Aston Martin: ‘We houden vast aan de V12’

Auteur: , 49 Reacties

Het Britse merk en twaalfcilinders gaan ver terug, en als het aan CEO Ulrich Bez ligt blijft die relatie voorlopig stand houden. En wat er al helemaal niet in komt, zijn hybride-aandrijflijnen.

V12 is hier om te blijven

De stroom aan hypercars met een batterijenpakket en elektromotor aan boord is Bez uiteraard niet ontgaan. Zowel Porsche, Ferrari als McLaren hebben met de 918 Spyder, LaFerrari en P1 stappen gezet om exoten te elektrificeren, maar dit pad zal Aston Martin in de nabije toekomst niet bewandelen.

Zijn weerstand tegen hybrides legt de baas van Aston Martin als volgt uit:

“Hybridization has two aspects: To pass someone in Formula 1, which is irrelevant on the road, and to increase fuel efficiency. It is very simple: If you drive a little slower, you will be much better off.”

Deze ietwat Cruijffiaanse uitleg zou je ook kunnen interpreteren als: Aston Martin heeft niet het budget om een geavanceerde hybride-aandrijflijn te ontwikkelen, aangezien de zakken van de Britten beduidend minder diep zijn – ze leiden dik verlies – dan die van eerder genoemde merken. Maar de overtuiging van Bez komt ook voort uit het feit dat hij nog ruimte ziet voor de verbetering van aerodynamica, gewichtsbesparing, en het optimaliseren van motoren. Vooral het gewichtsaspect ziet hij als een nadeel bij hybrides.

Ook de kans op falen van elektrosystemen ziet de Duitser als een probleem, zo getuigt de volgende quote, opgetekend door het Australische Drive.

“I think it is great technology, but if you think about the biggest failures in cars these days it is electrical failures. And what we do is make more and more electrical systems and we believe it will be much better. Maybe I am too old for those things. Minimalistic engineering is where we should be and not in those things.”

U ziet, zolang Bez bij Aston Martin aan het roer staat hoeven we geen hybrides te verwachten. De V12 blijft volgens hem de komende tien jaar erg belangrijk voor het merk, maar hij sluit niet uit dat ze de motorinhoud in de loop der jaren naar beneden zullen brengen. Van zes naar vijf liter of zelfs nog minder, maar altijd met 12 cilinders.

V12



49 reacties

Heel goed! Je merk niet laten verpauperen, je doet het goed.
@hamerhaai: een 918 en laferrari zijn idd pauperwagens..
@kaasboerin: Rock n Roll is het i.i.g. niet
@sacha: jij bent kritisch :)
alle gekheid, als dit bedrijf niet van Tata had geweest hadden zij een jaarbalans die jankt om niches, downgrading en dergelijke om meer te kunnen verkopen.
Daarbij komt dat dit merk zo’n ijzersterk imago heeft door het kenmerkende design waar zelfs blinden geil van worden, never change a winning team. Al hebben die 999 andere fabrikanten dat wel moeten doen want overleven.
@kaasboerin: alleen maar mooi toch of niet? Zie geen Tata onderdelen in een Aston dus niks aan de hand. Blij dat er nog bedrijven zijn die mensen aan het roer hebben als bij Aston.
@kaasboerin: Aston heeft niets van doen met Tata.

Jaguar en LandRover zijn onderdeel van Tata, Aston is eigendom van een hoop Arabische investeringsfondsen (en nog een beetje Ford). Met Tata zouden al lang niches bekeken zijn, ism Jaguar…
Iedereen heeft toch liever een V12 dan een Prius-motor?
@mevipp:
Tot je moet tanken, die Prius vreet alleen maar Albert Heijn Basic Muesli, het geld wat je uitspaart op die V12 kan je bijvoorbeeld gebruiken om OAD op te kopen, en al hun touringcars af te tanken, en dan heb je nog geld over.
@faalhaas: want de andere hypercars zijn hybribe zodat je minder hoeft te tanken,
@faalhaas: Als je z’n auto kan betalen, maak je je daar niet zo druk om lijkt mij.
@faalhaas:
In een pruis heb je geen lederen bekleding, geen klasse uitstraling, geen geronk van een V12, geen glimlach op je gezicht iedere keer dat je de garage inloopt en zo’n beauty ziet staan. De enige keer dat je lacht is als je kinderen een keer hun bek houden achterin en je voor eens in de zoveel tijd heb moeten tanken. Plus een Prius gebruik je elke dag. Een Aston Martin niet. Tenzij je een riant salaris hebt of James Bond heet ;-)

