BREEK: F1 op Zandvoort gaat mogelijk gebeuren [updated]

Auteur: , 115 Reacties
Max Verstappen

In Assen hangt de vlag halfstok.

De afgelopen jaren is er fel gediscussieerd over een Nederlandse Grand Prix. Wel, niet. Zo ja, waar dan? Er zijn voor- en tegens, maar het lijkt toch echt te gaan gebeuren. Formula One Management Limited, de eigenaar van de F1, heeft Circuit Zandvoort een officieel aanbod gedaan om de Grand Prix te gaan organiseren, aldus de Telegraaf.

Gaat Zandvoort in op het aanbod, dan zal op z’n vroegst in 2020 een Nederlandse Grand Prix worden verreden. Prins Bernhard van Oranje-Nassau, eigenaar van het circuit, laat tegenover de krant weten dat dit een unieke kans is. In zijn voorkomen lijkt van Oranje-Nassau enthousiast over het gegeven groene licht van Formula One Management Limited.

De kosten om een Grand Prix te organiseren in Zandvoort komen tussen de 30 miljoen en de 40 miljoen euro te liggen. Alleen al voor de rechten is een bedrag van ongeveer 20 miljoen euro gemoeid. TT Circuit in Assen was ook ‘in de race’ om de F1 te organiseren, maar uiteindelijk is er gekozen voor Zandvoort. Onder meer de F1-historie met het circuit zou mee hebben gespeeld. Zandvoort staat sinds 1985 niet meer op de kalender van de Formule 1.

UPDATE 1: ondertussen heeft het TT-circuit van Assen laten weten niet helemaal overtuigd te zijn door de beweringen van Zandvoort. Tegenover het Dagblad van het Noorden zei de voorzitter van The Netherlands Grand Prix Foundation het volgende:

Niemand heeft het er verder over behalve De Telegraaf en Zandvoort zelf. Voor de rest wordt nergens melding gemaakt van de aanbieding die Zandvoort zou hebben ontvangen. Ook wijzelf hebben tot op heden niets gehoord van het Formula One Management in Londen, terwijl de contacten tot dusver zeer goed zijn geweest. Je zou verwachten dat wij zouden zijn geïnformeerd als er een definitieve beslissing is gevallen.

Volgens Assen liggen ook zij nog op koers voor de organisatie van de Grand Prix van Nederland en is er nog helemaal niets zeker. Als iemand nu eindelijk eens met een bevestiging komt, kunnen we kappen met deze ongein.

UPDATE 2: Mark Rutte over de investeringen die nodig zijn voor een GP op Zandvoort: “wees effe stoer en los dat zelf op”.

UPDATE 3: Assen claimt wederom “F1-management heeft GP niet beloofd aan Zandvoort”.



