Dit zijn de 13 duurste ‘hatchbacks’ van Nederland

Auteur: , 80 Reacties

Houd je vast: dit wordt een heel Duits feestje.

Mercedes-AMG A35 4-Matic (W177) '19

We hebben al heel erg vaak afgegeven op crossovers. Zo ongeveer elke keer als er eentje op de markt gebracht wordt en dat is bijna wekelijks. Vaak opteren wij dan voor een stationwagon: net zoveel (of meer) ruimte, zonder al het idioot hoge gewicht en eveneens hoge zwaartepunt. Maar naast de stationwagon is er nog een carrosserievariant die in Noord-Europa zeer in trek is en bijna even praktisch: de vijfdeurs hatchback. Net als met de stationwagon heb je vijf deuren tot je beschikking. Je kroost kan dus eenvoudig in- en uitstappen. Je hebt daarbij ook nog eens een vijfde deur die je (bijna altijd) toegang geeft tot een relatief bruikbare kofferbak. En laten we eerlijk zijn, vaak ziet een liftback of hatchback er net even gelikter uit dan de meer doelmatige ‘Wagon. Of niet? We struinen de Nederlandse autodealers af op zoek naar de duurste van het land. We nemen het begrip ‘hatchback’ in de ruimste zin van het woord: 5 deuren die toegang geven tot het passagierscompartiment. We beginnen met de ‘goedkoopste’ en eindigen met de duurste.

Mercedes-AMG A35 4-Matic (W177)
€ 67.642
De modellen van AMG worden dermate extreem, dat er voldoende ruimte is voor een sub-label. Zo kunnen we ’53 AMG’ modellen verwelkomen, die misschien wel fijner zijn dan de volvette ’63 AMG’ modellen. Ook bij de A-Klasse heb je binnenkort de keuze. Er komt een allesvernietigende A45 AMG met meer dan 400 pk (!), maar als je dat wel erg overdreven vindt, is de A35 AMG een keurig alternatief. Je hebt nog altijd meer dan 300 pk (306 om precies te zien), vierwielaandrijving en een automaat. De vanafprijs lijkt wat dat betreft mee te vallen. Echter, er zijn een hele hoop opties mogelijk, waardoor de prijs zo naar de 80 mille loopt. Pure geldklopperij natuurlijk (zoals bij bijna alle opties het geval is), want in principe zit alles wat erop hoort te zitten er wel op.

Mercedes-AMG A35 4-Matic (W177) '19

BMW M140i xDrive (F20)
€ 70.706
De rechtstreekse concurrent van de Mercedes A35 is de BMW M140i xDrive. Natuurlijk heb je die vierwielaandrijving niet direct nodig, want de auto is in basis achterwiel aangedreven. Zo rijdt de auto overigens ook: het is een heel andere ervaring dan FWD auto’s met een Haldex koppeling. Nog een bijzondere voorziening is de motor: een heuse zes-in-lijn met 340 pk. Alleen voor de motor is de auto al zijn geld waard. Het is een van de meest briljante pareltjes die je kunt krijgen in een hatchback: zeer soepel, uiterst krachtig, gecultiveerd en trillingsvrij. Nadeel van de achterwielaandrijving en zes-in-lijn is dat het ruimteaanbod echt belabberd is. De meest praktische hatchback is het niet, wel een heel leuke. Als je het geld hebt liggen, moet je het altijd doen. De M140i is een van de laatste der mohikanen.

BMW M140i xDrive M-Sport (F20) '19

Opel Insignia Grand Sport BiTurbo 4×4 GSI Exclusive (B)
€ 75.694
Wat doet een Opel in het lijstje? Opel maakt toch helemaal geen dure auto’s? Nou, jawel dus. Met de eerste Insignia zocht de Opel het al iets hogerop en de tweede generatie Insignia, de Grand Sport, doet er een schepje bovenop. Net als Porsche en Audi kun je zelf unieke kleuren uitkiezen! Hoe cool is dat? Nu wil het feit wel dat Opel niet meer zo populair is als vroeger, dus ook in een gewone kleur zul je redelijk opvallen tussen alle 3 Series van je collega’s. Voordeel ten opzichte van de BMW’s (en het andere ‘echte’ premium-spul) is dat Opel voor de aardigheid deze uitvoering helemaal volgestouwd heeft met gadgets. Er zijn wel wat opties mogelijk, maar deze zijn vrij redelijk geprijsd. Eigenlijk totaal niet premium, wel zo prettig. Onder de kap ligt een 210 pk sterke diesel, de benzine-variant heeft de WLTP niet overleefd. Niet geschikt voor badgesnobs.

