Het grote vergelijk: Audi e-tron vs Jaguar I-PACE vs Tesla Model X

Auteur: , 69 Reacties

Nu de prijzen en specificaties van de auto's bekend zijn, kunnen we de balans opmaken.

Audi e-tron - Jaguar I-Pace - Tesla Model X

Het zijn spannende tijden in autoland. De dieselmotor lijkt zijn langste tijd te hebben gehad en het is duidelijk dat de benzinemotor ook niet het eeuwige leven heeft. Er komen alternatieve technieken beschikbaar. Natuurlijk zijn er voldoende merken die elektrische auto’s in de showroom hebben staan. Echter zijn we nu op het punt staan dat de elektrische auto echt zijn definitieve doorbraak gaat maken. Daarmee bedoelen we ook qua verkoopcijfers, bijvoorbeeld. Ondanks alle goede bedoelingen en onze progressieve overheid vallen die nog wat tegen.

Het is natuurlijk een een grote sprong in het diepe om over te stappen naar een elektrische auto. Er moeten wat knoppen om. Qua laden versus tanken, gebruik en natuurlijk de uitstoot. In korte tijd zijn er een aantal belangrijke elektrische premium cross-overs geïntroduceerd. Voor vandaag vergelijken we de nieuwe Audi e-tron met de Jaguar I-PACE met de pionier in deze klasse: de Tesla Model X.

We gaan natuurlijk dieper in op de materie, maar we hebben een tabel gemaakt waarin je perfect kunt zien hoe de auto’s zich tot elkaar verhouden:

 
Audi e-Tron
Jaguar
Tesla
e-Tron iPace P400Model X 75D
Lengte4.901 mm4.682 mm5.037 mm
Breedte1.935 mm2.011 mm2.271 mm
Hoogte1.629 mm1.565 mm1.684 mm
Aangedreven wielenVierwielaandrijvingVierwielaandrijvingVierwielaandrijving
Accucapaciteit95 kWh80 kWh75 kWu
Vermogen:408 pk400 pk333 pk
Koppel:664 Nm696 Nm525 Nm
Gewicht:2.400 kg2.133 kg2.350 kg
0-100 km/u:6.6 sec. (5.7 met boost)4,8 sec.5.2 sec.
Topsnelheid:200 km/u200 km/u210 km/u
Laadtijd:8,5 uur13,5 uur5,25 uur
Actieradius:400 km470 km340 km
Prijs:€ 84.100€ 80.330€ 98.650

Uiterlijk
Het is natuurlijk geheel subjectief, dit onderwerp. Het drietal ziet er futuristisch uit. De Audi heeft als voordeel dat ‘ie er niet zo ‘raar’ uitziet. De auto heeft de proporties van een normale auto. Sterker nog, de auto ziet er strakker uit dan een Audi Q5. Dit kan een voordeel zijn voor velen, niet iedereen wil opvallen met zijn nieuwe auto en duidelijk maken hoe begaan ze zijn met het milieu.

Audi e-tron 55 quattro '19

De Jaguar I-PACE kent wel andere proporties. Ook hier is er gekozen voor een crossover-achtige, maar de invulling is totaal anders in vergelijking met de e-tron. De neus is erg kort en de daklijn loopt strak af. Het is in elk geval een bijzondere auto. Wat opvalt is dat de frontoverhang en die aan de achterkant erg kort is. De wielen staan enorm ver uit elkaar.

Jaguar i-Pace EV400 HSE '19

De Tesla Model X gaat het langste mee, maar verrast nog steeds met zijn uiterlijk. Er is niets dat erop lijkt. Met deze auto zul je veel meer opvallen. De auto ziet er niet alleen groter uit, hij is het ook. Waar de e-tron terecht als cross-over/suv-achtige wordt gekenmerkt, is dat bij de Jaguar al lastig, maar bij de Model X eigenlijk onmogelijk. Dit is eigenlijk een MPV, geen SUV. Daar is overigens niets mis mee. Persoonlijk vind ik ‘m er geweldig uitzien, maar zijn er genoeg mensen die het tegendeel vinden. De Model X is geenszins saai, mede dankzij de Falcon-wings.

Tesla Model X 75D '19

Interieur
Bij het interieur is het minder subjectief. De Audi heeft verreweg het fraaiste interieur. Qua vormgeving kunnen we er lang over twisten, maar het materiaalgebruik en de afwerking staan op het niveau van auto’s als de Audi A6. Absolute top, dus. Er zijn hordes mensen die op zich wel elektrisch willen rijden, maar dan wel in een vertrouwde omgeving willen zitten. Dat kan met de e-tron. Dat wil niet zeggen dat het interieur ouderwets is, integendeel.

Audi e-Tron quattro '19

De Jaguar I-PACE weet niet het niveau van de Audi te halen, maar het verschil stoort geenszins. Het is nog steeds heel erg fraai. Toch zijn er wel degelijk minpunten. Het Touch Pro Duo infotainment-systeem werkt nog niet helemaal lekker. Wellicht iets dat met een simpele update is te fixen is, want in de Range Rover Velar werkt het een stuk fijner. Qua ruimte kom je niets te kort in de I-PACE, mede dankzij die enorme wielbasis.

