• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aston Martin neemt nog geen afscheid van de V12

Auteur: machielvdd, gepost 21 februari 2022 om 21:56 – 5 Reacties

Aston Martin stelt het afscheid van de twaalfcilinder zo lang mogelijk uit.

Bij Aston Martin denk je al snel aan een V12, maar eigenlijk maken de Britten nog helemaal niet zo lang gebruik van de twaalfcilinder. Pas in 1999 werd de eerste Aston Martin met een V12 geïntroduceerd, de DB7 Vantage. Aangezien Aston Martin al 109 jaar bestaat, zou je kunnen zeggen dat ze nog maar net begonnen zijn met V12’s.

Toch is de V12 niet meer weg te denken bij Aston Martin. De DB9, DBS, Vanquish en de V12 Vantage: stuk voor stuk zijn het droomauto’s. En niet in de laatste plaats dankzij hun twaalfcilinder.

Het leek er helaas op dat het einde nabij was voor Aston Martin’s met een V12. Er komt nog een V12 Vantage, maar Aston Martin sprak daarbij van “een einde van een tijdperk”. Dat klinkt als “het einde van de V12”.

Gelukkig hebben we goed nieuws: Aston Martin gaat (nog) geen afscheid nemen van de V12. Het einde van een tijdperk slaat op het Vantage-tijdperk en nog niet op het V12-tijdperk.

Aston Martin CEO Tobias Moers zegt tegenover Autocar dat de V12 nog steeds “een beetje potentie” heeft. Moers laat weten dat de V12 er pas tegen 2026-2027 uit zal gaan. Tegen die tijd zal Aston Martin wel moeten, want dan gaan de Euro 7-normen in.

Momenteel neemt de V12 nog een dominante positie in binnen het gamma van Aston Martin. Er wordt namelijk in twaalfcilinder geleverd in de DB11, de DBS, de V12 Speedster en – niet te vergeten – de Valkyrie. In plaats van de 5,2 liter biturbo V12 heeft deze een atmosferische 6,5 liter V12 van Cosworth. Ook dat kan nog gewoon anno 2022. Eigenlijk mogen we niet klagen.

De V12 zal in ieder geval niet zijn weg vinden naar de DBX, want die is met een 707 pk sterke V8 al snel zat. Het is echter wel mogelijk dat we de komende jaren nog minstens één gelimiteerde sportwagen met een V12 krijgen. Gewoon, omdat het nog kan.

Via: Autocar

Foto V12 Vantage: @wolfssjrd

Ook interessant!

  • Officieel: de Aston Martin V12 Vantage komt eraan!
  • Er komt een héle leuke versie van de Aston Martin Vantage
  • Aston Martin laat nieuwe V12 Vantage nog eens horen
    Aston Martin laat nieuwe V12 Vantage nog eens goed horen
  • Nieuwe V12 Vantage laat angstaanjagende neus zien

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, V12

Vorig bericht: « Deze toffe betaalbare coupés zitten nu op hun bodem
Volgend bericht: Kia EV6 barst in vlammen uit na ongeval [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. coupedriver zegt

    21 februari 2022 om 22:46

    Super, hopelijk verkopen ze er veel van, zodat iedereen er kan van genieten!

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    22 februari 2022 om 08:36

    Vantage V12 met handbak, niet de beste auto, wel de leukste Aston Martin.

    Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    22 februari 2022 om 11:01

    “Ook dat kan nog gewoon anno 2022. Eigenlijk mogen we niet klagen.” het feit dat websites zoals hier, dit al posten zorgt er in mijn mening alleen maar voor dat nog meer mensen gaan kijken naar kleine kutmotoren, veel mensen zijn immers bang om wat anderen van hun vinden, en zo lijk je te zeggen dat deze motoren slecht zijn voor milieu etc

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      22 februari 2022 om 13:15

      @petroldrinker: mensen kopen gewoon met hun portemonnee en geven het rijden, van een wat jij als leuke auto associeert geen hoge prio. Zelfs bmw maken klanten zich niet druk om dat hun 116 of 118 een 3 cil is. Of de 320 geen 2 liter is. Het gros is er niet mee bezig. Die kiezen een auto die binnen het budget past en voldoet aan de eisen waarvoor her gebruikt wordt en niet leeglopen op de brandstof en wegenbelasting. En dat is prima.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        23 februari 2022 om 14:56

        Dan nog hoeven websites zoals dit niet nog meer de nadruk op te letten, we zijn toch liefhebbers? we willen toch juist de leukere auto’s stimuleer het kopen daarvan ipv de muesli bakken en duracell bullshit te stimuleren in dit soort stukken

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North