• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Auto van het Jaar is nu nóg beter

Auteur: willeme, gepost 23 december 2018 om 09:58 – 50 Reacties

Litchfield Alpine A110


Deze ochtend hebben we alleen maar goed nieuws.

Het was een fantastische verrassing: de Alpine A110 is de AutoBlog Auto van het Jaar 2018 geworden. Dat is niet een prijs die ze gewonnen hebben omdat 55 blanke mannen van middelbare leeftijd toevalligerwijs eenzelfde mening blijken te hebben, maar een heuse publieksprijs. Dankzij jullie is de auto verkozen tot het beste wat we het afgelopen jaar hebben gezien (en gereden!)

Op de redactie is bijna iedereen (op @autoblogger na) er lyrisch over. Aangezien de auto al een belachelijk succes blijkt te zijn en er nog niet veel varianten leverbaar zijn, moeten we even opletten waar de tuners mee komen. De eerste aangepaste A110 kwam van het Duitse Waldo Performance. Dat was misschien net even een stapje te ver. Leuk voor de hardcore trackday bezoeker, maar wellicht niet voor de A110-bestuurder die nét dat beetje meer wil.

Litchfield Alpine A110 Stage 1 '18

Gelukkig is daar het Britse Litchfield Performance. Voor wie het bedrijf niet kent: het zijn ware topspecialisten die zich al jaren bezighouden met Subaru’s STI’s en BRZ’s, Nissan GT-R’s, Ford Focus RS’en en dat soort auto’s. Liefhebbersauto’s, zo u wil. Daar scharen we de A110 ook onder. Voor deze Franse sportcoupé hebben ze een ‘Stage 1’-pakket gemaakt wat eigenlijk niet meer of minder is dan veranderingen aan de motorsoftware.

Litchfield Alpine A110 Stage 1 '18

De 1.8 liter viercilinder met turbo levert nu 300 pk en 404 Nm, flink meer dan het origineel. Volgens Litchfield zat er met gemak meer marge in de motor. Met name het koppel hebben ze wat teruggeschroefd, zodat de rijeigenschappen nog wel behouden blijven. Mocht je 48 pk erbij niet zoveel vinden, vergeet niet dat de relatief betaalbare A110 zo’n 1.100 kilogram weegt, dan zijn die paarden net even wat groter. Voor wiel meer wil: een Stage 2 kit is aangekondigd. Die moet zo’n 315 pk gaan leveren. Dan is de auto voorzien van een nieuw onderstel en sperdifferentieel. De performance upgrade kost een kleine 1.000 pond. Litchfield neem de garantie over.

Ook interessant!

  • vernieuwde Alpine A110
    Vernieuwde Alpine A110 is nu nog wat beter
  • Kopen er nog mensen een Alpine?
    Kopen er nog mensen een nieuwe Alpine?
  • Deze Alpine A110 is schreeuwend duur
  • Video: Zo bruut kan een Alpine A110 zijn!
    Video: Zo bruut kan een Alpine A110 zijn!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

a110, alpine, litchfield, tuning

Vorig bericht: « Special: Renault Clio Renault Sport 182 Trophy
Volgend bericht: De coolste zeszitter aller tijden is hier »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    23 december 2018 om 10:06

    Als dit zogenaamd de auto van het jaar is, waarom rijdt er dan geen hond in?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      23 december 2018 om 10:19

      @alcantara: Omdat je dit artikel vergeten bent te lezen:

      https://www.autoblog.nl/nieuws/de-alpine-a110-blijkt-een-belachelijk-succes-te-zijn-112193

      Kom op, nu gaan we vreugdedansjes maken!

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        23 december 2018 om 10:27

        @willeme: Omdat er ‘maar liefst’ 5000 zijn besteld wereldwijd? Zelfs een GT86 is meer dan 100.000 verkocht, en die zie je ook amper rijden. Men koopt liever een Clio of Yaris.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          23 december 2018 om 10:38

          @alcantara: Not sure if trolling …

          Maar om serieus er op in te gaan: ja, men koopt eerder een Clio dan een A110.