Jaguar I-Pace EV400 '19

We kunnen de Tesla gemakkelijk affakkelen qua interieur. De Tesla is het duurste, maar heeft verreweg het minst fraaie interieur. Je zit in een soort plastic bak met een gigantisch scherm waarop je (bijna) alles moet bedienen. De eerlijkheid gebied te zeggen dat Tesla niet alleen de software geregeld voorziet van een update, ook de interieurs worden telkens beter. Zo bizar slecht als met de Model S in 2012 is het echt niet meer, maar het haalt het niet bij de Audi en Jaguar. Waar de Tesla wel terugslaat is de hoeveelheid ruimte. De Model X biedt plaats aan zeven personen.

Tesla Model X 75S '19

Prijs
Het was een beetje lastig om te bepalen welke modellen we gingen vergelijken. Aangezien zowel Jaguar en Audi maar één motoruitvoering (accupakket) leveren, gingen we daarvan uit. De Audi e-tron kost 84.100 euro, voor de Jaguar betaal je 80.330 euro. De goedkoopste Tesla Model X komt in Nederland pas voor je deur te staan wanneer je 98.650 euro over hebt gemaakt. Een aanzienlijk verschil, zeker gezien het feit dat je voor dit veel hogere bedrag een auto krijgt die, op papier, minder is dan zijn twee concurrenten die hier aan bod komen. De auto heeft minder vermogen, minder koppel, minder accucapaciteit en bovendien is ook de actieradius kleiner. Aan de andere kant betaal je bij de Tesla, onder meer, gedeeltelijk voor een zekere wow-factor. Je krijgt vleugeldeuren, zeven stoelen en een gigantische ruit voor een enorm gevoel van ruimte. Daarbij is het een Amerikaanse pionier op het gebied van elektrische auto’s. Het is een coole auto.

e-tron, I-Pace & Model X

Uitrusting
Qua uitrusting zijn er geen hele grote verschillen. Het is een beeld dat we vaker zien bij auto’s in het luxe segment: compleet, maar je kan enorm veel leuke opties uitkiezen. Bij Audi noemden we de optiepakketten al. Het is even wachten totdat de configurator live is voordat we een perfect beeld kunnen schetsen.

Audi e-tron '18

Zowel de Jaguar als de Audi kun je compleet naar eigen smaak aankleden. Gek genoeg is er bij Jaguar meer mogelijk qua kleuren bijvoorbeeld, maar Audi kennende zullen er binnenkort enorm veel opties en schreeuwend dure Audi Individual lakken en ledersoorten beschikbaar komen. Dat is dus nog even afwachten, tot die tijd scoort de Jaguar beter.

Jaguar I-Pace '18

Bij Tesla kun je aanzienlijk minder ver gaan qua aankleding. Je hebt tegenwoordig standaard de beschikking over het ‘Premium Upgrade’-pakket, waarbij het mogelijk is om de voordeur automatisch te openen en te sluiten. Aan de ene kant is het een vrij nutteloze gimmick, net als die Falcon-deuren, maar het is wel erg gaaf. Ook heeft dat pakket het HEPA-luchtfiltersysteem, een winterpakket en een behoorlijke audioinstallatie. Ook gaaf is de Autopilot functie die je meekrijgt op de Model X. Mag ook wel voor een ton, overigens. Qua kleuren is de keuze beperkt bij Tesla: 5 verschillende tinten. Ook wat wielen betreft is er niet veel te kiezen: 20″ is standaard, 22″ is optioneel mogelijk. Dat is karig voor een fabrikant die pretendeert premium te zijn.

Tesla Model X 75D '18

Rijden
De Audi heeft ‘e-quattro‘, wat gek genoeg minder ‘Audi-esque’ is dan je zou verwachten. Omdat het nu niet een klassieke Audi is met de motor voor de vooras en de aandrijving voor het grootste gedeelte naar de achterwielen gaat, rijdt de auto verrassend goed. Qua beleving is er niet veel verschil met de Q5 of Q7. Wel merk je dat het zwaartepunt een stuk lager ligt. De prestaties zijn niet overdonderend. 0-100 km/u duurt 6,6 seconden, maar met boost is 5,7 mogelijk. Dat is een Duits dingetje, waarschijnlijk. De e-tron kan sowieso in 6,6 die 100 km/u halen. Vanwege de temperatuurhuishouding is 5,7 alleen onder ideale condities mogelijk. De complete rijtest en video van de Audi e-tron kun je hier bekijken.

Audi e-tron quattro '18

We kunnen er lang over discussiëren, maar op dit punt wint de Jaguar gewoon. Het is veruit de leukste auto om te rijden. Dat komt waarschijnlijk ook door het feit dat de Jaguar dik 300 kilogram lichter is dan de andere twee. Ook de afstemming van het onderstel en de balans zijn erg goed. Met de Jaguar was het zelfs mogelijk om de kont (heel voorzichtig) om te krijgen. Zelfs een vierwieldrift behoorde tot de mogelijkheden! We weten dat je niet bij elk knooppunt een drift wil neerleggen, maar je voelt dat ze bij Jaguar echt tijd, aandacht en geld besteed hebben om de algehele rijervaring naar een hoger plan te tillen.

