ANWB Alarmcentrale merkt toename irritant probleem

Auteur: , 57 Reacties

Technologie en diens nadelen.

Deze autosleutel is duurder dan een gebruikte Lambo

De mens en techniek zijn goede vrienden. Helemaal vandaag de dag, nu techniek letterlijk elk ‘probleem’ oplost. Eén ding waar menig autobezitter over te spreken is: keyless entry en/of keyless go. Door centrale elektronische vergrendeling is het sowieso al verleden tijd dat je je sleutel in het slot steekt, maar nu hoef je de sleutel helemaal nergens meer in te steken. Alleen in je zak of tas, de auto merkt dat de sleutel dichtbij is en je kunt hem openen, vervolgens hoef je ook niks in je dashboard te steken: druk op start, auto gaat aan. Gemakkelijk, mits je het goed doet. Men schijnt nog wat schoonheidsfoutjes te maken.

Bijna altijd gaat het fout wanneer stap één overgeslagen wordt. Je wil natuurlijk voor het echte gemak dat de straal rondom de auto waarin de sleutel herkend wordt, vrij groot is. Het nadeel daaraan is dat die straal ook groot is bij het verlaten van de auto. Het wil nog wel eens voorkomen dat de sleutel niet in de zak gestoken wordt, maar thuis de straal van oprit tot sleutelkastje groot genoeg is voor de auto om de sleutel te herkennen. Ook wil het wel eens gebeuren dat de passagier de sleutel bij zich heeft, afgezet wordt en met sleutel en al de auto verlaat.

In beide gevallen kun je dan wegrijden, want de auto herkent zijn sleutel. Na het wegrijden uit de radius zal de auto merken dat er geen sleutel is. Goed, autobedrijven zijn ook niet op het achterhoofd gevallen en zorgen er niet voor dat de auto ineens stilvalt en je opgesloten zit dan wel stilstaat op een benarde plek, maar zodra je de motor uit zet en de deur achter je dicht gooit na het uitstappen, kom je er ook niet meer in. De meeste mensen die voor dit probleem een oplossing zoeken, bellen de ANWB. Maar die kan er niks aan doen. Zorg er dus voor dat het ‘laatste ritje’ is naar iemand die de sleutel heeft, of naar huis, waar je reservesleutel hopelijk ligt.

Het allermakkelijkste is natuurlijk om niet af te leren dat je je sleutel bij je moet dragen. Zo lang je je sleutel gewoon niet vergeet, is keyless entry een hele fijne luxe optie. In ieder geval komt de ANWB je niet helpen als je weg bent gereden zonder sleutel op zak, niet omdat ze je graag vierkant uitlachen, maar omdat ze er letterlijk niks aan kunnen doen. (via AD)



57 reacties

Daarom is het bij de Tesla zo handig dat je naast de 2 sleutels ook je telefoon kunt gebruiken als sleutel. Die heb je eigenlijk altijd wel bij je.
@hiostu: nu nog een Tesla kopen.
@johnwaters: die staat al op de oprit
@hiostu: *Fanboy-Alert*
@awesome: Tesla-eigenaars zijn meteen fanboys? Het gaat snel soms, maar ik noteer het. Bedankt voor de tip!
@hiostu: Als jij je laat afzetten heb je de sleutel en je telefoon in je zak…dus probleem niet opgelost.
@isn1981: er rijdt gewoon niemand anders in mijn auto 😉
@hiostu: Daarom is het in mijn Renault zo handig dat het ding het gewoon niet doet als je de sleutel niet in de daarvoor bestemde sleuf in het dashboard steekt. Wat mij betreft lost die smartphone-appel van Tesla een probleem op dat ze zelf gecreëerd hebben.
@potver7: bij mijn Renault starte de auto gewoon niet als de kaart niet fysiek in de auto was…
En als de motor liep en je ging met de kaart uit de auto, dan begon hij gewoon te zeuren
zo simpel is de oplossing.
@tjorque: zijn hier nou serieus 2 mensen die iets positiefs durven te zeggen over die k*t sleutelkaarten van Renault? 😂 made my day! Thanks mannen 😂
@stuko: Wat is er mis mee dan? Wat mij betreft doet die kaart precies hetzelfde als de sleutel van mijn vorige auto: er zitten knoppen op voor de centrale vergrendeling, en je moet ”m in het contactslot steken om de auto te kunnen starten.
@stuko: die “kut kaart” heeft een jaar of 7 in mijn portefeuille gezeten.
In die tijd is ze er 5 keer uit geweest: om te rijden met het koffer deksel open om iets langs te vervoeren en enkele keren om de batterij te vervangen.