Opel Insignia Grand Sport BiTurbo 4x4 GSI Exclusive (B) '19

BMW 335d xDrive Gran Turismo (F34)

€ 81.883
Dit is zo’n auto waarvan je denkt: “wat moet je ermee?”. Wil je een crossover? Koop een X3. Wil je een sportieve crossover? Koop een X4. Wil je een redelijk praktische middenklasser: Koop een 3 Serie Touring. Weet je het allemaal niet meer? “Meneer, hier staat de 3 Serie Gran Turismo!” Het is an sich geen slechte auto overigens. Je zit net even wat hoger in de 3 Serie GT en de auto is net even wat praktischer dan een 3 Serie sedan. Als 335d xDrive is er weinig reden tot klagen. Het ding knalt in 4,9 seconden naar de 100 km/u! Wel is de prijs misleidend, want voor die 80 mille heb je uni-lak, kleine wieltjes en stoffen bekleding. Ook als je jezelf inhoudt ga je met gemak over de ton heen. Daarbij is het een ouder model aan het worden, de auto is immers gebaseerd op de oude 3 Serie, terwijl de nieuwe Dreier al in de showrooms staat.

BMW 335d xDrive Gran Turismo (F34) '19

BMW 435d xDrive Gran Coupé (F36)
€ 83.475
Eigenlijk geldt bovenstaande ook voor deze auto. Het is een 3 Serie met een beetje meer. In vergelijking met de 3 GT is er wel een duidelijke reden om voor de 4 GC te kiezen: kijk er naar. De 4 Serie Gran Coupe is veel fraaier om te zien. Je zit iets lager en het ruimte aanbod is wat minder, maar de auto rijdt ook aanzienlijk sportiever. De motor is dezelfde 3-liter biturbodiesel als in de 335d GT, dus met 313 trappelende paarden. Omdat de GC iets lager en lichter is dan de GT, is de GC nóg sneller, terwijl het verbruik gezien de prestaties heel redelijk is. Voor die 84 mille moet je niet te veel verwachten overigens. Ook hier zit je op stof, is de auto gespoten in een non-metallic lak en sta je op vier 17” grote thuiskomers.

BMW 435d xDrive Gran Coupe (F36) '19

Audi A7 Sportback 50 TDI quattro (C8)
€ 90.930
Aanvankelijk leek Audi hoge ogen te scoren met hun collectie Sportbacks (wat in feite hatchbacks zijn), maar de RS3 en A5 (met V6) plus de S5 zijn allemaal niet leverbaar op dit moment. Het gamma bij de Zuid-Duitsers is op dit moment absolute gatenkaas met schrale drie- en viercilinders. Gelukkig is de A7 Sportback er nog. Sla alle motoren over en ga voor de ’50 TDI’. Je wil gewoon een zescilinder met een beetje power in zo’n auto. Nog een voordeel van de dikke diesel: je krijgt een achttraps automaat van ZF mee, in plaats van een S Tronic bak. Net als BMW weet Audi zijn auto’s lekker kaal uit te rusten. Denk aan ‘Twin-leder’ (is niet echt leer), 18” reservewielen en uni-lak: die krijg je standaard! We hebben even zitten pielen in de configurator, die 120 mille heb je zo gehaald. Heb je wel een enorm dikke bak voor de deur staan. Dat dan weer wel.

