Assen: “F1-management heeft GP niet beloofd aan Zandvoort”

Auteur: , 50 Reacties

Het houdt niet op, niet vanzelf.

In een nieuwe twist in het schijnbaar eeuwig durende geheen-en-weer tussen de parcours van Zandvoort en Assen probeert het TT-circuit de claim van de badplaats te ontkrachten. De organisatoren in Assen beweren dat het Formula One Management (FOM) helemaal niets heeft toegezegd tegenover Circuit Zandvoort en dat beide circuits nog evenveel kans maken op de gewilde Grand Prix van Nederland.

De situatie vertoonde er al verschillende overeenkomsten mee, maar na deze nieuwe draai in het verhaal begint de onzin wel heel erg op een slechte soapserie te lijken. In het licht van de beweringen van Circuit Zandvoort heeft Jos Vaessen, voorzitter van The Netherlands Grand Prix Foundation, tegenover het Dagblad van het Noorden verteld dat zij inmiddels contact hebben gehad met het hoofdkantoor. En wat blijkt? Volgens hen is er nog helenaal niets besloten. Volgens Vaessen is er geen sprake van een schriftelijke toezegging vanuit de Formule 1-top. Daarmee lijkt Circuit Zandvoort een ijskoude mediastunt te hebben georganiseerd om het publiek ervan te overtuigen dat zij alles in kannen en kruiken heeft.

“In het mailtje dat teruggekomen is, geeft de FOM aan dat ze wel in gesprek zijn met Zandvoort, maar dat er absoluut geen toezegging is gedaan en dat er ook zeker geen beslissing is genomen. Ze zijn niet blij met de publiciteit, maar dat terzijde. Het heeft er alle schijn van dat er sprake is van een opzetje tussen Circuit Zandvoort en De Telegraaf.”

Vaessen vervolgt zijn verhaal met het feit dat de organisatie van de Formule 1 nog eens langs moet komen in Assen, om het circuit nogmaals onder de loep te nemen. Zodoende kan er een weloverwogen beslissing genomen tussen beide circuits, als het management van de koningsklasse eenmaal besluit dat er inderdaad een Grand Prix naar Nederland mag komen.

“We krijgen alle kansen. Er zal gewoon een vergelijking plaatsvinden, waarin de voors en tegens tegenover elkaar worden gezet. Wij zien dat met vertrouwen tegemoet. Wij zijn overtuigd van de kwaliteit van ons product en de kwaliteit van onze organisatie. Alles ligt nog volledig open en dat is prima.”

Overigens heeft Mark Rutte ondertussen ook laten weten dat Zandvoort niet hoeft te hopen op eventuele financiële steun van de overheid. Volgens de premier moet het bedrijfsleven maar opdraaien voor de torenhoge kosten.



50 reacties

Zandvoort heeft de ambitie uitgesproken voor 2020. Dat betekent nog niet dat het gaat lukken.
@potjak: “Als we nu tekenen heeft Nederland in 2020 weer een Grand Prix” aldus Zandvoort
@mvdd: als de prins nu tekent zal je bedoelen.
@mvdd: ja als ik nu teken ben ik directeur van circuit Zandvoort. Dat zegt helemaal niets over de status van mijn onderhandelingen (als die er al zijn).
@potjak: er gaat een brief in omloop vanuit Liberty Media (gelekt) waarin ze aangeven dat Zandvoort preferred circuit zijn.
@barryyy: Terwijl Assen de meeste potentie heeft. Iets zegt me dat een prins als eigenaar wel eens mee kan helpen om de F1 op dat circuit te krijgen.
@rikus: niet geheel met je eens. Zandvoort’s F1 historie speelt een grotere rol dan de prins, daar ben ik heilig van overtuigd. Al goed, ieder zo z’n inzicht op het geheel.
@barryyy: Dat klopt, en ben ik met je eens. Dat heb ik in een ander comment ook gezegt. Maar dat Zandvoort F1 legacy heeft, betekent niet automatisch dat het nu nog steeds geschikt is. Als dát de enige goede reden is om het op Zandvoort te houden..
@barryyy: ok, wist ik niet. Ben benieuwd.
@potjak: Op basis van de huidige staat van CP Zandvoort lijkt het mijn zeer twijfelachtig dat daar al in 2020 een F1 race plaats kan vinden.
Er zijn reden genoeg te vinden waarom, hier een paar voorbeelden.
# Prehistorische potboxen en pitstraat.
# Armzalige tribune faciliteiten.
# Veel te smalle baan.
# De layout van de baan is compleet verkracht na de aanpassing.
# Inhalen alleen mogelijk aan het eind van het rechte stuk, verder optocht, F1 is gewoon te snel om elders in te halen.
# Dramatische infra structuur, bij een zonnige dag is het al drama, laat staan bij een GP F1 race.