115 reacties

Leuk hoor, maar is garantie op je auto nog steeds belangrijk? Check het HIER!
Ten koste van welke GP dan?
@cisn: ben daar ook erg benieuwd naar.
@cisn: Ze willen vanuit liberty nog meer races dacht ik. Misschien komt ie er gewoon bij.
@cisn: Volgens mij heb ik gelezen dat Spa het alleenrecht heeft voor de Benelux. Zou inhouden dat zij zich terug trekken als Zandvoort erbij komt.
@breinstein: Spa heeft nog een contract tot 2021. Als zij idd het alleenrecht hebben lijkt het me sterk dat Liberty een aanbieding doet aan een nederlands circuit voor 2020. Of Liberty moet heel weinig kwijt zijn als ze het contract verbreken. Volgens mij heeft Duitsland alleen een contract voor 2019. Dus misschien op die plek?
Zandvoort hoe fijn, dichtbij de rest van Nederland….ik vertrek vast dan sta ik niet in de file vanaf Zwolle.
@paulusie: motorrijbewijs halen, motor halen en dan heb je sowieso geen file! Ik kan op de fiets, scooter of zelfs lopend.
@barryyy: ik dacht meer aan een US navy landingsvoertuig.
@paulusie: klinkt nog beter. Dan wil ik wel mee op dat voertuig.
@barryyy: ik ook maar dan doe ik er verrekte lang over
@barryyy: lijkt me heel verstandig inderdaad, binnen je eerste 50.000 km op de motor zul je er ofwel the hard way ofwel met helder nadenken achter komen dat een motorfiets niet bedoeld is voor de openbare weg. Met al die koekenbakkers op de weg ben je je leven niet zeker!
@dutchneon: deels eens, heb zelf ook een motor ongeluk gehad, maar ben er goed vanaf gekomen.
@paulusie: Ah kom op, in Nederland is niks ‘te ver rijden’. Met drie uurtjes ben je van noord naar zuid en met twee uurtjes van oost naar west.
@viezefreddyw: ik zei niks over ver 🤓 detail.
Maar wauw, thumbs up, F1 in NL!
@viezefreddyw: en met een ferrari ben je er vast nog sneller
@viezefreddyw: zonder file inderdaad. Gisteren van oost naar west in maar dik 4 uur. Zelfs om 3 uur wegrijden is niet vroeg genoeg meer.
@viezefreddyw: Eemshaven – Nieuwvliet, 4.15u zonder file 😋
@paulusie: nog klagen ook.. haha
@paulusie: toegangswegen afsluiten, enkel bewoners en hele zwik pendelbussen toelaten, probleem opgelost.
@paulusie: Ga met de trein. Probleem opgelost. Kun je het op en naast het circuit nog op een zuipen zetten ook. Of hang een fietsen drager achterop en parkeer je auto in Heemstede of Haarlem en ga vanaf daar fietsen. Dat is slechts 30 minuten fietsen. En door de Duinen is het nog een leuke route ook.
@kilum: heb je die reis ooit zelf gemaakt? Het boemeltje van Haarlem naar Zandvoort is helemaal niet berekend op grote aantallen bezoekers; de eerste zomerse dag van het jaar bewijst dat elk jaar weer. En sta je eenmaal op het station, moet je eerst nog een goed half uur lopen naar de ingang van het circuit, en vervolgens ben je -afhankelijk van de kaartjes- nog eens 15 tot 45 onderweg voordat je je plekje in de duinen hebt bereikt. Of je betaalt de hoofdprijs voor een kaartje op de tribune, alleen dan valt het nog enigszins mee.
@RRRobert: Nonsens. Het spoor is er heel goed op berekend, het probleem is dat je een zomerse dag niet maanden van tevoren kunt voorspellen, dus niet kan inplannen in de dienstregeling.
Als je elke 10 minuten 12 bakken dubbeldeks VIRM laat pendelen tussen Haarlem en Zandvoort, dan heb je een gigantische capaciteit.
@kilum: eens, de discussie is dezelfde als die in het centrum van Amsterdam. Neem gewoon een (vouw)fiets mee. Parkeren zelf zal op zo’n dag èn bijna niet mogelijk èn stervensduur zijn.
Ben benieuwd! qua historie zou het zeker passend zijn.

En de bereikbaarheid, ja die is heel slecht. maar voor een F1 circus is er wel een mouw aan te passen door bussen op afgesloten wegen in te zetten vanaf schiphol bijvoorbeeld.
En de bereikbaarheid op Monaco, Spa etc is ook heel slecht en toch wordt dat ook geaccepteerd.


enige wat ik me afvraag is of Zandvoort een leuke baan is met die extreem snelle F1 wagens van nu.
@transaxleman: denk niet dat het zo leuk is. zal een beetje Monaco achtig worden, omdat er bijna niet in te halen valt.
@transaxleman: Ben benieuwd hoe die brede wagens door Hugenholtz gaan
Gemiep van de (groen)linkse milieu gekkies over uitstoot, verbruik en geluid in 3, 2, 1….