Nooit heb ik er problemen mee gehad. En daardoor had ik ook altijd m’n portefeuille mee als in met de auto weg ging en bleef m’n portefeuille ook niet in de auto achter want je kan hem dan niet op slot doen.

Ik mis het systeem nog steeds want met m’n huidige auto is het terug de klassieke sleutel 🔑.
@stuko: je moet het omdraaien. Het enige nadeel (een vrij grote) is de storingsgevoeligheid. Los van dat was het eigenlijk een geniaal idee.
@potver7: Dan is er iets mis met je sleutelkaart… Doe die kaart er nooit in en start elke keer weer ;)
@hiostu: ik had mijn vriendin met haar auto op Schiphol afgezet, wilde wat te drinken halen bij de pomp en toen begon het te dagen dat ik zonder autosleutel aan het rijden was. Gelukkig de motor nog niet uitgezet en doorgereden naar huis.
Ik zo’n situatie heeft die telefoon sleutel ook niet zoveel nut.
Mijn VW begint direct te piepen en meldingen te geven wanneer de sleutel de auto verlaat.
@simonferrari: Peugeot doet hetzelfde inderdaad
@simonferrari: doet mijn Ford uit 2011 ook al
@simonferrari: klinkt als m’n vrouw in eeuh… eigenlijk heel veel gevallen…
@simonferrari: Kia doet dat ook.
@simonferrari: Lexus ook inderdaad. Verbazingwekkend artikel.
@mynameisjeroen: mijn vorige 3serie en nu m’n nieuwe V60 melden niets hoor. Echt niet handig als de valet parking je auto brengt en met de sleutel nog in z’n zak er weer snel vandoor gaat.
Een nieuwe V60 meld echt wel dat de sleutel uit de auto is genomen. @lfoose:
@pa045: heb het net getest en inderdaad verscheen er een melding. Zonder geluid en gemakkelijk te missen. Iedereen heeft wel gelijk hoor dat het niet zou hoeven gebeuren, maar met wat afleiding zal het mensen vast overkomen.
@simonferrari: ja, doet mijn bmw uit 2010 ook. Herkend zelfs aan welke kant ik van de auto sta.
@simonferrari: Mijn alfa spider doet helemaal niks meer wanneer ik de auto verlaat en de sleutel uit het contact haal.. vooruitstrevend die Italianen :)
Ik heb geen keyless entry, maar wel altijd de reservesleutel bij me. Heeft me toch ook al twee keer gered in… de afgelopen dertig jaar.
@RRRobert: dus 30 jaar kans maken om je sleutels allemaal te verliezen…? Ik snap de logica even niet.
@ukbob: dat ik dus altijd die reservesleutel bij me heb, terwijl ik hem feitelijk maar heel zelden nodig heb. Gelukkig.
@RRRobert: eentje in elke broekzak dan?
Mijn contactslot is zo gruwelijk versleten in mijn hobby auto, die is met de achterkant van een theelepeltje nog te starten. Das pas makkelijk als je je sleutel vergeet, aangezien ik na het starten de sleutel gewoon uit het contact kan halen.
@grasvreter: moet je niet je theelepeltje vergeten 😄
Dit is mij nog nooit overkomen… Lang leve de techniek uit 1978 (gewoon een sleuteltje aan mijn huissleutels)
@uselessguy: super irritant tijdens het rijden het gekletter van je bos sleutels tegen het dashboard ;)
@chriscross: Ooit een keer een op het circuit een cursus van BMW gehad, de instructeur was een oud ambulancebroeder en was de chauffeur van de ambulance (ik begreep de carrièreswitch ook niet tot hij dat zei.)
Ik weet niet hoe we er op kwamen maar het ging over sleutelbossen. De instructeur gaf als tip alleen je auto sleutel aan je bos te laten. Dus niet één gigantische bos met sleutels die een beetje aan je dashboard of stuurkolom bungelt.
