Deze 9 Ferrari’s zijn spotgoedkoop

Auteur: , 95 Reacties

Dus eigenlijk is er geen reden meer om niet zo'n raspaardje voor de deur te zetten.

Ferrari F355 Berlinetta '96

Afgelopen zaterdag hadden we een special over de Ferrari 612 Scaglietti. Daarin werd veel behandeld, maar bleef een feitje onbenoemd: niemand zit te wachten op een 1.800 kilo zware Italiaanse GT met twaalf cilinders. De prijzen voor tweedehands exemplaren zijn bijzonder vriendelijk. Waarom dat zo is, daar komen we zo op terug. Het zette ons wel aan het denken. Wat zijn eigenlijk de goedkoopste Ferrari’s van Nederland. Team Autoblog slingerde Autotrack.nl aan en we gingen zoeken. Om te voorkomen dat het een lijstje zou worden met negen Ferrari Scaglietti’s, nemen we van elk type de goedkoopste die we konden vinden.

Ferrari 612 Scaglietti F1
€ 77.950
2005
114.751

Deze beige 612 Scaglietti is de goedkoopste die we konden vinden op Autotrack.nl. Inderdaad, voor het geld van een nieuwe BMW 530d kun je ook kiezen voor een van de meest elegante moderne Ferrari’s. Er zijn veel redenen voor deze lage prijs. Het is een GT, waarmee de gemiddelde eigenaar redelijk wat kilometers maakt. Ook zijn de mensen die een gebruikte Ferrari zoeken, vaak juist op zoek naar iets spectaculairders met een middenmotor en dak dat naar beneden kan, om maar wat te noemen. Als laatste zijn de kosten om het gevaarte rijdend te houden exorbitant bij een Ferrari 612. Absoluut niet met je laatste 80.000 euro kopen dus, deze auto. Mocht de auto je overigens bekend voorkomen, kan dat kloppen. Het is namelijk een van de vele, vele exen van DJ Jean.

Ferrari 612 Scaglietti

Ferrari 550 Maranello
€ 69.999
1998
129.000 km

De voormalig eigenaar van deze Ferrari 550 Maranello hield wel van een blokje om. Bijna 130.000 kilometer op de klok zie je niet veel bij Ferrari’s. Zonde, want de vorige eigenaar heeft ongetwijfeld veel lol beleefd aan deze twaalfcilinder sportwagen. De 5.5 V12 is goed voor 485 pk, wat tegenwoordig niet klinkt als heel erg veel vermogen. Maakt niet uit, de prestaties zijn meer dan in orde. 0-100 in een 550 Maranello duurt iets meer dan vier seconden en de topsnelheid ligt boven de 320 km/u. Enig smetje op deze unit zijn de 575M velgen, de originele 550-wielen staan beter. Dat kan vast nog wel geregeld worden. Check hier de rijtest met de Ferrari 550 Maranello.

Ferrari 550 Maranello

Ferrari F355 Berlinetta
€ 69.900
1996
75.443 km

Een auto die hoge ogen zal gaan gooien in de comments moet wel deze Ferrari F355 Berlinetta zijn. Voor velen is het de favoriete Ferrari. Op zich ook wel logisch, want de F355 is een fraaie auto om te zien, de V8 klinkt episch en ze zijn nog enigszins te betalen. Zo’n typische ‘als-ik-nou-eens-25-jaar-kneiterhard-werk’-auto. Vervolgens ben je op de leeftijd dat je een caravan of motorboot koopt, maar dat terzijde. Deze Ferrari is een beetje standaard uitgevoerd, maar dat is juist goed: rode lak, zwart leer, dicht dak en een handgeschakelde transmissie. Die combinatie is ook handig als je hem weer wilt verkopen. Maar dat wil je niet, toch?

Ferrari F355 Berlinetta

Ferrari 208 Turbo
€ 69.500
1984
81.217 km

Een Ferrari met de typenaam van een Peugeot en een turbo? Is dit een zelfbouwprojectje? Neen, deze Ferrari 208 Turbo is een interessant stukje Ferrari geschiedenis. In Italië hanteren ze een belastingsysteem dat gebaseerd is op cilinderinhoud. Met name de grens bij twee liter schijnt cruciaal te zijn. Mede daarom bouwde Ferrari deze variant van de Ferrari 308, die normaal gesproken een drie liter V8 heeft. Bij de 208 is de motor een liter kleiner. De langsslag motor leverde standaard 155 pk, maar dankzij de KKK-turbo wordt er 220 pk uitgeperst. Wil je liever een 308? Die zijn te vinden voor iets hogere bedragen. Wel even een snor laten staan.