P.s. Zonder dolle, een man uit de buurt rijdt elke dag naar werk in zijn Aston Rapide, wat een held
Hangt dat niet van Mercedes af of de motorinhoud kleiner wordt van de 12-cilinders?
Ik denk niet dat dat aan Mercedes ligt. Dat is geloof ik niet Mercedes. Vroeger tot niet heel lang geleden was het Ford die ze aan motoren hielp
@fabian: ze gaan over op Mercedes motoren. http://www.autoblog.nl/nieuws/officieel-aston-martin-krijgt-motoren-van-amg-60584
@mashell: ze gaan AMG motoren gebruiken, niet Mercedes.
Kijk naar pagani die gebruikt ook andere motoren dan dat er in MB auto’s ligt.

Als AM zegt ik wil een 5l V12 en Aston betaald daar voor dan zie ik niet in waarom AMG dat niet kan leveren.

Wie weet halen ze het zelfde grapje uit als wat ford gedaan heeft om de V12 te maken.
@arjontje: voorlopig alleen een V8 motor hoor.
@arjontje: Amg is van Mercedes dus het blijft altijd een Mercedes blok;)
Leuk die gedachte, maar AM’s leveren niet echt bijzondere prestaties (tov concurrentie) en ze verkopen nou ook niet echt geweldig. Lijkt eerder een smoes om niet te (kunnen) investeren in nieuwe en uitstekende V8en o.i.d.
mooi dat er nog fabrikanten zijn die zich niet gek laten maken door die hybridisering…

off:@ricardo: die ft.com link doet het bij mij niet bepaald. Je moet je volgens mij registeren om artikels te zien,
Maar dan moet Mercedes wel de V12 motoren blijven maken, want veel andere V12 producerende merken heb je niet,behalve Ferrari wat ze dus kunnen vergeten..
@guusboum: je verwart mercedes met AMG
@545e60:
Mercedes SL600, Mercedes S600
@JamesBond007: de sl600 wordt niet meer gemaakt en de s600 dadelijk ook niet meer, iig zonder v12. AMG maakt ze wel, en wordt ook leverancier van AM. Dus mercedes kan niet. Of wil je niet toegeven dat je eigenlijk AMG motoren in gedachte had, maat mercedes opschreef?
@545e60: in mijn ogen valt AMG gewoon onder Mercedes. AMG doet niks zonder toestemming van de top van Mercedes.
@ej20g: daar geef ik je grotendeels gelijk in, maar feit blijft wel dat AMG die motoren maken en niet mercedes
@JamesBond007: foutje van mij s600 krijgt wss weer een v12.
@545e60: Dat klopt maar dat zijn ook AMG motoren. Mercedes-Benz is gestopt met het maken van V12 motoren.
AMG gaat ze nu produceren en ontwerpen.
@arjontje: dankje. Ik wist vrij zeker dat mercedes geen v12 motoren meer ging maken, raakte alleen een beetje in de war toen ik weer las dat de nieuwe s600 weer een v12 krijgt.
@guusboum: lamborghini bentley (w12) audi mercedes bmw en rolls royce.. Best wat toch?
@lambo4all: bentley en audi hebben een w12. Bmw heeft nog wel een v12, maar rolls heeft gewoon bmw motoren dus die telt niet. Mercedes heeft geen v12 meer.
Normaal gesproken ben ik niet zo conservatief, maar toch vind ik dat supercars en luxe GT’s zoals AM een lekker geluid verdienen.
“Vooral het gewichtsaspect ziet hij als een nadeel bij hybrides.”

