Audi-CEO Bram Schot geeft groen licht voor de PB18

Auteur: , 66 Reacties

De strakke conceptcar is dichterbij dan je denkt.

In augustus vorig jaar presenteerde Audi op Pebble Beach (hence the name) de PB18. Een strakke, sportieve concept die ons een beeld moest geven van de richting die Audi op wil gaan. Dat is, voorspelbaar genoeg, met een elektrische aandrijving. Ook is het niet onwaarschijnlijk is dat er een hint naar de nieuwe R8 zit in de PB18. Maar de concept zelf is ten dode opgeschreven, zo werd gezegd in augustus. Maar de kersverse CEO Bram Schot, Neerlands trots, denkt er anders over.

Schot ziet potentie in de PB18. Zodra het ontwikkelingshoofd van Audi tegen de CEO zegt dat de auto gebouwd kan worden, dan mag die van Schot direct komen. En ja: dat gaat dus gebeuren! Het gaat om een oplage van 50 stuks, zo liet hij vanavond weten tijdens een event in Amsterdam, waar Autoblog aanwezig was. Het zou overigens niet gaan om een derivaat met een PB18-neusje, maar een productieversie van de conceptcar zelf. Aangezien we daar al betrekkelijk realistische specs van hebben, hebben we hier daadwerkelijk een soort elektrische R8. Voor de goede orde zijn de specs: drie elektromotoren (twee achter, één voor), een 95 kWh-accupakket dat ervoor zorgt dat er zo’n 680 pk beschikbaar is, met een boost-functie die 775 pk zou kunnen leveren. Het koppel is, net zoals andere elektroauto’s, ook flink: 830 Nm. De actieradius is 500 km op basis van WLTP. Daar er eerst wat vaag over de 0-100 tijd werd gedaan, is nu de kogel door de kerk: 1,9 seconde. De auto zal een soort shooting brake worden, waardoor de kofferbak riant is voor een supercar. Want zo mogen we het wel noemen.

Na de e-tron, die op eerste gezicht ietwat tegenvalt vergeleken met goedkopere rivalen, wil de PB18 écht baanbrekend zijn. Qua specificaties lukt dat aardig. Wanneer de PB18 precies arriveert is nog niet bekend, ook zal de definitieve naam geen PB18 zijn. Maar de elektro-supercar is bij deze weer in leven. Thanks, Bram!

UPDATE: de Audi topman trekt volgens Bloomberg zijn woorden terug. Hij bedoelde het ironisch…

The Audi spokesman dismissed reports about a series version of the PB18 E-Tron high-performance concept car the brand showed at the Pebble Beach Automotive Week in Monterey last year. CEO Schot had merely meant to state with a sense of irony the company would build the supercar if someone could make the project economically viable, according to the spokesman.



66 reacties

Vorsprung durch technik.
@wimof: Dat zou voor het eerst zijn.

Paard achter de wagen is toepasselijker.
@karaya: Je mag er in principe niet mee eens zijn hé.
@wimof: Welke voorsprong?
@karaya: Nonsense, populaire nonsense maar dat maakt het niet beter..

Of deze auto technisch vooruitstrevend is..? Tja.. ik denk persoonlijk van niet en de huidige huis- tuin- en keuken Audi’s zijn ook geen Sci fi, maar Audi heeft absoluut een aantal keren de autowereld flink op de kop gezet met echte vooruitgang en ook een aantal keren met -naar mijn mening vaak dubieuze- designideeën.

Quattro in het begin, 4wd op ‘normale auto’s, gekopieerd door de beide grote concurrenten, de stroomlijn, CW-waarde van de C3, de absoluut geweldige eerste A8 met z’n aluminium constructie.
Laten we ook niet de vele overwinningen bij het racen niet vergeten. Zeker 3 keer hebben organisatoren naar de regels moeten grijpen om de dominantie van Audi te temmen.
Als laatste hebben we nog de techniek m.b.t. verlichting. Ik vind het persoonlijk vaak niks, net als de enorme grilles, maar beiden zijn wel door heel veel anderen overgenomen.
@dracae:

“Quattro in het begin, 4wd op ‘normale auto’s, gekopieerd door de beide grote concurrenten,”


Subaru was daar al eerder mee. (Jensen de allereerste voor zover ik weet)

“de stroomlijn, CW-waarde van de C3,”

De Audi 100 leunde sterk op de NSU RO80. Ford kwam tegelijkertijd met de Sierra.

