke bult McLaren.
Meedoen in de top 5? Dat zou een knappe prestatie zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).