Jaguar I-Pace EV400 AWD S '18

In het geval van de Tesla hebben we gereden met de P90D, een hele snelle uitvoering. Het meest positieve aspect van die auto was zijn snelheid. In de bochten merk je dat je met een zeer zware auto onderweg bent. Gelukkig ligt het zwaartepunt lekker laag, waardoor de auto lang stabiel blijft. De vlakke stoelen en de gevoelloze besturing dragen niet bij aan de feestvreugde. Met deze auto ga je geen rondje om voor de lol. Nu pretendeert Tesla ook geen moment dat de Model X 75D een sportieve auto is. Waar de Model X wel uitstekend scoort zijn de prestaties. Ondanks dat de Model X 75D de instapper is, is de Audi geen partij voor de Amerikaan. De Model X zit sneller op de 100 km/u heeft van deze drie auto’s de hoogste topsnelheid. Niet slecht voor een instappertje.

Tesla Mode X 75D '18

Verbruik
Bij het verbruik vinden we wederom grote verschillen tussen de auto’s. Ondanks het feit dat de accucapaciteit van de e-tron 15 kWh hoger ligt dan die van de I-PACE en beide auto’s over ongeveer evenveel vermogen beschikken, komt de bijna 300 kg lichtere Jaguar volgens de WLTP-cyclus ruim 70 kilometer verder. Op dit vlak schiet de Model X 75D flink te kort, want de actieradius van de goedkoopste Tesla-SUV bedraagt slechts 340 kilometer. Wil je een Model X met een vergelijkbare actieradius, dan moet je ruim 115.000 euro betalen. Dat de Model X in deze configuratie minder ver rijden kan, is allerminst een verrassing. De Amerikaanse EV is immers bijzonder groot, weegt 2.350 kg en heeft het kleinste batterijpakket van dit drietal.

Audi e-tron

Waar de Model X wel in uitblinkt, is het opladen. Het bijtanken van een Model X bij een Supercharger van Tesla is een minder dan twee uur gebeurd, maar ook thuis is het opladen van de batterijen relatief snel gepepiept. Afhankelijk van het soort aansluiting zijn de batterijen in ongeveer 6 tot 10 uur bij te laden. De prestaties van de Jaguar vallen op dit gebied juist tegen. Dat de I-PACE in 40 minuten tot 80 procent is op te laden klinkt heel indrukwekkend, maar hiervoor is wel een zogenaamd rapid charging-station nodig dat 100 kW levert. Thuis, waar je 7 kW uit de muur krijgt, duurt het veel langer. Hier duurt het liefst 10 uur voordat de accu’s tot 80 procent zijn opgeladen. Met 13,5 uur is de auto volledig opgeladen. De Audi, met zijn 95 kWh-accupakket, is een fijne middenweg, want de Duitser is in 8,5 uur opgeladen. Daarbij is de e-tron bij een snellader in 30 minuten tot 80 procent op te laden, waarmee hij de cijfers van de I-PACE overtreft.

Jaguar I-Pace EV400 '18

In het kort: de e-tron is snel op te laden, maar heeft een kleinere actieradius. Deze is bij de I-PACE juist groter, maar bij de Jaguar duurt het juist weer langer om hem op te laden. De Model X laadt het snelste op, maar deze heeft tegelijkertijd ook de kleinste actieradius van het stel.

Tesla Model X 75D '18

Conclusie
Welke van de drie moet je kiezen? Dat is een lastige vraag. In principe zijn het alledrie vreselijk dikke auto’s. De Tesla is de meest vooruitstrevende auto. Of de opties nu allemaal zin hebben, moet de tijd uitwijzen. Maar dat HEPA-filter, die deuren en het gigantische scherm zijn duidelijk anders dan anders. De Audi e-tron is een perfecte auto voor mensen die juist niet vooruitstrevend willen zijn. Je zit in een vertrouwde omgeving, met de gebruikelijke kwaliteiten van het merk met de vier ringen.

Audi e-tron '18

De Jaguar lijkt daar tussenin te zitten. In vergelijking met de Audi komt de I-PACE goed mee. Qua interieur en optiemogelijkheden geeft de I-PACE niet zoveel toe op de Audi. De Jaguar is het voordeligst en ziet er eveneens cool uit. Een volgorde aanwijzen is lastig, alhoewel het lijkt alsof de Tesla het duidelijk verliest. Inderdaad, lijkt. De Tesla heeft namelijk een paar troeven achter de hand. Ten eerste het trekgewicht. De Model X kan 1.500 méér trekken dan de Jaguar, bijvoorbeeld. De Model X kan gekozen worden met 5, 6 of 7 zitplaatsen. Iets dat bij de andere twee niet mogelijk is. Ook als je kijkt naar de beschikbare binnenruimte en de afmetingen is de Tesla ook een halve klasse groter. Dus ja, de Tesla is duurder, maar je krijgt er ook een grotere auto voor terug.