Ferrari 208 Turbo

Ferrari 456 GTA
€ 64.500
1998
34.970 km

Gaat het puur om stijl en klasse, dan is deze Ferrari 456 GTA schier onverslaanbaar. Was de voorganger van de 612 Scaglietti eigenlijk niet beter? Dat ligt eraan wat je wil, de Ferrari 456 GT was nog meer een softe coupé dan zijn opvolger. GTA staat niet voor het leukste computerspel aller tijden, maar geeft aan dat het een ‘Automatica’ is. De automaat met koppelomvormer (dus geen gerobotiseerde handbak) heeft vier verzetten en is geen wonder als het op snelheid aankomt. Dat was ook niet de bedoeling, dit is de ultieme Gentlemen’s Ferrari. En dat voor het geld van een Audi Q5.

Ferrari 456 GTA

Ferrari 360 Spider F1
€ 59.500
2002
127.350 km

Een andere manier om een betaalbare Ferrari te vinden, is te zoeken naar exemplaren met een hoge kilometerstand, zoals deze grijze Ferrari 360 Spider. Dat ‘hoog’ is overigens heel erg relatief, want gemiddeld is er een kleine 8.000 kilometer per jaar mee gereden. Het voordeel is dat je in een relatief moderne Ferrari zit. Niet dat er iets mis is met de andere Ferrari’s uit deze lijst, maar dingen als prestaties, veiligheid en gadgets staan net even op een hoger niveau en de onderhoudskosten zijn juist (relatief gezien) wat lager. De 360 Spider is bij lange na niet zo mooi als de Berlinetta, maar nog altijd mag deze Ferrari 360 er zijn. De motor zit ook hier onder een glazen afdekplaat. Het voordeel van de Spider zit ‘m in de sensaties. Die komen nu ongefilterd binnen. Op de Nordschleife is ‘ie dus misschien iets langzamer, maar als weekendauto voldoet ‘ie meer dan prima.

Ferrari 360 Spider

Ferrari 400i Coupé
€ 54.950
1982
37.300 km

Deze witte Ferrari 400i Coupé is een verre voorvader van de 612 Scaglietti. De hoekige GT kent een lange historie. De auto begon zijn carrière als 365 GT4 2+2. Die ‘365’ stond voor het aantal cc’s per cilinder (maal twaalf, dus 4.380 cc in totaal dus). Later werd de auto opgevolgd door de 400 GT (4,8 liter) en nog later dus door deze 400i. Ook deze Ferrari is uitgerust met een ‘echte’ automatische transmissie, in dit geval met slechts drie(!) versnellingen. Dat zag je vroeger wel vaker. In tegenstelling tot de andere Ferrari’s in dit rijtje heeft deze Ferrari niet zo veel kilometers gelopen. De prijs is dan ook heel erg redelijk, voor 55 mille heb je een stijlvolle Ferrari om te cruisen.

Ferrari 400i

Ferrari 348 TB
€ 48.500
1992
47.472 km

Iedereen kijkt naar de 355, maar waarom geen 348 TB? Het is bijna dezelfde auto, maar dan met wat gave jaren ’80 details als die louvres in de deuren. Deze Ferrari 348tb kost nog geen 50 mille. Dus in plaats van een Mercedes C200 Coupé met een paar opties, kun je ook hier voor kiezen. Natuurlijk liggen de running costs van zo’n 348 TB wel ietsjes hoger. Daar staat tegenover dat de afschrijving niet zo hoog meer is. Wat je wel hebt, is die verschikklijk fraai klinkende flatplane V8 met 300 pk, waarmee de 348 TB net snel genoeg is om de badge waar te kunnen maken.

Ferrari 348 TB

Ferrari Mondial 8 QuattroValvole
€ 39.950
1983
89.164 km

Heb je echt niets meer te besteden dan 40.000 euro en moet er toch een Ferrari op de inrit staan? Dan is deze Ferrari Mondial 8 Quattrovalvole de enige optie. De Ferrari Mondial is een beetje de California/Portofino van vroeger. Ja, het is een echte Ferrari, maar niet een hele hele echte. ‘Praktisch zijn’ is niet iets wat je moet willen bij een Ferrari, toch? Het hangt ervan af.

