Amerika is totaal niet onder de indruk van de Audi e-tron

Auteur: , 62 Reacties

Gaan ze eindelijk over op elektrisch, is het wéér niet goed!

Amerika is totaal niet onder de indruk van de Audi e-tron

Audi heeft de Amerikaanse media vandaag niet weg kunnen blazen met de specificaties van zijn allereerste volledig elektrische auto, de e-tron. In een persbericht heeft de Duitse autofabrikant vandaag het geschatte rijbereik van het model bekendgemaakt en daarmee mag het direct een flinke nederlaag accepteren. De cijfers zijn weinig indrukwekkend, zeker in vergelijking met de concurrentie.

In het persbericht heeft Audi het rijbereik van de e-tron genoteerd naar schattingen van EPA. Omdat bij deze instantie de metingen en berekeningen op een totaal andere manier worden gedaan dan in Europa, kunnen er hier en daar wat dingen afwijken. Bij de e-tron (rijtest) is het verschil echter behoorlijk groot. Waar de Audi volgens Europese WLTP-metingen 400 kilometer moet kunnen afleggen op een volle accu, denkt EPA dat het niet meer dan 204 mijlen zijn. Omgerekend in kilometers is dat nog geen 330 kilometer.

In vergelijking met de concurrentie had de Audi e-tron al een kleine achterstand op de concurrentie, dus dat het rijbereik nu nog lager ligt, zal de auto voor de consument een minder interessante optie maken. De Jaguar I-PACE moet volgens EPA bijvoorbeeld 234 mijlen (375 kilometer) kunnen rijden, de Tesla Model X Long Range zelfs 295 mijlen (475 kilometer).

Hoewel de Audi e-tron op deze manier de minst aantrekkelijke optie van het stel lijkt te zijn, is alles zeker niet verloren voor het merk. Integendeel, Audi geeft te kennen expres gekozen te hebben voor een kleiner rijbereik, om het dagelijkse gebruik te verbeteren. De e-tron heeft namelijk een accupakket van 95 kWh, maar gebruikt daarvan slechts 80 procent – 83,6 kWh, dus. Daarmee heeft hij feitelijk het kleinste accupakket van het stel, wat zijn kleinere actieradius ook verklaart. Daarnaast is de auto in de Verenigde Staten eveneens de goedkoopste van de drie en kunnen klanten bij aankoop nog aanspraak maken op het belastingvoordeel van 7.500 dollar. Dit is bij die twee andere EV’s weer niet mogelijk. Als klap op de vuurpijl laadt de e-tron aanzienlijk sneller op dan zijn segmentgenoten.



62 reacties

Terecht. De e-tron is loodzwaar, erg groot en heeft een enorme grille.
De actieradius (EPA waarde ligt ook ver onder de concurrentie) is daarbij gewoon erg matig. En dat voor een auto van €100.000+.
Dit is geen echte EV auto en is niet de manier voor een overstap op EV mobiliteit.
Alleen die grille al. Bijna volledig dicht. Wat willen ze daarmee uitstralen met de e-tron?.
@kroon: in de US of A begint hij bij $ 74.800 volgens de website van Audi zelf
@kroon: Het is een Audi. Hij is niet alleen zwaarder en inefficiënter dan Tesla maar ook aanzienlijk stiller. De Etron is een luxe paard en een Tesla is een geanimeerd paard. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Ze gaan met de Etron duidelijk niet de concurrentie aan met Tesla maar profileren zich als duurzaam alternatief op hun eigen modellen en van hun Duitse boers. De Etron is de betere keuze tov de I-PACE of de EQC (als ze die ooit gaan leveren). Misschien dat BMW met de iX3 iets beters neerzet, maar dat duurt nog 2 jaar.
@kroon: die grille is dicht om die niet open hoeft te zijn maar is aanwezig omdat een Audi nou eenmaal primair uit grille bestaat.
@mashell: het is het meest grillige automerk.
@alfalfa: die titel is inmiddels afgepakt door BMW als je het mij vraagt, en nee daar ben ik verre van trots op.
@kroon: Dan ziet deze er toch stukken beter uit dan de Tesla X. Ik kan maar niet gewoon worden aan het design.
En zo zullen er misschien veel meer mensen denken. Het is maar wat het oog lust.