          Login om te reageren
        • 2wheeler zegt

          23 december 2018 om 10:44

          @alcantara: Ik snap het vergelijk niet zo.. de twee auto’s die jij noemt zijn echt aanzienlijk goedkoper…

          Login om te reageren
        • posthumus zegt

          23 december 2018 om 11:42

          @alcantara: de GT86 zie je amper rijden in NL (iets met CO2). In andere landen kom je ze vrij regelmatig tegen hoor

          Login om te reageren
          • ponnie zegt

            23 december 2018 om 13:13

            @posthumus: Je hoeft maar de grens over, in Belgie en Duitsland verrekt het echt van de gt86’s en nieuwe mx5en.

            Login om te reageren
        • dracae zegt

          23 december 2018 om 21:46

          @alcantara: Ik heb toevallig een Yaris (TS) , maar wat mij betreft is de titel volledig terecht. Voor relatief weinig geld en zonder overdreven vermogen toch heel veel lol.
          Lees ook eens de traditionele Supertest van AutoVisie, maar voor je dat doet.. raad eens welk model er wint.

          Login om te reageren
    • a110 zegt

      23 december 2018 om 10:26

      @alcantara: omdat er nog niet zoveel van zijn gemaakt… hier staat ie gewoon op de oprit te shinen.

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        23 december 2018 om 15:32

        @a110: ik ben niet snel jaloers maar op jou toch stiekem wel! Mooie auto, droomwagen! .

        Login om te reageren
    • AstonMartinDriver zegt

      23 december 2018 om 10:31

      @alcantara: ik rijd er wel in ? alleen de Premier Edition (1955 stuks) zijn pas geleverd.

      Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      23 december 2018 om 11:44

      @alcantara: ik heb even gezocht op Google om je opmerking te ontkrachten, echter moet ik je helaas gelijk geven. Ik heb geen plaatjes gevonden van een hond die achter ’t stuur van een Alpine zit.

      Login om te reageren
      • fouadski zegt

        23 december 2018 om 12:58

        @drdre1: misschien kan @jaapiyo iets in elkaar knutselen met een gele pijl…

        Login om te reageren
        • drdre1 zegt

          23 december 2018 om 15:38

          @fouadski: vast wel. Ik wacht vol spanning.

          Login om te reageren
      • DCG zegt

        23 december 2018 om 14:06

        @drdre1: het is ook meer een kattenbak… ;) https://goo.gl/images/gCHmDN

        Login om te reageren
        • drdre1 zegt

          23 december 2018 om 14:59

          @dcg: ?

          Login om te reageren
    • dennisn52b30 zegt

      23 december 2018 om 13:06

      @alcantara: inderdaad nog nooit eentje zien rijden. Ik zie regelmatig Ferrari’s, Astons, Lambo’s zelfs Alfa QV maar Alpine ho maar… hoeveel zouden er überhaupt op NL kenteken staan? 2 demo’s van de importeur?

      Login om te reageren
      • kannito zegt

        23 december 2018 om 13:39

        @dennisn52b30: geloof 3 klanten en 2 demos

        Login om te reageren
      • tampie zegt

        23 december 2018 om 14:09

        @dennisn52b30: Er staan 51 stuks op kenteken (t/m november gerekend).

        Login om te reageren
        • enjoypunani zegt

          25 december 2018 om 18:08

          @tampie: waar kun je dat vinden? Of werk jij bij de RDW?

          Login om te reageren
    • tjorque zegt

      24 december 2018 om 11:32

      @alcantara: omdat er weinig honden zijn die kunnen rijden én geld hebben om dit te kunnen betalen

      Login om te reageren
  2. chriscross zegt

    23 december 2018 om 10:13

    Nette upgrade, prima prijs. Alleen ik zet mijn vraagtekens betreft het overnemen van de garantie.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      23 december 2018 om 10:17

      @chriscross: Litchfield is een hele groot naam in Engeland.

      In de jaren ’90 importeerde Litchfield de R32 en R33 Skyline’s naar Engeland. Dat doen ze nu nog steeds: complete JDM-modellen importeren en die voorzien van een power upgrade, alarm en UK-navi. Allemaal met overname van fabrieksgarantie.