Juist ja, meneer Bez. En daarom zijn de 918, LaFerrari en P1 allemaal lichter dan de Vanquish.
@berlinetta:
Ga je nu echt GT’s die nog geen derde kosten van die Hypercars met elkaar vergelijken?
Dat is nog krommer dan appels en peren.
Aston’s zijn niet bepaald lichtgewichten maar een hybride systeem zou ze zomaar 200kg zwaarder maken.
Hetzelfde gaat op voor de 3 die jij noemt, die zouden nog veel lichter zijn zonder het hybride marketing gelul.
@tupperware: Natuurlijk zeg ik ook niet dat een Vanquish net zo licht moet zijn als die supersporters, maar lichtgewichten zijn het totaal niet. Volgens mij weegt een Vanquish bijna 1800 kg. Maar goed dat daar inderdaad geen hybridesysteem bij moet. Dan kom je in SUV-terrein.
@berlinetta:
Om het gewicht van de Vanquish even in het juiste perspectief te plaatsen heb ik er even een paar concurrenten met 12 cilinders bij gezocht voor je.
Vanquish 1785kg
Conti GT 2320kg
SL 65AMG 1850kg
Ferrari F12 1525kg
Ferrari FF 1790kg
Je ziet het, op de F12 na de lichtste van zijn concurrenten, geen van allen lichtgewichten, maar voor zijn klasse dus absoluut niet zwaar.
Dat is nu appels met appels vergelijken.
@tupperware: Dan blijf ik het nog steeds te zwaar vinden, zeker omdat er ook nog eens gebruik wordt gemaakt van exotische materialen. Alleen de f12 heeft een redelijk gewicht. Maar dit alles neemt niet weg dat ik de uitspraken van de beste meneer zeer kan waarderen.
@berlinetta: comfort is meestal wat zwaarder. Plus je vergelijkt een klein bedrijf met klein budget met de top 3 in de auto-industrie betreft technologie en racing. Kom op je weet zelf ook wel dat je ferraris als deze niet met een AM kan vergelijken. Niet nodig ook überhaupt.
Denk niet dat iemand met een Aston Martin wakker ligt van het verbruik.
Beter zo!
Dus dit mooie verhaal kan de ijskast in? :-) … https://www.youtube.com/watch?v=5Q0Svvdrx_E
Toch nog iemand die deze edele motorconfiguratie verdedigt. Hopelijk wordt hij nu niet afgeschilderd als een automobiele dinosaurus.
Aston Martin is altijd een klasse apart geweest, hopelijk blijft dit ook zo.
Aston Martin bevestigde hiermee weer even waarom het mijn lievelingsmerk is
Ik hou van je Aston Martin
Ik vraag me af wat de redactie onder “lang terug” verstaat. Aston Martin heeft sinds 1999 de V12 in het programma. Vanaf de DB7 Vantage. Dat is 14 jaar.
Daarvoor hebben ze zo’n 30 jaar de Tadek Marek V8 gehad en daarvoor decennia 6 in lijnmotoren.
Historisch is de meest correcte Aston-motor een straight six.

Desalniettemin ben ik blij dat ze gewoon V12’s blijven maken. Blijft toch de mooiste configuratie.
@sabrerator: Dat was gelijk ook mijn bedenking… :-)

Maar voor alle duidelijkheid, ook ik ben fan van de huidige V12’s. De moderne Vantage werd voor mij zelfs pas m’n favoriet toen ze dat blok ir in lepelden. Dat geluid… Om kippevel van te krijgen!
Die V12s moeten zeker blijven, klinken super, en vooral de nieuwe generatie is nog enigszins ok qua CO2 waarde.

De V12s zullen naar verwachting langer aan boord blijven dan Dr Bez zelf, die is naar verwachting begin 2014 vervangen door zijn opvolger (melden bronnen rondom Gaydon).
Ik vind het nogal irrelevant om bij dit soort autos te lopen zeuren over verbruik en co2 uitstoot.
Natuurlijk is het benzine verbruik en de uitstoot geen direct probleem voor de kopers. Maar het is meer en meer not done om een vervuilende auto te rijden. Voor velen is een hybride badge de uitkomst om zo een grote of sportieve auto te rijden zonder een lading kritiek over zich heen te krijgen.
Hybride techniek is niet relevant voor de puristen maar die maken maar een klein deel uit van het cliënteel.
Als er maar één zekerheid is in autoland, dan is het dat als de CEO zegt “geen hybrides”, je drie jaar later een hybride mag verwachten…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).