We zijn hier veel te grote fanboys om een objectief antwoord te kunnen geven. Doe de test thuis maar eens met de familie. Print eens alle EV’s SUV achtigen af of maak een digitale slideshow en laat de vrouw en kinderen kiezen. Dan zal je nog verrast worden waarschijnlijk.
Even bij ABT langsbrengen dus, die leggen er voor 4000,- een ander chippie in waardoor hij 110% van de accucapaciteit gebruikt.
Wat is de logica achter het slechts voor 80% benutten van je 95kWh accu?
@edge: Verbergen dat je technisch mijlenver achterloopt?
@edge: Levensduur van het accupakket verlengen neem ik aan.
@suzikubelona: Tevens lijkt het hierdoor ook dat de auto het snelst oplaad, omdat boven de 80% laden gaat altijd langzamer.
@suzikubelona: Laad je bij gelijk welke elektrische auto maar tot 80%, valt het “voordeel” van de Audi toch gewoon weg.
@suzikubelona: Precies. Over het algemeen gaat het laden het snelst tussen grofweg 20 en 80% SoC, dus als je de klant een auto wilt verkopen die snel weer 100% SoC op het dashboard laat zien na het laden, dan laat je het BMS domweg bij 80% SoC het laden afkappen.

Het is natuurlijk wel een vreemd stukje boerenbedrog want de range die je zo haalt is relatief laag voor het gewicht van het pakket, en laat nu net de range van een EV heel erg bepalend zijn voor de publieke opinie over diens kwaliteiten. Heel vreemd dat Audi dan juist deze keuze maakt, bijna alsof ze zichzelf saboteren (al geloof ik daar niks van). Immers, wat is er op tegen om gewoon de volle 95kWh te benutten? De klant kan dan precies even snel laden tot 80%, heeft dan op dat moment precies evenveel range als nu, maar kan op momenten dat er geen tijdsdruk is zo’n 15% meer range ‘tanken’. Als klant zou ik dat laatste veel fijner vinden dan dat Audi in zijn oneindige wijsheid voor mij besluit dat ik wel voor de volle mep aan grondstoffen en productie van de batterij mag betalen, maar deze slechts voor 84,2% mag gebruiken, terwijl ik wel het strafgewicht’ constant met me meesleep wat de actieradius nog verder drukt. Of is dat de EV-vorm van ‘premium’: te veel betalen voor te weinig intrinsieke waarde? Well played, Audi, well played.
@suzikubelona: precies daar ging het om. 0 tot 100 km/u is niet meer interessant. 0 tot 80% wel
@suzikubelona: Tesla heeft, zover bekend, geen enkel probleem met levensduur van 100% gebruikte batterijen.
@alfapeter: komt nog wel, ook Tesla accupakketten moeten na verloop van tijd vervangen worden.

Li-ion batterijen gaan het langste mee als je ze tussen de 60-85% houdt (net als je telefoon)
@theblazerunner: Eerder tussen de 30% en 85%.
@alfapeter: nou batterij problemen bij Model S van een aantal jaar oud komen toch wel eens voor.
@suzikubelona: omdat Audi goedkope troep gebruikt en zo de levensduur van de accu nog enigszins normaal is
@edge: is inderdaad om te batterij te beschermen. Maar bij een Tesla is het eigenlijk niet heel veel anders. Ik heb een oudere model s 85. Die heeft een batterij van 85, welke maar voor iets van 74 kwh wordt gebruikt. De rest is om bricking te voorkomen en degradatie te minimaliseren. Dus het is een erg slechte verklaring. Want waarom krijgt Tesla het wel voor elkaar om een goede range te realiseren…
“Audi geeft te kennen expres gekozen te hebben voor een kleiner rijbereik, om het dagelijkse gebruik te verbeteren”