De reden hiervan was dat hij een keer een persoon uit een auto moest halen en de persoon in kwestie had na het ongeluk een van zijn sleutels diep in zijn bovenbeen zitten. Sinds dien is mijn 3-serie sleutel zo kaal als, naja vul zelf maar in.
@SpeedGeek: de poes van een single moeder
@speedgeek: bovendien is al dat gewicht van die sleutels goed voor een heleboel extra slijtage op je sleutel en contactslot.
Voor mij voldoende redenen om de autosleutel gewoon apart te houden (naast het feit dat ik de auto niet zoveel gebruik en de sleutel dus meestal thuis laat)
@speedgeek: Daarom dat het systeem van Saab zo briljant was. Contactsleutel naast je, ipv op de gebruikelijke, gevaarlijke plaats.
@simonmc: Saab was sowieso in een hele hoop gevallen briljant. Meer dan briljant.
Ik behoor niet tot de generatie die te lui is om zelf zijn auto te ontgrendelen.
@johnwaters: Jij zwengelt je auto ook nog aan dus?
Nog nooit last van gehad, want check altijd of ik de sleutel bij heb.
‘Key not in vehicle’, waarschuwt mijn Lexus dan vriendelijk. Kan met met geen mogelijkheid voorstellen dat dit daadwerkelijk gebeurt…
@svenska_aeroplan_ab: Yep geel/oranje driehoek begint te knipperen in tellerbak en piepjes buiten de auto te horen.
Compleet nutteloze technologie, wat is er mis met een sleutel?
Mijn Ibiza opent niet eens als ik aan de passagierszijde sta met de sleutel in mijn zak en iemand aan de bestuurderskant de deur keyless probeert te openen. Dan is de sleutel blijkbaar al te ver weg, dus kan me niet voorstellen dat ie open zou gaan als de sleutel nog in huis ligt…
@anakin: Denk eerder dat ie herkent aan welke kant de sleutel is.
Techniek dat problemen oplost wat eigenlijk nooit een probleem is geweest. Dát is het hedendaagse probleem. Ik heb een sleutel, die doe ik in het contactslot, draai ‘m en de auto start.
Mijn auto opent alleen als ik er direct naast sta. Zou ook wel heel vreemd zijn als die opent terwijl de sleutel nog in huis ligt, zoals hier beschreven. Dan staat je auto dus nooit goed op slot
@hehe: ligt eraan hoever je auto van je huis staat, ik kan vanuit huis mijn auto ontgrendelen en vergrendelen.
@toniominestrone: dat kan ik ook, maar het gaat hier over keyless entry. Als ik op de bank zit, kan een onverlaat niet zomaar mijn auto open maken buiten en/of starten.
(En ja, wel met een signaalversterker, die diefstal filmpjes ken ik)
Heeft de mijne geen last van. Zelfs geen bliep bliep.
Iemand sleutels kwijt?
@rickthestig: nee, wel mijn auto… En dat kan de ANWB ook niet oplossen… Ze kunnen echt niks 😉
Geen last van. Is de enige optie in de optielijst die ik niet heb.
“Goed, autobedrijven zijn ook niet op het achterhoofd gevallen en zorgen er niet voor dat de auto ineens stilvalt en je opgesloten zit dan wel stilstaat op een benarde plek, maar zodra je de motor uit zet en de deur achter je dicht gooit na het uitstappen, kom je er ook niet meer in.”

Ik dacht dat dat met wetgeving te maken heeft. In bepaalde landen valt de auto wel degelijk stil.
Ik haal m’n sleutel nooit uit het contact: auto’s altijd open en starten lukt altijd! Handig!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).