• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Asfalt! Er komt een nieuwe lap A16

Auteur: RubenPriest, gepost 8 maart 2018 om 11:38 – 35 Reacties

Asfalt! Er komt een nieuwe lap A16


Hear hear!

In het eeuwige gevecht tegen de files kunnen automobilisten die dagelijks bij het Terbregseplein een gat in de lucht springen. Rijkswaterstaat heeft vandaag bekendgemaakt dat de A16 verder zal worden uitgebreid. Het nieuwe stuk snelweg komt tussen de A16 bij Rotterdam en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. Het knooppunt Terbregseplein is al jaren een doorn in het oog van veel automobilisten. Nieuw asfalt moet de doorstroming verbeteren op de A13, A16 en A20.

Helaas is de klus morgen niet geklaard. Rijkswaterstaat heeft vandaag pas groen licht gegeven voor de plannen. Het project gaat gebukt onder de naam ‘De Groene Boog’. Besix, Dura Vermeer, Van Oord PPP, John Laing Investments Limited, RebelValley en TBI PPP zijn gezamenlijk verantwoordelijk door de bouw, het ontwerp en de financiering van het project.

De gezamenlijke bedrijven nemen tevens het onderhoud voor de komende 20 jaar voor hun rekening. Begin 2019 gaan de werkzaamheden beginnen en in 2024 moet de boel klaar zijn. We maken daar nu alvast 2026 van, want je weet hoe het gaat met dit soort dingen.

Fotocredit: Audi A7 via @hhitalia op Autojunk

Ook interessant!

  • Tilburger op drank en drugs rijdt met open motorkap over A16
  • mobiliteitsalliantie
    Mobiliteitsalliantie: Geef geld voor bredere en nieuwe wegen
  • Zo'n 1.000 automobilisten geflitst bij Gorinchem
    Zo'n 1.000 automobilisten geflitst bij Gorinchem
  • Mazda 2 Hybrid
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid komt heel bekend voor

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

a13-rijksweg, a16-rijksweg, a20-rijksweg, files, rijkswaterstaat

Vorig bericht: « Aventador van Liberty Walk breekt alle nekken
Volgend bericht: De prijzige Range Rover SV Coupe als ultieme middelvinger »

Lees Interacties

Reacties

  1. autogedrocht zegt

    8 maart 2018 om 11:45

    Dat word ook een tolweg net zoals nieuwe snelwegen in het oosten?

    Login om te reageren
    • simonferrari zegt

      8 maart 2018 om 23:14

      @autogedrocht: Tolwegen in het oosten? Waar?

      Login om te reageren
      • autogedrocht zegt

        8 maart 2018 om 23:18

        @simonferrari: doortrekking van de A15 bij Zevenaar, nieuw knooppunt de Liemers

        Login om te reageren
        • simonferrari zegt

          8 maart 2018 om 23:31

          @autogedrocht: Ik heb het even opgezocht, je hebt gelijk. Echter betreft het wel tijdelijk tot het benodigde bedrag binnen is volgens mij ongeveer 133 miljoen.

          Login om te reageren
          • autogedrocht zegt

            8 maart 2018 om 23:49

            @simonferrari: Dat maakt het er niet minder belachelijk op.

            Maar ach, als je eenmaal op de A15 bent bij Zevenaar, en je gaat op de A12 20 km verder naar het oosten mag je ook weer Maut gaan betalen.

            Login om te reageren
  2. mashell zegt

    8 maart 2018 om 11:46

    Alweer een randstadkabinet! Het wordt echt tijd we ministers eens van Tempoteam gaan halen ipv van Randstad.

    Login om te reageren
    • GH zegt

      8 maart 2018 om 18:34

      @mashell: buiten de randstad woont toch niemand, op wat gepensioneerden na met alle tijd van de wereld?

      Login om te reageren
  3. hhitalia zegt

    8 maart 2018 om 11:56

    Mooie Targa ?

    Login om te reageren
    • hhitalia zegt

      8 maart 2018 om 12:59

      @hhitalia: Aha, aangepast naar A7 nu, ook mooi transport!

      Login om te reageren
  4. erce zegt

    8 maart 2018 om 11:59

    Nou, de verbouwing en verbreding van de A15 en het Vaanplein is anders redelijk zonder slag of stoot gegaan voor de weggebruikers. Dat de aannemer praktisch op de fles is gegaan is een ander verhaal. Maar het project is netjes binnen de tijd opgeleverd (en heeft de files rond het Vaanplein zo goed als laten verdampen).