In tegenstelling tot hordes domme Nederlanders trappen Amerikanen daar niet in. Wat een slap marketing gezever.
Wil hij de co2 uitstoot van zijn maan reizen compenseren dan kan hij beter vanaf nu gaan lopen ipv met zon nep tesla te gaan rijden
Lekker recht lullen wat krom is. Das Auto!!!!!
Een tripje San Fransico naar (zeg eens iets) Las Vegas is 570 mijl. Kan ie 3 keer aan de lader wat een gedoe.
@thomasthomas: De afstanden zijn hier veel groter (ik woon in Canada) er is hier geen netwerk waar je kan opladen. “You are on your own ” als je met zo’n auto op stap gaat. Tussen de grote steden OK, maar daarbuiten heb je geen zekerheid. Wel heb je AMA (de wegenwacht) of je kan een aanhanger met generator achter je aanslepen.
@snowbird: En EPA van 330 KM is worth nothing hier in Alberta. Dat is het minimum van Edmonton naar Calgary….als je dat niet eens kan op 1 charge..hoef je hier geen Audi E-Tron proberen te verkopen. Scheisse !!
@snowbird: nou dat is precies wat ik bedoel dus dan moet ie aan de stekker waar normaal de stofzuiger in gaat. 110 volt dus, denk dat je na een dag of 4 wel in Vegas aankomt.
@thomasthomas: Precies, leuke technololgie. Maar o zo in de kinderschoenen…
@snowbird: In de 18 jaar dat ik hier woon heb ik twee keer langs de weg gestaan. De laatste keer kwam er een keer per half uur een auto langs. Ze stopten, vroegen of ik OK was, allemaal goed. Het kwam ook goed. Maar als je daar bijna 3 uur staat, wachten voor AMA, beseffen dat Canada wel erg groot is, je voelt de vulture”s bijna (aasgieren) wachten om je op te eten….ja geintje…maar toch…een mooi lopende benzine auto die je weer naar de beschaving brengt was en is toch nog de oplossing hier. Over een paar jaar kijken we wel weer naar de situatie met electrische auto’s.
@thomasthomas: ok las gisteren in een artikel in de New York Times dat de ETron aan een 110volt huishoudstopcontact 5 miles actieradius per uur tankt. Het is dus een auto voor naar keuze even of oneven dagen, en dan in het weekend niet gebruiken.
@thomasthomas: in de VS ga je normaal gesproken zo’n afstand met het vliegtuig.
Ik ben ook niet onder de indruk, bij deze ben ik dus Amerikaan.
Maak in de titel van “Amerika” maar “iedereen”. Ik vind het oprecht onbegrijpelijk dat men de payoff “voorsprong door techniek” nog dúrft te bezigen. Ze lopen in niets voor qua techniek.
Ik kan geen rationele dan wel emotionele reden bedenken om een Audi te kopen…
Prettig weekend!
@timdawg:
Jonguh, ze hebben de allergrootste grilles, de meest booskijkende lampen en soms wel 4 design uitlaten! Wat wil je nog meer als 14 jarige pube… ehh volwassenen lease slaaf.
Faux-di
In Amerika is dit ding behoorlijk kansloos. Een grote 7-zits SUV met een reikwijdte van 330km, bijna beschamend. Zeker in de VS worden dit soort grote SUV’s bij uitstek gebruikt voor roadtrips in het weekend met het hele gezin.

Om maar eens iets te noemen; de afstand van LA naar Las Vegas (heel veel voorkomend “weekendje weg” voor mensen in Los Angeles) is ongeveer 370km, grotendeels door de woestijn. Dat haalt deze Audi dus niet eens. Een Model X heeft daar daarentegen helemaal geen problemen mee.