Tesla Model X '18

Toch merk je wel het verschil tussen de Tesla enerzijds en de Jaguar en Audi anderzijds. Op de zitplaatsen en het uitgekiende laadnetwerk na is het heel lastig om een lans te breken voor de Tesla Model X, zeker gezien de hoge prijs. De Jaguar is de leukste optie met maar een echt groot nadeel (de laadtijd). De Audi is saaier, maar scoort bijna op alle vlakken behoorlijk hoog. Het hoofd zegt de Audi, het hart zegt de Jaguar.

Jaguar I-Pace EV100 AWD '18



69 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Fijne review. Toch lijkt hoe Autosteer/Autopilot van Tesla zich in de praktijk verhoudt tot Audi en Jaguar’s rijhulpsystemen me ook nog wel een review-waardig aspect.
@moah:
Heel simpel, dat is bij Tesla veel beter. Maar in principe mág je het helemaal niet gebruiken als echte autopilot, en de Audi en Jag hebben beiden wel een prima adaptieve cruise control en lane keep assist systeem. En die zijn dan weer wel altijd legaal in te zetten.
@mgmgb: Autopilot is net zozeer legaal in te zetten, als je net zoals bij de andere systemen je handen maar aan het stuur houdt.
@moah:
Precies, en daarmee is het volstrekt nutteloos geworden t.o.v. die andere systemen.
@mgmgb: Dat het qua functionaliteit gelijk is zegt nog niets over de prestaties. Die schijnen nogal te verschillen, en dat lijkt me review-waardig. Een auto tussen de lijntjes houden is blijkbaar een softwareprobeem dat je op heel verschillende manieren kan oplossen.
@mgmgb: Nee want de hardware die een Tesla aan boord heeft is wel degelijk tot meer in staat. Via updates wordt het pakket aan beschikbare opties dan ook steeds verder uitgebreid. Ondertussen zal ook wet- en regelgeving worden aangepast op de huidige technologische stand van zaken. Wanneer dat er eenmaal doorheen is, zij het over een aantal jaar, dan is die Tesla ineens stukken waardevoller dan een auto zonder zelf rijdende functionaliteit.
@matthijs_admiraal:
Ik snap je punt wel hoor, en ik geloof ook wel dat het er van zal komen. De vraag is dan wel of de huidige Tesla’s met alleen een software-update zullen voldoen aan de uitgebreide veiligheidsnormen die ongetwijfeld gesteld gaan worden m.b.t. autonoom rijden. Is het een leuke feature en plaveit het de weg naar een toekomstige realiteit? Absoluut. Maar of het zo’n Tesla nu echt meer waard maakt, ik weet het niet. En laat het vooral niet té goed worden, netjes autonoom rijden op saaie snelwegstukken en verder niet, voor je het weet mogen we niet eens meer zelf sturen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Ik denk dat het zo’n vaart niet zal lopen. Omdat Audi net met de 1e elektrische auto op de markt is gekomen, die voor de ‘normale’ man onbetaalbaar is…

Vind het alle drie niks, maar als ik dan moet kiezen dan maar de Jaguar, al was het maar vanwege de rijeigenschappen.
@jaapies: de Audi is voor de normale man inderdaad onbetaalbaar. Gelukkig zijn de Jaguar en de Tesla dat wel toch!?
Voor mij, als ik moet kiezen…aarzelend.. de Audi want ik vind de andere twee niet mooi. Te veel gedoe qua design.
Geef mij de Audi maar. Maar nog liever de Taycan over 12 maand.
Jullie vergeten Teslas Supercharger netwerk waarmee je door heel Europa (gratis voor oudere gebruikers) voor weinig snel kunt laden.
Vergeet voor NL de bijtelling niet te vermelden. De Model X en I-Pace zijn nog in volledig 4% te verkrijgen (maar daar moet je wel snel mee zijn).

Was van de week bij de Jaguar dealer, die moeten er in 3 weken tijd nog 100(!) afleveren! En ja, dan heb ik t nog maar over 1 vestiging. Verwacht dus een stortvloed aan Jaguars aankomende weken op Neerlands wegen..
@roberto: Geloof dat ik gehoord had 3000 totaal, waren er vorige week ergens 1000 van geleverd.
Goed om te zien dat er eindelijk meer alternatieven op de markt voor EV’s beschikbaar komen. Nu nog (beter beschikbare) auto’s rond 30-40k en de markt zal snel veranderen.
Verder; Wat in dit vergelijk even vergeten wordt is hoe deze auto’s het in normaal gebruik qua efficientie doen. Na het lezen van verschillende tests van de Jaguar I-Pace lijkt het alsof deze erg onzuinig is, waarbij dit in mindere mate ook bij de e-tron het geval is. De Tesla daarentegen gaat (ondanks haar formaat) relatief zuinig met beschikbare energie om.
Ik zou zeggen dat met wat softwareoptimalisaties de Audi nog een stuk sneller moet kunnen. De Tesla’s werden in de loop der tijd ook steeds een stukje sneller na alleen software-updates. De model X met 333pk wn meer gewicht is sneller naar de 100 dan de Audi met 408pk.
@vondick: Heeft voornamelijk met de elektromotoren te maken. Die software update betrof slechts modellen vanaf een bepaald bouwjaar.
@vondick: de luchtweerstand van de Audi is niet zo goed als die van de Tesla, dus ik verwacht niet dat de Audi de Tesla in zal halen, zeker niet het performance model.
Model X, fkn gedrocht. Van de weg dat ding.
Audi, boring as usual. Who cares.
Jaguar, beetje vreemd, maar best aardig.
De X is een hele andere auto dan de andere twee.

