Nieuwe Kia e-Niro zet Audi e-tron nu al voor paal

Auteur: , 103 Reacties
Kia

In your face!

Vanmorgen maakten we kennis met de nieuwe Audi e-tron, de eerste elektrische Audi SUV met een actieradius van 400 kilometer. Een bereik dat allesbehalve indrukwekkend is, want jaren geleden had Tesla al een elektrische auto met zulke specs op de markt. Hoezo “Voorsprong door techniek“?

Bij Kia lachen ze zich ook een ongeluk. Het merk heeft zojuist het doek getrokken van de Europese e-Niro en deze auto walst over de e-tron heen als het gaat om actieradius. Hoewel de Zuid-Koreanen nog geen prijs hebben bekendgemaakt, zal de e-Niro een stuk voordeliger zijn in vergelijking met de Audi.

Niro

De Kia SUV (rijtest) is al enkele jaren op de markt verkrijgbaar. Eerst enkel in combinatie met een hybride aandrijflijn en later als plug-in hybride. Daar komt nu een volledige elektrische variant bij. De komst van de e-Niro werd al duidelijk met de eerder gepresenteerde Niro EV Concept.

De Kia e-Niro heeft een 64 kWh batterij en is daarnaast voorzien van een 204 pk sterke elektromotor. Deze motor levert 395 Nm koppel en zorgt ervoor dat de e-Niro in 7,8 seconden naar de honderd sprint. De elektrische Kia heeft een actieradius van 485 kilometer volgens de WLPT-cyclus. Dat is 85 kilometer méér in vergelijking met de Audi e-tron (en de Mercedes EQC). Naast het topmodel met een 64 kWh batterij, komt er ook een goedkopere e-Niro met een 39.2 kWh batterij en een 136 pk sterke elektromotor. Deze variant heeft een actieradius van 312 kilometer. De 64kWh batterij kan bij een 100kW snellader in 23 minuten tot 60 procent opladen. Dit betekent dat de e-Niro ongeveer 280 kilometer ver kan komen.

De elektrische crossover beleeft zijn debuut tijdens de Autosalon van Parijs. Eind 2018 gaat de verkoop van start. Informatie over de prijzen volgen in een later stadium.



103 reacties

Voor laadpaal..
Zie je al aan het dashbord dat ie goedkoper zal zijn dan de Audi. En 85km meer is ook niet om te lachen. Had aan de titel verwacht dat het richting 600km ging gaan.
@ericc: maar dan wel met een accu van 64 ipv 95kwh, dat scheelt ongetwijfeld gewicht, volume en kosten. Daarbij een langere range, en nog altijd best nette spec wat betreft 0-100. Ik snap niet waarom alle e autos plotseling supercar specs zouden moeten hebben.
@towi1989: Ben totaal niet bekend met deze technologie, maar zou het kunnen dat de levensduur van de Audi batterij beter/langer is omdat deze minder zwaar belast wordt?
@fejjie: Nee, de batterij van de audi wordt zwaarder belast omdat er grotere vermogens uit getrokken worden. Ook als je kijkt naar het motorvermogen t.o.v. de capacitiet van de batterij, ook wel C-rates genoemd. Hogere C-rates zorgen voor een snellere degradatie van de batterij. Het feit dat de audi ongeveer 30 kWh meer heeft geeft alleen aan dat de audi minder efficient is.
@siebren: Je hebt het over 2,5C tegenover 3,4C (incl. 10% verlies) en dat is als je er vanuit gaat dat er constant op vol vermogen gereden wordt met de auto’s.
Dat zijn al waardes die moderne accu’s met gemak aan moeten kunnen.