@ukbob: Welk geluid? Gaan ze dan megafoons aan de uitlaat plakken?
@ikkeook: vraag het de kinderen van een jaar of 3 tot circa 7, op Assen met de gamma racing days janken ze ervan.
@bmwfreak038: nee hoor mijn zoontje geniet van de v10 en v12 dikke glimlach op ze gezichtje. Tijdens spa pappa waarom maakt die auto van max het geluid van een brommer? 😂
@joshua85: 5 jaar oud! 😜
@ukbob: Ik weet nooit wat erger is. De zeikerds of degene die daarvoor al over nog te komen zeikerds gaan zeiken…

Zo, dat is eruit, nu eerst naar de wc….
@reactief: loop je nu jezelf af te zeiken of zeik je in het algemeen ?
@dawwg: goede vraag. Uiteindelijk was het wel een zeikerige opmerking van mij.
@rubenpriest de vlag hangt halfstok of hangt de vlag half uit? Nogal een verschil in betekenis. OT: als iemand de datum weet, reserveer ik vast een hotel voor dat weekend 😂
@henk_he: in assen half stok vriend, begrijpend lezen heet dat
@hassani: doh! How Stupid of me
Dat wordt niks daar, oude rommel en slecht bereikbaar.
@nick323gtr: had dan Assen gedaan, maar ja daar zitten Valentino en co natuurlijk niet om te juichen.
@bmwfreak038: eens, assen is in alle opzichten beter..nadeel is wel dat de motogp dan waarschijnlijk vertrekt ja
@nick323gtr: gelukkig kiezen ze niet voor assen, de aanpassingen die dan nodig zijn, zullen funest zijn voor het karakter dat het nu heeft. En assen is een legendarisch motorcircuit waar met oa elk jaar wsbk en motogp niks te klagen valt. Gelukkig gaan ze naar zandvoort, dat complex kan sowieso wel wat aanpassingen/opknapbeurt gebruiken.
Ik zie de recordfile van gister verbroken worden
Ik ben een van die personen geweest die zo sceptisch was en eigenlijk nog steeds is. Nog steeds twijfel ik of het én financieel haalbaar is en wat betreft infrastructuur. Ook vraag ik me af of de baan wel zo goed past bij de huidige auto’s.

Maar ik juich het natuurlijk wel toe. Het zou wel heel erg tof zijn als het toch gaat gebeuren.
@viezefreddyw: drama om in Zandvoort te komen, bij de geringste drukte staat alles maar dan ook echt alles muur vast.
En parkeren wordt leuk als de race in de zomer is en de zon schijnt.

Misschien lossen ze het eea op met pendelbussen vanaf het station en langere treinen vanaf Adam CS/Schiphol?
@weereentankleeg: Niet teveel denken in problemen maar meer in oplossingen😉 Gewoon een tip…
@skinnybmw: precies wat ik doe: OV verbeteren daar :)
@viezefreddyw: financieel moet wel lukken. Ze kunnen dan iemand uit de quote 500 strikken om het evenement te sponsoren.
@toyotavenray: Heineken word waarschijnlijk sponsor
Ter verduidelijking: uiteraard zullen wij dit bedrag moeten ophoesten want jullie geloven toch niet dat de Oranje’s gekke Henkies zijn.
Daar hebben ze namelijk de mensen die ons besturen dan weer voor, die halen het geld uit onze zakken om het in het circuit te investeren.
En uiteraard wordt het Zandvoort, het gaat namelijk niet om wat he kunt, maar om wie je kent!
Voor de naïevelingen die me zuur vinden, kijk eens goed naar Zandvoort, het arremoedige verlopen zootje, een moderne F1 truck past nauwelijks door het tunneltje, de infra structuur is uit 1968, de aan- en afvoer wegen, we stonden dit jaar tijdens de Porsha meeting al anderhalf uur in de file om weg te komen. En we gingen toen al op tijd weg!
Maar ja ene Caesar wist het al: geef het volk brood en spelen !
@desjonnies: ben idd benieuwe of de prins wat grachtenpanden in mook gaat liquideren hiervoor🧐
@lekkaah: Nooit geweten dat er grachtenpanden staan in Mook. Je bedoeld waarschijnlijk Mokum.
In het dorp Mook c.a. zijn er geen grachten.
@desjonnies: Als het doorgaat dan gaat Zandvoort er natuurlijk wel wat anders uitzien. Ik zie het als een enorme prestige voor Nederland en een goed argument voor een forse upgrade van Zandvoort sinds lange tijd.
@evdw:
Prestige is een goede gezondheidszorg voor ouderen, prestige is goede scholing voor jongeren, prestige is een goede en adequate defensie, prestige is een goed functionerend politie apoaraat.
Prestige is geen anderhalf uur durend massa event.
@desjonnies: waarom alleen goede gezondheidszorg voor ouderen en niet voor jongeren?
@desjonnies: Aangezien we al de beste gezondheidszorg van Europa hebben, ons onderwijs in de top van de wereld zit, etc. kan dit best
@svenska_aeroplan_ab:
wij van WC eend..
weleens in een ziekenhuis in Duitsland geweest?
@desjonnies: Het gaat hier niet om de discussie of gezondheidszorg belangrijker is dan F1. Het is zeker wel prestige, alleen op een ander, minder belangrijk, vlak.
@evdw: Als de race zal plaatsvinden in 2020 dan gebeurt dat natuurlijk in de zomer. Dus over zo’n beetje anderhalf jaar al. In die tijd zal er echt een hele hoop moeten gebeuren wil je het circuit gereed hebben. Dat is lastig hoor.
@viezefreddyw: Er staat op z’n vroegst in 2020 dus dat zou leuk zijn maar de kans is reëler dat het pas het jaar daarop of het jaar daarop wordt. Als het al echt doorgaat.
@desjonnies: de afschaffing van de dividendbelasting is van de baan, dus dat geld is geen probleem.
@desjonnies: om eerlijk te zijn weet ik niet of “wij” eraan bijdragen. Iets met bedrijven, geld inzamelen, etc.