    Login om te reageren
  5. Dizono zegt

    8 maart 2018 om 12:03

    Net even het tracébesluit bekeken en lijkt me een waardevolle toevoeging aan het snelwegennet. Het idee voor het doortrekken van de A16 is al vrij oud, waardoor er bij knp terbregseplein nauwelijks bebouwing in de weg staat.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      8 maart 2018 om 13:19

      @dizono: sterker nog, een deel van de taluds(?) zijn al gegraven/aangelegd. Heb me hier als kind altijd over verbaasd als we erlangs reden.

      “Papa waarom stopt de snelweg daar in een blok beton?”
      “Stel niet van die domme vragen jongen”

      Login om te reageren
  6. ArnoldH zegt

    8 maart 2018 om 12:13

    Het is toch al jaren bekend dat ze de a16 doorleggen. De opa van mijn vriendin heeft hiervoor 2 jaar geleden zijn moestuintje af moeten staan.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      8 maart 2018 om 13:28

      @arnoldh: komt wel heel dichtbii zo..

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        8 maart 2018 om 17:58

        @dizono: ik moest gniffelen

        Login om te reageren
    • galant zegt

      8 maart 2018 om 16:21

      @arnoldh: gelukkig hebben we Albert Heijn. Radijsjes, Komkommers en Cherry tomaatjes te over.

      Login om te reageren
  7. torsen zegt

    8 maart 2018 om 12:13

    Vorig jaar augustus was al bekend dat de nieuwe lap asfalt er definitief ging komen.
    Vandaag is alleen bekend gemaakt aan wie de opdracht toegekend is.

    https://www.rijnmond.nl/nieuws/157727/Nieuwe-verbindingsweg-A13-A16-komt-er

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      8 maart 2018 om 12:45

      @torsen: precies. Ben blij dat wij niet aan die kant wonen want dan zit je jaren in een bouwput.

      Login om te reageren
  8. rdamnn zegt

    8 maart 2018 om 12:29

    Hoe kan het 5 jaar duren om asfalt + belijningen te leggen?

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      8 maart 2018 om 12:51

      @rdamnn:
      Berekenen van de benodigde capaciteit
      Berekenen van de bodembelasting
      Bodemonderzoek
      Materiaal reserveren
      Tracé afgraven want op klei kan je geen weg aanleggen
      Onderliggende infrastructuur aanleggen (duikers, pijpleidingen en kabels (om)leggen))
      Zandbed aanleggen
      Fundaties maken voor bebording en signalering
      Zandbed in laten klinken of verdichten
      Asfalt leggen
      Verlichting plaatsen
      Geleiderail plaatsen
      Bebording plaatsen
      Belijning aanleggen
      Signalering aanleggen
      Testen van signalering

      En ik vergeet vast nog heel veel stappen

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        8 maart 2018 om 14:26

        @Original_Arnoud: er zijn nog heel veel steekpenningen aan te nemen, daar ben je er een paar van vergeten

        Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      8 maart 2018 om 13:54

      @rdamnn:
      Wordt deels verdiept (onder de Rotte door), deels halfverdiept (door het Lage Bergse Bos) aangelegd. Dat soort infrastructurele werkjes kosten gemeenlijk wat tijd.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        8 maart 2018 om 14:28

        @amghans: ik dacht dat hij bij de Rotte al de grond in ging, en pas bij de N209 ten noorden van het bos weer bovenkwam en meteen op die weg aansloot

        Login om te reageren
        • galant zegt

          8 maart 2018 om 16:28

          @gulli: daar lijkt het inderdaad op. En dan wordt de N209 vanaf daar de A16.
          https://staticresources.rijkswaterstaat.nl/binaries/Informatiebrochure%20A16%20Rotterdam_tcm21-95632.pdf

          Login om te reageren
          • kappenou zegt

            8 maart 2018 om 23:42

            @galant: hij gaat verdiept het bergse bos door en komt naast de n209 te liggen en buigt eerder af de weilanden in om aansluiting te maken met de A13.

