“Amerikaanse coureurs hebben niets te zoeken in de F1”

Auteur: , 24 Reacties

Die rijden toch alleen maar rondjes!

Als er ook maar iets op het lijstje van goede voornemens van Günther Steiner stond over het maken van nieuwe vijanden kunnen we wel stellen dat zijn missie een succes is geweest. Nog voor het einde van januari heeft hij namelijk vrijwel het gehele Amerikaanse autorace-liefhebbende publiek op zijn nek gehaald, en dat als teambaas van het enige Amerikaanse Formule 1-team op de grid.

Zo liet hij in een interview weten dat er eigenlijk geen enkele coureur van Amerikaanse komaf is die hoog op zijn lijstje staat voor zijn eigen team. Muziek in de oren bij Magnussen en Grosjean, die beiden tegen één resterend contractjaar kijken, maar een flink dolksteek voor de Amerikaanse fans.

“It’s not on top of our list. It’s on top of our list if there’s a good one. Obviously, we want one.”

Ah, dat klinkt al logischer. Maar bedoel je dan dat er helemaal geen goede coureurs beschikbaar zijn, Günther?

“But then maybe, if there is a really good one, would they come to us? Just having an American driver who maybe cannot compete at a certain level is maybe not good for the sport. [Signing an American driver] would be an ambition, but at the moment there is nobody ready for F1 in the United States in my opinion.”

Kijk, dat klinkt al een stuk schappelijker. Voor veel Amerikaanse coureurs, die blijkbaar niet verder lezen dan de headlines, was het echter genoeg om zich druk over te maken en middels hun verbale spierballen te tonen dat ze wel degelijk klaar zijn voor de Formule 1. Mocht er zich een kans voordoen, natuurlijk.

Allemaal heel leuk en aardig, maar Günther slaat eigenlijk de spijker op zijn kop met niet één, maar twéé punten die hij maakt. Enerzijds is er het feit dat er momenteel vrijwel geen coureur is die direct mee zou kunnen komen. Zelfs wanneer coureurs van topkwaliteit, zoals de kersverse Indycar-kampioen Josef Newgarden, de overstap zouden wagen is het zonder meer een enorme taak. Kijk voor de grap maar eens naar Brendon Hartley. De Kiwi heeft jaar op jaar buitengewone dingen laten zien in het WEC, maar wordt in een paar wedstrijden bij Toro Rosso toch geconfronteerd met de harde realiteit dat het niet zo makkelijk is als wordt beweerd.

Aan de andere kant zijn er natuurlijk wel degelijk coureurs van potentieel Formule 1-niveau, maar deze zitten misschien wel helemaal niet te wachten op een halfbakken stoeltje in de Formule 1. Zeker als het gaat om een team als Haas, dat eigenlijk nog weinig indrukwekkende dingen heeft laten zien. Voor hen is het daarom misschien veel interessanter om zichzelf te vereeuwigen in de Amerikaanse geschiedenis als meervoudig IndyCar-kampioen, in plaats van de vergetelheid in te verdwijnen na een korte stint in de Formule 1.