Verder zegt het niets over efficientie. Alleen dat de e-trol grotere stromen trekt.
Wat niet zo raar is voor een auto die een klap groter en zwaarder is en sterkere motoren heeft.
@torsen: Klopt. Heb het misschien niet helemaal goed verwoord maar probeerde meer te zeggen dat de batterij van de Kia niet sneller zal degraderen. Met efficiënt bedoel ik kWh/km die simpelweg lager is bij de Kia door het hogere gewicht van de Audi en eventuele stroomlijn. Efficientie van de aandrijflijnen zal ongeveer gelijkwaardig zijn
@siebren: Ja, daar heb je gelijk in.
Tesla bewijst nu al dat de degradatie van dit formaat accupakketten heel erg meevalt wat me best verbaasd heeft.
@torsen: Heeft mij ook verbaasd inderdaad. Die accu’s krijgen over het algemeen ook nog iets meer op hun donder denk ik (vooral de P modellen). Denk dat we ons niet zo’n zorgen hoeven te maken om de degradatie van huidige en toekomstige batterijen.
@siebren: @torsen:

Get a room you two! Op AB zijn we het nooit met elkaar eens. Jullie zijn een verkeerd voorbeeld.*

Sarcastisch*

@fejjie: ik weet het ook niet zeker, maar de range van de audi is lager en zal dan over eenzelfde levensduur en gebruik meer laadcycles te verdragen krijgen. De motor van de audi is een stuk sterker en zal onder belasting meer meer stroom van de batterij vragen, wat de levensduur ook niet ten goede komt. Het verschil in laadtechniek, batterijopbouw/kwaliteit en batterijmanagent zal ook impact hebben, maar ik heb geen idee wat de verschillen zijn.
@fejjie:
AUDI’s zijn Altijd beter.
(volgens Audi dan he)
@desjonnies: ik hoop dat elke fabrikant dat over zijn eigen product roept, anders gaat er toch iets mis haha
@desjonnies: en de kromtrekkende remschijven zijn inclusief😉
@towi1989: Die superspecs komen automatisch mee met de capaciteit van de accu. Een grotere accu geeft een langere range maar ook automatisch meer power.
@evdw: En grotere accu geeft niet per definitie meer power. Een krachtiger electromotor wel.
@mopar70: Ik heb ook niet gezegd “per definitie”.
En een grotere elektro motor geeft ook niet “per definitie” meer power. Die motor moet wel gevoed worden met voldoende ampères om dat vermogen ook kunnen leveren.
Alle uitvoeringen van de Tesla model 3 hebben dezelfde elektro motor, doch verschillende accupakketten wat verschillende acceleratietijden met zich mee brengt.
@ericc:
Kost waarschijnlijk de helft van de Audi, lijkt me ook wel een verkoopargumentje.
En kost waarschijnlijk een derde van de Audi in vergelijkbare uitrusting.
@ericc: Dashbord…ging gaan…yep ik snap het wel maar begrijp het niet ;)
Weet je wat er al helemaal over de actieradius van de E-tron heenwalst? Een Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline!
@jochempie: Haha, scherp maat! Goede humor.
@jochempie: En dat ook nog zonder hem ook maar 1x te hoeven opladen!
@Jochempie: En de laadtijd is ook nog eens veeeeeel korter!
@potver7: Dat hangt er van af hoe je dat rekent. Als je de fermentatietijd van de dino’s er bij telt, valt dat eerder tegen.
Snap echt niet dat de Duitsers een lomp zware SUV met de luchtweerstand van een baksteen als eerste EV uitbrengen.
Ben benieuwd of ze de ‘ruckstand durch arroganz’ nog in gaan halen.
@harrie: omdat je na een half uur pauze weer 300-350km verder kan, want hoe vaak leg je dat soort afstanden af op een dag? De rest van het jaar kan je genieten van de voordelen van je stadstractor.
@flutterby: in Nederland weinig misschien, maar andere landen zijn de afstanden wat groter
@arkenbout: in welk land wordt er regulier 300 km per dag gereden dan? Dus niet die uitzonderlijke accountmanager die 100k km p/j doet.
@flutterby:
Onzin, als je in Frankrijk woont is het vrij normaal om 300 kilometer te rijden voor familiebezoek, niet alles is zo bekrompen en pietluttig als hier.
@desjonnies: als je 300 km in de echte wereld red op 80% capaciteit dan is dat toch prima?
@desjonnies: serieus.. net of woont 90% van je familie verder weg dan 300km én net of bezoek je iedere dag/ week die familie die 300km verderop woont 😂 mooi verhaal man
@stuko:
niet iedereen is zo bekrompen als jij.
@desjonnies: tsja, want denken dat iedereen in Frankrijk 300km bij de familie vandaan woont is enorm ruimdenkend… dank voor de correctie ;-)
@stuko:
Noch zo bijdehand
@desjonnies: Duitsland, Zweden, Italië, etc? Kijk eens op de kaart zou ik zeggen.
@harrie: Ik denk dat het is omdat je bij hoge, lompe auto’s ruimte onder de bodem hebt voor het wegzetten van batterijpakketten, en omdat zulke auto’s minder verwachtingen oproepen qua wagengewicht.
Een Alfa 159 heet ‘te zwaar’, een RaRo Velar heet ‘opvallend lichtvoetig voor een SUV’.
Kijk, zo kan het ook. Audi schreeuwt al tijden dat ze gaan elektrificeren en schromen daarbij de media-aandacht (o.a. tv-spotjes) het plagen van concurrenten (Tesla) niet, maar vooralsnog staat die Elektrische Audi waarmee ze adverteren niet in de showrooms. Intussen doet Kia het prima door een wagen te presenteren met meer range, een goedkopere prijs en zonder onnodig geneuzel in de media waar niks tegenover staat. Kia is echt super bezig, mijn complimenten!
@Edge: De Koreanen heb de primeur in Europa voor betaalbare ICE vervanger.

