Aston Martin verkoopt te weinig hardlopers

Auteur: , 63 Reacties

Kan het Britse merk nog gered worden?

Aston Martin

Het gaat (weer) niet al te best met Aston Martin. Je kan het bedrijf op twee manieren bekijken. Ze hebben de mooiste en meest indrukwekkende Gran Turismo’s gebouwd de afgelopen decennia. Maar elke amateur-accountant en andere cijfer fetisjisten kunnen hun geluk ook niet op. Dat een noodleidend bedrijf het zo lang weet uit te houden is erg indrukwekkend.

Het derde kwartaal werd dit jaar wederom met verlies afgesloten, 13,5 miljoen pond om precies te zijn. Vorig jaar maakte Aston Martin nog 3,1 miljoen winst in de dezelfde periode. In totaal staat Aston Martin voor dit jaar al 92,3 miljoen pond in de min.

Tegenvallende Vantage
Dat is extra pijnlijk als je je bedenkt dat juist dit jaar een goed jaar moest gaan worden. De Aston Martin V8 Vantage is nu volop leverbaar in diverse configuraties, waaronder zelfs met een handbak! Maar de verkopen blijven ernstig achter op hetgeen waar Aston Martin rekening mee had gehouden. In Europa zijn er 878 V8 Vantage modellen verkocht. Voor de context, Porsche zet in één maand het dubbele aantal weg, ongeveer.

Aston Martin

Vantage Roadster
En Porsche is een van de weinige merken die het écht goed doen in dit segment. Dus wat dat betreft is de verklaring van Aston Martin CEO Andy Palmer vrij logisch. Hij stelt dat het gehele segment voor sportwagens dalende is. Dat klopt in principe wel, de 911 toont echter aan dat er zeker aantallen gemaakt kunnen worden. Het probleem is dat Aston Martin en zijn dealers hebben gerekend op betere cijfers. Misschien dat de Vantage Roadster de verkopen wat kan opkrikken, in dit segment zijn cabriolets erg populair.

Aston Martin V8 Vantage Roadster '20

DBX
Daarom gaat de te verwachten Aston Martin DBX bijzonder belangrijk worden. Misschien nog wel belangrijker dan dat de DB7 was in de jaren ’90. De DBX is een crossover SUV in het superluxe segment. Het recente verleden heeft uitgewezen dat dergelijke auto’s enorm in trek zijn. Denk aan de Maserati Levante en Porsche Cayenne. Als de DBX ook niet aanslaat, zou de toekomst van Aston Martin weinig florissant kunnen zijn.

