• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Als je veel kinderen hebt: Volkswagen Multivan eHybrid 4MOTION

Auteur: Wouter, gepost 7 juli 2025 om 16:00 – 21 Reacties

Volkswagen Multivan eHybrid 4MOTION test

Een personenbus was in Nederland altijd kneiterduur, tenzij je er een plug-in hybride aandrijflijn inlepelt.

De hamvraag is of zo’n busje het overwegen waard is als je op zoek bent naar een beetje ruimte. Het aardige van de Multivan is dat deze is gebouwd op het MEB-platform van Volkswagen. Dat platform wordt door alle volume-merken binnen de groep gebruikt om auto’s van Volkswagen Golf tot Tiguan op te bouwen. Feitelijk zou je kunnen stellen dat de Multivan een Passat onderstel is met de opbouw van busje.

WAT.EEN.RUIMTE

Zeven royale zitplaatsen en dan nog bagageruimte, wat wil een mens nog meer. Overigens kunnen de stoelen allemaal schuiven of eruit worden gehaald. Met vijf man en belachelijk veel bagage op pad kan dus ook: kies maar. De essentie van dit soort auto’s is dat je enorm veel flexibiliteit hebt. 

Het maakt de Multivan ideaal voor kinderfeestjes of tripjes naar de Efteling. Iedereen heeft een eigen stoel, eigen USB-C aansluiting en een eigen bekerhouder. Uiteraard krijgen ze nog wel ergens ruzie om, maar aan aantal aanleidingen zijn al weggenomen. 

Drie motoren!

In de basis kan de aandrijflijn van de Multivan eHybrid je bekend voorkomen, van Golf, Passat of diverse Cupra’s. Voorin snort de viercilinder 1.5 TSI evo2. Het blokje levert al een gezonde 177 pk en heeft onder meer direct benzine-injectie en een variabele turbo geometrie. 

Bij alle andere VAG-PHEV’s is er dan één elektromotor die voor ondersteuning zorgt, maar de Volkswagen Multivan eHybrid 4MOTION heeft er twee. Op de vooras zit een 115 pk sterke elektromotor geïntegreerd in de DSG-bak. Deze bak met dubbele koppeling (DQ400e evo) is speciaal ontwikkeld voor de hybride aandrijflijn, waardoor de Multivan nog zuiniger is geworden.

Op de achteras is de tweede elektromotor te vinden die ook nog eens 136 pk levert. Voordat je je illusies maakt: al dat vermogen mag je niet bij elkaar optellen. Als je het toch doet, dan kom je royaal over de 400 pk. Zoveel maximaal systeemvermogen levert de Multivan zeker niet, er is “slechts” 245 pk en 350 Nm beschikbaar.

De Multivan eHybrid 4MOTION wordt er geen raket mee. Bij invoegen op de enige col van Rotterdam (de Brienenoordbrug), moet je toch echt een groot gaatje gebruiken. Waar eenzelfde aandrijflijn in Golf GTE of Kodiaq potent aanvoelt, is het hier wat sappelen.

Op een erg lege autobahn moet de Multivan eHybrid 4MOTION overigens nog wel 200 km/u kunnen halen. Je mattie met zijn Volvo XC90 die zijn kinderen op die krappe derde rij heeft moeten vouwen, kan je dus nog wel hebben.  

Tot 92 km elektrische range

Zolang de kinderen een beetje gangbare sport uitkiezen en niet al te talentvol zijn, kan je ze volledig elektrisch naar de uit-wedstrijden rijden. De nieuwe lithium-ionbatterij van 19,7 kWh waarmee de Multivan is uitgerust, biedt bijna twee keer zoveel capaciteit als eerdere modellen: tot maximaal 92 kilometer (WLTP) kan elektrisch worden afgelegd. In de praktijk blijft hier zeker 65 km van over.

De accu laad je daarna snel weer vol via de reguliere 11 kW lader of via de DC snellaadmogelijkheid tot 40 kW. We zien steeds meer PHEV’s met snellaadmogelijkheid, dat is niet bedoeld voor lange reizen, maar wel om even af te toppen bij bijvoorbeeld de supermarkt.

Wat kost dat dan?

