• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alpina B5 Bi-Turbo opgefrist voor het nieuwe jaar [600 pk]

Auteur: RubenPriest, gepost 20 november 2015 om 20:21 – 38 Reacties

Afbeelding Alpina B5 Bi-Turbo opgefrist voor het nieuwe jaar [600 pk]Afbeelding Alpina B5 Bi-Turbo opgefrist voor het nieuwe jaar [600 pk]Afbeelding Alpina B5 Bi-Turbo opgefrist voor het nieuwe jaar [600 pk]Afbeelding Alpina B5 Bi-Turbo opgefrist voor het nieuwe jaar [600 pk]Afbeelding Alpina B5 Bi-Turbo opgefrist voor het nieuwe jaar [600 pk]Afbeelding Alpina B5 Bi-Turbo opgefrist voor het nieuwe jaar [600 pk]Afbeelding Alpina B5 Bi-Turbo opgefrist voor het nieuwe jaar [600 pk]Afbeelding Alpina B5 Bi-Turbo opgefrist voor het nieuwe jaar [600 pk]

Alpina B5 Bi-Turbo 2016
Een shitload aan peekaa’s en nog meer newtonmeters. Maak kennis met de B5 voor 2016.

De Duitse tuner van BMW houdt eigenlijk zijn eigen klanten voor de gek. Want wie een deja-vu gevoel krijgt bij dit model: je bent niet de enige. Eerder dit jaar kwam Alpina met een B5 en B6 Edition 50. Het merk bestond vijftig jaar en daar hoorde natuurlijk een speciaal modelletje bij. Afijn, u kent het wel.

Deze Edition 50 werd, samen met de speciale B6, in een beperkte oplage van -je verwacht het niet- vijftig stuks gebouwd. Onder de kap trof je de bekende 4.4 liter grote V8 aan die goed is voor 600 pk en 800 Nm. Een top van 328 km/u (sedan) is mogelijk en een sprint naar de 100 deed men in 4,2 seconden. De echte Alpinist trok zijn portemonnee en kon bijna 114.000 euro aftikken voor de speciale B5 en 133.000 euro voor de B6. Doesn’t matter, had Edition 50. Althans, dat was de gedachte.

Want deze speciale edities zijn straks niet zo heel speciaal meer, op wat logo’s en frutsels na. Alpina heeft namelijk het 2016-model onthuld van de B5 Bi-Turbo. Jep: 600 pk en 800 Nm. Volgens de Duitse tuner was de vraag erg groot naar de speciaaltjes. Met deze nieuwe B5 wil Alpina naar eigen zeggen klanten, die eerst naast de boot visten, tegemoet komen. Dat de buurman 5400 euro meer heeft moeten aftikken voor de Edition 50 is jammer voor hem. De vernieuwde B5 Bi-Turbo sedan gaat namelijk 108.600 euro kosten. De touring 111.900 euro. Voor de prestaties verwijs ik u naar bovenstaande alinea. Deze zijn namelijk gelijk aan die van de Edition 50.

Ook interessant!

  • Kiezen maar: BMW M5 of tóch een Alpina B5?
  • Gespot: 608 pk sterke Alpina B7 op Nederlands kenteken
  • Dít is de Alpina B8 Gran Coupé met 621 pk!
  • Gespot: stijlvolle RS6-killer met 621 pk

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, alpina, b5, BMW

Vorig bericht: « Recall: 90.000 Tesla Model S’en terug naar de dealer
Volgend bericht: Vin Diesel: er komen nog tigtriljoen F&F achtige films »

Lees Interacties

Reacties

  1. henkhupelschoten zegt

    20 november 2015 om 20:23

    Als geen bmw liefhebber moet ik toch even kwijt dat dit 10X beter is dan een M5

    Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      20 november 2015 om 20:42

      @henkhupelschoten: want? Ik vind de verschillen minimaal. Geef mij maar een M5 30 jahre editie. Maar de Alpina is ook prima.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        20 november 2015 om 20:51

        @thomasthomas: De verschillen zijn er wel degelijk. De Alpina is meer op koppel getuned dan maximaal vermogen. Het onderstel is veel comfortabeler en minder scherp dan een M5. Daarbij vind ik de B5 beter klinken dan de M5 (alhoewel de vorige B5 met V8 en M5 met V10 véél beter klinken). Daarbij is de V8 van de M5 gekoppeld aan een DCT bak, terwijl de Alpina de 8-traps automaat heeft van ZF.

