• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alpina B5 GT komt naar Nederland en dit is de prijs [update]

Auteur: machielvdd, gepost 8 februari 2023 om 07:15 – 20 Reacties

Het GT-label hebben we nog niet eerder gezien op een Alpina, maar hier is nu de B5 GT.

Alpina maakt bijzonder gave auto’s, maar ze zijn wel een beetje voorspelbaar. Als BMW een model uitbrengt weet je precies wat Alpina er mee gaat doen, hoe deze auto eruit gaat zien en welke naam deze krijgt. Toch komt Alpina nu met een onverwacht extraatje: de Alpina B5 GT. Al is deze ook niet enorm verrassend.

Op basis van de huidige generatie 5 Serie hadden we al de B5, D5 en D5 S. Wat ontbreekt er nog? Juist, een B5 S. Dat is alleen niet de auto die we nu voorgeschoteld krijgen. Dit is de B5 GT. Dit label hebben we nog niet eerder gezien op een Alpina.

De Alpina B5 kwam al weinig tekort met zijn 621 pk en 800 Nm aan koppel, maar de GT doet er nog een bescheiden schepje bovenop. Deze levert 634 pk, wat vrijwel net zoveel is als de M5 CS. De CS heeft echter ‘maar’ 750 Nm koppel, terwijl de B5 GT 850 Nm aan koppel heeft.

Alpina B5 GT
Alpina B5 GT
Alpina B5 GT
Alpina B5 GT

Bij een dragrace zal de CS waarschijnlijk toch winnen, want de B5 GT doet een tiende langer over de sprint van 0-100 km/u. Die duurt 3,4 seconden. In 11,3 seconden zit je op 200 km/u. Vervolgens kun je blijven stampen tot je op 330 km/u zit. Dat kan met een M5 dan weer niet.

Nog een belangrijk voordeel ten opzichte van de M5: de Alpina B5 GT kun je ook bestellen als Touring. Deze is twee tienden langzamer van 0-100 km/u en de topsnelheid ligt 8 km/u lager, maar dat mag de pret niet drukken.

Heeft de B5 GT nog meer upgrades gekregen dan alleen wat extra pk’s? Jazeker, de GT heeft ook een aangepaste sportuitlaat en de launch control-functie van de 8-traps automaat is verbeterd. Verder zijn er nog wat kleine verstevigingen aangebracht.

De upgrades ten opzichte van de reguliere Alpina B5 zijn dus allemaal heel subtiel. Dat geldt ook voor de uiterlijke verschillen. Het enige verschil wat we zo snel kunnen ontdekken (naast de badge) zijn de ‘canards’ aan weerszijden van de voorbumper.

Als je de krachtigste Alpina ooit wil bezitten, moet je er snel bij zijn. Er worden namelijk maar 250 stuks van de Alpina B5 GT gebouwd. Dat is zelfs voor Alpina-begrippen weinig. Al was de Alpina B4 S Edition 99 waar we gisteren over schreven nóg zeldzamer.

UPDATE: Dusseldorp Automotive heeft bekendgemaakt dat de exclusieve Alpina B5 GT naar Nederland komt. Slechts vijf exemplaren zijn bestemd voor de Nederlandse markt. De B5 GT is verkrijgbaar bij Dusseldorp in Apeldoorn en in Den Haag. Prijzen beginnen bij 211.118 euro.

Ook interessant!

  • Autoblog Spot van de Week: Alpina B4 S Edition 99
  • Alpina B5 en D5 S: kanonnen tot 621 pk
  • BMW belooft dat ze Alpina niet radicaal gaan veranderen
  • Dit wist je nog niet over het logo van Alpina

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

alpina, b5, b5-gt, g30, g31, touring

Vorig bericht: « Met deze Volvo doe je de rest van je leven
Volgend bericht: Officieel: de nieuwe BMW X5 en X6 krijgen flinke make-over »

Lees Interacties

Reacties

  1. mc96 zegt

    23 januari 2023 om 18:58

    Wat een gave auto. Zowel qua looks als specs.

    Login om te reageren
  2. Turbo S zegt

    23 januari 2023 om 19:10

    Heel gave auto. Zo hoort een Alpina eruit te zien. Met de iconische striping zou ik hem nog mooier vinden.

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    23 januari 2023 om 19:13

    @Alpina007: dit is hem hoor. Te vroeg besteld.