Aston Martin DBX



63 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Tja, dat een 911 beter verkoopt mag dan logisch zijn, als ik de keuze had wist ik het wel….
@dutchdriftking: ja klopt, gewoon en Aston Martin voor de deur neerzetten!!
@raoufff: ik heb een 991.2 GTS Cabrio (2018) en had ook een Aston kunnen kopen maar als je tijdens autoreizen van verschillende mensen hoort dat je daar veel meer kans op dure reparaties hebt dan ga je toch twijfelen. En als je buurman (na 6 Porsches) een nieuwe DB9 van 2,5 Ton koopt en vervolgens voor 6K aan motorschade heeft ben je genezen. Porsches blijven heel en zijn ook waardevaster.
@mwti: Als je voor 2,5 ton een Aston Martin koopt en wakker ligt van een incidentele rekening van 6k dan heb je de verkeerde prioriteiten.
@silverarrow: dat zie je echt verkeerd. Als je geld hebt en je geeft het uit aan een auto doe je dat nog steeds graag zo dat je er waarde voor terug krijgt. En een auto met hoge afschrijving en reparatiekosten houdt weinig waarde.
@silverarrow: dat zei ik vroeger ook maar je wilt gewoon een goede auto. Ook ik moet hard werken voor mijn geld en mijn buurman ook. Die 6K was ook nog een coulanceregeling. Ik denk dat jij het niet helemaal snapt.
@mwti: Verwonderlijk dat zo weinig mensen je begrijpen. Het blijft verwonderlijk hoe het gros van het volk denk dat als je eenmaal wat meer te besteden hebt, je je zomaar alles kunt permitteren en je elke rekening maar voor lief moet nemen. Zelf heb ik er dit jaar ongeveer een ton doorheen geramd, en nog steeds eet ik brood op m’n werk en baal ik van een onverwachte uitgave van een paar tientjes. Ik ben het echt volledig met je eens, gave wagen heb je!
@markie123: zeer herkenbaar. Ik heb met hard werken succes en mensen denken dan dat je alles maar laat doen en met geld smijt, als ik bijvoorbeeld de heg knip kijken ze je aan of niet goed geworden bent. Je mag ook niet meer zeggen dat je iets duur vindt. Ik ben niet veranderd. Mijn omgeving helaas wel.
@silverarrow: Ik deel ook je mening niet. Het is niet omdat je veel centen verdient je het geld moet verkwanselen. Als ik een topproduct koop wil ik ook topkwaliteit.Die 6k zou me nu niet onmiddellijk insolvabel maken maar als ondernemer heb je principes en verlies je niet graag.
@mwti: Het is ook gewoon echt troep, qua rijeigenschappen zijn het gewoon geen fijne auto’s. Van een echte gt verwacht je gewoon meer comfort. Dat plus het oubollige karakter en gebrek aan innovatie maakt het tot een goed aandeel om te shorten…
@dutchdriftking: Dat dacht ik, uiteraard een 911.
@dutchdriftking: de 911 is ook gewoon de betere auto. En wie wil er nou in een Aston Martin rijden die de looks heeft van een goedkoop tuningsgebakje?
@rhellema: 911 is beter, maar auto’s zijn net vrouwen, je wilt niet de beste, je wilt de vrouw waar je opgewonden van wordt!
@dutchdriftking: voor mij is de 911 dan de beste vrouw, iets voller, mooie heupen en wat dikkere billen. Een Aston is voor mij als een snol met kunsttieten.
@rhellema: Interessant. Voor mij is de Aston Eva Green. Een dikke snol met kunsttieten doet me meer aan een Mercedes C63 AMG Coupe denken.
@Jochempie: dat is nou het mooie van smaak. Iedereen heeft een een andere interpretatie erbij. Bij een AMG denk ik bijvoorbeeld aan een lesbische Oost-Europese kogelstootster.
@rhellema: De weging van jouw smaak versus mijn smaak verklaart echter niet waarom de 911 populairder is dan de Aston. Er moet dus een overheersende smaak zijn, en Aston lijkt die niet te kennen.
@Jochempie: beetje als Calvé Pindakaas (zet pet schuin op) “stom hè…ik vinnuh gewoon lekker”
@rhellema: Een Britse snol is soms best fijn voor een nachtje hoor ;)
@dutchdriftking: mwoah…heb het ooit een keer mee mogen maken maar ik was niet echt onder de indruk
@dutchdriftking: haha, juist. Je wilt dat ze af en toe het servies door het huis slingert, waarna je haar in het bed even genadeloos kan afstraffen;-)
@dutchdriftking: maar wat als ze niet zo geil is als ze eruit ziet? Wat doe je dan?
@mwti: Dan komt er altijd weer een nieuw model :P
@dutchdriftking: sommige mannen ruilen (stelregel) hun vrouw in als haar leeftijd hoger is dan haar schoenmaat. ;-)
@mwti: Je zal maar net die genetische freak hebben getroffen wiens voeten blijven groeien. Dan heb je een oud wijf met waterski’s als poten.
@mwti: Klopt, mijn blonde schone is 24 dus ik wissel haar voorlopig niet in. Al zijn er echter genoeg dames van boven de 40 welke er nog bijzonder aantrekkelijk uit zien. Niks mis met een “Youngtimer”.
@dutchdriftking: Dat is leuk als minnares maar een vrouw waar iedereen naar omkijkt is gewoon irritant.
@monaco: Haha, klopt. Maar die vrouwen zijn schaars, dus de meeste mensen hebben die ervaring niet en bekijken het alleen van de andere kant…
@monaco: Welnee, als niemand meer naar je vrouw kijk is er ook wat mis….
@rhellema: Over tuning gesproken:

Ik vind een getunede Vantage mooier dan het origineel:

https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-aston-martin-vantage-met-een-normale-grille-129210