        Dus ondanks dat er overeenkomsten zijn, hebben ze allebei heel erg hun eigen karakter.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          20 november 2015 om 21:18

          @gtwillem: Het prijsverschil is ook wel opvallend te noemen.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            20 november 2015 om 21:27

            @berlinetta: Een M5 met 560pk kost 104.000 euro, en de M5 Competition met 575pk zit op 113.890 euro. Dus een B5 is weliswaar iets duurder, maar heeft wel meer vermogen en met name meer koppel. Alleen is de M5 weer completer (de B5 is qua luxe vergelijkbaar met de 550i, je moet alle opties er nog bij bestellen).

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              21 november 2015 om 01:47

              @gtwillem: Oh ik wist niet dat dit de Duitse prijzen waren.

              Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          20 november 2015 om 22:57

          @gtwillem: En we weten allebei welke in de praktijk fijner is….

          Login om te reageren
        • 3246cm252kw zegt

          21 november 2015 om 00:23

          @gtwillem: mooi verwoord!

          Alpina heeft vaak wel een luxere afwerking dan een BMW, dat is het enige wat ik wil toevoegen ;-)

          Login om te reageren
  2. cpp1 zegt

    20 november 2015 om 20:27

    Vind Alpina geweldig! Deze touring en dan in Oxfordgrün voor mij graag ;)

    Login om te reageren
  3. jobberns zegt

    20 november 2015 om 20:32

    Een M5 touring voor het geld van een M3? Komt u maar!

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      20 november 2015 om 20:46

      @jobberns: In Duitsland… In Nederland kost de 450pk sterke 550i al bijna een ton. Je zou bijna gaan emigreren :-D

      Login om te reageren
      • jobberns zegt

        20 november 2015 om 21:12

        @gtwillem: ja, je zou het bijna overwegen als je de Duitse prijzen naast de Nederlandse legt!

        Login om te reageren
  4. klaasjevaak zegt

    20 november 2015 om 20:38

    Geen 10 cilinder in de M5 is geen toegevoegde waarde meer voor een M, B5 it is.

    Login om te reageren
    • 991gt3rs zegt

      20 november 2015 om 20:47

      @klaasjevaak: Mercedes is nu nog opperbaas met de 5.5L V8. Keuze snel gemaakt.

      Login om te reageren
  5. gtwillem zegt

    20 november 2015 om 20:42

    @rubenpriest: Alpina is geen tuner, maar een heuse fabrikant ;-). Bij Ruf, MTM of Brabus is het geval van beide (tuner en fabrikant), maar Alpina levert enkel complete auto’s.

    Daarbij was de 50 jahre edition geen ‘speciaaltje’. De auto week mechanisch daadwerkelijk af van de B5 waar die op gebasseerd was. Speciaaltje is alleen ander velgje, kleurtje en carbon details waar je ze toch niet nodig hebt ;-).

    OT: Verschrikkelijk dikke auto. Ik zou de M5 nooit overwegen, wetende dat er ook een B5 is. Als Touring. In Alpinagroen. Met vanille interieur. En een groot panoramadak. En gouden Deko set. En ergens die 50 Jahre edition velgen erbij vragen.

    Login om te reageren
    • grrrrommmmm zegt

      20 november 2015 om 21:07

      @gtwillem: al gesolliciteerd op de vacature hier? ;)

      Login om te reageren
      • Crosscabouter zegt

        20 november 2015 om 22:37

        @grrrrommmmm: eensch ende waer….. Maar zodra @GtWillem stukjes gaat schrijven zijn we wel zijn mooie reacties kwijt. Dus elk voordeel heb z’n nadeel (zei een gebrekkig sprekende NL’er ooit)

        Login om te reageren
      • clarkson zegt

        20 november 2015 om 23:55

        @grrrrommmmm: Haha. Dan krijgen wel zo veel info dat we per artikel een uur aan het lezen zijn!

        Login om te reageren
  6. desalen zegt

    20 november 2015 om 20:43

    En toch, toch wil ik gewoon een M5 Touring…

    Login om te reageren
  7. npdw zegt

    20 november 2015 om 20:46

    Waanzinnig!!!