Beeld: Mario Andretti in zijn Lotus



24 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Gunther is nog steeds een beetje bozig dat ie Rachel nooit aan de haak heeft kunnen slaan en dus is de USA nu een Shithole Country.Of kijk ik nu een beetje teveel TV?
Een beetje een catch 22 situatie: Amerikaanse racetalenten groeien op met de droom om ooit in een NASCAR auto of Indy-racer te kunnen rijden. Formule 1 is voor hen net zo exotisch als dat ‘hun’ raceklassen dat zijn voor een Europees talent.
via Android app
@RRRobert: NASCAR vind ik persoonlijk dan ook een stuk spannender om naar te kijken. Zit veel meer spanning en sensatie in. Natuurlijk is het net als F1 alleen maar rondjes rijden, maar niet achteloos achter elkaar aan waarbij het vanaf de start al duidelijk is wie wint.
@autodrop: NASCAR en F1 vergelijken is hetzelfde als voetbal met basketbal. Ik vind NASCAR ook top om te kijken, zeker als je je er een beetje in verdiept.
Lotus 78, prachtige bolide, ik krijg heimwee naar de seventies.
*triggered*
De fysiek alleen al van sommige Amerikaanse coureurs laat het volgens mij gewoon niet toe?
@volvo_440_turbo: Is dat zo? Ik ken de specs van de huidige Indycar auto’s niet, maar nog niet eens zo heel lang geleden werd er in de Amerikaanse open wheel racers nog geschakeld met pook en koppelingspedaal, waar de Formule 1 al lang en breed op de sequentiële versnellingsbak-met-flippers was overgestapt. En ook zaken als actieve schokdempers, launch control, ABS, enz., enz., zijn grotendeels aan de Amerikaanse raceklassen voorbij gegaan. Of zelfs opzettelijk buitengesloten.
@rrrobert: Ik ging hier van uit omdat ik in het verleden toch al Amerikaanse coureurs heb gezien die niet echt als atleten eruitzagen waar élke F1 coureur er afgetraind uit ziet… volgens mij kan je in de Amerikaanse racerij als oudere ook langer mee, wat op zich wel interessant kan zijn…
@volvo_440_turbo: hoe ver ga je terug “in het verleden”? Ook in de Formule 1 liepen er coureurs rond die er niet bepaald een topsporter-mentaliteit op na hielden: James Hunt rookte, neukte en zoop alles wat heb op z’n pad tegen kwam (wat er waarschijnlijk ook aan bijdroeg dat hij op relatief jonge leeftijd overleed aan hartfalen) en ook een coureur als Nigel Mansell maakte op een zeker moment een einde aan z’n formule 1 carrière omdat -ie niet meer in een kuipstoeltje paste. Toch waren dat in hun tijd wel grote namen.
@rrrobert: Nog niet zo lang geleden, ik meende wat Indycoureurs in een autoprogramma gezien te hebben, maar vraag me niet meer welk autoprogramma. We zouden het eens aan een coureur moeten vragen die beiden heeft gedaan, dan weten we het zeker natuurlijk. Moeilijk te oordelen door ons in feite, mij lijkt het alsof F1 gewoon heftiger is.
@Volvo_440_turbo: De bochtensnelheid van een indycar is in verhouding tot de F1 een stuk lager, en dan bedoel ik de ‘road course’ configuratie. Als je (in een F1) dan aldoor van richting verandert en de krachten op het lichaam behoorlijk groot zijn vereist dat de nodige conditie, zeker met de huidige generatie F1 bolides.
Daarentegen zijn de (straten) circuits in Amerika wel een stuk hobbeliger wat behoorlijk uitputtend kan zijn en dus ook de nodige fitheid vraagt. En tevens dacht ik ergens gelezen te hebben dat stuurbekrachtiging (t/m afgelopen jaar tenminste) niet is toegepast.
@jprc: En het remmen? Heeft dat ook geen zware impact op het lichaam? Een F1 remt toch stukken harder volgens mij?
@Volvo_440_turbo: Zeker weten, en met de huidige carbon schijven zoals die gebruikt worden in de F1, kun (en moet) je ook extreem laat remmen
Altijd gezeur dat amerikaanse auto’s niet de bocht om kunnen. In de Nascar doen ze niet anders !
Günther heeft IMO helemaal gelijk. Zelfs toen IndyCar/ChampCar nog echt wat voorstelde hadden de kampioenen het lastig in de F1. Zanardi, da matta, Bourdais…Het werkte allemaal niet of nauwelijks. Ondanks dat die mannen ook aan deze kant van de plas al wat hadden laten zien.

Marco Andretti heeft destijds ook nog een test gedaan voor BAR Honda. Was veel te langzaam.

De enige die de overstap wel succesvol volbracht was Montoya. Maar ook die had in de F3000 eigenlijk al bewezen over F1-talent te beschikken.

Mss dat als er eentje 70% van alle IndyCar races wint dat ze weer eens aan een test moeten denken.
@jaapiyo:

Daar vergeet je wel handig Mario Andretti, Dan Gurney en Jacques Villeneuve. Allemaal succesvolle Noord Amerikaanse coureurs die de overstap konden maken.
Wat dacht je van Michael Andretti bij Mc Laren, die kon het fysiek domweg niet bolwerken terwijl hij inmiddels wel indycar kampioen was.
@toniominestrone: Absoluut een goed voorbeeld! Ik keek gisteren nog een aflevering Legends of F1 over Mika Hakkinen, waarin dit eveneens naar voren kwam.
@toniominestrone:

Dat was ook vooral omdat F1 destijds vol met zaken als actieve ophanging, ABS en sequentiele bakken zat. Dat had je nog niet in Indycar/CART.

Belangrijker nog was z’n rare beslissing om in Amerika te blijven wonen. Zo was ie veel teveel tijd kwijt met reizen, en kon ie zich nooit goed aanpassen aan het F1-circus.

Hij kwalificeerde eigenlijk best goed, maar in de races was ie dramatisch.
Hij heeft helemaal gelijk. Maar waarom zouden we eigenlijk wel Amerikaanse teams en tv rechten bazen willen?
@mashell: geld… een afzetmarkt die in 1 taal en met 1 kanaal een gigantische doelgroep kan bereiken. Grote doelgroep kostenefficiënt = geld. Daarnaast nog de financiële injectie van potentiële sponsoren.. Ik zeg niet dat dit slecht is, gewoon hoe het zit.
Robert Kubica kennelijk ook niet (meer) want Williams bevestigt dat Sirotkin de tweede rijder wordt. (Die heeft er wel iets te zoeken want hij is een heleboel miljoenen kwijt.

Triest, Williams als F1 team voor rijke jochies met marginaal talent.
@autoblog: Sirotkin confirmed.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).