Er is een moderne veel langere/bredere pitstraat nodig met up to date pit boxen.
Dit is echter niet mogelijk omdat de “Hugenholtz-bocht” in de weg zit.
De ingangsgang van de nieuwe moderne pitstraat moet al beginnen net voorbij de Arie Luyendijk bocht.
@hzw: Eens. Het kan allemaal in Zandvoort, maar dat vergt wel echt een enorme inspanning, waar Assen misschien wel een praktischer keus zou zijn. Maarja, historie + prins is glamoureus, pragmatisch zijn niet.
@HZW: mee eens 👍🏻
Gelukkig maar. België heeft Spa, Mexico Autodromo, Amerika circuits of the Americas, Baku een stratencircuit en dan komt Nederland aan met z’n gedateerde Mickey Mouse circuit. Geef mij maar liever Assen. Heeft door de MotoGP internationaal ook meer allure.

Als het 2020 gaat worden is Zandvoort dan niet bij voorbaat kansloos? Ik bedoel als je ziet wat ze allemaal moeten doen. En blijkbaar hebben ze ook het geld niet rond als het er op aankomt.
@rick-dos: MotoGP heeft bij lange na niet de allure van een Formule 1 race. Dus als Zandvoort de F1 weet binnen te halen zijn ze zonder enige twijfel het Nederlandse circuit. Maar vooralsnog gaat het tussen een korte baan op een lastig te bereiken plek met matige voorzieningen en een langere maar voor autosport niet zo veel geschikte baan op een goed te bereiken plek. Het is een keuze tussen net niet en net niet.
Beide circuits zijn op dit moment ongeschikt dus lekker Zandvoort doen, die heeft een upgrade het hardste nodig en dan kan de motogp lekker in Assen blijven. Of desnoods heel ergens anders in Nederland voor mijn part, ver van de bewoonde wereld.
@evdw: assen dus
@evdw: zandvoort.. man man.. als je daar zondag een ijsje wil gaan eten kun je al nergens parkeren. Laat staan bij het circuit, waar je met een DTM race al in de woonwijk moet parkeren..

Alleen Assen heeft de faciliteiten en infrastructuur in huis voor een dergelijk evenement.
@stuko: Ja daar moet dan wat aan gedaan worden natuurlijk. Baan vergroten, upgraden en de omgevingen er omheen geschikt maken voor parkeren e.d.
@evdw: van mij mag de formule1 weg blijven, ze worden al net zo verwaand als hockey of golf lui.. en daarbij is Assen wel veel geschikter maar dat was al bekend.
@bmwfreak038: hockey en golf lui. Serieus? En Bmw lui, die zijn allemaal tof. Lekker generaliseren joh.
@porker: ik heb het over het kijk mij gehalte, beetje kortzichtig misschien?
Dit voelde je wel aankomen, het was zo eenzijdig en weinig hard bericht: geen uitspraken over aanpassingen circuit, investeringen, samenwerkingsverbanden enz
@wildbeest: Gewoon zielig van dat prinsje en de televaag. Ik hoop dat hun offensief juist het tegenovergestelde creeert. Het maakte mij niet uit waar het zou komen, als het maar komt. Nu hoop ik echt op Assen.
Ik hoop Zandvoort en een groot fiasco!
Als het allemaal klopt dat er nog geen beslissing en/of toezegging is genomen/gedaan dan neemt CPZ/ Circuit Zandvoort een enorm risico door onjuiste informatie naar buiten te brengen. De Formula One Management (FOM) zou er zo maar voor kunnen kiezen om Zandvoort links te laten liggen en zich te (gaan) focussen op Assen. In de voor Zandvoort meest vervelende situatie krijgen ze ook een claim aan hun broek voor het verstrekken van onjuiste informatie in de media plus dat ze hiermee definitief de kans verkeken hebben om ooit nog een F1 te mogen organiseren. In die zin zou de uitspraak ” hoogmoed komt voor de val” op zijn plaats zijn.

