• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alpine met enorme vleugel herhaalt legendarisch kunstje

Auteur: willeme, gepost 25 januari 2021 om 12:02 – 9 Reacties

Alpine wint Monte Carlo

De Alpine A110 deed wat een Alpine A110 behoort te doen.

De Alpine A110 is de leukste sportwagen voor ‘weinig’. Natuurlijk, in Nederland is het begrip ‘weinig’ heel erg relatief. Aan de andere kant, noem maar eens een leukere sportwagen dan de Alpine A110 voor minder geld. Precies, dan blijft er weinig over.

Alpine A110

Dat komt mede doordat Alpine zich uitstekend heeft gehouden aan de regels voor een raszuivere sportwagen: fabeltastische balans en een laag gewicht. Dát maakt een auto leuker om te sturen dan veel vermogen. Sowieso, als je om meer vermogen verlegen zit in de A110, zijn er voldoende opties in de vorm van de A110S of een bezoekje aan Litchfield.

Alpine wint Monte Carlo

Monte Carlo

Een lichte en wendbare auto doet het bijna altijd automatisch goed in de competitie. In dit geval buigen wij ons even op de rallysport. De originele Alpine A110 wist de Rally van Monte Carlo te winnen. Dat deed de Franse equipe in 1971 met Ove Andersson achter het stuurwiel. In 1973, het eerste jaar dat het WRC werd gehouden, won Alpine de Rally van Monte Carlo andermaal. Sterker nog, de meeste rally’s waaraan de A110 meedeed werden gewonnen. Daarmee was Alpine de eerste fabrikant die het WRC-kampioenschap won.

  • Alpine wint Monte Carlo
  • Alpine wint Monte Carlo
  • Alpine wint Monte Carlo

50 jaar later

Kortom, een legendarische auto. Nu, precies vijftig jaar later, kon Alpine het niet laten om zich in te schrijven voor de Rally van Monte Carlo. Leuke overeenkomst, deze rally werd 110 jaar geleden voor het eerste gehouden. Logisch dat Alpine een flink aantal A110 Rally’s inschreef voor het evenement. De coureurs Manu Guigou-Alexandre Coria, Raphaël Astier-Frédéric Vauclare, Cédric Robert-Matthieu Duval, Pierre Ragues-Julien Pesenti en Philippe Baffoun-Arnaud Dunand mochten vechten om de hoogste posities in het klassement

Alpine wint Monte Carlo

R-GT

Althans, in de 2WD R-GT klasse. In 1973 waren rallyauto’s altijd voorzien van tweewielaandrijving (veel op de achterwielen), maar sinds de intrede van de Audi quattro’s zijn de snelste rallyauto’s allemaal voorzien van vierwielaandrijving.

  • Alpine wint Monte Carlo
  • Alpine wint Monte Carlo
  • Alpine wint Monte Carlo
  • Alpine wint Monte Carlo

De Alpine A110 won overigens niet het overall-klassement, helaas. De snelste R-GT rallyauto was weliswaar een Alpine A110 Rally, maar deze finishte 22e in het eindklassement. Overall winnaar was Sebastian Oger in de Toyota Yaris van Gazoo Racing.

Alpine wint Monte Carlo

Het geeft wel even te denken als we zo naar deze foto’s kijken. Niemand koopt een hatchback meer vanwege de link met rallyauto’s. Is het niet gewoon leuker om alleen achterwielaangedreven sportwagens mee te laten doen? Het levert in elk geval leukere beelden op!

Ook interessant!

  • Deze Alpine A110 is schreeuwend duur
  • Video: Zo bruut kan een Alpine A110 zijn!
    Video: Zo bruut kan een Alpine A110 zijn!
  • vernieuwde Alpine A110
    Vernieuwde Alpine A110 is nu nog wat beter
  • Franse overheid bestelt enorme lading sportwagens

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

a110, alpine, monte-carlo, Racing, rally, Stinger-GT

Vorig bericht: « Jenson Button gaat strijd aan met Hamilton en Rosberg
Volgend bericht: Breek: Lotus stopt productie 3 modellen »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericd zegt

    25 januari 2021 om 12:35

    22ste… Geeft wel te denken dat 21 ongetwijfeld 4WD hatchbacks, en goedkoper ook, sneller waren dan de Alpine.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      25 januari 2021 om 12:58

      @ericd: zeker niet goedkoper. Een klanten WRC-hatchback is al gauw 750.000. De R-GT Alpine is véél goedkoper. Leuker, mooier en goedkoper dus, zo’n RWD gebakje ;-)

      Login om te reageren
    • subaru555 zegt

      25 januari 2021 om 13:11

      @ericd: Ik verwacht dat alleen de ophanging van de Yaris WRC al in de buurt komt van een A110. WRC’s worden meestal geschat op 1 miljoen als kosten.

      Login om te reageren
    • antoonniels zegt

      25 januari 2021 om 13:26

      @ericd: een GR Yaris is met 55k vanaf inderdaad goedkoper. Een wrc yaris daarentegen….

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    25 januari 2021 om 13:21

    Het levert in ieder geval leuke plaatjes op.

    Login om te reageren
  3. vacano zegt

    25 januari 2021 om 13:30

    zou enkel voor RWD auto’s moeten zijn of een rally voor RWD’s en eentje voor AWD’s.
    De Alpine A110 is een heel leuke en mooie auto voor weinig geld zoals @willeme schrijft.

    Login om te reageren
  4. lightisride zegt

    25 januari 2021 om 14:06

    Alleen 4WDs zijn voor de Alpine (WRC RC1 en RC2) gefinisht. De geplande verkoopprijs was vanaf 150keuro. Ik weet niet of dat gelukt is. En ik denk niet dat winnaar de basisuitvoering had.
    Ik krijg de indruk dat je voor dat bedrag wel een tweedehands RC2/Fabia R5 kan vinden. Maar beter is natuurlijk een echte winnaar:
    https://www.rallysales.com/ads/toyota-corolla-wrc-98-monte-carlo-winner/
    kost je wel het dubbele.

    Login om te reageren
  5. henkp1 zegt

    25 januari 2021 om 18:17

    Geweldige auto die A110 en mooi resultaat.

    Ik kan me nog herinneren dat Jean Ragnotti de Afrikarally won met een voorwielaangedreven Renault 5 GT Turbo, daar waar de meeste concurrenten vierwielaandrijving hadden. Bovendien werd daar ook nog eens echt offroad gereden. Ook dat was een knappe prestatie. En het kan dus wel, winnen met een 4×2.

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      25 januari 2021 om 19:42

      Ik vergis me. Het was in 1989 dat Alain Oreille kampioen werd in de Groupe N rally klasse, waar oa Lancia Delta Integrale in meereed alsook vierwielaangedreven Ford Mondeo’s Cosworth en Mazda 323 4×4. Nou ja, kijk maar:

      https://m.youtube.com/watch?v=j4qNg_xw9ag

      Alain reed dus met een fwd Renault 5 GT Turbo.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North