Alpina geeft de ideale Autobahnstormer een facelift

Auteur: , 35 Reacties

Zit je veel op de Autobahn? Dan wil je deze hebben.

We hebben het er wel vaker over: wat zijn nu de echt snelle auto’s op de Duitse autosnelweg? Dan vallen steevast termen als Audi RS6, BMW M3 of de Mercedes-AMG S63. Het enige nadeeltje bij dat soort auto’s is dat op hoge snelheid de tank in een mum van tijd leeg is. Dan ben je de hele tijd dezelfde Golf aan het inhalen. Wat je moet hebben is een hele dikke diesel met vooral veel koppel onderin en voldoende topvermogen om een hoge kruissnelheid aan te kunnen.

Kortom, een auto als deze Alpina D4. De BMW 4 Serie werd onlangs gefacelift, dus kwam er ook snel een Alpina variant, de B4 S Biturbo. De B4 S Biturbo is de opvolger van deze Alpina B4. Voor de globetrotters en koppelverslaafden met antipathie jegens tankstations is er nu ook een Alpina D4 Biturbo. De basis voor de auto is nog altijd de BMW 435d, dus een 3.0 zes-in-lijn met twee turbo’s. Het maximum vermogen is nog steeds 350 pk en de maximum trekkracht bedraagt een gezonde 700 Nm.

Je kan de Alpina D4 krijgen als Cabriolet en als Coupé. Ga je voor de open variant dan kun je in 5,0 seconden naar de 100 sprinten. De 200 km/u is bereikt in 18,9 seconden. Aan begrenzen doen ze bij Alpina niet, dus de D4 Biturbo Cabriolet loopt voluit 275 km/u. Kies je voor de Coupé dan heb je het voordeel van 250 Kg minder die de motor mee moet zeulen. De D4 Biturbo Coupé is op alle fronten sneller dan de Cabriolet, zowel op topsnelheid (278 km/u) als op de sprint (0-100 km/u in 4,8s, 0-200 km/u in 17,9s). De verbruiksopgave zul je dan niet halen: 5,9l/100 km voor de Cabriolet, 5,3/100 voor de Coupé.

Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, maar in Duitsland heb je voor 61.000 euro een heuse D4 Biturbo Coupé. De Cabriolet is 8.300 euro duurder. Daarvoor krijg je sowieso sportstoelen, climate control, een 8-traps Steptronic en 19″ velgen. De Alpina striping (‘Dekoset’ voor intimi) is een kosteloze optie. Je kunt kiezen voor geen stickers, enkel op de voorbumper of op de voorbumper en zijkant.



35 reacties

Sportstoelen ??

In die dingen hoef je toch alleen maar te zitten ..
Op slapen na het onsportiefste wat er is ..
@lincoln: dan denken mensen dat ze goed bezig zijn als ze die optie aanvinken. Maar eigenlijk zijn het gewoon de stoelen die er standaard in moeten zitten natuurlijk.
@lekbak: juist daarom altijd voor sportbroeken gaan
@ohoogeveen:
*sportstoelen

Bedankt autocorrect…
@ohoogeveen: Tuurlijk, ouwe sjonnie!
Alpina <3

Doe er maar eentje in t blauw of groen mét stickers en badging. Ik stoor me er niet aan.
Wat blijven die alpina velgen toch lelijk
@breraa: smaken verschillen.
@breraa: vind ze net het summum van klasse
@rubinsky: je verwart gedateerdheid met klasse. Alpina maakt de auto’s zo zoals men dat in 1983 dik vond (toen heette dik overigens nog gaaf). Voor mensen die terug verlangen naar het tijdperk van voor Tjernobyl toen de wereld nog ongecompliceerd was. Toen je nog zelf de striping en de typeplaatjes op je auto plakte, toen velgen kopen bij het bandencentrum je auto nog gaver maakte. Toen motortuning mechanisch gedaan werd door “opboren”.
EUR 61K krijg je bij GL “als je geluk hebt” een Trabant diesel voor.
@spidermann: mompelt iets over de groenslinks socialistische Nederlandse heilstaat.
Prachtige kleurencombinatie
Bestaat dat nog? Diesel? Voelt toch een beetje als trekken aan een dood paard…
@svenska_aeroplan_ab: Dat trekken gaat dan bij dat dieselblok beter weliswaar!
@svenska_aeroplan_ab: is nog altijd zuiniger
@svenska_aeroplan_ab: ik ben echt fan van dikke diesels, en ook van Alpina. Z’n D5 gaat er nog een keer komen
Een echte Alpina, het staat nog altijd op mijn ‘car bucket list’.
Maar dan liefst wel eentje op basis van de Gran Coupe die ze helaas (nog..) niet maken.
zou voor nu voor de touring gaan, als B3 of D3.
Een autobahn stormer is altijd fijn!
Dik!
Eventjes iets heel anders. Dat weetje aan de zijkant van de voorpagina, over de eerste “straatauto”. Heb het opgezocht waar het over ging… Een “streetcar” is een TRAM, flippo’s…
@Jochempie: haha slecht dit. Lekker vertaald ab!
Ik kom nooit op de autobahn maar wil hem ook wel hebben eigenlijk :)
Mooi ding.. En dan nog met een heerlijke 6-cilinder bi-turbodiesel!

Doe mij maar een Alpina Green Metallic cabriolet zonder die lelijke typeaanduiding en stickergedoe, natuurlijk met een beige of donkerbruine lederen interieur. Kan ik lekker met m’n haar in de wind cruisen door Europa in de zomer. Dromen is leuk…
Dus de ideale autobahnstormer is een Panamera 4S Diesel
Dat is nét teveel tekst op die kofferklep. Vond M550d al een serieus embleem, maar dit is erover :-/
@nasty: embleem verwijderen kost 0 euro! En niet bij Sjonnie de bumperboer om de hoek, maar bij Alpina zelf! OEM embleem verwijdering, hoe OEM kan je zijn? Voor je het weet heb je de optie om er enkel Alpina-diesel in te gooien, of om gebruik te maken van het exclusieve Alpina-parkeervak pal voor de ingang van de Appie! Fantastisch!
Prachtige wagens blijven het, enige dat ik hieraan zou veranderen is het verwijderen van de badges van de achterklep. Hoe trots ik ook zou zijn op mijn Alpina, deze zijn echt te groot.
Diesel en autobahn cruiser… eerder een urban cruiser.
@bassx: jij weet wat autobahn cruisen is? Dat is gewoon op een ontspannen manier lange afstanden vlot (vlot is niet hetzelfde als snel) op de autobahn afleggen.
@mashell: gezien ik er veel op zit en bewust een autobahn cruisers kies durf ik wel te zeggen dat ik weet wat het is.
Heb alpina auto’s nooit echt mooi of dik of iets aparts gevonden. Vind ze nog steeds maar lelijk, gewoon standaard m versies zijn vele male mooier.
Ff die zooi eraf met de fohn en knallen met die diesel. Niks is mooier als bergen koppel. Grunt !
@gokartmozart: ik heb veel liever een hoogvlakte koppel, dan krijg je steeds meer vermogen als je hogere toerentallen opzoekt ook.
Heb wel wat voor dikke diesels

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).