Appels en peren.

Ik dacht trouwens dat Audi zo ver was met aluminium. Dat ding weegt lood!
@karaya:
Audi was er heel vroeg bij, maar heeft sindsdien wat stil gestaan. Bij Jag zijn ze er later mee begonnen maar is het allemaal veel meer up to date. Ook vanwege de toegang tot speciale sterkere (en dus dunner toe te passen) alu legeringen van papa Tata Steel.
Van de Project – uhhh – Model X vind ik vooral de mallotige vleugeldeuren een giller. Ga je uitgebreid lopen showen dat jóuw auto échte Falcon-wings heeft – WOW – stap je vervolgens als Teslapiloot gewoon via een doodordinaire huis-tuin-en-keukendeur in.

Loooohoooohoooosuurrrrrrr!
@frank2b: je moet voor de gein een vragen aan taxi’s op Schiphol wat ze vinden van die falcon doors. Iedere keer als het regent en een passagier stap in in de achterbank zeiknat. Geen probleem als je in Californië woont waar het twee keer per jaar regent. Maar in Nederland is dat toch echt anders. Die deuren zijn compleet belachelijk. Nutteloos en gebruiksonvriendelijk.
@airc: Alsof een reguliere deur de regen wel zou tegen houden? De Falcon-door biedt ten minste nog een afdakje voor de instappers…
Geen van de drie springt er echt uit als een aardig alternatief voor een niet elektrische auto. Al lijkt de Audi een aardige kans te maken. De tesla is in ieder geval veel te duur, zeker in combinatie met de actieradius en bouwkwaliteit. De laadtijd van de Jaguar is onacceptabel lang en het max trek gewicht van 750 kg werkt ook niet in zijn voordeel. Daarnaast zijn ze alle drie echt bizar zwaar.
Wat ik wel aardig vind aan de Audi is dat ze niet aan de acceleratie gekte lijken mee te doen.
@robert110: nee dat is slim van Audi want de e-tron presteert nu al slechter kwa range laat staan als je in 3 tellen naar de 100 knalt.
@robert110: mss om zo een acceptabele actieradius over te houden, 95kWh is al een flink pakket om 400km te halen. Jammer dat t “electro verbruik” nog niet echt ingeburgerd is, maakt t lastiger vergelijken. Vooral op range momenteel.
@robert110: Tesla bied al ruim 6 jaar een geweldig alternatief voor verbrandingsauto’s. Als je naast de hogere aanschafprijs alle andere kosten van auto rijden mee berekent, dan is elektrisch tesla rijden goedkoper dan een zelfde segment Audi/bmw/Mercedes.
Amper onderhoud, geen wegenbelasting, lagere ‘brandstof’ kosten, etc. Zo doet een elektrische auto meer dan 150.000km met een set remmen bijvoorbeeld.
Doordat je snachts oplaad, hoef je overdag nooit meer te laat te komen omdat je nog moest tanken. De actieradius is ruim voldoende voor 95% van alle dagelijkse ritten. Voor de rest is er de supercharger.
@matthijs_admiraal: wel jammer dat het officiële onderhoudsinterval bij Tesla 20000km is en er een werkplaatstarief van €130/uur gerekend wordt. Daardoor is onderhoud van mijn Tesla S toch veel duurder dan van mijn Audi A4. Je moet wel naar Tesla (ver weg en lange wachttijden), want anders vervalt restwaarderegeling. Het hele onderhoudsverhaal is bij Tesla niet zo fijn.
@bugboy:
Er zijn geen wachttijden bij Tesla Service, dat is enkel in California (waar ongeveer 50% van alle Tesla’s ter wereld rijdt), hooguit een weekje of 2 a 3 voordat je voor service kunt. Bij acute zaken wordt je direct geholpen.

Dat onderhouds tarief is pas nodig als er wat moet worden onderhouden, en dat is überhaupt bij EV’s niet zo vaak aan de orde. Bovendien rekenen anderen dealer-garages vergelijkbare uurlonen. Natuurlijk kun je ook naar een reguliere garage met je nieuwe EV, maar daar mist vooralsnog de expertise. Dus dat zal je vermoeddelijk ook met je Etron of I-pace niet doen.