In de VS pakt Tesla deze primeur volgend jaar met de base model 3. De Koreanen richten zich vooralsnog niet op de VS.
De EQC heeft dezelfde radius als de e-tron. Waarom weer die Audi bash…. beetje zielig.
@barryyy: Omdat het makkelijk is, VAG is Boeh en Bah hier. Behalve als het Porsche is, dan zijn ze ineens vergeten dat het een VAG product is.
@michaelb: I know, is al jaren zo, maar valt toch tegen.
@barryyy: @michaelb: wat een gelul. De Audi is vanmorgen gepresenteerd met veel bombarie en staat voor menig AB-lezer verser in het geheugen in vergelijking met de EQC van 2 weken geleden. Daarom. Maar bij deze: Nieuwe Kia e-Niro zet Mercedes EQC nu al voor paal
@RubenPriest: heel goed die laatste zin. Je verschuilt je achter het feit dat het allemaal vandaag wordt uitgebracht, maar een algemene headliner had prima gekund en dan had je in de tekst prima Audi (als eerste, omdat dat ‘verser in het geheugen staat’) en Mercedes los kunnen bashen. Mooi man
@barryyy: wil je een lolly?
@harrie: graag! Altijd goed.
@RubenPriest: en je vergeet voor het gemak even dat die audi eens zo snel is en waarschijnlijk 6x luxer? Een clio heeft waarschijnlijk ook meer actieradius dan een Laferrari..
@michaelb: VAG heeft de hele diesel markt om zeep geholpen! Dus ja, ik heb 0.0 respect voor VAG….
En Porsche valt qua aandelen idd onder VAG, maar Porsche baalt ook als een stekker dat ze ooit VAG diesels in hun auto’s hebben gelepeld. Die dingen mogen namelijk niet verkocht worden, de produktie is stilgelegd omdat VAG wéér sjoemelsoftware in hun diesels heeft zitten!
@rufctr01: VAG doet daar de gehele bevolking een plezier. Mooi dat we van diesels af gaan. Het is de slechtste brandstof die er tussen zit. Motoren zijn lawaaiierig, hebben veel te veel fijnstof als uitstoot ook tov benzine. En ja ik rij diesel, maar toch ben ik blij dat het in het verdomhoekje is gekomen.
@rufctr01: Wordt eens wakker. Zo wat elke fabrikant heeft gesjoemeld enkel heeft VAG de spits afgebeten hierin waardoor ze het hardst zijn aangepakt.
@rufctr01: kerel het gaat hier om de E Niro van Kia, en jij begint ALWEER over VAG en sjoemeldiesels… wanneer verwijder jij je account en ga je langs de kant van de weg staan om je middelvinger naar VAG producten op te steken? Hoop frustratie heb jij of niet?
@barryyy: Volgens mij werd de Mercedes net zo goed afgezeken. En terecht ook.
@barryyy: Los van het feit dat de EQC ook afgekraakt werd om z’n actieradius, komt het wellicht ook door Audi’s hele presentatie? Audi doet al jaren in de media alsof de e-tron SUV “the next big thing” is en had er geen problemen mee om Tesla aan te pakken met bilboards en dergelijke. Dat schept hoge verwachtingen, dus dan is een SUV die eigenlijk niks speciaals doet gewoon een flinke tegenvaller en dat mag best gezegd worden.
Nee echt fantastisch. Die Kia heeft ook echt dezelfde klasse ook.