De Mondial heeft namelijk wel een paar troeven achter de hand. Ten eerste is het een echte Ferrari qua hardware: het klinkt als een Ferrari. Daarbij is het wel handig dat er een paar mensen meekunnen als het echt moet. Ook het feit dat deze Mondial goedkoper is dan een Hyundai i30N draagt bij aan de feestvreugde. Wat je alleen niet moet doen is een sprintje aangaan met diezelfde Hyundai. Dat leg je namelijk keihard af.

Ferrari Mondial 8



95 reacties

De 612 heeft toch ook een middenmotor? De V12 ligt volgens mij achter de vooras. Van de bovenstaande Ferrari’s zou ik trouwens voor de 550 gaan.
@willeme: Je special was van zaterdag, niet van vandaag (maandag) 😉

OT: ik doe eens anders en kies voor de 348. Ik had er een aantal gezien op een Cars and Coffee en ik moet zeggen dat ik ze best wel waardeer. T zijn knappe wagens!
Die 400i, zo mood oud geworden…
@griffendahl: Destijds vond ik het maar een lelijke auto. En ik was bepaald niet de enige. Maar hij is inderdaad erg mooi oud geworden. Nu waardeer ik het ontwerp wel.
@griffendahl: zou ook absoluut mijn keuze zijn uit dit rijtje. Of toch de de 355? Of toch de 348?
Een goedkope Ferrari haha. Goeie grap.
Wel ja joh, spotgoedkoop. Want iedereen heeft ff 40K liggen voor een auto..
@racemees1: voor een Ferrari om aan te schaffen toch?
@racemees1: Alles relatief. De Ruijter hagelslag is ook volslagen overpriced als je het naast het huismerk zet.
@granlusso: het is gewoon v
Venz in een andere verpakking. Maar als Venz weer een van die “funnies” heeft die telkens klem gaan zitten voor de uitstroom opening is de Ruijter wel zijn meerprijs waard.
@mashell: en de aldi melkhagelslag is Venz hagelslag op het glansmiddel na. Ooit gehoord van iemand uit de fabriek.
Nogal logisch dat een gare bak van 35 jaar oud goedkoper is dan een gloednieuwe i30N.
Al zal je na een jaartje rijden een heel stuk duurder uit zijn dan met een i30N.
Spotgoedkoop is gewoon een lok-titel, deze wagens zijn kneiterduur en vooral in onderhoud.
@alcantara: relax, goedkoop is altijd relatief hè… ik kocht een Ferrari Dino en verkocht deze nauwelijks drie jaar later met twee ton winst, da’s pas goedkoop!
@mnmg: voor welke prijs kocht je hem dan en waar ging hij voor weg, in welk jaar? Klinkt namelijk best wel iets te mooi om waar te zijn. Dat het iemand op de internets lukt wil nog niet zeggen dat dat normaal is, je moet namelijk wel een koper vinden die zo gek is om dat bedrag neer te leggen.
@alcantara: zo moeilijk was het niet hoor, wel geluk. Een dino voor 85 gekocht en voor 285 verkocht. De lift zat ineens enorm in die dingen.
@mnmg: en dan baal je ws. Nu jog dat je niet ff langer hebt gewacht met verkopen..
@kle500: Nee hoor, de autobubbel zit echt wel aan de max. Als je nu kunt en wilt verkopen, moet je het doen, is mijn bescheiden visie.
@kle500: ik had bij nader inzien nog wel wat langer kunnen wachten maar we wilden verbouwen :-)
@mnmg: ik heb je een berichtje gestuurd, rechtsboven, onder ‘mijn autoblog’ =)
@alcantara: maar bereken die kosten eens over 10 jaar. Die Ferrari behoud bij goed onderhoud zijn waarde of wordt zelfs meer waard, zo’n i30 schrijf je bijna helemaal af.
@mashell: Als het echt zo zou zijn dan kochten toch veel meer mensen een Ferrari.
Als je ze blijkbaar toch gratis kunt rijden omdat je een flinke bak geld toe krijgt bij verkoop. En daarna nooit meer hoeft te werken….jaja
@alcantara: dat is echt een non argument. Nog nooit van marketing gehoord? verkrijgbaarheid? prijs?
Waarom gaan er veel meer mensen naar de Mcdonalds dan naar de Librije.
Voor de goede orde, De Librije is een 3 Michelin sterren restaurant in Nederland. Waarschijnlijk ken je het niet.
@alcantara: dat is echt een non argument. Nog nooit van marketing gehoord? verkrijgbaarheid? prijs?
Waarom gaan er veel meer mensen naar de Mcdonalds dan naar de Librije.
Voor de goede orde, De Librije is een 3 Michelin sterren restaurant in Nederland. Waarschijnlijk ken je het niet.
@giulio: Zwolle. Johnnie.
De aanschafprijs is slechts één deel van het verhaal. Je hebt ook nog zoiets als onderhoud. Zet maar gewoon 5.000 euro per jaar opzij. En wanneer dat geld een keer niet op gaat, bewaar het dan voor het jaar erna, of het jaar daarna. Want kosten zullen er komen…
Verder wel een leuk lijstje!
“Mijn” Top 3:
(1) F355 Berlinetta
(2) 400i Coupé
(3) 612 Scaglietti F1 (die 456 is ook erg verleidelijk, maar tegelijkertijd te goedkoop naar mijn mening)
@jeroenwz: Precies dit. En daarom zijn veel “goedkope” Ferrari’s ook met een reden goedkoop. Mensen kopen zo’n ding om te pochen, komen erachter dat het toch wel erg prijzig is om hem te onderhouden, en na een paar jaar gaat hij de verkoop in met veel achterstallig onderhoud. De olie wordt ververst en hij wordt aangeboden als “perfect onderhouden”
@techniekmeneer: en voor mensen als u bestaat er al het merk Volkswagen. Daar is alles ok en zijn de mensen blij.