Ook zonder onderhoud behoud je je garanties, maar je kan je afvragen of het verstandig is.
@matthijs_admiraal: Ik heb toch andere ervaringen waarbij mij een serviceplan van €2.600 werd aangeboden voor 80.000km. Doe ik dat niet, dan verlies ik mijn restwaardegarantie. En de wachttijd is in Duiven nu meer dan 6 weken.
De I-pace heeft 90 kWh en niet 80 kWh
@porscheboy: H159 sota I pace heeft na deze update 100 kw/h laden
@jlrt: niet mee bekent heb je een bron? Of linkje
@porscheboy: 90kWh accupakket. Laadsnelheid DC tot max 100kW. Die verwarringen steeds…..
@crepito: aaa ja idd bedankt voor de opheldering!
Zou toch voor de EQC van Das Haus gaan. Fraaie auto in het zwart. Tussen deze 3 denk ik de Jag, goeie cijfers en ook een gave koets. Helaas vind ik het interieur wat minder dan de Duitsers maar wel oke.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@dutch: begrijp me niet verkeerd: het zijn nog steeds inhoudelijk goede en vermakelijke teksten.
Premium pakket is standaard. Kijken jullie niet op de website?
Geen woord over Autopilot???
Ik ben heel benieuwd naar de daadwerkelijke actieradius die gebruikers gaan halen. De Model X is al een tijdje op de markt en lijkt wat dat betreft niet tegen te vallen. De Jag zie je nu ook steeds meer op de weg en daarover hoor ik heel gemengde ervaringen qua range, vast niet geholpen door de betere prestaties en het sportievere onderstel met bijbehorend rijgedrag. Ik ben benieuwd wat de Audi gaat doen in de praktijk, met wat nu lijkt op een op papier middelmatige range maar wellicht wel meer comfortabele (en dus rustig rijden uitnodigende) afstelling.
@mgmgb: heb pas een praktijktest gezien waar de ipace vreselijk door het ijs ging. Volgens mij haalde deze maar 300km terwijl de tesla ruim boven de opgegeven range zat.
Ik heb de Jaguar en de Audi op de shortlist gehad. De Jaguar is afgevallen ivm de kofferruimte (kleiner dan de XF station), de Audi heb ik net mijn aanbetaling teruggevraagd. Eigenlijk niet voor de auto, maar meer omdat het bedrijf waar ik werk net is overgenomen en ik moet tekenen om de auto mee te nemen of af te kopen.
Ik snap niet zo goed waarom de model X is gekozen. De Model S was een logischere keuze geweest, ook qua prijs. De Model X bedient gewoon een andere markt.
Ik verschiet wel van de (WLTP?) range van de 75D. Slechts 340km.
Is het gratis opladen alleen beschikbaar aan superchargers of ook bij de ‘destination chargers’?
@w0ut: er worden appels met peren vergeleken. De model X is anders getest. Maar geen enkele testmethode is echt representatief omdat ze gebaseerd zijn op verbrandingsauto’s. Luchtweerstand en accumanagement spelen de grootste rol bij EV’s.
De model X rijdt met de kleinste accu en het grootste formaat het verst van de drie!
Ik zou voor de Audi gaan. Veel groter dealer netwerk en oogt, voor mij, beter. Vertrouwt uiterlijk en zoals bovenaan minder opvallend.
Maar geen van de 3 voor de doorsnee werknemer. Ook al kun je hem 100% aftrekken van de belastingen.
@ericc: ‘100% aftrekken van de belastingen’. Dat klinkt gunstig…
Zo te zien zijn de gevestigde automerken aan een goede inhaalslag bezig.

Als mij de keuze gelaten zou worden dan zou het van deze drie in ieder geval niet de Tesla zijn. Denk dat ik voor de Jaaaag zou gaan.
@rick-dos: om de Jaguar vol te laden moet je hem zon 30uur aan de laadpaal laten staan. In tegenstelling tot zo’n 8 uur voor de Tesla…
De Model X 2,27 mtr breed, lijkt me iets te veel. 1,99 is beter.
Mijn 7 serie is 1,90 mtr breed, is meer dan genoeg.
@janesh: hij is toch echt zo breed
@janesh: De Model X heeft technologie waarmee je de auto in en uit een smal parkeervak kan rijden terwijl je uit de auto bent gestapt. Daarmee is het grootste nadeel van de breedte ondervangen. Die 30cm extra bied natuurlijk zeeën van ruimte.
Wat laadcapaciteit en ruimte betreft is de Model X de absolute winnaar.
De I-pace komt meer in de buurt van de Model S.
@matthijs_admiraal:
Ik heb me vergist inderdaad, hij is 2,07 mtr breed. Met uitgeklapte spiegels 2,271 mtr, daar had ik niet op gerekend.
Dus geen 30 cm meer binnenruimte
Jammer genoeg echt wel een artikel waar de informatie uit een tabelletje van de fabrikant komt, en niet uit echte rijervaring.