Audi A7 Sportback 50 TDI quattro (C8) '19

BMW 640d xDrive Gran Turismo (G32)
€ 95.952
Waar de 3 Serie GT maar moeilijk de handen op elkaar krijgt, lukt dat bij de 6 Serie véél beter. De 6 Serie is een stuk ruimer, wat logisch is gezien de afmetingen. Er is gewoon meer auto beschikbaar, waardoor het concept beter lijkt te kloppen. Ook de 6 Serie is standaard zeer karig uitgerust, maar gelukkig zit je wel op lederen bekleding maar zit je wel uit te kijken op de non-metallic lak gespoten motorkap. Qua prestaties doet de auto het nauwelijks minder dan de kleinere 335d: 5.3 seconden heeft de zelfontbrander nodig om naar de 100 km/u te knallen. Tip: bestel niet het M-Sport pakket, maar ga voor een donkerrode met die 20” hoogglans velgen. Staat echt poepie-chic.

BMW 640d xDrive (G32) '19

Kia Stinger GT 3.3 Twin Turbo V6 AWD (CK)
€ 97.050
De Kia Stinger houdt de gemoederen bezig. Volgens de liefhebbers van Duitse auto’s is de auto absoluut niet goed genoeg. Volgens veel internationale media (en @CasperH!) is de auto absoluut de moeite waard. De hoge prijs van de Kia is vrij eenvoudig te verklaren: de motor stoot op papier relatief veel CO2 uit, waardoor Kabouter Klaver en Robot Jetten direct geld willen zien in de staatskas, om dat vervolgens uit te geven aan het behoud zeldzame champignonrassen. Ofzo. De Kia Stinger is veel completer uitgerust dan de Duitsers: alles zit er namelijk standaard op. Alles. Dat scheelt bij die Duitsers al zo 20 tot 30 mille. Zie de Stinger als een waarschuwing. Ze kunnen nu zo’n auto maken. Kun je nagaan wat de bedenkers van de Pride, Sephia en Clarus over vijf tot tien jaar mee kunnen aanzetten.

Kia Stinger GT AWD (CK) '19

Tesla Model S P100D Performance
€ 150.000
“Tesla’s zijn voor mensen die geen geld uit willen geven aan premium auto.” Zelfs ondergetekende heeft dergelijke uitspraken gebezigd. Echter, ze zijn niet helemaal correct. Met name de hele snelle Tesla’s zijn bijkans onbetaalbaar geworden. De snelste uitvoering kost nu precies anderhalve ton. In vergelijking met de Duitse concurrenten is de Tesla Model S iets beter uitgerust, maar is de bouwkwaliteit (ondanks vele verbeteringen sinds 2012) nog steeds uiterst matig op dit prijsniveau. Oh, en je staat op kleine 19” wieltjes, die gave 21” wielen die je op alle persfoto’s ziet zijn een optie. Je hebt overigens maar keuze uit 1 wieldesign, 5 lakkleuren en twee interieurkleuren. Dat is niet premium. Het is wel de snelste sprinter in dit lijstje: in 2.7 seconden wordt je naar 100 km/u gelanceerd.

Tesla Model S P100D '19

Mercedes-Benz AMG GT 63 S 4-Matic+ 4-Door Coupé (X290)
€ 224.888
Het gamma van Mercedes-Benz is zeer omvangrijk, maar soms erg lastig te begrijpen. Het is de bedoeling dat dit een vierdeurs AMG GT is. Dat is het niet. De AMG GT is breed, laag en kort, terwijl de 4-Door Coupé hoog, lang en smaller oogt. Zie het als een hele snelle en zeer exclusieve CLS. In deze specifieke uitvoering is het een bizar snel loeder: op de sprint legt ie het nipt af tegen de Tesla (3,2 naar de 100 km/u), maar op topsnelheid haakt het hele lijstje af: dankzij de 640 pk sterke V8 behoort 315 km/u tot de mogelijkheden! Met 900 Nm is er geen tussensprint die je gaat verliezen. En het is ook nog eens een praktische vijfdeurs. Althans, zo moet je hem aan moeder de vrouw verkopen.