@michaelb: Moet dat dan? Voor de meeste mensen is een auto een vervoermiddel. Dat doet deze Kia net zo goed als de Audi en ook nog eens voor veel minder geld. En volgens mij is het moeilijker om een betaalbare EV voor de massa te maken dan een EV die toch niemand kan betalen.
@berlinetta: ja, een RR Phantom brengt je ook van A naar B, net zoals een Citroën C3. En die heeft ook lane-assist, maar dan veel goedkoper.

Het verschil in kwaliteit van de Audi en de Kia is in één opslag te zien.
@87sandyd:
Inderdaad, in de meeste betrouwbaarheids onderzoeken komt KIA er beter vanaf dan Audi.
@87sandyd: Vertel eens, waar zie je verschil in kwaliteit als je naar die foto’s kijkt?
En vertel er meteen even bij wat jouw definitie van kwaliteit is en hoe je dat aan hand van de foto’s kunt meten?
@fapfap: Haha serieus? Ik heb vaak in een Kia gereden, prima auto’s, maar het interieur, onderstel en afwerking is prima, maar niet op niveau Audi. Audi voelt veel degelijker.


Ik heb nooit iemand meegemaakt die in een Audi rijdt, maar liever een Kia had. Andersom wel.
@michaelb:
Je schrijft zelf: “Het verschil in kwaliteit van de Audi en de Kia is in één opslag te zien.”
Vandaar dat ik aan je vroeg, waaraan je kunt zien dat er kwaliteitsverschil is, wat jouw definitie is van kwaliteit en hoe je dat aan deze foto’s kunt meten en dan kom je aan met vage ervaringsberichten?
Mijn vraag staat dus nog steeds: waaraan kun je het verschil in kwaliteit nou zien, afgaande op de foto’s?

En denk meteen even aan het volgende:
Als een fabrikant jou 2 jaar garantie geeft op hun auto, is dan de kwaliteit van hun product hoger dan een fabrikant die jou 7 jaar garantie geeft? Of is een product, dat 7 jaar garantie heeft van hogere kwaliteit?
@fapfap: Dus als de fabriek 7 jaar lang de kosten (makkelijker, want zo simpel is t niet) vergoedt, dan is de kwaliteit beter? Klopt ook niet bepaald. In mijn oude sportage zat namelijk zo’n kwaliteits navigatie die elke keer er mee kapte als het boven de 25 graden was. Die kwaliteits garantie van 7 jaar kon daar ook niets mee.