Als EconomyBusiness, is de Multivan er vanaf € 59.990 (L1). Dan heb je al van die gave schuifdeuren links en rechts, een 3-zone ‘Air Care Climatronic’, een 2-2-3 zitopstelling zonder armleuningen, en een lichtpakket met functies zoals een lichtsensor en regensensor. De Bulli Edition, vanaf € 65.490* (L1), heeft bijvoorbeeld een megagroot glazen panoramadak een wat gedateerd aanvoelend Discover Pro-navigatiesysteem, en uitgebreide Park Assist. Dat laatste is wellicht geen overbodige luxe, want de Multivan is geen kleine jongen.

Maar moet je hem kopen? Qua ruimte is de Volkswagen Multivan eHybrid 4MOTION redelijk briljant. Het comfort is ook best goed en je zit lekker hoog. Ik moest echter serieus onthaasten, zowel qua acceleratie, maar ook in bochten. Dat moet je willen, maar wie weet wil je dat. Of je moet het, omdat er in het (al dan niet gecombineerde) gezin teveel kinderen zijn. Dan is de Multivan eHybrid 4MOTION geen straf, zo is het ook.

Ook interessant!

  • Multivan heeft nu 4WD én dubbel zo veel elektrische range
  • Dit kost de Volkswagen e-Transporter in Nederland
  • Nederlandse prijs nieuwe Volkswagen Transporter bekend
    Nederlandse prijs nieuwe Volkswagen Transporter bekend
  • De nieuwe Volkswagen Transporter diesels tot in detail

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

e-Transporter, ID-Buzz, multivan, plug-in, Rijtest, transporter, Video, Volkswagen

Vorig bericht: « Politie pakt Mustang die als malloot over de A1 rijdt
Volgend bericht: Wat klopt er niet aan deze 5 Serie op Marktplaats? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    7 juli 2025 om 16:22

    Nou alle grappen en grollen terzijde, ik zou in mijn nopjes zijn met zo’n wagen hoor. We hebben al een mpv, want 3 kinderen, dit is wel zo’n beetje de ultieme vorm van wat er nu te koop is qua MPV’s. Nee het is niet spannend, maar dat is nu juist het ding. Auto’s moeten tegenwoordig alles tegelijk zijn, maar ik heb dan liever een auto die uitmuntend is in waar die voor bedoeld is, en slecht in waar ie niet voor bedoeld is, dan een matige mengelmoes van alles.

    Login om te reageren
    • volvo-s60-adept zegt

      7 juli 2025 om 17:25

      Exact hetzelfde hier. Drie opgroeiende jongens. Niet zelden ‘ophef’ achterin. Zo’n vliegtuig met een rijtje captain-chairs. Zet maar neer hoor, ik zet m’n ego wel ff opzij en lach ten diepste iedereen in een Kodiac/Allspace/etc. vierkant uit. En ik ben toch echt heel erg gecharmeerd van een XC90!

      Login om te reageren
      • Lambrusco zegt

        7 juli 2025 om 20:39

        Mee eens. In de USA een aantal keeen een Chrysler Pacifica mee gehad als rental, echt een zee van ruimte, want MPV. Hoge opbouw en nog steeds een lage/diepe vloer waardoor we zelfs met 6 volwassenen ruim zaten en alle bagage kwijt konden. Daarnaast een VW Atlas meegehad, ook een 7 zitter maar lang zo ruim niet, alle koffers pastten met moeite in de auto en ook het laatste bankje was behelpen. Sindsdien vind ik het sneu voor degenen die op 3e rij van een Kodiaq/Tiguan etc moeten zitten, echt niet te doen.

        Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      7 juli 2025 om 18:40

      Helemaal mee eens, als je eenmaal zo’n ding hebt gereden wil je nooit meer anders. Wat kan je daar veel in kwijt. En rijdt ook nog eens heerlijk.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 juli 2025 om 11:38

      Dit is toch alleen maar leuk zolang je er geen parkeergarage mee in hoeft?

      Login om te reageren
  2. pignon zegt

    7 juli 2025 om 19:45

    Vanaf 2006 in 17 jaar meer dan 500000km met grand espace gereden. Beste auto ooit, zowel qua concept als techniek. Deze multivan zou een goede vervanger kunnen zijn. Maar met kinderen uit huis is de noodzaak er niet meer. Eigenlijk wel jammer, want zoals de naam als zegt kun je de auto voor van alles en nog wat gebruiken

    Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    7 juli 2025 om 20:56

    Wie begint er dan ook aan 3 (of meer) kinderen, het vooruitzicht daardoor een jaar of 10-15 met dit soort otomobiele ellende te moeten rijden zou je de lust ( . . . ) toch moeten ontnemen.