“de absoluut geweldige eerste A8 met z’n aluminium constructie. ”

Of die auto zo geweldig was weet ik niet. De lay-out met de motor voor de vooras blijft behelpen. De aluminium constructie was inderdaad vernieuwend.

“Laten we ook niet de vele overwinningen bij het racen niet vergeten. Zeker 3 keer hebben organisatoren naar de regels moeten grijpen om de dominantie van Audi te temmen. ”

Ze waren in het wk rally lang niet zo dominant als wel gesteld wordt. En als die dominantie er al was is die van korte duur geweest. Merken die in de rallysport veel meer gewonnen hebben krijgen er veel minder krediet voor.

Audi ging daarna racen in de VS, maar de tegenstand aldaar kan je niet echt serieus nemen. En wat Le Mans betreft, Audi heeft nooit een tegenstander gehad die het merk een plaats zal geven in het rijtje van de legendarische gevechten tussen merken als Ferrari/Ford Porsche/Ferrari Jaguar/Mercedes-Benz. Kampioen van de armoede. En toen Porsche er eventjes serieus voor ging zitten werden ze om hun oren gereden.

“Als laatste hebben we nog de techniek m.b.t. verlichting. Ik vind het persoonlijk vaak niks, net als de enorme grilles, maar beiden zijn wel door heel veel anderen overgenomen.”

Die verlichting gimmicks kopen ze volgens mij gewoon in.


P.S. Ik vond Audi in de jaren ’80 een sympathiek eigenzinnig merk. Tegenwoordig doen ze net alsof ze het wiel hebben uitgevonden, en de bestuurders geloven het ook nog.
@karaya: Tja.. een hoop mitsen en maren, een aantal kloppen enigszins, Subaru was ook een 4wd pionier en op het gebied van ‘normalere auto’s (een van) de eerste, naast voor zover ik het weet Eagle. De eerste was volgens mij Spijker.. maar goed.. Ik vind dat je dan nog steeds Audi een voortrekker kunt noemen.. maar daar kunnen we over twisten.

De rest ben ik het gewoon niet mee eens. De C3 leunde qua design helemaal niet meer zoveel op de Ro80 en die laatste hoort daarnaast ook gewoon bij de heritage van Audi. De Siera had een Cw waarde van 0.34, al was dat volgens mij pas na de latere facelift, de Audi deed 0.30.
Qua race resultaten dacht ik niet echt aan rally, maar meer aan DTM, de Amerikaanse races en Le Mans. Je kunt van alles roepen over de concurrentie, maar er zijn in Amerika en in Duitsland wel degelijk regel-veranderingen nodig geweest om de dominantie van Audi te stoppen.


Alle fabrikanten kopen daarnaast heel veel componenten in, waaronder verlichtingselementen, maar ik had het over designkeuzes waarbij Audi het eerste was. Persoonlijk ben ik geen fan van die keuzes.. maar dat doet er verder niet zo toe. Ook ik vond toevallig Audi vroeger leuker, eigenwijzer, maar ook dat doet er niet toe..