Stel we doen dat wel; simpele rekensom:
€40.000.000 / 12.750.000 (75% van de bevolking is ouder dan 20 jaar dus reken ik ff als belastingbetaler) = €3,14 pp.

Daarbij zijn er nog inkomsten van de kaartverkoop, hotelovernachtingen, horeca etc. (of is de FIA/F1 net zoals de FIFA met het WK en willen ze ook de kaartverkoopomzet?)

Anyway: maximaal kost het me dus €3,14 mocht de staat alles ophoesten en er verder niets verdiend wordt. Dat heb ik er persoonlijk wel voor over.

Noord-zuid lijn “heeft me” als je zo denkt als jij €235 gekost en daar heb ik absoluut geen drol aan als Brabander. Just sayin’.
@okdoei:
Dit soort zaken wordt altijd door een hele club mensen met bijzondere roze brillen berekend, de kille in het zwart geklede boekhouder presenteert meestal na blunder op blunder op blunder de rekening, die dan minimaal drie keer hoger blijkt te zijn .
En uiteraard wist men het van de Noord-Zuidlijn, alleen is wederom bewezen dat een goede lobby en de juiste connecties alles is. ( deze metrolijn heeft meer gekost dan de complete Deltawerken destijds!)
@desjonnies: €9,44 kan er ook nog wel vanaf
@rovadepo: hoho €9,42* ofja eigenlijk €9,41 want die €3,14 was al een afronding.
@desjonnies: Om de kosten van de NZ-lijn een beetje in perspectief te plaatsen: Die zijn vergelijkbaar met 2 weken zorgkosten. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/28/nrc-checkt-precies-twee-weken-zorg-voor-prijs-hele-noordzuidlijn-a2753063

Afgezien daarvan ben ik het met je eens wat betreft het hele kostenverhaal van de GP. Er zal ongetwijfeld een greep worden gedaan in de collectieve middelen kas onder het mom van”visitekaartje voor Nederland”, “kansen voor het bedrijfsleven” of “meespelen in de Champions league van de autosport” of iets dergelijks. Godbetert dat de familie van Oranje ooit zelf iets gaat betalen.
@pomoek: A. Dat NZ verhaal was maar een verhaal om het in perspectief te plaatsen. In dat licht zijn dan de kosten voor de GP maar 4u en 48m uitgaande dat ze idd “maar” 40 miljoen kwijt zijn.