Maar als jij denkt dat de rijkwaliteit (zal m specificeren voor je) beter is prima hoor, als soepelheid van het systeem, gebruikte plastics, veercomfort, windruis niet belangrijk voor je is, zou ik zeker de KIA nemen
@michaelb: Hmm… ik zou de Audi te verkopen. En voor het geld dat ik overhoud een fun auto naast die Kia zetten… maar goed, het moet dan ook wel heel raar lopen wil je bij mij een Audi op de oprit vinden.
@michaelb: en vergeet de naden niet! Fabeltastisch dun!
@fapfap: Volgens mij is hij met een lineaaltje langs de naadjes in het interieur gegaan.
@87sandyd:
Dat mooiere materialen en krappe sluitnaadjes synoniem zouden zijn voor ‘kwaliteit’.
Dé misvatting van de eeuw !
@berlinetta: Nee dat hoeft zeker niet. De vergelijking klopt alleen niet.
@berlinetta: Bekijk de avatar van Michaelb en bespaar je de moeite , praten tegen een muur is zinvoller.
@michaelb: en de Kia heeft ook niet de standaard kromtrekkende remschijven die Audi wel heeft😉
@kobus1967: Ik snap best dat de KIA het bereikbaarst is en dat heel Nederland hoopt dat hij daardoor beter is. Maar ik vind het helemaal prima.

7 jaar garantie heeft overigens niks met kwaliteit te maken. Je krijgt het alleen (makkelijker) vergoedt.


Ben benieuwd of hij kwa techniek net zo goed doordacht en soepel is, maar hé het is een KIA met 7 jaar garantie.
en elon musk draait rustig z’n volgende joint, en op naar de volgende lachkick…
Je staat sowieso voor paal als je zo’n stofzuiger rijdt.
Audi heeft een andere positionering en een ander prijspunt dan Kia. We gaan toch niet alle EV’s op één hoop gooien? Een batterij van 95 kWh zal ongeveer 1,5x zo zwaar zijn als eentje van 64. De Audi heeft twee elektromotoren, de Kia een. Hij heeft een hogere standaarduitrusting.

Dit leidt er allemaal toe dat-ie aanzienlijk zwaarder is. En massa zorgt voor een kleinere range.
@galverink: Bij Tesla heeft het dual motor model een hogere range, omdat die efficiënter kunnen werken.
En je accu gewicht is echt niet omgekeerd evenredig met je range.
Audi heeft gewoon nog heel veel huiswerk te doen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Kia maakt best mooie auto’s (Stinger, Optima). Sommige vinden zelfs de nieuwe Proceed mooi.
Voor SUV’s maakt Kia zelfs best aardige verschijningen: de Sorento en de Sportage zijn al lang niet meer de lelijkste in hun klasse.
En wat doen ze met hun e-ding: proppen het in hun lelijkste model.
Tja appels en peren.
-edit: nutteloze bijdrage-
@bimmert2017: een elektromotor vs een elektromotor zijn appels en peren? Het gaat in die vergelijking niet om de auto, het gaat om de specificaties. Audi heeft meer dan een halfjaar (!) de e-tron geteased over vooruistrevende techniek en over hoe geweldig de actieradius wel niet gaat zijn. Vervolgens komt Kia zonder bombarie en arrogante marketing met een SUV die zelfs verder kan rijden. Ja de Audi is luxer, ja de Audi speelt in een ander segment. Maar roepen dat je als merk ‘voorsprong door techniek’ bent, terwijl een Tesla jaren geleden hetzelfde voor elkaar kreeg qua actieradius is niet heel indrukwekkend hm? Mercedes en Porsche maakten met de Taycan en EQC eveneens geen indruk en ik ben benieuwd wat BMW gaat doen.
@RubenPriest: ga maar vast weer een pakkende aka aandachttrekkende titel bedenken voor de X3 :)
@rubenpriest: Neem dan ook even de specificaties formaat, gewicht, cw waarde en vermogen mee in die vergelijking.
Een elektromotor in een appel vs een elektromotor in een peer.
Elektrificering maakt het voor ‘goedkopere’ merken wel mogelijk om ineens het verschil te maken. Ineens loopt Audi ergens mee achter terwijl dat bij verbrandingsmotoren niet per se het geval was. Dure auto, ‘romige motor’ was het mantra. Bij de e-audi weet de koper dat er gewoon meer mogelijk is. Natuurlijk spreken Kia en Audi wel een totaal andere doelgroep aan, maar het blijft opvallend dat sommige budgetmerken nu verder zijn dan Audi.
@dare2think: “Ineens loopt Audi ergens mee achter terwijl dat bij verbrandingsmotoren niet per se het geval was. ”