Zelfs de hele bovenstaande discussie niet.. want we zijn het er in ieder geval over eens dat het gebruik van aluminium een technische sprong was. Dit betekent dat hierbij vaststaat dat je eerste opmerking, waar ik bezwaar tegen maakte niet waar is.
Een ‘technicality’, maar ja.. anders blijft er niets anders over dan een discussie waarbij we het niet met elkaar eens zijn..
@karaya: welk merk doe dat niet dan? In de eletrische wereld gebruiken ze totaal ontspoorde ceo’s om op te vallen
@karaya: bedankt voor dit zinloos commentaar weer
Schot in de roos wordt dit
Ik ben geen audi fan, maar dit ziet er wel leuk uit.
Waarom maar 50………en niet 500.000 wordt het voor de gewone man ook wat bereikbaarder!
@panam1: met deze specificaties wordt het hoe dan ook onbereikbaar voor het grote publiek. Een wagen die in 1,9s naar de 100 gaat voor het grote publiek bereikbaar maken is ook gewoon maatschappelijk onverantwoord. De meeste Model S rijders zijn voortreffelijke automobilisten die zo soepel mogelijk met het verkeer meerijden maar ik heb er ook al gezien waarbij de bestuurder duidelijk de wagen niet onder controle had.
@mashell: precies. Als je een auto wil kopen die sneller is dan 6 sec naar 0-100 moet je een snelheids/circuit cursus doen
Voorlopig vertrouw ik geen elektro-audi’s, mijn broer werkt bij Audi Vorst bij Brussel en blijkbaar is er een ophangingsprobleem met de modellen die ze daar produceren waardoor daar een grote hoeveelheid auto’s buiten staat te staan die misschien in de shredder dreigen verzeild te raken, als ze het probleem niet kunnen oplossen tenminste, en zodoende is Volkswagen Vorst gedoemd te verdwijnen, enfin, de info heb ik van mijn vader omdat mijn broer met mij niet zo vaak praat, mijn vader heeft het dus van mijn broer gehoord.
@Volvo_440_turbo: mooi verhaal. Raakt precies Audi’s invulling van Vorsprong durch Technik..
@Volvo_440_turbo: ik snap dat je broer niet veel met je praat want je roddelt als een oud wijf!
@kenner: Oud ben ik alvast, een wijf, daar ben ik over aan het nadenken ;)
@Volvo_440_turbo: ben bang dat je met je duim iets meer naar links moet. Je raakt elke keer de komma, in plaats van de punt… 😉
@jaspervdwinden: duim? Wijsvinger, bij mij dan. En ik zou hem eerder iets naar rechts doen, tenzij je wilt dat er bij elke onderbrekingm het er zo uit komt te zien ;)
@720s: als ik toch een wijf wordt binnenkort hou ik liever bij de vinger ;)
@volvo_440_turbo:
Ik begrijp er geen woord van. Probeer je nou te vertellen dat de Audi E tron een technisch probleem heeft wat de schuld is van je broer ofzo die werkt in de fabriek ofzo? 🤨
@stationcar: nee nee, het is allemaal de schuld van Trump.
@stationcar: Ja, excuseer, ik heb het een beetje rap rap getypt tijdens de pauze van mijn werk daarstraks. Wel ja, de parking staat daar vol elektro-auto’s met een productiefout, technisch defect dus, waar ze blijkbaar geen oplossing voor hebben. Iets met de ophanging blijkbaar. Indien ze geen oplossing vinden zou dit serieuze financiële gevolgen kunnen hebben voor de toekomst van deze fabriek, mijn broer/vader sprak dus zelfs over mogelijke sluiting. Mijn broer is een ingenieur die daar als externe werkt, dus van een ander bedrijf. Zijn functie en verantwoordelijkheid ga ik hier niet prijsgeven want ik weet niet in hoeverre hij zwijgplicht heeft…
@Volvo_440_turbo: is het nu een design fout of een productie fout. Dat zijn 2 verschillende dingen. Daarnaast hebben ze bij Audi wel vaker en draagarm ontworpen, dus ik ben ervan overtuigd dat het wel goed komt.
@laptom: het was een ophangingsfout, meer weet ik niet, ik denk dat een ophanging bij een elektro-auto toch wat anders ineenzit als van een gewone auto, niet? De auto’s kunnen momenteel niet verkocht worden wat wel een financieel verlies is. Het ging over een groot aantal auto’s. Ik zal morgenavond mijn broer eens bellen voor bevestiging.Het was mijn vader die het me vertelde met Kerstmis.
@volvo_440_turbo: Let op, zomaar beschadigende bedrijfsinformatie op het web gooien…

