Alpine A110: specs en foto’s!

Auteur: , 43 Reacties

Sappeur du Flappe, wat hebben de Fransen voor lekkers in elkaar geschroefd?

In elk geval een heel lang persbericht, maar da’s niet jullie probleem. De A110 Berlinette wordt vanaf eind 2017 geleverd in Europa en dus is het hoog tijd om alvast je huiswerk te doen. Koets en chassis werden vervaardigd uit aluminium waardoor het dingetje slechts 1.080 kg weegt. Buitenmaten zijn dan ook compact, L x B x H = 4.178 mm x 1.798 mm x 1.252 mm.

De 1.8 viercilinder turbo is samen met de garçons van Renault Sport gekneed tot 252 pk en 320 Nm. Daarmee sprint de A110 in 4,5 tellen naar 100 km/u, niet in de laatste plaats dankzij de zeventraps DCT van Getrag. Verder krijgt de Alpine drie rijmodi voor meer dagelijkse bruikbaarheid, te weten Normal, Sport en Track. Met deze modi worden motor, transmissie, stuurinrichting, info voor de bestuurder, ESC en uitlaatgeluid aangepast.

Overigens bedraagt de topsnelheid dankzij de slicke koets (Cw-waarde van 0,32) 250 km/u. Bovendien genereren de vlakke vloer en diffuser in combinatie met de carrosserie de nodige downforce. Verder zorgde Brembo voor de remmen, Fuchs voor de 18 inch velgen en Sabelt bouwde een stel kuipstoelen van 13,1 kg per stuk.

Nederlandse prijzen hebben we nog niet, maar de A110 Première Edition (niet op z’n Engels uitspreken, het is “ee-dieh-sjôôôhn) kost in Frankrijk inclusief belastingen 58.500. Uiteraard zit het glas bij ons te allen tijde halfvol, maar met een klap BPM erover wordt dit ding waarschijnlijk te duur voor de Nederlandse liefhebber. We hopen van harte dat we ongelijk hebben!



43 reacties

Lijkt veel op oude Alpine zeg, verder ook mooi interieur en een laag gewicht is altijd goed..
Heerlijk design! Ook lekkere specs maar waar is de handbak? Is de getrag bak een beetje snel?
@allesmetturbo: Ferrari en Mercedes (de SLS dan) gebruiken ook een Getrag versnellingsbak, al dan wel met eigen software ;)
Dit vind ik gewoon een heel gaaf ding, ik heb dit liever dan een dik aangeklede audi TT
@dirkiii: meer een concurrent van de alfa 4c
@rw1994: eens, alleen kan de 4C wat mij betreft wel inpakken als het op het design aankomt, wat een looks heeft deze Alpine zeg!
@dirkiii: Daar is een TT dan ook een stukje goedkoper voor…
@mzonneveld: Dat moet nog blijken. Dirkiii spreekt van een dik aangeklede TT, en die zijn in vergelijkbare motorisering toch vrij makkelijk richting de 70-75k te krijgen als je je uitleeft op de optielijst.
Dit is fantastisch. Een Franse 4C zeg maar.
Wat een gaaf ding dit. Een Alfa Romeo 4C concurrent in de vorm van een Alpine, heel erg gaaf. Ik hoop op een gunstige prijs in Nederland maar ik vrees het ergste…
Zo leuk! Komt er ook een Alpine A610?
1.080 kg en een middenmotor, dat is lekker sturen!
Hier wordt ik heel hebberig van.
Dit, voor 60 mille… It’s a good time to be alive.
@jochempie: be alive… in some European countries.
Prachtige wagen! De premiere edition, 1.955 stuks, is al uitverkocht. Zonder dat de kopers de definitieve versie hebben gezien, laat staan erin gereden hebben.
Ik gok op een bedrag van circa € 65.000 incl bpm voor Nederland.
Aanvankelijk zal de verstokte en wat oudere automobilist (waaronder ik) liever een handbak met pook hebben, maar ik denk als je eenmaal met deze auto hebt gereden en het flipperen een beetje onder de knie hebt, je niks anders meer wilt dan zo’n dct.
@henkp1:
Als het Renault gelukt zou zijn om de CO2-uitstoot tot net onder de 150 gr/km te beperken, zou er ca. 6500 – 7000 BPM opzitten. Dan kom je idd ergens rond de 65 – 70K uit, zo zou de auto voor NL nog enigszins betaalbaar zijn.
@amghans: Deze Alpine zit op 140 gram!
@henkp1:
Dan zou het moeten lukken om de A110 volle bak te laten concurreren met de 4C. Altijd mooi als er wat te kiezen is voor de doelgroep :-)
belangrijk voor den hollander. Passen we er in? Een echte man >1.90m bedoel ik dan.
Heerlijk wagentje zeg! Waar komt die 1.8 turbo vandaan? Die heeft Renault niet in het rek liggen toch? (of nog niet in ieder geval). Maargoed, ze dachten zeker dat ze dezelfde motor met bijna ’t zelfde vermogen als de 4C moesten leveren ;)
@trustmeiamanengineer: nieuw ontwikkeld naar het schijnt, wat potentieel maakt dat ie erg goed kan zijn…
@onehp: Exclusief voor Alpina? een 1.8 turbo met 252pk klinkt namelijk ook als een leuk blok voor die extreme Clio RS waar al een tijdje geruchten over gaan en klinkt ook als een prima beginpunt voor een snelle(re) Megane.
Heerlijk, eindelijk nog eens een ‘sport’auto waar men zonder schaamte het gewicht durft te publiceren naast de pk’s en de Nm’s… Licht stijve alu koets, double wishbones met deftige veerweg, middenmotor en natuurlijk dat gewicht, klinkt allemaal uiterst goed!
@onehp: Alfa Romeo 4c nageaapt…
@w0o0dy: Nou ja, die is van CFRP met SMC bodypanelen, en heeft geen dubbele draagarmen rondom.
@w0o0dy: Nou, verdiep je dan maar eens in de geschiedenis van Alpine. Of Renault, bij beide is altijd het uitgangspunt gewicht: licht = sneller.
@henkp1: ik hoef me er niet in te verdiepen.. Alfa’s historie van lichtgewicht coupe’s is zeer kleurrijk en de A110 ken ik goed. Punt is dat het formaat, het gewicht, de versnellingsbak, en de motor (en in zekere zin de prestaties, al is de 4c sneller rechtuit) heel erg gebaseerd lijken op het concept van de 4c. Zelfs een 1,8 (die Renault niet eens had).