Zo loopt McLaren bijvoorbeeld ook nog steeds achter. Bereik van de 720s is echt om te huilen. Snap niet dat ze met zoveel R&D budget dat probleem nog niet opgelost hebben.
@torsen: McLaren doet dan ook niet alsof ze een Tesla-killer maken.
@edge: Wat heeft dat met de vergelijking Audi vs budgetmerken te maken die @dare2think in zijn reactie maakt?

Dat een Niro minder energie verbruikt dan zo’n joekel van een e-trol heeft toch niets met technische voorsprong te maken maar met simpele natuurkunde.
“Vroeger” had men ook een KIA die maar de helft verbruikte van een Audi Q7. Ik denk niet dat er toen veel potentiële Audi kopers zijn overgelopen naar die KIA. Dat gezever over de actieradius bestaat eigenlijk enkel in de autopers en op forums. Als je uiteindelijk met een EV rijdt, wordt dit plots geen issue meer. Zelf heb ik nu zo’n 200000 elektrische kilometers achter de rug met uitstapjes naar Z-Spanje, Italie, Kroatië, wintersport..
@morph: Ik zeg ook vaak, de range is erg relatief. Als je vlot kan laden maakt het niet zo uit. Ik rijd soms ook maar 500 km voor ik ga tanken, en als ik met de zeilboot erachter op vakantie ga moet ik al bij de 400 km/h tanken. Dat is niet boeiend, maar je moet redelijk vlot weer verder kunnen. Dat doet niemand Tesla nog na, maar Audi doet dit beter dan concurrenten als de Ipace en die MB.
@bimmert2017: Wat voor auto rij je, dat je pas bij een snelheid van 400km/h moet tanken?
@bimmert2017: met je zeilboot er achter 400 km/h, dat is best knap.
@ikleesookoverautos: bij windkracht 10
400 km/h met een zeilboot achter de auto vind ik onverantwoord.
Denk dat we de Kia Picanto vanaf nu ook gaan vergelijken met de Bmw x5 en de VW polo met de Kia stinger?
Basisprijs van deze auto zal rond de 40k liggen… Niet slecht. En Hyundai Kia heeft dus nu de Ioniq Ev, de Kona Ev en deze Niro. En volgend jaar de Nexo met waterstof/brandstofcel.. ze gaan best hard daar in Korea.
@w0o0dy: absoluut, slimme jongens en meisjes daar…
Ik denk echt dat niemand meer een Audi koopt als je ook een Kia kan kopen!!!!! Die rijdt wel een paar km verder. Echt super!!!! Tesla kan ook wel stoppen!!!!!!!!’
Die vergelijking met Audi is niet relevant. Bovendien is de Niro technisch hetzelfde als de Hyundai Kona dus het is ook nog eens oud nieuws.

Niro en Kona gaan zakelijk harder verkopen dan iedere auto dan ook vanaf nu en verder. Dat gaat om knaken dankzij of vanwege de overheid. Dat is waar genoeg mensen toch naar kijken.
@stephane8200: nou inderdaad, de elektrische Mona die technisch identiek is, rijdt al rond in NL. Dus oud nieuws
Made in Korea vs Made in Germany,niet zo’n moeilijke keuze als het niet om flatscreens oid gaat..
@vincent55: Made in Belgium, voor sommigen misschien toch een reden om te twijfelen.
gaat dat kosten dan?
Blijft een Kia.
Zo een Audi is dan ook een rijdende circusact. De Kia is een automobiel.
*gaaaap*

Oud nieuws, KONA Electric is al lang in de verkoop met 482km aan WLTP.
@krizzz: en in de test van Autovisie haalde hij zelfs 500 km.
Het wachten is op een diesel hybride Niro. De Robert d.e-niro.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).