B. Nergens, maar dan ook nergens staat vermeld dat dit betaald gaat worden door de staat. Dit is gewoon een aanname van bepaalde mensen hier dat ineens als absolute waarheid wordt beschouwd. Gewoon een onnodige domme discussie die niet eens van toepassing is.
@okdoei: Ik vind dat je de noordzuidlijn vooral als metro moet gebruiken en niet als perspectief. en B. Waarom is het een probleem om hier te discussiëren over wie de kosten van een GP gaat dragen? Het is nu juist wat discussieblogs interessant maakt: Het kritisch uitdiepen van onderwerpen als dit.
@pomoek: mja mja, daar heb jij dan weer een punt. Maar dan niet door mij, kom dr nooit.

En het is geen probleem om dat te bespreken, dat zeg ik ook niet. Het is onnodig en het slaat nergens op. Ik snap gewoon sommige mensen niet zo goed die boos worden op een zelf gecreëerde waarheid die nog totaaaal niet eens van toepassing is en wellicht niet eens wordt.

Dan heb je gewoon een moeilijk leven.
@desjonnies: behalve dat ik je verhaal zuur vind, je vertelt niets maar dan ook niets nieuws. Je wist dit ook van te voren toen je naar het Porsche treffen aldaar ging, maar ook toen wist je van te voren al dat het druk zou worden en dat je hoe dan ook in een file terecht zou komen. Tja sjon, misschien heb ik vervelend nieuws voor je maar ook jij behoort tot het brood en spelen volk terwijl je in mijn ogen hier anders voor wil doen door de F1 op Zandvoort links te laten liggen.
@rhellema:
ik zal nooit ontkennen dat ik niet tot het brood en spelen volk behoor, maar er is dank zij Max Verstappen opeens een formule 1 hype in Nederland en dat terwijl we nooit een echt autosport land geweest zijn.
Van de tijden dat we met het Simcaatje Rally naar Zantvoort togen om te racen kan ik me heugen dat het toen al een logistieke puinhoop en een verouderde boel was.
De flatgebouwen die in die tijd in de buurt gebouwd zijn, zijn de doodssteek voor het circuit geworden, uiteraard wisten de bewoners dat ze vlak naast een circuit gingen wonen, edoch de realiteit was dat er allerlei lobby’s en belangengroepen werden opgericht en Zandvoort in principe in zijn schulp kon kruipen.
En nu anno 2018 zou het ineens veranderd zijn? Sorry maar daar geloof ik niet in., dit omdat we slechts bij de MaxVerstappen waan van de dag leven? God verhoedemaar mocht Verstappen om een of ander illustere reden niet meer in staat zijn om deel te nemen aan de Formule 1, is de Formule 1 wat Nederland betreft weer terug bij af.
En ook op Assen duurde het een eeuwigheid om van het circuit af te komen afgelopen zomer; maar eenmaal van het circuit zit je wel meteen op de grote weg naar huis toe..
Ik denk dat er weinig mensen balen dat het niet in Assen is. MotoGP heeft voorrang!
@ewoudhoed: is dan ook gewoon een veel mooiere sport om te zien.
Ik juich een F1 race in Nederland toe maar niet op Assen, als Zandvoort niet mogelijk is dan maar langs de grachten!
Lobby is alles in de wereld, met de prins voorop. Je kan een betere baan hebben die deze tijd en ruimte aan kan met een perfecte bereikbaarheid. Als je lobby niet zo sterk is dan verlies je het altijd.
Wauw, assen is een zo veel betere keuze. Domme beslissing als dit echt zo is.
De grote vraag is dus wie gaat betalen. En dat zal Zijne Hoogheid vast niet zelf zijn…

Al heeft die nog zo’n 600 pandjes in bezit. Prima onderpand dus, als hij echt gelooft in de financiële haalbaarheid.