Van 0-100% duurt het inderdaad 2 uren om een Tesla op te laden, maar 10-80% duurt 30 minuten omdat het batterij management systeem de batterijen beveiligt. De andere merken hebben dat ook, maar dat vind je dus ook niet in die tabellen. De beloofde 14 uren thuis laden in de I-Pace haal je bijvoorbeeld ook enkel als je een 32A aansluiting thuis hebt en je zekering er niet uit slaat omdat je tegelijk ook nog een waterkoker op zet, omdat de I-Pace geen driefase ondersteunt wat de e-tron en Model X wel doen. De I-Pace is overigens ook gehandicapt aan publieke laadpalen, waar er ook maar 3,5kW uit komt omdat de I-Pace dus enkel maar enkelfase doet en dus maar maximum 1x16A van die palen zal krijgen ipv 3x16A.

Verder het blinde geloof in de WLTP waarden, die in het geval van elektrische voertuigen een te laag coefficient hebben mbt luchtweerstand waardoor ze nog altijd erg optimistisch zijn. EPA waarden zijn dan al heel wat accurater, en dan worden de verschillen met de Model X 75D al heel wat anders; de I-Pace haalt plots minder dan de Model X 75D. De WLTP van de Audi is zelfs nog lager dan de I-Pace dus je ziet de bui al hangen.

Voor de rest… Waar je dat plastieken interieur van de Model X hebt gezien wil ik wel eens weten. De hele knoppenwinkel van de e-tron en I-Pace met trage software en kleine schermen zijn stuiptrekkingen van een Blackberry-generatie terwijl Tesla met het grote multitouch scherm en software updates voor het hele gamma – inclusief auto’s van 2012 – resoluut de iPhone/iPad kaart trekt. Wat nou, een Google knop in een Audi om je adres te zoeken?! In een Tesla zoek je altijd op Google Maps!
Die vergelijkingsartikelen komen er altijd belabberd uit om te lezen op een iphone..is ook al jaren zo..
Interessant artikel, maar staan een aantal zaken in die een beetje vertekenen:

Zo heeft de model X met ‘slechts’ 75kwh in real world driving een betere range als de 90kwh van de I-pace. Hoe de E-tron in de echte wereld presteert weet ik niet.
O.a. doordat de model X een veel lagere luchtweerstand heeft presteert die veel beter op snelwegen, uiteindelijk is range vooral relevant voor de langere (dus snelweg) ritten, niet voor de korte stadsritjes.
Bovendien is bij Tesla de range met een oudere methode geclassificeerd dan bij de Jaguar en Audi, je kunt dus niet simpelweg de opgegeven range met elkaar vergelijken.

Ook qua prijs is het een beetje appels met peren vergelijken, want een I-pace komt vrij kaal, kies je gelijkwaardige opties aan de model X dan zitten de prijzen een stuk dichter bij elkaar. Bovendien kun je bij Tesla voor méér range kiezen als je wil en ook nog voor nóg meer acceleratie (al betaal je dan de hoofdprijs).

Het interieur is een kwestie van smaak. De afwerking van de Tesla is niet de hoogste van zijn segment, maar de tablet en diens interface zijn een echte gamechanger. Het vervangt alle onnodige knopjes en oogt rustig en clean. Bovendien wordt het constant verbeterd via over the air updates. Zeker als je bedenkt dat een Tesla alle hardware aan boord heeft om via een update straks volledige autonoom te kunnen rijden, dat wil zeggen zichzelf helemaal bestuurd van A naar B. Dan is een groot infotainment scherm ontzettend welkom om een filmpje te kijken tijdens de rit.

Het aller belangrijkste punt wordt een beetje ondergesneeuwd en dat is het laden:
Allereerst het snellaad (supercharger) netwerk. Bij Audi/Jaguar is dat nagenoeg afwezig, dus kom je eigenlijk niet veel verder dan de (tegenvallende) actieradius. Wil je meer dan ben je veroordeeld tot de 50kwh fastchargers. Die zijn traag, schaars en kostbaar (en dan is NL nog een voorloper). Er wordt wel aan gewerkt, maar de komende tijd is dat afzien.
Tesla heeft een heel solide supercharger netwerk, dat laad op 120kw of soms 160kw snelheid. De I-pace kan overigens maximaal met 80kw overweg, dus zal nooit zo snel laden als de Tesla. Wie een auto van een ton koopt wil er ook mee op vakantie kunnen.

Het reguliere laden is bij de I-pace ook een drama omdat deze niet over 3-fase laden beschikt. Dat betekent dat je bij een publieke laadpaal met maximaal 16 ampère (vaak maar 12A) zult laden. Een 90kwh accu zal dan zo’n 30 uur laadtijd in beslag nemen. Dat betekent in de praktijk dat je niet dagelijks lange afstanden kunt rijden, omdat het laden anderhalve dag in beslag neemt!
Wil je sneller laden dan dat, dan zul je krachtstroom moeten laten aanleggen, dan kun je max 36ampere laden (zo’n 12uur). Dat kost €50 per maand extra aan netbeheerder kosten en moet op eigen terrein, dus is niet voor iedereen mogelijk.