Straks staan er twee brede mannen in zwart uniform met vier ringen erop aan je deur…
@esprit_de_flandre: gelukkig ben ik breed én groot ;)
@laptom: Ik heb ondertussen gebeld met mijn broer, het blijkt een constructiefout tussen de elektromotor en de ophanging te zijn. De eerste 1000 E-Trons hadden deze constructiefout en staan nu op de parking in afwachting van herstel, wat wel eens te kostelijk zou kunnen zijn (=een groot deel van de auto demonteren )of de shredder (=wellicht goedkoper). Kostprijs per auto, 80000 euro… Ze raken ook bijlange niet aan hun quota, dus de sfeer is daar niet allerbest omdat Duitsland natuurlijk niet tevreden is. 600 miljoen euro hebben ze geïnvesteerd in de fabriek om deze auto te bouwen. De productie van de A1 hebben ze hiervoor naar Spanje verhuisd waar het ook niet loopt zoals het hoort. Maw, bij Audi zitten ze daar wel met redelijk wat problemen.
@Volvo_440_turbo: Hoe heet jouw broer?
@jerry: Hij heeft dezelfde achternaam als mij :)
@volvo_440_turbo: Nu ken ik ook iemand bij Audi Vorst en we zien mekaar telkens bij de kapp’r, leuk onderonsje.
En ja er zijn opstartproblemen die om een oplossing vragen.
Van hoeveel merken kennen we de hoofdbrekens op de productievloer.
Eéntje?
En op het eind komt alles goed.
@wimof: Of desnoods sjoemelen ze om het goed te laten lijken… ?
@wimof: Even mijn comment hierboven lezen, de opstartproblemen zijn van serieuze aard blijkbaar…
@volvo_440_turbo: het is tweemaal van horen zeggen.
Er zijn inderdaad opstartproblemen maar die zullen opgelost worden.
@wimof: Mijn broer is inderdaad van horen zeggen maar het is wel mijn broer en die gaat niet zomaar iets uit zijn duim zuigen, er is daar meer aan de hand trouwens en hij kan het weten want hij begaf zich zowel tussen het management als het voetvolk wegens de aard van zijn job. Er blijkt daar ook een ‘tweestrijd’ te zijn tussen Vlamingen en Walen met vooral problemen met Walen die niet willen werken, vooral de techniekers die verantwoordelijk zijn voor de herstellingen aan de lijn die zich in de fabriek verstoppen, niet komen opdagen op bijscholingen enzovoorts. Het gaat zelfs zo ver dat Walen mails verstoppen voor Vlamingen. In de assemblagehal blijkt de sfeer danig ziek. Wat ik allemaal hoorde van hem en gezien de ervaring die mijn broer heeft met eerdere bedrijven kan je enkel concluderen dat Audi Vorst afstevent op sluiting, tenzij de de Tesla toer opgaan, nillens willens openblijven en verlies blijven opstapelen.
Foto 2. Zo dik!
Top! 1,9 seconde naar de honderd, dat gaat als een raket. Ik ben erg benieuwd naar het apparaat.
Hoe kan je hier nou hyped van worden, zelfde techniek als de Leaf van de buurman.
@nopetrolnofun: Tja, dat zou je dan ook over elke brandstofauto kunnen zeggen. Hoe kan je nu warm worden van een 488 pista, in de basis dezelfde techniek als elke willekeurige saaie benzine auto met turbo.
@hspi: ik word ook zeker niet zo warm van een Pista, die 3.9 v8 met turbo’s klinkt niet mooi.
@nopetrolnofun: Heb ik nou ook altijd last van. In principe is zo´n aston martin valkyrie ook maar een soort toyota prius, en die worden ook al twintig jaar door geitenwollen sokken gereden. Ik snap de hype niet.
@nopetrolnofun: Right, want die Leaf van je buurman gaat ook in 1,9s naar de 100, heeft een vooruitstrevend, gedurfd en futuristisch design, 20″ velgen EN een uitschuifbare megaspoiler. Ik snap dat je niet hyped wordt van de Leaf van je buurman. Misschien word jij hyped van je buurman zelf?
@julez: Vind je dit werkelijk “een vooruitstrevend, gedurfd en futuristisch design”?

Ik zie een vrij standaard “supercar”, modern en eigentijds, ja, maar met een paar aanpassingen zou je het kunnen herdopen naar een Hyundai, een Kia, of een nieuwe generatie van de Codatronca.