Maar ben bang dat het gewoon de belastingbetaler wordt.
@reactief: Dat is niet zo heel erg toch? Veel vaker wordt het geld van de belastingbetaler slechter besteed.
@evdw: ach, hoeveel voetbalclubs zijn er de afgelopen jaren niet overeind gehouden met belastinggeld?
@rufctr01: te veel!
@rufctr01: mee eens, maar dat is geen argument om hier dan ook belastinggeld aan uit te geven.
@evdw: Dat is toch een non-argument, ‘Het wordt al slechter besteed’
Persoonlijk denk ik dat er betere manieren zijn om belastinggeld uit te geven dan aan zo’n evenement. Maar mocht een meerderheid daar anders over denken…

Probleem is wel dat de haalbaarheids ‘onderzoeken’ voor dit soort dingen altijd enorm positief worden verdraaid. En vervolgens wordt op die info gemeensschapsgeld gebruikt…

Maar ik vind het vet hoor, als het doorgaat!
Maar met het vermogen van de Prins en consorten zou het hem sieren als ze zelf de kosten dragen. Dan geloof je er tenminste echt in.
@reactief: @peug206: Waarom is het een non-argument als ik zeg dat er zaken zijn die een slechtere investering zijn dan F1?
Als we een slechte investering kunnen omwisselen voor deze betere investering is dat toch gewoon winst?

Dat jij en ik het vet vinden als het gebeurd is natuurlijk ook een zeer valide argument.
Niet al het geld moet altijd maar naar zorg, pensioen en onderwijs gaan natuurlijk.
@evdw: Slechter inruilen voor minder slecht is inderdaad vooruitgang.
Ik dacht meer er is al zoveel slecht, dan kan dit er ook wel bij.
@evdw: investeer liever in een normaal pensioen, een betaalbare zorg, dat studies niet meer alleen voor de rijken zijn, of gewoon de infrastructuur zelf?
@reactief: wat denk je van Sponsors, Heineken heeft al intresse getoond
@ikleesookoverautos: Helemaal goed! Zo zie ik het graag.

Maar ik hoorde vanmiddag Coronel al roepen op de radio dat het gewoon doorgaat als de overheid ff 20 miljoen neerlegt. En dat uit talloze onderzoeken blijkt dat dat ruim terug verdiend wordt aan uitgaven van bezoekers in de regio….

En een klein beetje sponsering vanuit de (locale) overheid lijkt me prima. Maar ik hoop vooral dat er niet zomaar een zak met geld gegeven wordt.
Ik geloof best dat hij een contract heeft liggen, maar hij verteld nu niet wat daarna allemaal nog moet gebeuren. Dus het is gewoon een beetje bluf.
@savali35: reken maar dat er nog heel wat miljoenen aan overheidsgeld bij moeten. Dit persbericht is voor de buhne.
Hoeveel belastinggeld is er sinds 1985 naar linkse hobby’s gegaan? Dan moet dit tenslotte ook wel een keer kunnen! Graag als seizoensafsluiter ter vervanging van Yas Marina. In November op Zandvoort, glijpartijen gegarandeerd!
@dutchdriftking: Vertel eens, wat is een linkse hobby?

Je bedoeld zo’n klassiek concert in een monumentaal pand voor de koude kak?
@reactief: Uitkeringen aan werkelozen, asielzoekers of bijstand gaven. Het UWV. Ontslagvergoedingen. ARBO wetgeving. De gezondheidszorg. Het openbaar vervoer. Alle cultuur, behalve “Ik houd van Holland met Linda de Mol” dat is cultureel maar commercieel, dat mag. Er zijn eigenlijk best veel linkse hobby’s.
Ik denk eigenlijk dat die linkse hobby’s Nederland en vooral de Nederlandse samenleving meer opleveren dan de rechtse hobby’s die vooral bestaan uit een willekeurige bevolkingsgroep de schuld van alle problemen toeschuiven en steeds maar weer lagere belastingen voor bedrijven regelen.
@reactief: Als kunst financieel niet de eigen broek op kan houden, is het geen kunst. Ecoducten worden niet gebruikt door dieren, kansloze prestige bouwwerken welke totaal overbodig zijn moeten wellicht gewoon niet gebouwd worden. Om nog maar te zwijgen over subsidies op zogenaamd milieu vriendelijke zaken welke na goed onderzoek alles behalve milieu vriendelijk zijn. Zoiets?
@dutchdriftking: Dat is inderdaad een goed punt. Ik vind dat de overheid best wat mag doen om kunst en cultuur te ondersteunen, maar dan denk ik meer aan het lokaal inkopen van kunst en cultuur wanneer de situatie daarom vraagt. Standbeeld nodig om een gebeurtenis te vieren/herdenken? Zet een lokale beeldhouwer maar aan het werk. Nieuw gemeentehuis dat wat schilderijen aan de wand wil? Koop het in bij een lokale kunstenaar. Dat soort dingen. Het steunen van projecten die anders geen kans van slagen hebben vind ik zonde van het geld. Als ik nu een winkel, restaurant of ander bedrijf wil beginnen, moet ik gewoon net als elk ander eigen geld inleggen, een businesscase presenteren bij de bank en een lening afsluiten. Ik krijg dan ook geen vette subsidie van de overheid. Waarom zou iemand die onpopulaire schilderijen maakt dat dan wel moeten krijgen?

Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar bezuinigingen op de NPO. Daar zijn ze hun doel wat mij betreft volledig voorbij geschoten en heeft de focus veel te veel op amusement. Het hoeft wat mij betreft echt een gortdroge zooi te worden, maar amusement zou nooit het hoofddoel moeten zijn. Programma’s als Heel Holland Bakt, Boer zoekt Vrouw en Wie is de Mol? voegen echt helemaal niks toe aan de NPO, behalve amusement. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat de NPO een soort rupsje nooitgenoeg is. Krijgen jaarlijks honderden miljoenen gratis geld, en nog krijgen we STER reclames tussendoor. Programma’s online terugkijken? Prima, neem maar een abonnement op NPO Start, dan kun je nog eens betalen voor programma’s die al volledig van jouw belastinggeld zijn betaald.

Laat dat amusement nou over aan de commerciëlen, en laat de NPO zich beperken tot programma’s die informeren of een discussies op gang brengen die meer omvatten dan alleen “Boer Henk, zou die voor Berta of Miep kiezen?”.
@dutchdriftking: Waar is de linkse hobby in je opsomming?

Ben het voor een deel eens over dat dat onnodige uitgaven zijn.
Maar dat het links is vind ik een misvatting, de overheid is al tijden rechts bestuurd en alles wat je benoemd onder hen uitgevoerd.
Het gaat nog druk worden. Hanoi erbij, Zandvoort erbij en Liberty pusht ook nog steeds om iets in Miami of Las Vegas van de grond te krijgen. Meer races juich ik als raceliefhebber altijd toe, maar ik denk dat de teams hier niet heel erg blij mee zijn. Die klagen nu al dat het logistiek en qua personeel soms een nachtmerrie is. Nog meer weekenden van huis en ze moeten met roterende crews gaan werken.
De motorhome van Lewis past niet eens onder ‘t tunneltje door 😁
Yes eindelijk weer een regenrace!
De bron is Zandvoort zelf en ik verzeker u er komt geen GP op het mickie mouse circuit en dat is maar goed ook want het zou een optocht worden
F1 op zandvoor is net zoiets als de WK finale in het stadion van FC Volendam gaan spelen. Het werkt niet, het wordt chaos! Het circuit en de infrastructuur is er compleet niet klaar voor. Dan hebben we het nog niet over hotels voor toeschouwers en teams. Die twee schrale hotels in zandvoor zijn lachwekkend, of eigenlijk diep triest. Haarlem heeft al niet veel meer.