            Login om te reageren
    • n54coupe zegt

      8 maart 2018 om 14:23

      @rdamnn: Als het een onbewoond gebied zou zijn dan zou dat inderdaad lang zijn.
      Helaas heeft het voor de directe omgeving nogal een impact.
      Daarbij moet ook een aquaduct worden aangelegd onder de Rotte, de A16 komt in een verdiepte bak te liggen door het Lage Bergsche Bos, en de N209 moet worden verlegd (jippie, tot 2024 last met de dagelijkse woon-werk route).
      Verder zitten alle omwonenden niet echt te wachten op deze oplossing. Het is ook maar de vraag wat er met de doorstroming van de A13 gaat gebeuren als het verkeer van de A16 daar rechtstreeks op gedumpt wordt. De verlichting die het nieuwe stuk van de A4 op het Kleinpolderplein heeft gegeven zal straks de huidige A13 volledig dichtzetten als daar 2 drukke banen verkeer bij komen. Verkeer dat nu gebufferd wordt door de drukte op de Ring A20, en een ander deel dat nu deels door de Benelux A4 rijdt.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        8 maart 2018 om 16:02

        @n54coupe:
        Qua ” zitten alle omwonenden niet echt te wachten op deze oplossing” : spreekt voor jezelf, ik zie die verbinding graag komen.

        Qua “de huidige A13 volledig dichtzetten als daar 2 drukke banen verkeer bij komen” : regelrechte kul, het enige verschil is, dat dat verkeer over de A13 richting het Clausplein nu niet via de A20/Kleinpolderplein hoeft, maar (ook) via de nieuwe weg gaat rijden.

        Bovendien scheelt het verkeer naar de 3B-hoek over de Molenlaan/Grindweg/Bergweg Zuid.

        Login om te reageren
  9. jaso013 zegt

    8 maart 2018 om 14:34

    Fijn. Kunnen we er weer een jaar tegenaan tot ook dat weer vol staat.

    Login om te reageren
    • n54coupe zegt

      8 maart 2018 om 16:39

      @jaso013: Ik spreek voor mijzelf. Voor wie anders?
      Zo te lezen kom je niet veel in de spits op de A13…
      Er zijn meer verkeersstromen die daar bij elkaar komen.
      En de afrit Berkel houdt tegenwoordig het hele verkeer ook al lekker op.
      Ja, de Molenlaan gaat er als enige mee opschieten, alhoewel er veel verkeer deze weg nu al mijdt en het Lage Bergsche Bos in duikt.
      Als de N209 Doenkade wordt vervangen door de A16 dan moet ik om Rotterdam in te komen over eee stuk rrijksweg gaan rijden waar ik niets te zoeken heb…
      Dus, afhankelijk van waar je woont, en hoeveel last je ervan hebt, zal je perspectief wijzigen.
      Daarom spreek ik inderdaad ook voor mezelf.

      Login om te reageren
      • jaso013 zegt

        8 maart 2018 om 16:44

        @n54coupe: deze is voor AMGhans gok ik zo….. ??

        Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        8 maart 2018 om 17:01

        @n54coupe:
        Qua “Ik spreek voor mijzelf. Voor wie anders?” : je schrijft “. . . alle omwonenden . . .”. Da’s wat anders dan voor jezelf spreken.

        Login om te reageren
  10. tvr1974 zegt

    8 maart 2018 om 16:32

    Wat ik dan niet begrijp.. Kunnen ze dan niet gelijk Rotterdam Airport ook gelijk uitbreiden? Een 2e baan kan er tegenaan leggen.. (en als je banen een paar graden verlegt zeg maar v.a. Schiebroek starten richting Noord Kethel heb je ook geen last van aanvliegroutes in de wijken rondom de airport)), het hoofdgebouw (aankomst en vertrek naar de andere kant / zijkant verplaatsen en extra halte creëren voor de HSL die daar al loopt, aansluiting op de randstadrail kan dan ook simpel gemaakt (is dan paar honder meter) worden en je hebt t “Lelystad” verhaal gelijk opgelost, want met die HSL ben je binnen 15 min van Schiphol bij Rdam Airport… Goed voor de bedrijvigheid van Rotterdam en hoef je tenminste niet naar dat K. Schiphol. En dan direct ook nog is een aansluiting de A16 of A13 op.. T is maar een idee.. En ja ik weet t .. Weinig met autoblog te maken..

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      8 maart 2018 om 17:05

      @tvr1974:
      Men heeft de mogelijkheden wel eens onderzocht om de luchthaven naar de andere kant van de N209 te verplaatsen. Dat was nog voordat-ie ‘Rotterdam the Hague Airport’ ging heten, als ik me niet vergis. Is toen op niets uitgelopen.

      Login om te reageren
    • ArnoldH zegt

      8 maart 2018 om 19:35

      @tvr1974: dat is een goed idee, dus gaan ze er niks mee doen vrees ik…

      Login om te reageren
  11. ikleesookoverautos zegt

    9 maart 2018 om 06:51

    Belachelijk dat het in NL allemaal zo lang moet duren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North