In plaats daarvan moet een andere auto het waar gaan maken.
In de laatste maand van het vorige jaar kwam luxe sportwagenfabrikant Aston Martin ineens met een geniaal plan. De Britten zagen dat het vertrek van Audi en Porsche uit de hoogste klasse (LMP1) van het World Endurance Championship wel moest resulteren in een regelrechte parade met maar één mogelijke winnaar: Toyota.
Een relatief simpele oplossing voor dit overduidelijke probleem is het verwijderen van prototypes, om daarvoor in de plaats op hypercar gebaseerde raceauto’s terug te laten komen. Hierdoor wordt de raceklasse niet alleen spannender voor het publiek–er is immers weer competitie–het maakt de klasse tegelijkertijd aantrekkelijker voor autofabrikanten. Momenteel hebben namelijk, onder andere, Ferrari, McLaren en Porsche, evenals een reeks andere fabrikanten, modellen in het gamma die vrij eenvoudig omgetoverd kunnen worden tot volwaardige raceauto’s.
Nu, Aston Martin begint dergelijke ideeën natuurlijk niet uit te spuwen wanneer het zelf niets achter de hand heeft. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de Britten de beoogde raceklasse, die inmiddels een realiteit lijkt te worden, met de Valkyrie zouden betreden. Maar daar zijn ze nu op teruggekomen. Aston Martin wil niet de Valkyrie inzetten, maar het toekomstige kleine broertje van de immens snelle hypercar. Althans, dit vertelde CEO Andy Palmer tegenover het Britse Autocar.
I’m hesitant to confirm we will race at Le Mans before the final regulations have been confirmed, because our experiences in Formula 1 have taught us that in motorsport ideas that begin optimistically can ebb away, but we have a great deal of interest in the new regulations at Le Mans. […] The underlying fact is that ‘son of Valkyrie’ will drop at exactly the right time, and if that means it would be able to go into the event and race LaFerraris, Porsche 918s and Sennas, then I cannot think of anything better.
Op het moment van schrijven is er nog bijzonder weinig bekend over de toekomstige ‘Baby Valkyrie‘. Dat gezegd hebbende lijkt het erop dat de auto een andere motor krijgt dan de Cosworth V12 die in het origineel ligt. De auto moet op uiterlijk gebied veel gemeen hebben met zijn grote broer. Ook dit project staat onder leiding van Adrian Newey.
dees zegt
Ja het is inderdaad vrij eenvoudig om huidige hypercars om te bouwen om ermee te kunnen racen.
Maar dat is niet het probleem, het grote probleem gaat de bak met geld zijn die nodig is om ze dusdanig betrouwbaar te maken om er 24 uur mee te kunnen racen.
Dus kan me voorstellen dat sommige merken misschien nog gaan afhaken.
ghengiskhan zegt
@dees: realistisch gezien heb je gelijk. Maar ik hoorde ooit een 24-uurs team ( geen idee meer welk) zeggen: we build them reliably for 23 hours, the last hour we just pray.
Maar die 23 uur zullen ook best prijzig zijn.
JanJansen zegt
@dees: eenvoudig is het niet. De auto’s moeten veel lager worden, waardoor de hele ophanging verbouwd moet worden. Andere remmen, rolkooi, versnellingsbak enz enz. Het houdt niet op, alleen de basisvorm blijft overeind.
Zelfs de originele McLaren F1, waarvan wordt gezegd dat ie zo uit de showroom kwam, was compleet omgebouwd in de ophanging.
tvklarenbosch zegt
Las ergens dat de baby Valkyrie heel erg gaat lijken op de echte. Dus ook met bijna alle aero. Dat met een AMG V8 zou een bijzonder fijn apparaat worden.
rob5nismo zegt
Dan hoop ik dat ze dezelfde motor formule aanhouden als McLaren.Milk that V12
mashell zegt
Altijd gedacht dat de opvolger van de Multipla en Yaris Verso als lelijkste auto ook een vierkant jij zou moeten zijn maar het is gek genoeg een absurde sportwagen.
zelfbenoemdingenieur zegt
@mashell: Je ne comprends pas
karaya zegt
@mashell: Dat is een Sport Quattro ook.
Functie voor vorm.
Nemus zegt
Zouden ze dit toelaten bij Honda?
mashell zegt
@nemus: wat heeft Honda hiermee te maken? Het is meer Verstappen die zich hier druk om moet maken, toen Newey aan dit gedrocht werkte was de RBR F1 wagen bij de start van het seizoen niet op niveau. Dus als Newey weer hobby’s na jaagt en een klein gedrocht bouwt kan dit ten koste gaan van zijn werk bij RBR.
Nemus zegt
@mashell: Simpel: Adrian Newey werkt voor Red Bull, niet voor Aston Martin, dat misschien wel sponsor was. Maar nu RBR de facto een soort van Honda fabrieksteam wordt zie ik dat niet langer gebeuren.
Als Adrian Newey nog wat boten ontwerpt zal Honda dat niet erg vinden, maar een hypercar ontwerpen voor een ‘concurrent’ lijkt me wat moeilijker te liggen.
mashell zegt
@nemus: RBR racing heeft Aston Martin op de wagen staan terwijl er een Renault motor in ligt. En Aston Martin zelf Mercedes motoren toepast. Er is natuurlijk een kans dat de volkomen onlogische Aston Martin sponsering volgend jaar gaat weer verdwijnen maar Newey is een vrij man die in dienst van voor RBR. Als RBR het goed vind dat hij wat hobbies uitoefent door spuuglelijke wagens voor Aston Martin te ontwerpen dan heeft Honda dat ze slikken.
alfalfa zegt
Tip: probeer korte zinnen te gebruiken.