Een shitload aan peekaa’s en nog meer newtonmeters. Maak kennis met de B5 voor 2016.
De Duitse tuner van BMW houdt eigenlijk zijn eigen klanten voor de gek. Want wie een deja-vu gevoel krijgt bij dit model: je bent niet de enige. Eerder dit jaar kwam Alpina met een B5 en B6 Edition 50. Het merk bestond vijftig jaar en daar hoorde natuurlijk een speciaal modelletje bij. Afijn, u kent het wel.
Deze Edition 50 werd, samen met de speciale B6, in een beperkte oplage van -je verwacht het niet- vijftig stuks gebouwd. Onder de kap trof je de bekende 4.4 liter grote V8 aan die goed is voor 600 pk en 800 Nm. Een top van 328 km/u (sedan) is mogelijk en een sprint naar de 100 deed men in 4,2 seconden. De echte Alpinist trok zijn portemonnee en kon bijna 114.000 euro aftikken voor de speciale B5 en 133.000 euro voor de B6. Doesn’t matter, had Edition 50. Althans, dat was de gedachte.
Want deze speciale edities zijn straks niet zo heel speciaal meer, op wat logo’s en frutsels na. Alpina heeft namelijk het 2016-model onthuld van de B5 Bi-Turbo. Jep: 600 pk en 800 Nm. Volgens de Duitse tuner was de vraag erg groot naar de speciaaltjes. Met deze nieuwe B5 wil Alpina naar eigen zeggen klanten, die eerst naast de boot visten, tegemoet komen. Dat de buurman 5400 euro meer heeft moeten aftikken voor de Edition 50 is jammer voor hem. De vernieuwde B5 Bi-Turbo sedan gaat namelijk 108.600 euro kosten. De touring 111.900 euro. Voor de prestaties verwijs ik u naar bovenstaande alinea. Deze zijn namelijk gelijk aan die van de Edition 50.
henkhupelschoten zegt
Als geen bmw liefhebber moet ik toch even kwijt dat dit 10X beter is dan een M5
thomasthomas zegt
@henkhupelschoten: want? Ik vind de verschillen minimaal. Geef mij maar een M5 30 jahre editie. Maar de Alpina is ook prima.
gtwillem zegt
@thomasthomas: De verschillen zijn er wel degelijk. De Alpina is meer op koppel getuned dan maximaal vermogen. Het onderstel is veel comfortabeler en minder scherp dan een M5. Daarbij vind ik de B5 beter klinken dan de M5 (alhoewel de vorige B5 met V8 en M5 met V10 véél beter klinken). Daarbij is de V8 van de M5 gekoppeld aan een DCT bak, terwijl de Alpina de 8-traps automaat heeft van ZF.
Dus ondanks dat er overeenkomsten zijn, hebben ze allebei heel erg hun eigen karakter.
berlinetta zegt
@gtwillem: Het prijsverschil is ook wel opvallend te noemen.
gtwillem zegt
@berlinetta: Een M5 met 560pk kost 104.000 euro, en de M5 Competition met 575pk zit op 113.890 euro. Dus een B5 is weliswaar iets duurder, maar heeft wel meer vermogen en met name meer koppel. Alleen is de M5 weer completer (de B5 is qua luxe vergelijkbaar met de 550i, je moet alle opties er nog bij bestellen).
berlinetta zegt
@gtwillem: Oh ik wist niet dat dit de Duitse prijzen waren.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: En we weten allebei welke in de praktijk fijner is….
3246cm252kw zegt
@gtwillem: mooi verwoord!
Alpina heeft vaak wel een luxere afwerking dan een BMW, dat is het enige wat ik wil toevoegen ;-)
cpp1 zegt
Vind Alpina geweldig! Deze touring en dan in Oxfordgrün voor mij graag ;)
jobberns zegt
Een M5 touring voor het geld van een M3? Komt u maar!
gtwillem zegt
@jobberns: In Duitsland… In Nederland kost de 450pk sterke 550i al bijna een ton. Je zou bijna gaan emigreren :-D
jobberns zegt
@gtwillem: ja, je zou het bijna overwegen als je de Duitse prijzen naast de Nederlandse legt!
klaasjevaak zegt
Geen 10 cilinder in de M5 is geen toegevoegde waarde meer voor een M, B5 it is.
991gt3rs zegt
@klaasjevaak: Mercedes is nu nog opperbaas met de 5.5L V8. Keuze snel gemaakt.
gtwillem zegt
@rubenpriest: Alpina is geen tuner, maar een heuse fabrikant ;-). Bij Ruf, MTM of Brabus is het geval van beide (tuner en fabrikant), maar Alpina levert enkel complete auto’s.