Pochen. Bij een Ferrari en zeker bij de klassiekers is het vooral ook de interesse in exotische racetechniek. Dat hoeft niet alleen maar pochen te zijn meneertje..
@giulio:
Toen ik Volkswagen reed kreeg ik soms rekeningen van de dealert die je eerder van Ferrari zou verwachten, alleen bleef het gewoon een Passat TDi.
@techniekmeneer: jaloerse flikker
@ff40: Waar slaat dit nou weer op? Als ik een Ferrari had gewild dan spaar ik er voor en dan koop ik er een. En flikker? Tja, geen niveau is ook een niveau. Kun jij ook niks aan doen.
@ff40: ff 40 keer je bek spoelen. zinloze reactie. Ga maar even naar Hyves.nl of zo
@jeroenwz: klopt helemaal! Als je jaarlijks €5000 reserveert zit je aan de goede kant. Als je bij aanschaf ook nog zorgt dat je een auto koopt met kloppende historie en een aankoopkeuring laat doen door iemand die er daadwerkelijk verstand van heeft, dan kun je voor het bedrag dat een Passat aan bijtelling kost Ferrari rijden. Verzekering van deze auto’s valt heel erg mee trouwens.
F355 is de mooiste, maar qua onderhoud een drama. Dan beter een late 328, en een snor.
@rulefollower: heb je er ervaring mee? Vertel! Pls!
@rulefollower: fabels fabels fabels
@rulefollower: niet alles geloven wat Doug DeMuro schrijft. Wordt namelijk in de comments onderaan het artikel al ontkracht. Echt goedkoop zal Ferrari rijden niet worden. https://jalopnik.com/here-s-why-you-should-never-buy-a-ferrari-f355-1706976075
Zo’n 208 turbo is wel gaaf.
De 348 tb en de 208 turbo zijn wel mijn favorieten in dit rijtje.
Doe mij de Pontiac Fiero van @viezefreddyw maar
Kijkt lekker weg die foto’s in de app..
Een artikel naar mijn hart, hulde @willeme!
Onweerstaanbaar om erover na te denken.
Toch bijzonder dat een aanschafprijs van een modaal jaarsalaris wordt gezien als ‘spotgoedkoop’, maar dat is verschil in perceptie zullen we maar zeggen. Overigens worden dure auto’s nooit goedkoop, wil van geen enkel getoond voorbeeld de onderhoudskosten weten.
via iPhone app
@breinstein: een modaal bruto jaarsalaris inderdaad. Haha, qat een geld
Alle 9 onbetaalbaar. Dat is meer dan genoeg reden.
@towi1989: gelukkig dat er verschil in inkomen en wat iemand gespaard heeft is!!