Mercedes-AMG GT 63S 4-Matic 4-Door Coupé (X290) '19

Porsche Panamera Turbo Executive (971)
€ 224.900
Over bouwkwaliteit hoef je je bij de Panamera geen zorgen te maken: deze Porsche Panamera Turbo Executive laat zien hoe het hoort in een dergelijke auto. De Turbo is niet eens het topmodel, dat is de Turbo S E-Hybrid. Door de lagere CO2 uitstoot van die plugin-hybride is de BPM lager en dus goedkoper dan het model zonder elektromotor. Daarmee is de auto wel een stukje lichter, alhoewel de auto met 2.075 kilogram (kentekengewicht!) nog altijd zwaarlijvig genoemd mag worden. De prestaties zijn desalniettemin erg indrukwekkend: 0-100 km/u duur 3,9 seconden. Een stuk langzamer dan de Tesla. Op de snelweg is de Model S rijp voor de slacht overigens, want deze Panamera haalt op zijn sloffen meer dan 300 km/u.

Porsche Panamera Executive Turbo (971) '19



80 reacties

Wat is zo’n A Klasse toch een lelijk hok. Net alsof ze een homp klei op de tekentafel gegooid hebben, lampen, wielen, grilletje en ramen in getekend hebben, en in de prijslijst.
@smex: nee. Vind ik niet.
@smex: het is juist een prachtige auto. Vooral in het echt is het een beauty! Alles klopt aan deze auto en dan heb ik het niet eens over het interieur gehad!
@moewat: meestal kloppen de bestuurders van de AMG niet
@clk63bs: in ieder geval een mooie serie Likes in de bovenste comments.
@smex: Ben ook geen A-klasse liefhebber, maar in een willekeurige straat kun je tig auto’s aanwijzen die lelijker zijn. Hompen klei die niet eens platgegooid zijn, maar gewoon als een blok uit de verpakking zijn gehaald en voorzien van lampen, wielen enz. Van die hoge hokken met hoge instap die zowat hoger zijn dan dat ze breed zijn. Wat dat betreft heeft een A-klasse tenminste nog voldoende stance.
Zo’n verhoogde 5/6 GT heeft ook een belabberd silhouet btw.
@smex: Ik vind de nieuwe A juist prachtig!
@smex: ik mag toch hopen dat je het over de A-klasse van 10 jaar geleden hebt, want dan zou ik je nog gelijk geven…
@smex: homp klei? Zat je op de pot toen je dit schreef?
De eerste 2 zijn imo een hatchback, de rest totaal niet. Kan aan mjj liggen.
@kenner: vind ik persoonlijk ook, maar als je naar de definitie gaat kijken dan klopt het wel. Vindt ze zelf meer op onder de coupe/sedan vorm vallen.
@kenner: vindt ze inderdaad grotendeels vallen onder de sedan/coupe vorm. Maar qua definitie klopt het wel.
@kenner: “Een hatchback is een carrosserievorm voor een auto waarbij het bestuurdersgedeelte via de bagageruimte/kofferbak bereikt kan worden.”
@porscheboy: dan valt de nieuwe Rolls Royce Cullinan er ook onder
@porscheboy: dat kan met een station toch ook?
@siebren: ja klopt een station ook en een SUV maar ik heb de definitie niet bedacht :)
@siebren: volgens mij bevat de definitie van een stationwagen dat er aan de zijkant van de achterbak ruiten geplaatst zijn.
@weetikveel: Aha. De hond moet dus ook een zijruit hebben. Weet wat geleerd.
@kenner: liftback is volgens mij de juiste term voor de rest
@tvklarenbosch: Klopt. Een liftback is een type hatchback ;-).
@kenner:
Volgens mij zijn de eerste 2 Hatchbacks en de anderen Liftbacks (toch?).
Je moet wel gek zijn om voor bijna een ton een Kia te kopen
@qwerty1234: In Nederland wel… elke auto in Nederland is te duur. goedkoopste die ik in Europa kon vinden kost €38k euro.
@qwerty1234: Ik vind het gekker dat je in een kale BMW of audi gaat rijden
@dieselkameel: Je doet nou net alsof je veel waar voor je geld krijgt met deze Kia terwijl je hier in Nederland een auto van €40k netto koopt en er €57k linea recta naar de belastingdienst gaat.