Het web krioelt van veel interessantere (maar natuurlijk voor eeuwig digitale) ontwerpen voor dit soort auto’s…
@Esprit_de_Flandre: Dat is een compliment voor Audi. Kia en Hyundai doen het de laatste paar jaar erg goed qua design.
@nopetrolnofun: Dat is net zoiets als een Golf vergelijken met een R8. Zelfde techniek.
@crepito: Want een 1.0 TSI is bijna hetzelfde als een 5.2 v10
@nopetrolnofun: pas op, de technische details van de 1.0 tfsi zijn wel degelijk high tech, met bijkomend dat het allemaal zeer betrouwbaar en aan een zeer scherpe prijs gemaakt moet worden… Niet spannend qua prestaties, maar wel qua ingenieurskunst…
@nopetrolnofun: Precies. Zo veel verschil zit er dus ook in een Leaf en zo’n concept.
Dit is nog eens een ontzettend gave auto!

Komt bijna net zo overdonderend, buitenaards en lekker apart over als tig jaar geleden de modellen van Lamborghini als je die voor het eerst zag.
Best gave auto om te zien! En dat kan ik de laatste 15 jaar niet vaak zeggen van een audi.. zelfs die “grill” ziet er zo wel vet uit.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik weet het toch niet met al die futuristische, nieuwerwetse ontwerpen… Qua aandrijflijnen zal er ongetwijfeld enorm veel vooruitgang zijn geboekt sinds (grofweg) de jaren ’50-’70, maar het design van tegenwoordig kan mijns inziens toch niet toppen aan het schitterende design van toentertijd… Als ik het zou kunnen betalen zou ik voor een mooie elektrische restomod gaan. :) Stel je toch eens voor: het prachtige uiterlijk vertoon van een Alfa Romeo Sprint Speciale, met de onderhuidse techniek van, pak hem beet, een Tesla Model S, en de betrouwbaarheid van een gemiddelde Toyota…
@harmj: Om even verder te dromen, ik zou de groene slang in het Alfa logo subtiel laten vervangen door een gelijkgekleurde bliksemschicht… :P Geen idee of een dergelijke restomod überhaupt maakbaar zou zijn in de praktijk, maar dromen kan natuurlijk altijd. ;)
@harmj: Klinkt goed! Als er voldoende vraag naar is, stel ik voor om met een paar mede-Autobloggers een e-restomod bedrijfje op te starten. Een paar Kevertjes, een paar mooie klassieke Italianen… Lijkt me een leuke bezigheid.
Ik betwijfel of er heel veel van de Concept de productie fase haalt.
@HZW: Als er net zoveel overblijft als bij Porsche van de Mission E, dan hoeven we er niet al teveel van te verwachten idd.
@suzikubelona: hoezo? Daarvan weten we (gezien het 2e concept) dat die normale achterdeuren krijgt maar verder is de vorm van de gecamoufleerde prototypes heel erg gelijk aan het concept.
@mashell: Ik hoop het ten zeerste, maar ik denk dat hij juist door al die kleine bijschavingen zijn krachtige voorkomen zal verliezen, en teveel op de Panamera gaat lijken. We gaan het zien, ik hoop dat je gelijk hebt.
@suzikubelona: Ik zie net pas de foto’s van het tweede concept, en dat vind ik al alles behalve een mooie auto. 😕
@HZW: @HZW: als je er maar 50 van gaat maken is er niet veel ontwikkelingsbudget om dingen anders te doen. De kofferbak zal wel onbereikbaar blijven door de spoiler en ze zullen het stuur wel links vast gaan zetten.
Die stofzuigermond zal vast ingeruild worden voor de welbekende Audi-grille, het interieur zal wel gewoon netjes 2 zitplaatsen hebben en die achterspoiler zal vast niet zulke enorme proporties houden, maar dan nog blijft er een enorm gaaf apparaat over. Ik ben helemaal geen Audi-fan, maar dit vind ik toch wel erg gaaf eerlijk gezegd.
Heel fraai, de achterzijde heeft een silhouet van een Volvo… wel mooi.
Hm.. het doet een beetje pijn om te zeggen, maar het lijkt erop dat moderne Audi’s er mooier op worden als ze een elektrische motor hebben in plaats van de door mijn geliefde broem broem motor.

Deze is een voorbeeld, maar ook de E-tron GT.
Hij heeft z’n looks in iedergeval mee.
Even snel als een (toekomstige) Tesla Roadster met zogenaamde 200kWh batterij die dan zogezegd 1000km ver komt…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).