Wel een prachtige sportcoupe hoor en maakt zeker hebberig, maar.had wat mij betreft wat meer migen afwijken van het concept van de 4c.
Lekker autootje zeg! Leuke concurrent voor de 4C.
Handbak erin zou hem perfect maken.
Leuke specs. Erg jammer van de voorkant. Auto doet me denken aan die beestjes in starship troopers.
Samen met de 4C en de RCZ toch wel de mooisten van t europese aanbod
Nu nog wachten op een merk dat zoiets bouwt uit carbon, maar dan met dubbele draagarmen rondom, een lekker werkende DCT, wat rijcomfort en een net interieur. Zeg maar de Alpine en de 4C in elkaar versmolten.
Die middentunnel komt me bekend voor. Lijkt wel een combi van een McLaren en Tesla Roadster? Fantastisch gave auto!
Gewoon een erg leuke auto, die aan de specs te zien ook wel aardig de bocht om gaat. Ik kijk al uit naar de rijtest!
4.178 mm x 1.798 mm x 1.252 klein? Hmm ik rijd in 3950x1675x1230 ;)
Hij gaat dus in België duurder zijn dan de 4C, die onlangs weer met 10k korting voor een goede 50k te krijgen was. Toch een kleine domper op de feestvreugde dus…
@stijnb:
Sorry maar nee.
Dit is geen wagen die de meeste 20-jarigen kunnen kopen, maar ouwe lullen zoals ik, die de tijd nog meegemaakt hebben dat de Alpine’s de Monte Carlo rally reden en nu over de knaken (Hollands slang voor geld) beschikken, die zijn de doelgroep.
Vroegâh droomde je van zo een metallic blauwe schone uit Dieppe al dan niet met een 1300 of 1600 motor achterin, dat maakte geen loei uit.
En nu, nu komt’ie gewoon weer te koop, en als je de centen hebt liggen, dit al 1658 jaar een droom van je is en je geen zin hebt in het origineel of om te sleutelen, dan is dit DE oplossing.
Hier het origineel overigens….
http://www.cheatsheet.com/wp-content/uploads/2015/06/Renault_65824_global_en-1024×679.jpg
@desjonnies:
Het aantal ouderen dat zich nog in een sportwagentje van 1,25m hoog wilt wringen hoef je ook niet te overschatten. Kijk eens naar de NS, bezitters van erg sportieve wagens zijn vaak succesvolle jongeren…
Toppert!
Leuk! Jammer van de automaat
60k is veel, misschien te veel. We zullen zien, met wat geluk komt er een race-klasse voor de funcars zoals een alfa 4c, dit dingetje, elise,…
Een cw-waarde van .32 is tegenwoordig wel niet echt meer iets om mee te stoefen… Voor de rest niets dan lof voor dit heerlijke apparaat
@humpyourdog:

Inderdaad, kom het bericht ook net tegen. De gemiddelde Golf van tegenwoordig heeft een lagere cw-waarde..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).