Dan is het ook niet meer dan terecht dat de organisatie van het TT circuit navraag doet over hoe het zit en daaruit mag concluderen dat er nog niets besloten is maar dat het een en ander nog loopt.
Maar ook voor Assen loopt men hiermee het risico dat de verantwoordelijke organisatie een streep zet door een mogelijke F1 op dat circuit vanwege bepaalde vroegtijdige publiciteit en is een mogelijke F1 in Nederland dus helemaal van de baan.
Daarbij komt dat de meeste liefhebbers van de MotoGP en en andere motorrcaces liever Assen willen houden zoals het nu is zonder verbouwingen e.d.
Lastige situatie want Assen is in feiten een circuit met een goede infrastructuur en een up to date circuit.
Hoewel Zandvoort een ” bepaalde voelbare sfeer” heeft merk je aan alles dat als je op Assen bent dat het gewoon klopt en ze daar hun zaakje (nu al) wel voor elkaar hebben.

Niet meer dan terecht dat de overheid bij monden van Rutten ( voor wat dat waard is) nu al zegt dat het bedrijfsleven het financiele plaatje maar in zal moeten vullen. Ik zie liever ook de overheidsgelden besteed worden aan de burger in de vorm van gezondheidszorg, onderwijs e.d. dan aan een lapje asfalt van 5 km met wat gebouwen er omheen (platgezegd)
@milan0 ik neem aan dat de regering dit zelfde argument dan ook gebruikt bij organisatie olympische spelen. Ben benieuwd.
En hoe moeilijk is het om een officiele reactie vanuit de F1 te krijgen door jullie, ofwel andere media?
En waarom niet Zandvoort om meer informatie vragen waarop zij hun uitspraken baseren?
En waarom publiceert Assen niet daadwerkelijk (een deel van) deze mail om de onduidelijkheid uit de wereld te halen?

De taak van journalisten toch? Of zien jullie jezelf alleen als simpel doorgeefluik?
@reactief: kom op jongens, wordt eens wat proactiever ipv reactief
Ging de DTM niet ook naar Assen? Misschien moet CPZ zich daar op focussen. Ik geloof door de investeringen en beide baan layouts überhaupt niet dat Nederland nog een F1 race krijgt.
Ik stem TT Assen, faciliteiten en infrastructuur is daar in de basis al een stuk beter
Assen? Ga toch weg. Drenthe hoort toch alleen maar bij Nederland omdat zelfs de Duitsers het niet wilde hebben.
Wat heeft de provincie er mee te maken?.. helemaal niets. Maar als we toch bezig zijn..Houdt eens een enquête. Ik denk dat meer mensen in het rustige mooi Drenthe wonen dan in de veel te volle vieze drukke tering bende of te wel het westen.
@tijntje2: heh? Volgens de alwetende Viking wonen er alleen in Amsterdam met 821 duizend mensen al heel veel meer dan in Drenthe met 491 duizend inwoners. Ik denk dat alle 491 duizend in Drenthe die verhouding graag zo willen houden. Velen zullen ook geheim willen houden dat Drenthe de mooiste van de provincies is.
Waar twee vechten om een been, gaat Circuit Valkenswaard er mee heen.
Gewoon Zandvoort uitsluiten daar moet nog veel meer geld geïnvesteerd worden om het een beetje toegankelijk te maken. En Assen is al bekend met grote evenementen organiseren. Ik zou wachten met beslissing maken tot de DTM in assen geweest is en dan maar is vergelijken wie zo’n autosport evenement het beste kan laten verlopen.
Gewoon GP van Lelystad doen.