Wordt wel grappig om te zien hoe alle lijntjes naar Zandvoor vuurrood kleuren… En hoe alle Verstappen fantokkies bierzuipend lallend de trein in stappen om vervolgens allemaal massaal à la voetbal hooligans vechtend door Zandvoort lopen…
Het enige dat echt moet gebeuren is afspraken maken met de NS en Prorail. Er moeten in dat weekend veel meer treinen rijden tussen Amsterdam-Haarlem-Zandvoort. Het liefst eens per 5 minuten ofzo. Als ik het goed heb onthouden hebben ze 4 of 6 perrons op Zandvoort station. Daar moet dus gewoon een constante aanvoer van lange treinen af en aan op gaan rijden.
Wat kunnen Nederlanders toch ontzettend goed zeiken he. Worden we geen #1 op dan baan dan winnen we wel het wedstrijdje zeikstralen op de belastingdienst. Er is nog geen krabbel gezet en hier schreeuwt men al moord en brand dat de belastingcenten naar de zorg moeten. Man man man.
Gaat nog druk worden met nieuwe races. Lees (Pitpass.com) net dat de Vietnamese autoriteiten bevestigen dat in 2020 een race in Vietnam gaat plaats vinden.
Dat bereikbaarheidsprobleem los je simpel op met het afsluiten van alle toegangswegen en het inzetten van een berg pendelbussen. In Canada komt ook iedereen met de metro naar het circuit en dat loopt heel soepel.
@kminne: de Metro on Montreal loopt inderdaad heel soepel. Zandvoort ligt aan zee, heeft geen metro net, geen fatsoenlijke wegen of voldoende parkeerplaatsen en een treinstation dat de combinatie badgasten en racefans niet aankan.
@mashell: Dat is op te lossen door hem aan het eind van het seizoen te plannen en niet in de zomer. Is ook leuker want meer kans op regen.
@mashell: er zijn 2 wegen die allebei heen en weer kunnen.
De noordelijke van de, de N200 rijdt recht richting een snelwegen netwerk. Met pendelbussen die op 3 verschillende plaatsen mensen ophalen, moet dat met gemak lukken.
Inmiddels heeft de prins zelve op radio538 ontkent dat het rond is, alleen dat er een kans is. Financiering moet nog gedaan worden, gemeente moet nog overtuigd worden, buurtbewoners die gaan klagen over lawaai en vernietigde natuur moeten nog omgekocht worden. Maar we praten er over dus dat is alvast bereikt, de aandacht verslapt niet voor Zandvoort.
WAAROM zou je een race op Zandvoort willen?
Behalve op het rechte stuk, is er niet in te halen voor een F1 wagen op Zandvoort.
(Stukje voor Hugenholtz lijkt me te kort).
Verder is de baan niet bepaald breed.
Je krijgt dus een 2e Hungaroring: leuk als het regent, maar verder gewoon freaking saai om te kijken.
Dus waarom zou je dit willen?
@gregorius: De hele baan moet natuurlijk eerst op de schop.
Gezeur over bereikbaarheid, ik ga gewoon met auto, fietsendrager achterop, laatste 10 km fietsen, peachtige omgeving en met half uurtje op zandvoort!
Wat een hoop mensen die voor elke oplossing een probleem hebben zeg…

Is dat een ‘online houding’ die je dan aanneemt of drinken jullie dagelijks altijd een liter azijn bij het ontbijt?

OT: ik hoop dat het doorgaat!
https://www.dvhn.nl/sport/Assen-plaatst-grote-vraagtekens-bij-Formule-1-in-Zandvoort-23756540.html fake nieuws dus van dhr van oranje
@baklava: een slimme zet van de prins om de publieke opinie voor Zandvoort te winnen?
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het daadwerkelijk zou gebeuren. Hartstikke leuk om weer een Nederlandse GP te hebben, zolang het maar niet ten koste gaat van een van de “buurland-GP’s”.
vrijdag 02 november, 18:00
https://www.dvhn.nl/sport/Nieuws-uit-Londen-Formule-1-nog-niet-vergeven-dus-Assen-heeft-nog-alle-kans-23762119.html

Nieuws uit Londen: Formule 1 nog niet vergeven (dus Assen heeft nog alle kans)

“Het TT Circuit heeft nog steeds net zoveel kans om de Formule 1 binnen te halen als het Circuitpark Zandvoort. Dat heeft het Formula One Management (FOM) aan de organisatoren in Assen laten weten.

,,We hebben contact gehad met Londen’’, klinkt het opgelucht uit de mond van voorzitter Jos Vaessen van The Netherlands Grand Prix Foundation, die zich al een tijdje inspant om Max Verstappen in de Drentse hoofdstad aan de start te krijgen.

,,In het mailtje dat teruggekomen is, geeft de FOM aan dat ze wel in gesprek zijn met Zandvoort, maar dat er absoluut geen toezegging is gedaan en dat er ook zeker geen beslissing is genomen. Ze zijn niet blij met de publiciteit, maar dat terzijde. Het heeft er alle schijn van dat er sprake is van een opzetje tussen Circuit Zandvoort en De Telegraaf.’’”

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).