Anders werd iedere ondernemer ook werknemer!!

En dan??
Weer zo’n informatief bericht, met (prijs-)informatie die je (ik) nog niet kende.
Laten we eerlijk, objectief en onafhankelijk zijn, mensen: willeme is het goudhaantje van Autoblog.

Hij schrijft langere stukken. Zelden afgekloven screenshots en video’s. Hij is onder de AB-scribenten de frequentste reaguurder. Altijd inhoudelijk, nooit andermans smaak afkrakend. Wel duidelijk in zijn oordeel. Vaak ook grappig. Ik herinner me zijn groentecommentaar over MV33 nog steeds.
En dan de autohistorische kennis van de man. Hier op de site onovertroffen.

Al die welverdiende veren in z’n achterste: ik hoop maar dat WE met z’n beide benen op de grond blijft staan!
De 348 TB graag, is origineel NL, weinig kilometers. Ik denk dat ik de garage maar eens ga leegmaken. Die kinderfietsen enz kunnen best buiten overwinteren.
F355 is voor mij een van de allermooiste Ferrari’s ooit gemaakt (samen met F12, F50 en 288GTO). Beter gezegd, een van de allermooiste sportwagens ooit gemaakt. Ook al kan je deze auto betalen, onderhoud is belachelijk duur bij een officiële Ferrari dealer dat de aanschafprijs het minste is waar je hartzeer van krijgt. Maar een poster- of droomauto gaat niet alleen om bang-for-buck.
Voor dat geld zou ik een jonge m4 nemen, beetje opkrikken richting 500/600 pk
@isobmw: ik zou short gaan op tesla..
@isobmw:
Zou ik is het zusje van had ik.
@isobmw: doe dan..
Ik heb eens een ritje in een Ferrari 360 Modena als verjaardagskado gekregen.

Superdepuper. Heerlijk die brulboei achter je te horen brullen.

Maar dan kijk je verder. De tegenvallende afwerking. De gedateerde styling. Matig materiaalgebruik. En je hoort onderweg de horrorstories over het onderhoud. De Gremlins. En dan denk je: ‘er in rijden is leuk. Maar echt zelf bezitten? ….Nope. ‘.

Het is waar wat ze zeggen. Never meet your heroes….
@frank2b: Als je tien miljoen in een hoek hebt liggen maakt dat allemaal niet zoveel uit.
@karaya: Dat is waar.

Maar ik heb nét nog ff gekeken: nope, geen tien miljoen. Wéér niet …. ;)
@frank2b: Turkse Lira…
@karaya: Morgen maar even een kruiwagentje van die flappen inslaan bij de bank!
@karaya: maar wanneer je 10 miljoen hebt dan kijk je toch naar andere Ferrari’s?
@jeroenwz: Ik koop sowieso een 612 als m’n tien miljoen eindelijk binnen is.
@karaya: Zo is het. Hoe groot het schip met geld ook is dat binnen vaart eerst een 456!
@frank2b: Valt best wel mee. Ik heb mijn 360 nu 3 jaar en ja, goedkoop is anders maar geen afschrijving en het acceleren naar 8500 T/M gaat nooooooit vervelen. Geloof me. Voordeel van kopen ipv huren: je kunt elke keer via de garage je huis in en dan ff kijken……
@ttr6: Hoeveel bent u er maandelijks kwijt (rekening houdend met onderhoud en aantal kms)? Al is het maar een grove schatting.
@bmw2coupeeigenaar: schatting: gemiddeld € 3000 á € 3500/jaar
Altijd blij als ik oude auto’s zie op de originele velgen met Michelin TRX banden.

Als ik ergens misselijk van word is het een prachtige klassieker zoals een 635 CSI die op after market velgen is gezet om zodoende een paar honderd te besparen op de banden. Overigens, ze flikken het zelfs met Ferrari’s.
Die ex van DJ Jean, hoeveel eigenaren heeft die inmiddels gehad? Moet haast wel in de 100tallen lopen inmiddels. Volgens mij is dit al de 2e keer dat ie bij Hazet te koop staat.
@e34m5touring: 13 eigenaren pas, volgens de kentekenapp.
Moest van die 355 niet de hele versnellingsbak opnieuw gebouwd worden na 40k kilometers of waren het de kleppen vervangen. Anyway, om de 40k moest er 40k tegenaan gegooid worden. Zo heb ik het onthouden.
@loserboi932: nee klopt niet. Aan 40000km de riemen vervangen.
De 400i….. HEERLIJK!
Leuk artikel, toch is Ferrari niet zo mijn ding.
Ok pk, maar wat weegt het allemaal? Scaglietti 1800kg? Droog en onrijdbaar dan… typisch Ferrari.

