
Statistisch gezien is het opletten mocht je een A1 rijden.
Autodiefstal is in zijn algemeenheid al een tijdje op z’n retour. Door allerlei factoren is het steeds minder aantrekkelijk voor een dief om een complete auto mee te nemen. Auto’s zijn moeilijker te jatten door betere beveiligingen van autofabrikanten en tools van derden. De diefstal van personenauto’s nam af met 12,1 procent in 2018. Er werden in totaal 7.261 auto’s gestolen tegen 8.257 in 2017. In de cijfers is echter niet meegenomen of dieven meer interieurs strippen of specifieke onderdelen jatten.
Dieven hebben het wel in toenemende vorm gemunt op hybrides. Uit de cijfers over 2018 blijkt dat er 360 hybrides zijn gestolen. Dat waren er nog 184 in 2017. Vooral de Toyota RAV-4 en de C-HR zijn populair onder boeventuig. De C-HR Hybrid heeft een diefstalrisico van 1 op 97 als het om hybrideauto’s gaat.
Onder de conventionele auto’s is de Audi A1 het populairst. De auto heeft een diefstalrisico van 1 op 200. Bij de bedrijfswagens scoren de Mercedes Sprinter en Vito het ‘beste’. Er werden 532 exemplaren gestolen van dit type. Een stijging van 21 procent in vergelijking met 2017.
Een auto terugvinden terug na een diefstal is nog altijd niet gebruikelijk. De meeste kans heb je in de eerste week na de diefstal. De kans is dan 57 procent. Na een maand is dit nog maar 20 procent. Snel handelen is dus een vereiste. Positief is dat het aantal gevallen van teruggevonden auto’s in 2018 is toegenomen, van 40 naar 40,9 procent. Dit betekent dat nog steeds bij meer dan de helft van de diefstal gevallen de auto nooit meer opduikt bij de rechtmatige eigenaar. Bij motorfietsen is de kans gestegen van 17,2 naar 21,5 procent.
Geldt dit ook voor een S1?
20 per dag, dat zijn er zat, persoonlijk zou ik het niet erg vinden als ze de straffen iets zwaarder maken, beetje uae idee, met je handjes aan andermans spullen zitten huppa linker handje eraf, nog een keer huppa rechter handje eraf
@gove: helemaal volgens de regels van het internet: als het om criminaliteit gaat om zware straffen, bij voorkeur lijfstraffen vragen. Dat zware straffen helemaal niet afschrikken, ach dat negeren de “liberale” politici die om “keihard aanpakken” roepen ook dus dat mogen de internetforumgebruikers ook negeren. Het enige wat afschrikt is een hoge pakkans. Maar daarvoor heb je een politiestaat nodig waarbij een paar kilometer te snel op de ringweg, een kapot lampje of een vergeten gordel ook meteen “keihard” met enorme boetes wordt aangepakt. Geen leuke samenleving waarin je jezelf nog een beetje vrij voelt.
Ik ben dan ook voor een andere insteek, met een wagenpark van 5,8 miljoen wagens is een diefstal van 7261 stuks, wat 0,125 procent van het wagenpark is, een verwaarloosbaar probleem: we applaudiseren voor de politie en fabrikanten en doen verder helemaal niks.
@mashell: Helemaal waar wat je zegt. Afschrikken werkt pas als er bij ernstige vergrijpen zoals een vergismoord levenslang word opgelegd. Maar dat is bij autodiefstal niet aan de orde.
Worden die Mensen dubbel bestolen… eerst door VAG en dan door ‘normale’ criminelen…
@alfaroleo: die is te makkelijk ?
@alfaroleo: hahaha niks van gelogen
@alfaroleo: Waarom zouden er zo weinig Alfa’s gestolen worden? Zo gek zijn die criminelen ook weer niet!
@toniominestrone: waarom zou je in godsnaam een alfa willen stelen?
@toniominestrone: nee, want die hebben allemaal een handtas en een bontkraag. Dat past niet bij een Alfa…..
@alfaroleo: Rij er eerst 500.000 km mee en spreek erna.
@wimof: Net zoals die VW Touareg V10 TDI in “klokje rond” op Autoweek met tweede motor en tweede bak , waar eigenlijk alweer een derde automatische transmissie onder moet?
@monsieurleloure: Ik ben toch al tot 424.000 geraakt met alles nog het eerste.
@wimof: 400.000k haalde zelfs mijn Lancia Lybra 2,4jtd met dezelfde motor. Italiaanse rommel (-;
@monsieurleloure: Blijkbaar hadden ze hun ding ook in orde.
Waarvoor mijn waardering.
Diefstal is ook premium ?
De crisis heeft dus hard toegeslagen in de plofkraak wereld.
Ik ben die van mij 2,5 jaar geleden kwijtgeraakt, incl sleutels en de hele rambam. ’s Ochtends stond hij nog gewoon voor de deur, ’s middags zag ik hoe hij op een trailer werd geladen en de zon tegemoet reed. Gelukkig had de beste man wel mijn nieuwe leaseauto voor me achtergelaten, anders had ik niet geweten hoe ik weer thuis zou moeten komen.
@gulli: en als je ziet, dat ze je auto opladen, laat je ze rustig hun gang gaan?
@tdi-goeroe: nee vond het wel prima, was na 4 jaar toch al aan iets anders toe
@gulli: wat een luxe!
Lekker klein en premium. Een blitse batch, en relatief lage maandelijkse lasten. Ik snap ze wel.
De meeste gaan naar het Oostblok.
Zo ziet u maar weer: de gemiddelde autodief heeft zn ogen in zn reet zitten want de VW Polo is een betere deal.
Als ik het artikel goed begrijp is het dus de Toyota C-HR die relatief het vaakst wordt gestolen?
Zijn er trouwens diefstalgegevens van volledig elektrische auto’s? Ben benieuwd of dieven dat uberhaupt aandurven…
Prima toch? Hoe minder van die hokken hoe beter.
Gasten kopen een schadeauto, jatten een A1 erbij en knutselen heel de boel over en zetten dan de opgeknapte weer terug in de verkoop. Kassa!
@thomasthomas: knutselen alleen een serienummer over….
@rufctr01: Dat is risky business want in een auto staan meerdere chassisnummers (alvast bij VW ag)
@rufctr01: dat deden ze vroeger nu is het een kwestie van overschroeven minder risico.
@rufctr01: Chassisnummer staat op meerdere plekken in de auto, en staat ook geregistreerd in diverse regeleenheden, tellerklok etc… Omkatten is zeldzaam tegenwoordig, eigenlijk altijd is het een kwestie van onderdelen overschroeven..
Had niet verwacht zo tevreden te zijn met mijn nieuwe PREMIUM Audi.
Audi kan me inderdaad helemaal gestolen worden… ?