Daarbij was de 50 jahre edition geen ‘speciaaltje’. De auto week mechanisch daadwerkelijk af van de B5 waar die op gebasseerd was. Speciaaltje is alleen ander velgje, kleurtje en carbon details waar je ze toch niet nodig hebt ;-).
OT: Verschrikkelijk dikke auto. Ik zou de M5 nooit overwegen, wetende dat er ook een B5 is. Als Touring. In Alpinagroen. Met vanille interieur. En een groot panoramadak. En gouden Deko set. En ergens die 50 Jahre edition velgen erbij vragen.
grrrrommmmm zegt
@gtwillem: al gesolliciteerd op de vacature hier? ;)
Crosscabouter zegt
@grrrrommmmm: eensch ende waer….. Maar zodra @GtWillem stukjes gaat schrijven zijn we wel zijn mooie reacties kwijt. Dus elk voordeel heb z’n nadeel (zei een gebrekkig sprekende NL’er ooit)
clarkson zegt
@grrrrommmmm: Haha. Dan krijgen wel zo veel info dat we per artikel een uur aan het lezen zijn!
desalen zegt
En toch, toch wil ik gewoon een M5 Touring…
npdw zegt
Waanzinnig!!!
prop zegt
Lijkt net echt zo’n windows paint foto. Ben benieuwd hoe zo’n ding er op een normale foto uitziet. Dan spreekt het vast meer mensen aan
philipf zegt
Heel dik!
e38ossie zegt
ALPINA’s zijn voor dagelijks gebruik véééél fijnere auto’s dan wat BMW M verkoopt. De laatste zijn toch meer hardcore.
toyotafortuner zegt
Alpina’s blijven toch een lust voor het oog!
Goed, de XD3 is wel de minst mooie… Maar dat komt eigenlijk gewoon door de lelijkheid van de X3.
grrrrommmmm zegt
Dit maakt de hele M GmbH toch wel een beetje overbodig….
Dikke Alpina! :))
erwh zegt
Ow wat een lekker spul! Vooral de B5 biturbo touring is echt een droom van een auto!
berlinetta zegt
Schitterend. De M5 F10 kan mij niet zo bekoren, maar deze zeker wel. Zeker in het blauw.
jaapiyo zegt
De ’50 Jahre Edition’ had wel veeeeeeel mooiere velgen dan deze niet-special.
Verder is het natuurlijk eigenlijk verboten als auto en BMW liefhebber, maar ik heb soms wel mijn twijfels bij de huidige line-up. Vroegah was het allemaal prachtig en onderscheidend spul, eigenlijk altijd met ‘bespoke’ blokken en vernieuwende techniek. Nu zijn het toch een beetje luxe uitgevoerde BMW’s met een chippie en altijd maar weer diezelfde velgen die ik in deze gebogen vorm eigenlijk niet zo mooi meer vind.
Tuurlijk, het is een stijlvolle auto (vooral die F10, hulde) en een stijlvolle uitvoering maar waar is de tijd van bijvoorbeeld de E34 B10 Biturbo gebleven, toentertijd de snelste sedan ter wereld…
En dan wees @gtwillem me laatst ook nog op een filmpje waarin een B7 met de voorloper van dit blok het opgegeven vermogen lang niet haalde. Nog een deukje in de magie wat mij betreft. Man Man Man…
Gemixte gevoelens dus bij deze bak en de huidige staat van Alpina.
audirijder zegt
Dit is echt heel erg dik, wauw!!!
brandon1997 zegt
Doe mij maar M5
Dutchdriftking zegt
Velen malen liever dit dan een M5.
sanderm3 zegt
B5…B6…je gaat bijna aan Audi denken. O.T…..hebben!
erwh zegt
@sanderm3: ja, dat is ook niet zo gek aangezien Audi in de 90’er jaren de modelnummering van BMW heeft overgenomen, maar nog wel marketingtechnisch slim +1 heeft gedaan.
Alpina gebruikte z’n B nummering al in de 70’er jaren, alleen was het toen nog vrij onlogisch.
mashell zegt
@erwh: en waar is die Audi 317i dan.
trolle zegt
@lincoln kitcars jongeuh
joppelnl zegt
Doe mij maar een Touring dan. Voor een sedan kan je bij M aankloppen
mashell zegt
Lichtblauw, jaren 80 spaak wielen en striping. Wat verassend… Het wordt tijd dat BMW Alpina uit haar lijden verlost.
trolle zegt
@mashell: je weet toch dat je de wagen zelf kan aankleden zoals je wil? Je moet hem niet zo kopen