De E tron is dus eigenlijk alleen geschikt voor in de stad en kleine ritjes. Denk dat er weinig yanks zijn die een slordige 80-100K hebben liggen voor een SUV die ze alleen voor woon-werk verkeer kunnen gebruiken.
@mopar: wil je lachen? Het is een 5 zitter!!
@mopar: ik weet zeker dat Audi echt wel onderzocht heeft hoe een dergelijke auto door de meerderheid van haar klanten gebruikt gaat worden. Jouw anekdotisch bewijs is net zoveel waard als het lulverhaal dat hier wordt opgehangen, want uiteindelijk zullen de verkoopcijfers uitwijzen of Amerikanen warm lopen voor de E-Tron. Niet of de “media” onder de indruk is van een persbericht.
@vroaaar: Ik denk dat ik als iemand die bijna 10 jaar in dat land gewoond heeft toch iets beter weet hoe en waar de gemiddelde Amerikaan zijn centen aan uitheeft dan jij kiddo. Lulverhaal of niet, een auto van meer dan een ton met opties de maar net 3/4 van de range kan bieden van zijn eerstvolgende concurrent is waardeloos. Als Audi daadwerkelijk gedegen marktonderzoek heeft gedaan dan heeft iemand hard zitten falen daar.
@mopar: ik heb nooit beweerd het beter te weten dan jij. Denk dat Audi het beter heeft onderzocht dan jij “uit eigen ervaring” (anekdotisch bewijs heet dat). Of weet jij het beter omdat je markonderzoeker in de autobranch bent?
Vind de E-tron een nette EV. Ik zou hem boven een Model S of X verkiezen hoewel die ws betere specs heeft. Vind de Tesla’s gewoon de uitstraling hebben van een familycar. Bij de Audi is dit beter gesteld imo.
De EQC en het gehele EQ offensief wat de aankomende jaren wordt uitgerold, maakt gehakt van alles wat er is op het gebied van elektrisch rijden. Nog even geduld dus!
@quinn: Met een actieradius van 355 km? LOL!
@quinn: Hier ga ik je wel aan houden trouwens…
Met USB-C aansluiting voor je smartphone, zodat je je auto een kortstondige extra ‘Turbo-boost’ kunt geven …
Oké wacht even lees ik dit nou goed??

‘Audi geeft te kennen expres gekozen te hebben voor een kleiner rijbereik, om het dagelijkse gebruik te verbeteren.’

