Amerikanen maken alle McLarens overbodig

Auteur: , 32 Reacties

Het kan zo simpel zijn.

We kunnen niet de enige zijn die het gamma van McLaren een klein beetje onoverzichtelijk vinden. Met een ratjetoe aan cijfers en letters wordt aangegeven hoe hoog het model in de ladder staat. Denk aan de 570SGT, 675LT een de 720S, bijvoorbeeld. Dan zijn er ook nog projecten als de P1 en de Senna, waar het dan weer niet voor geldt. Om het nog verwarrender te maken, hebben ze allemaal dezelfde 3.8 (of 4.0) liter V8 met dubbele turbo’s onder de kap. Het is een beetje als met Frank Zappa: je weet dat het geniaal is, maar omdat het zo abstract is, is het lastig om er een band mee op te bouwen. Ofzo.

Hennessey McLaren 600`LT HPE800 '19

Omdat alle McLarens een sportwagen zijn met exact dezelfde motor in het midden, zou je kunnen opteren voor een ‘goedkope’ McLaren. Dat is precies wat olijkerds van Hennessey hebben gedaan. Het is een beetje de omgekeerde wereld. Een Ford weigeren ze onder handen te nemen (want die is al perfect), maar voor McLarens hebben ze diverse prestatie verhogende kits liggen. In het voorbeeld van vandaag nemen ze een splinternieuwe 600LT onder handen. Dat is de iets scherpere variant van de McLaren 570S.

Hennessey McLaren 600LT HPE800 '19

Hennessey wil er nog niet te veel over loslaten. Helaas lukt dat niet met hun typenamen die de Texaanse tuner hun auto’s geeft, want Hennessey geeft de auto een HPE800 badge. Dat zijn dus 800 kant en klare paarden op je krukas. Aangezien de standaard 600LT al bloedsnel is, zijn de verwachtingen hooggespannen. In een standaard 600LT duurt de 0-100 km/u sprint 2,9 seconden. Van 0-200 km/u duurt slechts 8,2 seconden. We zijn met name benieuwd wat ze van die laatste opgave weten af te snoepen. De kit wordt binnenkort leverbaar voor de 600LT Coupé en de onlangs onthulde 600LT Spider. Naar verluidt gaat de tuningskit een kleine 60.000 dollar kosten. Kost wat, maar dan heb je ook wat.



32 reacties

Hennessey doet dat tunen gewoon goed. Geen optische opsmuk zoals zoveel anderen maar echte onderhuidse tuning en performance upgrades. Samen met Callaway een van de weinig Amerikaanse tuners waar ik serieus respect voor heb.
@mopar: Grappig, als er één tuner is waar ik juist geen respect voor heb dan is het Hennessey. Google John Hennessey maar eens, die man deugd voor geen meter.
@Edge: inderdaad, beetje met de bedragen die met dit soort wagens gemengd gaan houdt die John er nogal een dubieuze werk ethiek op na…
@Edge: Ik weet wie hij is en van zijn dubieuze praktijken maar dat staat voor mij los van het werk dat zijn bedrijf nu aflevert.
@Edge: Ik heb John Hennessey even gegoogeld en ben tot de conclusie gekomen dat er vele John Hennessey’s zijn die er dubieuze praktijken op na houden.
Maar die ene John Hennessey kan potjandorie wel goed auto tunen!
Well done John!
Je zult toch echt een Mclaren nodig hebben.
@fmgarcia: lol gelijk de titel onderuit gehaald.
Als 0-100 in 2,9 niet snel genoeg is. Dus…
http://hennesseyperformance.com/2019-ford-mustang-shelby-gt500-530px/ ‘Een Ford weigeren ze onder handen te nemen….’
@iphonistvongates: verwijzing naar de GT
Ik snap niet waarom de modelnamen onlogisch zijn hoor.

Maar voor 60.000 meerprijs kun je ook een 720S kopen lijkt me. Dan zou ik toch daar voor gaan.
@reactief: +1 voor de 720S.
Bovendien zal die ook wel naar 800S te upgraden zijn, als je echt vindt dat de auto nog wat te kort komt.
@reactief: Maar geen LT model, zal wel iets beter rijden dan een 720s
@bassx: Ja de 600LT is meer circuit gericht. Maar dan doet die extra 200pk ook niet veel goeds.
@reactief: vind de 720s niet om aan te zien, de lt wel, daarmee maakt dit het een best goede optie.
@foramen: Ik eerder andersom :) Maar niet liever gewoon een standaard LT dan?
@reactief: jawel, aan vermogen geen gebrek.
Meer voor de mensen die perse het vermogen van de 720s willen met de looks van de lt…

Sowieso liever de 675lt voor mij.
Heftig ding, ziet er goed uit!

-Edit: dank u! Is inmiddels gefixt!-
Over onlogische model-‘namen’ gesproken, wel eens objectief naar die van Ferrari gekeken? Die doen al een miljoenmiljard jaar niet anders. Maar dat zijn Italianen dus dan mag het.
@potver7: snap de ophef ook niet. Plus het is een 570GT zonder S, lekker ongegronde opmerkingen weer op tekst op te vullen
@kannito: denk dat ze bedoelde 570gt/s, daar zowel de 570gt als de 570s in het gamma zitten.
De enige Henessey die ik in Nederland tegenkom, is die vloeibare versie. Doorgaans ook best prijzig, en je gaat er, tot op zekere hoogte ook lekkerder op, dat hebben ze dan wel weer gemeen😂
@ghost:
LVMH-water. Mij doe je er geen plezier mee.
@amghans: ik drink het ook niet.
Ik weet niet of ik dit met heel veel zekerheid kan zeggen, maar over de vergelijking met Frank Zappa, ik heb het idee dat hij creatief was door muziekale ideeën te genereren. Steeds beginnen met iets en dan alle mogelijke variaties proberen en eruit selecteren wat nuttig is. Qua titels soms ook met shut up and play yer guitar en the return of shut up and play yer guitar (ofzo?) en nog een variant.
Die 600LT ziet er erg knap uit in die relatief eenvoudige configuratie. En ECOTY 2018.
@onehp: Kak. Ik heb nog een stapel Evo’s liggen die nog uit de verpakking gehaald moeten worden. Wist dat ik het een keer tegen zou komen ;-)
De tuning is natuurlijk niet gratis, en het lijkt mij dat juist op dit soort bolides behoud van fabrieksgarantie nogal een belangrijk dingetje is.
@dutchdriftking: beetje van, als je het niet kan betalen om er nu en dan een andere motor in te steken, moet je niet langskomen…
@onehp: Meer een beetje van, als je geen 720 kan betalen, moet je geen 570 kopen om er een 720 van te maken.
@dutchdriftking: kan ook. Anders, de 600lt is wel een stuk rauwer en de 720s valt niet bij iedereen in de smaak (en de 600LT ziet er knap uit), misschien daarom…
Ze doen maar…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).