• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi gaat niet aan de gigantische pornojetsers

Auteur: Loek, gepost 6 december 2019 om 19:58 – 30 Reacties

Audi RS6 Avant velgen


Goh…

Meningen kunnen uiteen lopen. Ondergetekende kan bijvoorbeeld de nieuwe Audi RS6 wel waarderen. Collega @willeme houdt het juist liever bij een ingetogen S6. Om in zijn woorden te spreken: de RS6 heeft een vrij kolderieke uitstraling. Niet in de laatste plaats omdat Audi de auto 22 inch velgen meegeeft. Voor de RS7 geldt hetzelfde en de RS Q8 staat zelfs op 23(!) inch. De karrenwielen zelf zijn niet eens het probleem. Het grootste probleem is dat de rest van de auto ontworpen is om deze gargantueske velgen te huisvesten. De RS6 en RS7 rollen bijvoorbeeld standaard op 21 inch, en dat ziet er gelijk uit alsof het niet hoort.

Audi RS7

Maar zoals we recent vernomen uit Amerikaanse hoek, hoeft de grens niet bij 22 inch te liggen. General Motors sluit 24 tot 26 inch niet uit. Als Audi zich zou aansluiten bij de trends, wordt het nog veel meer kolderiek dan de huidige RS6. Of het om deze casus van GM gaat weten we niet, maar MotorAuthority kwam in gesprek met Marc Lichte, de designbaas van Audi.

Lichte heeft goed nieuws: 22 inch is toch echt het plafond wat betreft velggrootte. Nee, veel kleiner gaan ze niet worden, maar veel groter heeft volgens hem geen zin. De auto heeft immers zo goed als een grootte bereikt waar de auto zelf niet meer groeit. Probeer maar eens een nieuwe Q7 of Q8 in een parkeerplekje te zetten: dan pas snap je de behoefte om beslist geen grotere auto’s te bouwen. 22/23 inch is nu zo ongeveer het randje van wat de auto nog in proportie houdt. Groter heeft geen zin: de auto wordt ook niet groter.

RS Q8 velgen

Overigens vindt Lichte dat men relatief subtiel te werk gaat bij de meeste merken. Elke designschets heeft gigantische wielen. Lichte is eerder blij dat de grote ‘cartooneske’ velgen het hebben gehaald tot het productiestadium. Waarom heeft de RS6 zulke grote velgen? Omdat het Audi-strategie is om de velgen van een RS-model nét een maatje groter te maken dan de grootste velgen van het standaardmodel. Een A6 stopt dus bij 21 inch, daar begint de RS6.

Lichte wil ook nog even kwijt dat er wellicht een opvolger voor de TT in de pijplijn zit. Alleen dan als elektrische crossover. Of in ieder geval iets radicaal anders. Oef, dat mag nog wel even duren dan.

Ook interessant!

  • Kies maar: 3x ABT Audi RS
  • ABT RS-Q8R
    ABT RS-Q8R is een knakig verjaardagscadeau
  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Drie keer raden hoe veel pk de Manhart RQ 800 heeft

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Marc-lichte, rs-q8, rs6, rs7, velgen

Vorig bericht: « Zo staat het ervoor met de verbouwingen op Zandvoort
Volgend bericht: Dít is de eerste ‘Alfa Romeo’-EV »

Lees Interacties

Reacties

  1. BaRa zegt

    6 december 2019 om 20:13

    “(…) als een elektrische crossover. Of in ieder geval iets totaal anders.” De man heeft gevoel voor humor.

    Login om te reageren
  2. bsxc2 zegt

    6 december 2019 om 20:14

    De zwarte RS6 hierboven op de foto is gewoon veels te massief door de grote velgen. De velgen i.t.t. het plaatwerk is niet meer in verhouding.

    Login om te reageren
  3. bArTaAfJeS zegt

    6 december 2019 om 20:15

    Pornojetsers, wat een fijn woord is dat toch.

    Maar goed, ik ga liever fietsen dan in zo’n opgehoerde Škoda rijden…

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      6 december 2019 om 20:57

      @baafjes: als of die geen Pornojetsers heeft, 26inch is de instap velg op zo’n trap-aandrijver!

      Login om te reageren
      • momo zegt

        6 december 2019 om 22:28

        @kennone: ?

        Login om te reageren
    • wimof zegt

      7 december 2019 om 10:19

      @baafjes: Schroef bij beide merken een auto uit mekaar, je zal het verschil vlug merken.

      Login om te reageren
      • bArTaAfJeS zegt

        20 december 2019 om 18:16

        Nou, @wimof:

        Ik ben werktuigbouwkundig ingenieur, met veel ervaring met hoogwaardig restauratiewerk etc. Zo’n Audi steekt niet beter in elkaar dan een Škoda, want wordt met dezelfde toleranties gebouwd.

        Zelfde platform, dezelfde techniek en onderdelen..
        Iets mooiere materialen in het interieur, andere afstelling onderstel en de obligate pornojetsers met een chromen uitlaat pijpje, dat was het dan wel.