Voor de lol opgezocht, wat realistische gewichten, opgegeven EU gewicht (zelfde standaard als alle gewone auto’s, met 75kg chauffeur) en zwaarst gewogen EU door magazine (bron: zeperfs.com):
612: 1945 – 2004kg
550: 1765 – 1850 kg
355: 1525 – 1558 kg
208 T: – 1382kg
456 GTA: 1965 – 2100kg
360 F1 Spider: 1525 – 1635kg
400i GT: 1990 – 2005kg
348 TB: – 1567kg
Mondial 8 qv: – 1640kg

Moest je dus vinden dat je V12 Ferrari wat lomper aanvoelt en trager is dan je verwachtte, en meer remmen en banden slijt, dan weet je nu waarom dat zo is…
@onehp: en als iemand komt zeggen dat auto’s vroeger lichter waren… Enkel als ze ook kleiner waren en veel minder pk hadden (en veel minder veilig waren en met veel minder comfortspeelgoed)…
@Onehp:

Hmm interessant, want afgelopen zaterdag werd de CL65 nog als zwaar bestempeld maar het verschil is zo groot nog niet.
@jack_abarth: is ook zwaar (C216 2240-2325kg EU), maar inderdaad denkt men in het algemeen, grotendeels onterecht, dat Ferrari’s veel lichter zijn…
@onehp: Ik vind 300 kilo verschil toch behoorlijk veel voor een auto in dezelfde klasse. De 612 is dus wel degelijk lichter. Daarbij is de verdeling van het gewicht ook veel gunstiger van de Ferrari. De Mercedes heeft heel vel extra kilootjes op plaatsen die je liever niet wil. Bij de Bentley Continental GT is dt nog veel erger.
@willeme: ook geen fan van een CL. Als S-klasse S65 die praktish niet meer weegt, is met comfort en bruikbaarheid het meergewicht wel verantwoord. Ze zijn allemaal niet licht.

En Ferraris wegen meer dan mensen denken doordat ze het gewicht van droge museummodellen opgeven…
@onehp: Dat geldt eigenlijk voor alle fabrikanten. Af en toe zie ik jouw staatjes voorbij komen met de werkelijke gewichten, alhoewel een persoon meerekenen mijn inziens niet onder het leeggewicht valt ;-).

Alle vloeistoffen mogen er wel in (ook niet altijd het geval). Meestal zit het gewicht dus zo’n 20% hoger. Dat gezegd hebbende, de verschillen zijn er nog altijd. Want die Mercedes van 2.300 kilogram weegt volgens Mercedes zelf 2.000 kilogram. Dus wat dat betreft blijven die verhoudingen intact, toch?
@willeme: de CL65 is DIN 2165kg, daar is het eerder geval van erg veel opties die erop kunnen.

Algemeen, er is een scheef beeld als men niet vernoemd volgens welke standaard het gewicht aangegeven is, en er zijn wel degelijk fabrikanten die eerlijk zijn en waar hun auto zelfs met opties maar een 50kg meer wegen dan opgegeven.
Verder is het gewicht met chauffeur, de minimale bezetting, hetgene dat relevant is. Er wordt gesproken over tien pk meer hiernof daar, maar terzelfdertijd worden honderden kilos over het hoofd gezien. Prestaties, en dus kg/pk ook, is zinloos vergelijken als er geen koelvloeistof, olie, benzine of chauffeur in de auto zit… Tot zover…
@Onehp: het handigste is dat alles gelijk wordt getrokken. Dat alle fabrikanten dezelfde weegmethode aanhouden. Dan zijn de gewichten in elk geval goed te vergelijken.