Tesla laad 3-fase dus bij een reguliere laadpaal ga je dan maximaal 48 Ampère (meestal 36A). Een 75kwh accu is dan in zo’n 8uur vol. Klaar om de volgende ochtend weer paraat te zijn.

Wat mij betreft is om boven genoemde punten de Tesla nog ongeslagen. Al vind ik het conventionele ontwerp van de Audi ook een sterk punt dat veel mensen zal aanspreken. Of de Audi in de echte wereld de Model X zal kunnen verslaan moet nog gaan blijken.
Ik vraag me altijd af hoe het zit met het snelle laden tot 80%. Heeft het dan wel zin om ooit die resterende 20% te laden? Zijn dit dan niet relatief dure kW’s?
@chrism: Ze zijn duur qua tijd. Als je de auto dus ’s nachts kan laten laden, dan loont het wel want met 20% win je afhankelijk van de auto ~50km extra range. Op doorreis is het nutteloos, dan kan je beter bij 70% loskoppelen en naar het volgende laadpunt rijden. Van 10 tot 70% zit je dan bij de gemiddelde Tesla op 30 minuten te laden en 2 uren tot 3 uren te rijden.
@chrism: Voorbij 80% moet je langzamer laden om de batterij niet te beschadigen. Je kan natuurlijk de resterende 20% niet weglaten want dan lag de 80%-grens een stuk lager. :)
@frederik: ah dus met een lager amperage.
@chrism: voorheen was superchargen gratis! Dus zeker niet duur. Nu krijg je enkel nog 6 maanden gratis superchargen, daarna betaal je een vergelijkbare prijs per kWh als bij Eneco en Nuon. Die laatste procenten zijn dus niet duur, maar alleen langzaam.
– i-Pace is 90kWh. Met 1 fase laden veel langer dan 13,5 uur.
– je zit mis wat betreft verbruik. Model X is ondanks z’n gewicht en verbruik een stuk efficiënter dan de i-Pace en E-tron.

Ze zijn niet echt te vergelijken, daar Tesla nauwelijks opties aanbied maar het meeste standaard heeft.
Beste auto is de Audi, beste EV de Tesla.
En zo heb ik voor de prijs van één model x of i-pace of E-tron, mijn 730d (voor het langere werk, 1200 km en met 1,8 ton aan de haak 800 km op 80 ltr diesel) en mijn fantastische i3s voor de dagelijkse ritten.
De auteur van dit artikel heeft niet echt goed zijn huiswerk gedaan.
Model X aan supercharger is max 45 min van leeg naar vol ( bij een 100D 500Km range ). Hoe kom je bij 2 uur?
Ervaring die ik al paar keer heb gehad tenminste,
Het artikel mist inderdaad wat praktijk ervaring. Maar ook een hoop mensen die reageren missen de praktijk ervaring (of de kennis). De I-pace laadt 100kwh en geen 80. Nog steeds een stukje langzamer dan de fastcharger van Tesla natuurlijk. 30 uur aan een paal? Ja vast als je van 0% op een publieke laadpaal gaat staan. Bij mij thuis met een simpele 1 fase later met load balancing gewoon in een nachtje vol. De reallife range van de tesla is voor zowel de S als de X nog niet benaderbaar voor de I-pace. Daar kan geen tabel tegen op. De I-pace is simpelweg een stuk minder zuinig. Ik schat in dat de auto het ook niet veel beter gaat doen. Ja, de I-pace heeft helaas wel last van opstart probleempjes, nagenoeg allemaal softwarematig. Eigenlijk ook niet vreemd bij een totaal nieuw model, maar soms wel irritant. Als ik weer moest kiezen zou ik weer voor de Jag gaan. Veel beter rijdende auto en (in mij ogen) veel mooier. Overigens is de model x ook echt veel groter. Grtz een trotse I-pace bezitter
@sjaaklombok:
Je houd bij 0% accu nog wat buffer, dus in de praktijk zal je zo’n 85kwh (ipv90) laden als je leeg bent.
De meeste publieke laadpalen laden op 12ampère 230v. (230×12=2,76kw). Als je die 85kwh laad op het theoretisch maximum dan duurt dat 85/2,76= 30,8uur. Echter heb je niet een constante beschikking over 12×230. En helaas wordt niet alle stroom uit de stekker ook daadwerkelijk omgezet in acculading maar ook in warmte, dus tel er een paar procenten bij. Dus een lege I-pace vol laden duurt ruim 30uur. Natuurlijk duurt het korter als je hem niet helemaal leeg rijdt, maar dat zou betekenen dat je niet dagelijks kunt beschikken over de volledige range.

Een 75kwh model X komt neer op 70 met aftrek van buffer. Publiek laden zal meestal met 3x12x230=8,28kw geschieden. 70/8,28=8,45uur.

Jaguar geeft inderdaad 100kw als maximaal laadvermogen op. Maar de realiteit biedt Maxima tussen de 75kw en 83,5kw snellaad prestaties.

https://www.google.com/amp/s/www.groen7.nl/over-het-echte-rijbereik-en-de-laadsnelheid-van-de-jaguar-i-pace/amp/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).