• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aston Martin wil Valkyrie toch niet gebruiken op Le Mans

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 13 augustus 2018 om 20:01 – 13 Reacties

Aston Martin wil de Valkyrie toch niet gebruiken op Le Mans


In plaats daarvan moet een andere auto het waar gaan maken.

In de laatste maand van het vorige jaar kwam luxe sportwagenfabrikant Aston Martin ineens met een geniaal plan. De Britten zagen dat het vertrek van Audi en Porsche uit de hoogste klasse (LMP1) van het World Endurance Championship wel moest resulteren in een regelrechte parade met maar één mogelijke winnaar: Toyota.

Een relatief simpele oplossing voor dit overduidelijke probleem is het verwijderen van prototypes, om daarvoor in de plaats op hypercar gebaseerde raceauto’s terug te laten komen. Hierdoor wordt de raceklasse niet alleen spannender voor het publiek–er is immers weer competitie–het maakt de klasse tegelijkertijd aantrekkelijker voor autofabrikanten. Momenteel hebben namelijk, onder andere, Ferrari, McLaren en Porsche, evenals een reeks andere fabrikanten, modellen in het gamma die vrij eenvoudig omgetoverd kunnen worden tot volwaardige raceauto’s.

Nu, Aston Martin begint dergelijke ideeën natuurlijk niet uit te spuwen wanneer het zelf niets achter de hand heeft. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de Britten de beoogde raceklasse, die inmiddels een realiteit lijkt te worden, met de Valkyrie zouden betreden. Maar daar zijn ze nu op teruggekomen. Aston Martin wil niet de Valkyrie inzetten, maar het toekomstige kleine broertje van de immens snelle hypercar. Althans, dit vertelde CEO Andy Palmer tegenover het Britse Autocar.

I’m hesitant to confirm we will race at Le Mans before the final regulations have been confirmed, because our experiences in Formula 1 have taught us that in motorsport ideas that begin optimistically can ebb away, but we have a great deal of interest in the new regulations at Le Mans. […] The underlying fact is that ‘son of Valkyrie’ will drop at exactly the right time, and if that means it would be able to go into the event and race LaFerraris, Porsche 918s and Sennas, then I cannot think of anything better.

Op het moment van schrijven is er nog bijzonder weinig bekend over de toekomstige ‘Baby Valkyrie‘. Dat gezegd hebbende lijkt het erop dat de auto een andere motor krijgt dan de Cosworth V12 die in het origineel ligt. De auto moet op uiterlijk gebied veel gemeen hebben met zijn grote broer. Ook dit project staat onder leiding van Adrian Newey.

Ook interessant!

  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af
  • Aston Martin ruziet met dealer over Valkyrie-aanbetalingen
  • Aston Martin over weigerende Valkyrie: 'klein probleempje'
    Aston Martin over weigerende Valkyrie: 'klein probleempje'
  • Wat is Aston Martin van plan met deze mysterieuze hypercar?

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, fia, le-mans, valkyrie, wec

Vorig bericht: « Verrassing! Jon Olsson verkoopt Lord Hans voor 700K
Volgend bericht: Deze 9 Ferrari’s zijn spotgoedkoop »

Lees Interacties

Reacties

  1. dees zegt

    13 augustus 2018 om 20:11

    Ja het is inderdaad vrij eenvoudig om huidige hypercars om te bouwen om ermee te kunnen racen.
    Maar dat is niet het probleem, het grote probleem gaat de bak met geld zijn die nodig is om ze dusdanig betrouwbaar te maken om er 24 uur mee te kunnen racen.

    Dus kan me voorstellen dat sommige merken misschien nog gaan afhaken.

    Login om te reageren
    • ghengiskhan zegt

      13 augustus 2018 om 21:22

      @dees: realistisch gezien heb je gelijk. Maar ik hoorde ooit een 24-uurs team ( geen idee meer welk) zeggen: we build them reliably for 23 hours, the last hour we just pray.

      Maar die 23 uur zullen ook best prijzig zijn.

      Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      13 augustus 2018 om 21:28

      @dees: eenvoudig is het niet. De auto’s moeten veel lager worden, waardoor de hele ophanging verbouwd moet worden. Andere remmen, rolkooi, versnellingsbak enz enz. Het houdt niet op, alleen de basisvorm blijft overeind.
      Zelfs de originele McLaren F1, waarvan wordt gezegd dat ie zo uit de showroom kwam, was compleet omgebouwd in de ophanging.

      Login om te reageren
  2. tvklarenbosch zegt

    13 augustus 2018 om 20:44

    Las ergens dat de baby Valkyrie heel erg gaat lijken op de echte. Dus ook met bijna alle aero. Dat met een AMG V8 zou een bijzonder fijn apparaat worden.

    Login om te reageren
  3. rob5nismo zegt

    13 augustus 2018 om 21:04

    Dan hoop ik dat ze dezelfde motor formule aanhouden als McLaren.Milk that V12

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    13 augustus 2018 om 21:53

    Altijd gedacht dat de opvolger van de Multipla en Yaris Verso als lelijkste auto ook een vierkant jij zou moeten zijn maar het is gek genoeg een absurde sportwagen.

    Login om te reageren
    • zelfbenoemdingenieur zegt

      13 augustus 2018 om 22:59

      @mashell: Je ne comprends pas

      Login om te reageren
    • karaya zegt

      13 augustus 2018 om 23:42

      @mashell: Dat is een Sport Quattro ook.

      Functie voor vorm.

      Login om te reageren
  5. Nemus zegt

    13 augustus 2018 om 22:45

    Zouden ze dit toelaten bij Honda?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 augustus 2018 om 08:37

      @nemus: wat heeft Honda hiermee te maken? Het is meer Verstappen die zich hier druk om moet maken, toen Newey aan dit gedrocht werkte was de RBR F1 wagen bij de start van het seizoen niet op niveau. Dus als Newey weer hobby’s na jaagt en een klein gedrocht bouwt kan dit ten koste gaan van zijn werk bij RBR.

      Login om te reageren
      • Nemus zegt

        14 augustus 2018 om 09:23

        @mashell: Simpel: Adrian Newey werkt voor Red Bull, niet voor Aston Martin, dat misschien wel sponsor was. Maar nu RBR de facto een soort van Honda fabrieksteam wordt zie ik dat niet langer gebeuren.

        Als Adrian Newey nog wat boten ontwerpt zal Honda dat niet erg vinden, maar een hypercar ontwerpen voor een ‘concurrent’ lijkt me wat moeilijker te liggen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          14 augustus 2018 om 15:40

          @nemus: RBR racing heeft Aston Martin op de wagen staan terwijl er een Renault motor in ligt. En Aston Martin zelf Mercedes motoren toepast. Er is natuurlijk een kans dat de volkomen onlogische Aston Martin sponsering volgend jaar gaat weer verdwijnen maar Newey is een vrij man die in dienst van voor RBR. Als RBR het goed vind dat hij wat hobbies uitoefent door spuuglelijke wagens voor Aston Martin te ontwerpen dan heeft Honda dat ze slikken.

          Login om te reageren
  6. alfalfa zegt

    14 augustus 2018 om 08:30

    Tip: probeer korte zinnen te gebruiken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North