    Login om te reageren
  8. prop zegt

    20 november 2015 om 20:51

    Lijkt net echt zo’n windows paint foto. Ben benieuwd hoe zo’n ding er op een normale foto uitziet. Dan spreekt het vast meer mensen aan

    Login om te reageren
  9. philipf zegt

    20 november 2015 om 20:52

    Heel dik!

    Login om te reageren
  10. e38ossie zegt

    20 november 2015 om 20:55

    ALPINA’s zijn voor dagelijks gebruik véééél fijnere auto’s dan wat BMW M verkoopt. De laatste zijn toch meer hardcore.

    Login om te reageren
  11. toyotafortuner zegt

    20 november 2015 om 20:55

    Alpina’s blijven toch een lust voor het oog!

    Goed, de XD3 is wel de minst mooie… Maar dat komt eigenlijk gewoon door de lelijkheid van de X3.

    Login om te reageren
  12. grrrrommmmm zegt

    20 november 2015 om 21:01

    Dit maakt de hele M GmbH toch wel een beetje overbodig….
    Dikke Alpina! :))

    Login om te reageren
  13. erwh zegt

    20 november 2015 om 21:17

    Ow wat een lekker spul! Vooral de B5 biturbo touring is echt een droom van een auto!

    Login om te reageren
  14. berlinetta zegt

    20 november 2015 om 21:20

    Schitterend. De M5 F10 kan mij niet zo bekoren, maar deze zeker wel. Zeker in het blauw.

    Login om te reageren
  15. jaapiyo zegt

    20 november 2015 om 21:36

    De ’50 Jahre Edition’ had wel veeeeeeel mooiere velgen dan deze niet-special.

    Verder is het natuurlijk eigenlijk verboten als auto en BMW liefhebber, maar ik heb soms wel mijn twijfels bij de huidige line-up. Vroegah was het allemaal prachtig en onderscheidend spul, eigenlijk altijd met ‘bespoke’ blokken en vernieuwende techniek. Nu zijn het toch een beetje luxe uitgevoerde BMW’s met een chippie en altijd maar weer diezelfde velgen die ik in deze gebogen vorm eigenlijk niet zo mooi meer vind.
    Tuurlijk, het is een stijlvolle auto (vooral die F10, hulde) en een stijlvolle uitvoering maar waar is de tijd van bijvoorbeeld de E34 B10 Biturbo gebleven, toentertijd de snelste sedan ter wereld…

    En dan wees @gtwillem me laatst ook nog op een filmpje waarin een B7 met de voorloper van dit blok het opgegeven vermogen lang niet haalde. Nog een deukje in de magie wat mij betreft. Man Man Man…

    Gemixte gevoelens dus bij deze bak en de huidige staat van Alpina.

    Login om te reageren
  16. audirijder zegt

    20 november 2015 om 21:55

    Dit is echt heel erg dik, wauw!!!

    Login om te reageren
  17. brandon1997 zegt

    20 november 2015 om 22:46

    Doe mij maar M5

    Login om te reageren
  18. Dutchdriftking zegt

    20 november 2015 om 22:54

    Velen malen liever dit dan een M5.

    Login om te reageren
  19. sanderm3 zegt

    20 november 2015 om 23:30

    B5…B6…je gaat bijna aan Audi denken. O.T…..hebben!

    Login om te reageren
    • erwh zegt

      21 november 2015 om 05:39

      @sanderm3: ja, dat is ook niet zo gek aangezien Audi in de 90’er jaren de modelnummering van BMW heeft overgenomen, maar nog wel marketingtechnisch slim +1 heeft gedaan.
      Alpina gebruikte z’n B nummering al in de 70’er jaren, alleen was het toen nog vrij onlogisch.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        21 november 2015 om 12:04

        @erwh: en waar is die Audi 317i dan.

        Login om te reageren
  20. trolle zegt

    20 november 2015 om 23:48

    @lincoln kitcars jongeuh

    Login om te reageren
  21. joppelnl zegt

    21 november 2015 om 09:46

    Doe mij maar een Touring dan. Voor een sedan kan je bij M aankloppen

    Login om te reageren
  22. mashell zegt

    21 november 2015 om 12:07

    Lichtblauw, jaren 80 spaak wielen en striping. Wat verassend… Het wordt tijd dat BMW Alpina uit haar lijden verlost.

    Login om te reageren
    • trolle zegt

      21 november 2015 om 21:37

      @mashell: je weet toch dat je de wagen zelf kan aankleden zoals je wil? Je moet hem niet zo kopen

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North