Als ik een 540Xi Luxury line volstop met opties kom ik op €93k. Waar de netto prijs €59k van is.
@dieselkameel: ja en dan ook nog met H7 Candle-light lampen wat Led was te duur.
@qwerty1234: gek=goed
Een Opel voor € 75.694 wat een grap en dan slechts een diesel met 200pk hahaha
“Hatchback”
Dit zijn vierdeurs coupés. Alleen die Mercedes is een hatchback. Wat een rare interpretatie.
@tge1: Oh ja en die BMW.
@tge1: weet je wat nou echt een rare interpretatie is: vierdeurs coupé.
Dat de fabrikanten dat gebruiken bij een vierdeurs sedan met kleine achter portieren waar de achterbank net groot genoeg is voor een paraplu, dat kunnen we tolereren. Maar in dit lijstje staan een paar 5 deurs hatchbacks en vooral veel ruime 5 deurs liftbacks.
@mashell: Ik vind wellicht vierdeurs coupés net zo onlogisch als deze vierdeurs coupés hatchbacks noemen. De meeste automobielen in dit lijstje zijn gewoon veredelde sedans met een sjiekere naam. Een Volkswagen Golf, Mazda 3 of weet ik veel wat, dát zijn echte hatchbacks. Compact en praktisch met handige laadruimte.
@tge1: hatchback is niet een naam als A7 maar gewoon een samenvoeging van twee woorden, hatch en back. In het Nederlands vertaald: “klep achterkant”. Vooral Japanse fabrikanten propageerden de term liftback voor een hatchback met een schuin liggend raam. Maar de europese fabrikanten deden daar niet aan mee. Daar was een model waarvan het glas met een kofferdeksel mee schanierde een hatchback. Daarom is een Audi A7 gewoon een hatchback en een BMW 4 serie gran coupe ook. Niks mis mee, de hatchback vorm is vaak de mooiste.
Ik mis de Ferrari GTC4 Lusso (T), dat is naar mijn weten ook een hatchback :)
@tdu2zonda: die heeft maar 3 deuren. Tijd voor een lijstje van duurste 3-deurs hatchbacks?
@pordon: dat hoeft niet eens om de duurste te gaan, een lijstje met beschikbare driedeurs hatchbacks is al een kort lijstje, helaas.
@pordon: ah, ik had er overheen gelezen dat het om 5-deurs gaat ;)
De redactie zocht gewoon weer een reden om die ellenlange naam te mogen typen.
Kun je geen hatchbacks meer noemen joh, zijn gewoon vierdeurs coupé’s klaar
@mats106rallye: coupe’s hebben twee deuren. Een vierdeurs coupé is technisch gezien gewoon een hatchback.
@willeme: tuurlijk. Iedereen denkt aan een golf bij hatchback en die staat er niet tussen. Leuk onzin lijstje zo. Ja de definitie klopt dat je bij allen naar de stoel kunt kruipen. Wanneer niemand je gelijk geeft kan je het blijven volhouden omdat je het hebt maar ok je snapt wat ik bedoel.
@porker: Precies. Ik kan er ook niets aan doen dan het technisch gezien gewoon hatchbacks zijn. Het geeft wel aan dat de marketingafdeling zijn werk érg goed heeft gedaan!
@willeme: de CLS is technisch gezien gewoon een sedan en dat is toch wel de granddaddy van de vierdeurs coupé’s
@pordon: Klopt helemaal! Nog minder een hatchback, dus ;-)
Lift-, sport-, quarter,- hatchback.
Of toch een schietende pauze?
De kop van dit artikel slaat echt nergens op. Een allegaartje aan verschillende autotypen, wat een in en in slechte journalistiek zeg. Bah!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@quinn:

Titel: duurste hatchbacks van NL
Alle auto’s in het lijstje zijn technisch gezien hatchbacks.