Een Aston tunen klinkt als vloeken in de kerk, maar als het getunede exemplaar ook nog daadwerkelijk mooier is dan het origineel dan is er iets goed mis met het design van Aston.
@berlinetta: eerlijk gezegd vond ik die ook niet mooi. Maar hij is wel beter te pruimen dan het origineel en dat is idd best triest als dat zo is.
@dutchdriftking: we zien bij de 911 ook meer motorvarianten in het gamma. Echt een eerlijke vergelijking is het dus niet
@atimos: Dat is het ultieme van de 911, er is voor iedereen een variant. Als we dieselgate en de milieu gekkies niet hadden gehad was er waarschijnlijk ook een diesel geweest…..
@dutchdriftking: nooit of te nimmer zou ik een porsche kopen. Geef mij maar ieder ander merk
@trolle: Er zijn zeer veel Porsches welke ik graag zou willen bezitten. Maar liever een V12 Vantage dan een 911 GT2. Al is de laatste technisch vele malen beter….
Het zal steeds moeilijker worden als luxemerk alleen te blijven bestaan.
Of je moet deel uitmaken van een premium merk.
Niet de eerste maal dat AM in zwaar weer zit.
“Het recente verleden heeft uitgewezen dat dergelijke auto’s enorm in trek zijn. Denk aan de Maserati Levante en Porsche Cayenne”

Verkocht de Levante juist niet heel erg slecht? Ik zie ze in NL namelijk echt zelden rijden itt de Cayenne.
@hiostu: In Nederland is het niet zo’n succes, maar het model is relatief populair in de Verenigde Staten en met name Aziatische landen. Daar gaat het net wat sneller qua verkopen. Wij Nederlanders kijken naar interieur-afwerking en bijtelling, Amerikanen en Chinezen houden van uitstraling en een fraai geluid ;-)
@willeme: Ja wat is relatief populair… In 2018 zijn er wereldwijd 18500 Levantes verkocht tegenover 71500 Cayennes (en 85000 Macans). Verkopen van Porsche stijgen terwijl die van de Levantes met 20 gedaald waren in 2018. In mijn ogen dan toch niet zo’n succesnummer als je dat vergelijkt met de concurrent.
Ik wilde een heel betoog typen over hoe je de 911 en Vantage niet met elkaar kunt vergelijken vanwege het grote prijsverschil, maar ik vergat even hoe hard de BPM ons in Nederland naait. Hier heb je een 911 vanaf 141k en een Vantage vanaf 228k, maar in Duitsland bijvoorbeeld doet de Elfer iets meer dan 120k en heb je een Vantage vanaf iets meer dan 150k, en dan zijn het ineens wel weer concurrenten.
Men heeft wel zwaar geinvesteerd in een nieuw bedrijf voor diezelfde DBX en ook de ontwikkeling van de eigen V12 zal wel wat gekost hebben. Waarom geen kleinere AM zoals de Cayman/Boxster?
Teveel sport en te weinig chique.
Een Aston kocht je in mijn ogen niet omdat het de beste of de snelste auto’s waren. Nee, je kocht ze omdat ze bloedmooi waren. De laatste paar modellen vind ik echter niet meer echt mooi. Waarom zou je dan nog een Aston kopen? Nu is uiterlijk subjectief, maar gezien de reacties hier op AB lijkt het erop dat meerdere mensen de nieuwe designrichting van Aston niets vinden.
@berlinetta: een Aston moet klasse uitstralen en dat mis ik de laatste jaren wel
@chriscross: Mwah, dat hangt vooral af van de samenstelling. Als je een DB11 of Vantage in een mooie donkerblauwe, donkergroene of donkerrode kleur pakt, en dan een pindakaasbruin interieur kiest, heb je een auto die één brok stijl en klasse uitstraalt. Ga je voor zo’n neongele variant met neongele diffuser en zwarte velgen zoals in de header, dan wordt het in één klap een ordinaire bak. Maar dat geldt in mijn ogen voor de meeste auto’s wel.
@edge: Eens, in de juiste uitvoering ziet het er al een heel stuk beter uit. Toch is hij ook dan niet zo stijlvol als zijn voorganger, laat staan tijdloos. Het ergste vind ik misschien nog die uitlaatpijpjes. Twee van die pvc-buisjes die er aan de achterkant uit steken. Ziet er toch niet uit.
@edge: Misschien zit daar het probleem wel: op veel persplaatjes wordt juist die neon-gele versie veel getoond. Als de marketingafdeling nu juist voor bordeaux-rood, azur-blauw of een fraai groenig antraciet tintje had gekozen, dan was de het luxe-Britse imago wat meer behouden gebleven.