Kan iemand mij uitleggen waarom het dagelijks gebruik verbéterd bij een kleiner rijbereik?? Dit is toch je reinste gezwets?? Het is gewoon beroerd, VAG loopt achter. Helaas. Maar gelukkig voor hun zijn ze niet de enigen dus het komt allemaal wel goed, maar het is wel een beetje lachwekkend op dit moment.
Het rijbereik is knaken, maar toch heb ik hem in de VS al zien rijden. Het is nu zaak om dit omhoog te krikken. De GLS450 die ik deze week had als rental, haalde 950km op een tank à €0,60 per liter. Hard to beat.
@maarten123: Wordt komende maand pas uitgeleverd..
@crepito: hey barrie, dan was het zeker een hologram. Denk je dat ik een sprookje vertel?
Bron van die 20%? Ik dacht ergens te lezen 12%. In ieder geval, ze zijn bang voor degradatie. Dat kan zijn uit hun testen dat de accupakketten snel degraderen (itt Tesla) of ze zijn hee erg voorzichtig. Dat icm slechte efficiency is een beroerde range voor zo’n groot accupakket. Maar goed, hij is wel heel luxe, comfortabel en mooi afgewerkt.
Het gaat om laadtijd. Dat is het probleem. Actieradius van een 3.0 V6 ook korter dan die van een 1.6. Hoor je niemand over…. Als ie binnen vijf minuten vol is inclusief afrekenen. Overigens kost laden je per volle accu overigens tussen de 21 en 49 euro afhankelijk van waar je laad… Thuis of aan de snelweg. Zonnepanelen niet meegerekend (afschrijving, onderhoud, vervanging)
@vantagev8: zinnetjes afmaken… Als ie binnen vijf minuten vol is inclusief afrekenen, dan ga je kritieke massa krijgen
@vantagev8: binnen vijf minuten inclusief afrekenen lukt me ook niet bij 50 liter diesel bij een bemand pomp station.
Soms wordt je er wel een beetje moe van. Natuurlijk is het populair om op Audi te bashen en bij electrische auto’s range range range te roepen (doe dat ook eens bij een Range Rover…).
Maar van de hier genoemde drie is de Audi de goedkoopste, de meest volwassene qua rijgedrag (volgens de pers), het best afgewerkt, het goedkoopste en heeft een heel bruikbare actieradius (met 300 km actieradius hoeven de meeste mensen hooguit één keer per week te laden). Ook omdat de wagen met afstand de mooiste van de drie is zou de Audi mijn keuze zijn. En had ik al gezegd dat de wagen het goedkoopste was?
Want in de electrische toekomst zullen alle wagens lekker vlot zijn, goedkopere zelfs vlotter dan duurdere. Maar de duurdere zullen hebben een grotere batterij en daarmee meer actieradius hebben. Je kiest niet meer de grootte van de motor maar de grootte van de batterij.
En hij is veel minder lelijk. Ook belangrijk .
@dutchdriftking:
In de toekomst….
Maar nu is het een bak van 2500 kg waar je ’s winters beter niet de snelweg mee op gaat want range range range.
Wat heb je aan mooie naden als je stil staat? Overigens vind ik de Audi interieuren lelijk, en daar doet mooie afwerking niks aan af.
De EV heeft nog een lange weg te gaan, en inderdaad is range range range nog de beperkende factor. Audi kan er vergulde handgrepen op zetten, qua EV slaan ze nog geen deuk in een pakje boter. Het is een zwaar overgewaardeerd merk.
Wel de mooiste EV tot nu toe, vind ik. De Model X is echt veel te lomp en de i-Pace lijkt iets te missen.
@skinnybmw: en een mooier interieur ook nog.
Het totale elektrisch rijden is ruk, ik rij regelmatig naar een groepsverblijf in het bos, 150 km en ga dan in de late avond of nacht terug….iemand moet mij dan naar het dorp in de buurt brengen om te laden en mij ook weer brengen om de auto terug te halen en dan maar hopen dat er een laadpaal vrij is trouwens, alternatief?….s nachts bij een laadstation gaan staan om bij te laden….geweldig!….nee, gewoon wachten op waterstof….gewoon zelf bepalen wanneer en hoever je wilt rijden en in 3 minuten voltanken. Geldt ook voor je nieuwe CV ketel…. waterstof….de 2e huizen in Rozenburg worden er al mee uitgerust.
F*ck elektrisch
Paar gedachten:
– Waarmee weer blijkt hoe nutteloos de WLTP is en dat EPA in ieder geval een beetje in de buurt van een realistisch getal komt…
– Dit is wel een keurige, goed afgewerkte, en goed rijdende auto. Niet spannend of erg innoverend wellicht maar wel een degelijke keuze.
– Die 84kW effectief is feitelijk hetzelfde als de i-Pace. Die gebruikt effectief ook 84kW. De Tesla 100 series hebben meer capaciteit en zijn gestroomlijnder, en komen dus verder.
– Range is natuurlijk interessant maar met een EV is LADEN naar mijn mening nog veel interessanter.
De beste laadmogelijkheden heeft nu de Tesla model 3 – 11kW AC met 1 of 3 fase, en 120kW DC – en de tests lijken uit te wijzen dat dit ook echt gehaald wordt. Daarnaast kan de 3 zowel bij Tesla superchargers als bij publieke AC / CD laders makkelijk en snel laden dankzij de CCS stekker (oudere Tesla’s hebben andere stekkers en laden langzamer bij niet-Tesla laders). Doordat je zowel thuis redelijk snel kunt laden en bij zowel Tesla snelladers als publieke snelladers terecht kunt, wint de 3 naar mijn mening de laad-wedstrijd.
Audi is goede tweede voor wat betreft laden want biedt, volgens mij (nu nog als enige 11kW maar ook optie dit najaar voor) 22kW AC. Dat is super interessant voor publiek laden en thuis. En tot 150kW DC – en lijkt dat in realiteit ook super goed te doen.
Ook al is de range niet zo groot – als je thuis of op kantoor met 2-4 uur (afhankelijk van hoe leeg de accu is) weer vol bent, en onderweg met DC van 10% naar 80% in 30 minuten, dan is het voor de meeste mensen denk ik ruim voldoende.
De i-Pace is de meest spannende EV en meeste een ‘rijders auto’ als je mij vraagt maar door de 1 fase lader voor AC en alsnog matige DC performance (theoretisch 100kW maar die wordt meestal niet gehaald), is laden daar wel een plannings-ding mee.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).