@willeme: ik zeur hierover om meerdere sites ;) die ook hopelijk journalisten en fabrikanten lezen, en tot mijn geneugtenis heeft McLaren bij hun 600LT de moeite gedaan om naast het droge gewicht ook het DIN gewicht in hun press release te stoppen. Daarmee kunnen oplettende journo’s de juiste getallen aangeven…
De Mondial is voor de leden van de Ferrari club die elke dag met een knalrood ferrari jasje en bijhorend petje rond lopen.
348, 308, 550, 400i (met handbak als ie er is), 355. Allemaal prachtig.

De nieuwere kan ik waarderen omdat ze Ferrari zijn en waarschijnlijk technisch beter, maar liever de oude. Met stip op 1 de F40 trouwens, maar die krijg je niet meer voor een reëel bedrag.
Had misschien leuk geweest om iets te schrijven over verkoopprijzen van deze modellen over de afgelopen 10 jaar: Zo’n F355 vond ik voor 50k een aantal jaar geleden eigenlijk al veel geld voor een prachtige auto met een mooi geluid maar een slechte afwerking.
En de afgelopen jaren kon je eigenlijk geen goede vinden onder 90k.
En nu komen er weer wat bovendrijven…. maar daar zullen waarschijnlijk vele tussen zitten van mensen die er 1 hebben gekocht en er ook daadwerkelijk een beetje in hebben gereden en nu blij zijn dat ze de aanschaf + onderhoudskosten eruit hebben.
Dus waar gaat het heen?
Er zijn nu een hele rits auto’s uit de >400pk club die hun dieptepunt eigenlijk wel bereikt moeten hebben; die rijden waarschijnlijk iig net zo goed als vrijwel elke uit de lijst hierboven en de onderhoudskosten zullen iets van 1/5 zijn. M.a.w. een Ferrari is iets bijzonders omdat het een Ferrari is; maar als zelfs de 15 jaar oudjes al een stuk beter zijn dan Ferrari’s, wat moet ik dan met een F355? Moet zo’n ding dan nog echt duurder worden?
Stuk voor stuk prachtige auto’s, maar bij deze auto’s kan je beter wat meer betalen dan de goedkoopste te kopen en vele duizenden euro’s aan reparatie & onderhoud te hebben. Favoriet blijft uiteraard de F355, bij Stradale is het echt genieten!
Allemaal te duur. 😖
Allemaal te duur. 😖
Die 355 is Sexy. Zal altijd een favoriet van mij blijven. Zag toevallig vorige week op youtube nog een oude video van Jeremy Clarkson die er een kocht en hem eens flink opentrok op een rustige weg. prachtig geluid.
De 550 of anders de F355…
Prachtige auto’s.
Aan mijn nickname te zien weet je welke Ferrari mijn garage vult. Als ik eerlijk ben is deze prachtige auto al jarenlang de Ferrari, die ik moest bezitten, zodra ik hem kon betalen. De aanschaf is echt eenmalig, de oh kosten zijn hoog maar dan rijdt je wel een echte hoogtoerige V8, met een goddelijk geluid.
Die 456, maar dan met handbak… staat al jaren te pronken in mijn ‘dreamgarage’. Niet het meest geliefd maar misschien juist wel daardoor zo ontzettend verleidelijk.
Best allemaal oud. De 612 is mijn keuze, ook al omdat ik er dol op ben toen het model gelanceerd werd.
Gek genoeg heb ik die 612 van DJ Jean pas geleden nog bekeken toen ik ging kijken naar de Ferrari prijzen.
Lang terug lagen de 612 prijzen ook rond de 80 roodjes. Goed nieuws dus voor mij die een Scag ziet zitten. Mijn favoriete kleur is blauw, met de A stijlen in het zilver.
DJ Jean heeft wel een supersmaakvolle 612 samengesteld, heerlijke kleur en velgen !!
Wow, wat is die 348tb mooi zeg.
De 348 zou ik niet nemen, de wegligging daarvan was nogal gevaarlijk, de 355 is veel beter.
Om een Mondial te vergelijken met een California (465-560pk) of laat staan een Portofino (600pk) vind ik nogal erg kinderachtig, ga met de laatste twee eens flink gasgeven, dan zul je jouw handen er vol aan hebben, de California T en de Portofino zijn zelfs qua acceleratie al sneller dan de 599 of FF (of F40/F50). Overigens klinken de atmosferische California” s nog steeds het beste, dat vind ik eigenlijk nog belangrijker dan b.v. 0,4 sec sneller accelleren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).