      Ze hebben voor heel veel modellen upgrades in de aanbieding, allemaal met overname van de garantie. Ze gaan net even anders te werk bij Litchfield. Het moment dat de reserves/marges te klein worden, vervangen ze de onderdelen. Net zoals Brabus en Ruf ook doen.

      Login om te reageren
    • schreute01 zegt

      23 december 2018 om 10:17

      @chriscross: want?

      Login om te reageren
      • chriscross zegt

        23 december 2018 om 10:25

        @schreute01: nou ik kan mij voorstellen dat je in een discussie kan komen tussen de tuner en de fabrikant. Bijvoorbeeld wanneer iets defect gaat waarbij de tuner zegt dat het niet gerelateerd is aan de upgrade en de fabrikant wel. Maar het is maar een gedachten.

        Login om te reageren
        • hape zegt

          23 december 2018 om 14:17

          @chriscross:
          Geen rare gedachte. De kans dat je, bij een probleem aan je auto, verzeild raakt in een discussie waarbij zowel de dealer als de tuner niet thuis zijn wordt alleen maar vergroot.

          Login om te reageren
  3. mpgc zegt

    23 december 2018 om 10:41

    Op één of andere manier had ik verwacht dat er zich al wel meer partijen op de tuning van de A110 zouden hebben gestort. Standaard is het al een fantastische auto natuurlijk, maar dat houdt de meeste tuners niet tegen ? Misschien omdat de auto nog maar relatief beperkt leverbaar is?

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      23 december 2018 om 12:34

      @mpgc: juist daarom

      Login om te reageren
  4. 2wheeler zegt

    23 december 2018 om 10:43

    1000 pond voor 48pk? Vind ik erg schappelijk. Ik zou er iig een ritje voor naar de UK overhebben. Kun je gelijk een paar mooie wegen pakken daar in je kleine coupé! Verder ken ik Litchfield vooral van de dik aangepakte Godzilla R-35jes

    Login om te reageren
  5. autodidact zegt

    23 december 2018 om 10:56

    Een heuse publieksprijs ipv een prijs toegekend door een groep blanke mannen van middelbare leeftijd…. Heel mooi zo’n publieksprijs, maar dat zegt natuurlijk ook niet zo veel over de echte (rij)kwaliteiten van deze auto. Meer over de waardering van het publiek ten aanzien van de belofte en de ‘hebben-factor’ van de auto in kwestie. Want welk deel van het publiek heeft er daadwerkelijk mee kunnen rijden? Die groep blanke mannen in ieder geval wel. Los daarvan, ik als ‘publiek’ zou ook gestemd hebben op de Alpine. Ik wil er namelijk wel een – zonder er ooit in gereden te hebben.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      23 december 2018 om 11:02

      @autodidact: och die prijs van de blankannen is ook onzin… die hebben namelijk zelf ook nog nooit in de auto’s gereden…

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        23 december 2018 om 13:50

        @peug206: ik heb er in gereden en er voor gestemd. Referentiekader: een mx-5 ND als daily, ritjes met een rits aan auto’s als een recente Carrera, Cayman, Elise, Caterham R265, 370Z, 4C. Het komt dus niet uit het ijle. De Alpine A110 is binnen en buiten mooi en clean (geen duizenden lijnen en vouwen), rijdt als een godswonder, en klinkt niet al te verkeerd. Het was lastig om hem na de testrit terug af te geven – iets waar ik bij bvb. de Porsches absoluut geen moeite mee had. Plusje voor de Alpine is dat je hem bij Renault laat onderhouden. Je krijgt bij wijze van spreken Porsche-plezier aan Renault-prijzen.

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          23 december 2018 om 13:59

          @BaRa: wat ik eigenlijk bedoelde is dat dit soort verkiezingen alleen onder mensen moeten worden gehouden die daadwerkelijk met vergelijkbare auto’s rijden. Oftewel mensen als jij. Maar onder de stemmers hier, net als de car of the year awards gaat het over mensen die niet of nauwelijks in de auto’s hebben gereden en is het gewoon een wassen neus.

          Login om te reageren
          • futse zegt

            23 december 2018 om 16:44

            @peug206: wat vind je dan van Miss-verkiezingen?