Nieuw Tilke circuit aanleggen met veel uitloopstroken en hoede hospitalitfaciliteiten. Er komt daar een nieuw vliegveld, de infrastructuur kun je aanleggen en je hebt geen last van geluidsoverlast.

De Nurburgring werd destijds gebouwd om het arme Eiffelgebied een financiële impuls te geven. Lelystad zou dat ook goed kunnen gebruiken.

Assen is een hoede nummer 2

Zandvoort moet je niet willen. Vergane F1-glorie. Moet te veel aan gebeuren.
@willeme: eindelijk iemand die het snapt. 100% mee eens
@willeme: vlakbij Assen heb je Groningen AirPort Eelde :)
@willeme: je mag het regeringen in het verleden niet verwijten dat ze niet in de toekomst konden kijken maar wat is het een blunder geweest dat ze circuit Zandvoort en ook Schiphol niet meteen naar de flevopolders verhuist hebben. Dan hadden die nu centraal gelegen, voor iedereen te bereiken geweest en niemand had er onvrijwillig hinder van gehad.
@willeme: een tilke circuit? Alsjeblieft niet zeg
Gewoon niet in Nederland, heb ik een goed excuus om met de vrienden een weekend bij onze vrouwen weg te zijn
Zoals Willeme zegt: Zandvoort is vergane F1 glorie. Dat er vroeger F1 gereden werd, betekent niet dat het nu nog steeds geschikt is voor dat circus. Zo groot als de teams nu zijn, en hoeveel publiek het trekt, is Zandvoort logistiek gezien alleen al de minste logische keuze. Dat kan toch niemand ontkennen?
Gisteren avond in formule1 café stond er in die brief toch echt Zandvoort.
Onze lieve prins probeert gewoon zijn circuit opgeknapt te krijgen zonder dat het hem te veel geld gaat kosten. Iedereen gek maken dat er F1 gaat komen, en de opknap kosten laten betalen door anderen . En als het dan niet door gaat is zijn circuit netjes aan gepast aan de huidige maatstaven. Hij zegt sorry heb me best gedaan, en kan dan geld gaan verdienen op zijn vernieuwde circuit.
Laatst weer eens op Zandvoort geweest voor een trackday en toen bleek maar weer, dat de bovengenoemde reacties “Mickey Mouse Circuit” meer dan kloppen. Uit welke gigantische schatkist gaat Zandvoort die achterlopende voorzieningen upgraden en vooral de bereikbaarheid.. Hoe moeten er ooit 100.000+ toeschouwers fatsoenlijk naar Zandvoort komen, zoals we al zagen bij de Jumbo Racedagen?
Onze prins heeft geld genoeg en kan het echt wel geregeld krijgen. De meest logische keuze is niet altijd de juiste.
Zoals Willem al zei; een nieuw circuit rond Lelystad is de oplossing. Geluidsoverlast zou ik me niet zo druk over maken.F1 is steeds stiler en Formule E is de toekomst zodra de sponsoren overgaan die richting op. Let even op de laaste activiteiten in die richting van Redbull. Die gaan ws de F1 uit en de Formule E in en dan volgt de rest. Zandvoort is een superleuk hobby circuit en Assen is te ver weg.
@gokartmozart: assen te ver weg van wat? We hebben het over Nederland. Een land van 200 bij 300km. Overal ben je binnen 3 uur.
@baklava: das sneller dan in zandvoort komen met de racing days…
Raceway Venray heeft ook intresse heb ik gehoord
Gewoon Zandvoort doen maar niet midden in de zomer of tijdens vakanties. 20 millies in die baan pompen en je bent een heul eind

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).