    Login om te reageren
    • alpina007 zegt

      23 januari 2023 om 19:39

      😆 hij is lekker! Alleen komt dit jaar het nieuwe model uit dusssss. We gaan sowieso de 7 timen van 0-200 en kijken wat die doet

      Login om te reageren
  4. mp014 zegt

    23 januari 2023 om 19:15

    Dit blijft voor mij toch echt de ultieme station! Wat een droom auto. Ik mis ergens de prijs geloof ik? Wat zou dit moeten kosten?

    Login om te reageren
    • alpina007 zegt

      23 januari 2023 om 22:38

      Iets meer dan de normale :-) reken op ongeveer 200k met opties in NL

      Login om te reageren
      • scrmeagle zegt

        8 februari 2023 om 22:35

        Hij gaat met opties makkelijk over de 240K

        Login om te reageren
    • alpina007 zegt

      23 januari 2023 om 22:38

      Iets meer dan de normale :-) reken op ongeveer 200k met opties in NL

      Login om te reageren
      • mp014 zegt

        8 februari 2023 om 07:43

        Je zat er dus niet ver naast 😄
        Wat een geld hè? Als ze dit soort wagens nu voor 50k in de markt zouden zetten dan kocht ik er 1 😅 Ik kijk nog wel ff verder voor een tweedehands etron GT RS 😭

        Login om te reageren
  5. flatsix010 zegt

    23 januari 2023 om 20:41

    Dé droom daily in station. Wauw. En nu ik toch lig te dromen, doe er maar een GT3 bij om dé ‘toe-car garage’ te vullen.

    Login om te reageren
  6. tsteg zegt

    23 januari 2023 om 22:24

    Station, groen, bruin leer. Perfect

    Login om te reageren
  7. burgy73 zegt

    24 januari 2023 om 08:45

    De standaard M5 competition is dus op alle fronten sneller. 0-100 in 3,2 (blijkt uit 15 testen) en 0-200 10,4 (10 testen). Daarmee is de comp ook op de belangsrijkste sprint 100-200 sneller. Alleen de meerwaarde van de station begrijp ik wel.

    Login om te reageren
    • silenro zegt

      24 januari 2023 om 09:16

      Als ik mij niet vergis is een Alpina gebouwd met een iets andere insteek / klantenkring. Degenen die een Alpina kopen doen dat niet om als allersnelste weg te zijn bij het stoplicht, maar om relaxt heel veel kilometers op hoge snelheid te kunnen rijden. Daarin zijn ze, volgens de experts, dan ook beter in als de BMW’s die af-fabriek als M model komen.

      Login om te reageren
      • burgy73 zegt

        24 januari 2023 om 13:58

        Klopt maar een competition rijdt ook prima comfortabel.

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          24 januari 2023 om 18:03

          Heb je daar ervaring mee? De verhalen die ik hoor is juist dat de competition juist een stuk minder comfortabel is dan de non comp.

          Login om te reageren
    • scrmeagle zegt

      24 januari 2023 om 12:56

      Waar gaat dit over? Wat een gelul zeg.

      Login om te reageren
      • burgy73 zegt

        24 januari 2023 om 13:56

        Niet over jouw polo in ieder geval

        Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      8 februari 2023 om 07:54

      Ok? En dan? Voor dagelijks gebruik heb ke niks aan deze feitjes. De “belangrijkste” sprint van 100-200? Want die doe je dagelijks? Zo’n alpina ziet er gaaf uit en is snel zat wanneer het mogelijk is. Daarom koop je een auto. Als jij auto’s koopt obv de cijfertjes heb ik medelijden met je.

      Login om te reageren
  8. mashell zegt

    8 februari 2023 om 11:08

    Het blijft naar mijn mening toch een gesjonnieficeerde BMW 5 serie die veel van de chique verloren heeft maar daarbij geen sportiviteit gewonnen. Iets dat vooral exclusief is voor mensen die vooral van belang vinden dat het exclusief is. Ik snap niet dat mensen het kopen, snap wel dat BMW het aanbiedt want de marges moeten enorm zijn.

    Login om te reageren
  9. duderuud zegt

    9 februari 2023 om 10:51

    Zo, dat ziet er appetijtelijk uit!

    Morgen de staatsloterij winnen en dan even langs bij Dusseldorp..komt goed.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North