    Login om te reageren
    • ghengiskhan zegt

      7 juli 2025 om 22:33

      Uitzonderlijke uitzonderingen daargelaten beginnen de meeste gezinnen met 1 kind. En dat kunnen er daarna meer worden. Tot en met 3 is, met beperkt Tetris-talent, een grote stationwagen een prima oplossing (850 T-5R).

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        8 juli 2025 om 11:14

        De truc is: je vrouw de MPV geven, en jijzelf een sneller, sportiever, lager model. Ik snap niet waarom de man vaak in de mpv rijdt, wij doen het andersom. Mijn ouders vroeger ook.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          8 juli 2025 om 11:40

          De vrouw vindt de kleinere wagen vaak praktischer in de stad zoals bij de drukke drop off zones bij de scholen. En met drie kinderen is er meestal geen geld voor een leuke lage auto…

          Login om te reageren
          • kniesoor zegt

            8 juli 2025 om 12:15

            Je kind(eren) met een oto naar school brengen . . . wat een vertoning.

            Login om te reageren
        • Ultimora zegt

          8 juli 2025 om 12:57

          Geen zorgen: mijn vrouw heeft een Ford Tourneo Custom L2 op grijs kenteken, ik heb een auto van het werk en een Lotus voor de fun.

          Login om te reageren
          • Johanneke zegt

            8 juli 2025 om 13:49

            Probs voor jou! 👌👌👌👌

            Login om te reageren
    • Ultimora zegt

      8 juli 2025 om 07:27

      Ik had vroeger hele leuke automobiele ambities, maar een dochter welke een rolstoel nodig heeft en een tweeling er achteraan veranderen je leven zo dat je hebberig wordt van een V-klasse of zo’n multivan.

      Login om te reageren
    • 307-2.0-chipped zegt

      23 juli 2025 om 09:59

      Niet zo zeuren. Als iemand dat wil, lekker laten.
      Het lijkt mij een ideaal ding voor van alles en nog wat.
      M’n pa had een Grand Espace. Geweldig! Wat een ruimte. Duur ding destijds maar dan had je ook wat.
      (met de 3.5 V6) Ging als de brandweer!

      Login om te reageren
  4. mc96 zegt

    7 juli 2025 om 23:12

    Keuze om de Multivan op een personenwagen platvorm te bouwen begrijp ik wel. Maar het feit dat (daardoor?) de nieuwe Transporter een Ford Transit is geworden met een minimale facelift vind ik wel schokkend.

    Login om te reageren
  5. grandmasterb zegt

    7 juli 2025 om 23:16

    Met 3 kinderen en 1 partner kun je in vrijwel elke normale auto rijden, waarom zou je dan zo’n matig rijdende bus kopen? Dat is toch heel dom. Zelfs met 7 personen zijn er genoeg SUVs daarvoor die wel goed rijden.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      7 juli 2025 om 23:38

      Geen enkele SUV rijdt goed. Sommigen rijden niet slecht, maar goed niet. Ze gaan allemaal slechter door de bochten dan de lagere versie.

      En kinderen nemen spullen mee, handig om op verschillende zitrijen te hebben ivm gevecht, er wil een keer een opa of een vriendje mee, etc. Ruimtewagens zijn gewoon top hiervoor. Comfortabel vervoer voor iedereen, ipv in een SUV achterin krap, en nog steeds geen bochtenridder.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        8 juli 2025 om 11:42

        Alleen op een circuit is de bocht snelheid van belang toch?

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          8 juli 2025 om 13:50

          Nah, iedere rotonde al.

          Login om te reageren
  6. ericbmw2000 zegt

    8 juli 2025 om 08:55

    Zet maar voor de deur hoor, 4 kinderen waarvan 2 toch al wel wat ouder, maar ook wat honden en 1 kind heeft een rolstoel. Dan zit je toch al snel naar dit soort oplossingen te kijken.

    Maar de prijs die in het artikel staat is niet correct, op de website staat de business L1 vanaf 60.988

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North