Mijn mening: het ligt meer aan hoe de auto in de markt is gezet, niet aan de auto zelf.
@gandini: Ja, dat ben ik met je eens. Maar ergens begrijp ik het ook wel. Aston Martin wil natuurlijk niet alleen aan de rijke heren op leeftijd verkopen, maar ook een graantje meepikken van de rijke Chinezen (zijn doorgaans vrij flamboyant), rijke Arabieren (zijn eveneens vaak flamboyant, want iedereen rijdt daar dure auto’s) en financieel onafhankelijke jongeren (profvoetballers, bekende youtubers etc.). Die mensen trek je sneller over de streep met een “hippe” of “coole” spec als deze, dan met een poepiechique variant.
@edge: Misschien hadden ze dan 2 specs moeten maken, beetje zoals Maserati doet met hun GranLusso-variant en de GranSport-variant. Dan kunnen ze ook 2 typen klanten bedienen.
Ik vind de nieuwe Vantage qua uitstraling een slechte Aston Martin. Te agressief, die spoiler te groot etc, weinig chique. De DB10 had het denk ik een stuk beter gedaan en was toch fris en modern genoeg om de oude Vantage te vervangen?
Als je het ontwerp van een van je hardlopers verkloot moet je er niet van opkijken dat de verkopen tegenvallen.
Misschien komt er wel hulp uit China of Korea? Let op mijn woorden…
@volvo_440_turbo: of Stuttgart. Samenvoegen met “merk” AMG, dat zou AMG prestige opleveren en Aston Martin van bruikbare techniek verzekeren. Noem AMG dan Aston Martin Germany en het wordt een volkomen logische combinatie.
@mashell: Leuk gevonden! Maar ik heb het idee dat AMG het nu prima doet als de brute tak van Mercedes-Benz en Aston Martin helemaal niet nodig heeft.
Moordende concurrentie in dit segment. Mensen met een boel geld kijken wat zij op dat moment het mooiste vinden. Dat kan een Bentley zijn, want de nieuwe Continental GT vind ik een hele mooie auto, maar het kan net zo goed een Porsche 911, Lambo Huracan of een nieuwe McLaren zijn.

Eerlijk gezegd vind ik al deze modellen ook fraaier dan de nieuwe Aston Martin Vantage.
Tegenvallende looks, een torretje van AMG en verder blinkt het ook nergens in uit. Als ik kijk naar de used prijzen van bijv. de DB11 schrijft die ook harder af dan z’n voorgangers. Dan gaat het gauw mis natuurlijk.
AM was altijd een vreemde auto in z’n segment. Looks, comfort en luxe was altijd belangrijk maar kwam als laatste over de streep. Niemand kocht een AM vanwege de prestaties. Nu AM het roer heeft omgegooid is de concurrentie moordend en hebben ze geen unique stellingpoint meer om een AM te kopen over andere merken.
De vorige v8 Vantage was velen malen mooier en tijdlozer
Bij het uitkomen van de nieuwe Vantage werd ie natuurlijk uitgebreid vergeleken met de uitgaande 911. Die werd in alle testen beter gevonden. Kun je nagaan wat de nieuwe 911 zou doen in een vergl. test. De Vantage is te duur voor wat ie biedt, en hij ziet er erg aftermarket uit. De vorige Vantage is een beauty hierbij vergeleken, maar dat zal menige Aston client al gezegd hebben. Breng een base model uit met een straight six turbo van AMG, en dan zonder al die aero body parts.
Ik vind het een beetje een belediging voor Aston Martin om met Porsche te worden vergeleken. Niet dat Porsche geen goede auto’s maakt, maar Aston Martin is toch een stuk exclusiever, meer niveau Ferrari. Porsche is bereikbaarder, wat meer mainstream. Verkoopt ook een paar gerebadgede VW-Audi producten. De Cayenne en Macan. Logisch dat Porsche meer verkoopt, Golfjes worden ook meer verkocht dan 1-serie’s.
Terug naar de stijl van 2000 Aston! Dat willen we zien
911
@willeme: wanneer je Automotive News Europe mag geloven is er meer aan de hand bij Aston Martin. https://europe.autonews.com/automakers/aston-martin-buys-expensive-insurance-policy-new-suv

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).