        Login om te reageren
        • wimof zegt

          20 december 2019 om 21:20

          @baafjes: Nu, als ik als (ex)dealer, aan het interieur van een Audi of een VW moet werken zie ik zo waar het verschil zit. Alleen bvb aan de stiksels van een zetel van beide merk je grote verschillen.Ik weet dat het . dit is zowat van toepassing voor heel het interieur

          Neen voor mij zijn er wel degelijk meer verschillen dan dat u beschrijft.

          Login om te reageren
  4. phaeton zegt

    6 december 2019 om 20:18

    De TT als sub-merk… De Mustang achterna!

    Login om te reageren
  5. nietcreatief zegt

    6 december 2019 om 20:18

    Nog even en de wielen komen boven de motorkap uit. Nog een paar decennia en ze staan tot boven de daklijn. Dan hoeven er alleen nog maar paarden voor en is de cirkel weer compleet.

    Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      7 december 2019 om 08:48

      @nietcreatief: Maar zo’n Mercedes Avus Streamliner is stiekem dan wel weer tof

      Login om te reageren
      • nietcreatief zegt

        8 december 2019 om 02:40

        @faalhaas: ga ik even googlen

        Login om te reageren
      • nietcreatief zegt

        8 december 2019 om 02:42

        @faalhaas: dat hoeft niet stiekem, dat ding is sub zero cool!
        Oogt wel een stuk beter in balans dan wat hier boven het artikel staat aan auto. Misschien omdat het met een duidelijk doel ontworpen is

        Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    6 december 2019 om 20:19

    Tja, die wheelgap op de RS7 is een beetje idioot.

    Login om te reageren
  7. JanJansen zegt

    6 december 2019 om 20:23

    De ingenieur in mij vraag zich af hoe veel beter zo’n Audi zou rijden met vederlichte 15” velgen.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      6 december 2019 om 22:23

      @janjansen:

      Veel teveel wheelspin en gevoelig voor onregelmatigheden in het wegdek.

      Login om te reageren
  8. baklava zegt

    6 december 2019 om 20:28

    17 of 18 inch is perfect. Meer moet je niet willen.

    Login om te reageren
  9. cabriohater zegt

    6 december 2019 om 20:35

    Persoonlijk ben ik er geen fan van. Komt nog bij dat we allerlei belachelijke dingen doen voor emissies, maar we wel inefficiente 23″ velgen gebruiken.

    Login om te reageren
  10. pindakoning zegt

    6 december 2019 om 20:45

    Eigenlijk is Audi al aan de pornojetsers

    Login om te reageren
  11. lekkerlinksrijden zegt

    6 december 2019 om 21:19

    Dat vind ik bij de E-pace het grote probleem, om de wielkasten te vullen moeten er echt grote wielen onder maar dat past weer niet met de verhouding t.o.v. de auto. Dus is het altijd niet goed

    Login om te reageren
  12. lluq zegt

    6 december 2019 om 21:21

    Die Skoda groene Q8 is wel tof. Vind ’t velg design dan wel weer jammer

    Login om te reageren
  13. moveyourmind zegt

    6 december 2019 om 21:33

    Moest het artikel drie keer lezen voordat ik het doorhad dat Herr Lichte metalen velgen bedoelt en niet lichtmetalen velgen…

    Dus in de toekomst wordt iedere Audi, ook de RS6 gewoon weer op stalen velgen geleverd…

    Login om te reageren
  14. Onehp zegt

    6 december 2019 om 21:34

    Tja, vind anders die 21″ op de RS7 er nog relatief groot uitzien. En heel zeker de beste keuze, dunne spaken, en hoogst waarschijnlijk gesmeed (zoals de 19″ op de RS4), dan zal dit de lichtste en best sturende/rijdende combo zijn…

    Login om te reageren
  15. jappie1996 zegt

    6 december 2019 om 21:45

    Even iets totaal ongerelateerds, maar waarom meten we velgen eigenlijl in inches? Terwijl alle andere afmetingen in normale maten wordt gemeten?

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      6 december 2019 om 23:11

      @jappie1996: om gelijkaardige redenen dat wij nog steeds spreken over pk ipv kW? Of knopen ipv km/h op het water?
      Historische conventies…

      Login om te reageren
  16. jcjc zegt

    6 december 2019 om 21:48

    Poh, die goeie ouwe tijd dat je een e36 op 17” “purnojetsers” zag rijden en het gewoon klopte. Niks te groot, niks te klein. Verhouding plaatwerk en wielen zoals ‘t heurt. Ik klink trouwens echt als een ouwe zak, zo op m’n 28e. Maar ik heb gelijk:) toch?;)

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      7 december 2019 om 08:50

      @jcjc: Absoluut. Houdt de bandenprijs ook nog een beetje binnen de perken.

      Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      7 december 2019 om 09:26

      @jcjc: oooh was ik maar weer 28! Of beter nog, was mn vriendin maar weer 28…

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        7 december 2019 om 10:20

        @cloverleaf: sexistisch!

        Login om te reageren
  17. duderuud zegt

    7 december 2019 om 13:31

    Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat ik 16″ OZ F1 Cup velgen kocht en die waren helemaal da bomb.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North