BAH!
Een hot hatch maar dat zijn alleen de Mercedes en BMW hier toch.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zo’n a35 duurder dan n RS3?
@ko4n: nee
@ko4n: wordt niet meer geleverd staat in de tekst. Dus niet in het likstje.
Hatchbacks?!
Grappig is dat de titel gaat over de duurste hatchbacks van Nederland. Op geen enkele foto is er een te zien met een Nederlandse plaat.
@werf76: Persfoto’s zijn zelden voorzien van auto’s met gele platen ;-).
Ik meende dat de 3 GT uit productie was gegaan.
@viezefreddyw: dat klopt, en gelukkig maar :)
@lekkaah: En er komt gelukkig ook geen opvolger
Was die Stinger al weer bijna vergeten. Ook nog niet zien rijden. Wel jammer.
@emping: heb er in België al 3 dikke zien rijden. Herinner me de modelnaam niet maar de V6.
Als je alleen kunt denken in sedan of hatchback klopt ’t rijtje wel.

Maar een hatchback heeft een luik aan de achterzijde. Een soort deur.

Mijn persoonlijke criterium: staande achterruit: hatchback. Liggende achterruit: liftback.

Die Insignia is duidelijk geen hot hatch. Een Tesla Model S ook zeker niet. Dat is eerder een sedan met een te grote klep op z’n koffer.

Panamera? Bultrug.
@stamp: De Panamera is een poepende hond volgens JC… 😁
Eh hatchbacks? Dit zijn bijna allemaal Sedans.
@baklava: Nope, sedan heeft een klein kofferluik, de meeste hiervan zijn liftbacks.
Kan zeggen wat je wilt maar de Duitsers geven je wel keuze. Was voor mij de reden niet Japans te rijden.
Ik vind die BMW GT’s toch erg moeilijk op het netvlies liggen. Dan heb ik liever een GC, hoewel ik de A7 echt intens lelijk vind en ik een hekel heb aan de term 4-deurs coupé, vind ik het design van de 4GC en 6GC gewoon erg geslaagd.

Overigens de ‘oude’ 5GT werd gebouwd op basis van het 7-serie onderstel waardoor hij flink groter was dan een standaard 5-serie. Is dat bij de 6GT ook weer zo?
@gulli: inmiddels wordt zelfs de nieuwe serie 3 serie op het onderstel van de 7 serie gebouwd. Hoewel het hier uiteraard om platformarchitectuur gaat, omdat auto’s met een zelfdragende carrosserie helemaal geen onderstel (chassis) meer hebben.
Als je per letter rekent is zo’n Mercedes-Benz AMG GT 63 S 4-Matic+ 4-Door Coupé eigenlijk niet eens zo duur.
@Willeme, is de RS3 niet leverbaar wegens WLTP? Er komt natuurlijk een nieuwe A3 aan (zelfde platform als de Golf 8) maar nu de remproblemen eindelijk gefixt zijn is de wagen niet meer leverbaar…. Niet dat ik er het budget voor heb, maar dromen mag tenslotte.
@dutchdriftking: Op dit moment wordt de RS3 niet nieuw aangeboden, alleen uit voorraad geleverd (bron: Audi.nl). Misschien dat ‘ie terugkomt, dat weet ik eigenlijk niet.
@willeme: Oke, het zou natuurlijk ook eindig kunnen zijn. Wel heel benieuwd of er in de volgende nog een 5 pitter hangt….
Als ik 76k mag/kan uitgeven aan een auto dan staat er echt geen opel voor de deur.
Die 3 ziet er echt niet uit, doe mij maar de A35 of de komende A45!
Duurste hatchback blijft nog steeds mijn vrouw haha
Waar staat de Golf R ?
Graag soortgelijk artikel zonder ‘liftbacks’.
Hatchback? Wie heeft dit geschreven dan? Zeker heel officieel alles willen opzoeken via Wikipedia maar ik zie echt een paar auto’s staan waarvan ik denk mmm gaat dit wel goed hier….
@20klepper:

Hoppa! Ikke! Het zijn technisch gezien gewoon hatchbacks. En ze zijn duur. Dus je krijgt precies wat de titel zegt :-D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).