            Login om te reageren
            • autodidact zegt

              23 december 2018 om 17:41

              @futse: Een wassen neus. Een leuke, vermakelijke, smakelijke wassen neus.

              Login om te reageren
            • tjorque zegt

              24 december 2018 om 11:43

              @futse: zouden ook hele meute mannen mee willen rijden om te beslissen…
              Niet zo fijn voor het laatste jury-lid.
              Maar ik denk dat de dames daarop nog minder zitten te wachten.

              Login om te reageren
  6. Rick-dos zegt

    23 december 2018 om 11:01

    Ik kan toch niet de enige zijn die de Alpine een lelijk autootje vind?

    Het idee van een lichte en betaalbare sportauto is top maar waarom dan met de uitvoering de plank misslaan? Zelfde geldt voor de GT-86.

    Login om te reageren
    • elemento zegt

      23 december 2018 om 11:09

      @Rick-dos: rick ik sluit me aan hoor. Geld spendeer ik aan een andere auto.idd geval geen 1.8 renault motor

      Login om te reageren
      • jupke zegt

        23 december 2018 om 11:46

        @elemento: koop een Donkervoort met een 1.8 Audi oliezuip en distributieketting problem.

        Login om te reageren
        • elemento zegt

          23 december 2018 om 11:58

          @jupke: ja daarom rij ik geen audi of vw met idd ketting dsg roetfilter problemen… in zjn klasse gaat mijn voorkeur naar de alfa.

          Login om te reageren
          • justsomebody zegt

            23 december 2018 om 17:35

            @elemento: precies niets roest harder als een alfa

            Login om te reageren
            • elemento zegt

              23 december 2018 om 17:38

              @justsomebody: beter roest dan renault elctronica

              Login om te reageren
        • justsomebody zegt

          23 december 2018 om 17:36

          @jupke: dat liever als die franse humor op mijn oprit

          Login om te reageren
        • dracae zegt

          23 december 2018 om 21:48

          @jupke: Hier laat je dus zien geen verstand van auto’s te hebben. Er zijn/ waren wel degelijk Audi motoren met olie en ketting problemen, maar dus juist niet die 1.8 die Donkervoort gebruikt. Hun huidige 2.5 5 cilinder is ook een heel erg sterk en goed blok.

          Niet alles over één kam scheren!

          Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      23 december 2018 om 15:34

      @Rick-dos: smaken, ik vind de alpine prachtig.

      Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    23 december 2018 om 12:57

    Wat een hoop zure reacties zeg, kerstmis soort van vrede op aarde, lief zijn voor elkaar.
    Voor mij graag zo een Alpine in het knal knetter geel , geen hond wil erin rijden maar mijn zwarte (ex)-kater ziet het helemaal zitten. Als poezenmand dan.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      24 december 2018 om 12:13

      @desjonnies: mijn hond wordt wagenziek van mijn rijstijl… dus in begrijp dat helemaal…

      En ik ven geen hond, maar zou er met plezier in rijden. Doe mij maar de meest opgepompte & luxe versie in het blauw.
      Kinderen bij de grootouders parkeren (i wish) en een paar weken Elzas-Jura-Alpen-…-Pyreneeën-…-centraal massief…
      *zucht* ik ben alweer aan vakantie toe

      Login om te reageren
  8. frank2b zegt

    23 december 2018 om 16:09

    Laatst nog één zien rijden. Die haalde me rustig in en ik had daardoor volop de tijd de wagen uitgebreid te bewonderen.

    Bloedmooie wagen. Niet opzichtig – wel smurfknalblauw – maar erg klassiek, ingetogen mooi.

    Login om te reageren
  9. thomasthomas zegt

    23 december 2018 om 16:44

    Heb toch liever een Cayman

    Login om te reageren
  10. henkp1 zegt

    24 december 2018 om 10:08

    Prachtige en geweldige auto. Heb er niet mee gereden, wel ingezeten en nu al zwaar onder de indruk ervan. Ik ben druk aan het verzinnen hoe ik het geld op een verantwoorde manier bij elkaar kan schrapen om er een te kopen. De aanpassingen zoals in dit artikel omschreven, lijken mij helemaal top voor een zeer redelijke prijs.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North