Audi heeft iets voor de A8, A7 Sportback, A6 en Q5

Auteur: , 60 Reacties

In één klap het modellengamma voorzien van nieuwe varianten doet Audi zo.

Audi heeft iets voor de A8, A7 Sportback, A6 en Q5

In Genève toont Audi niet één nieuw hybridemodel, maar staat de stand van het merk gevuld met stekkerauto’s. De Duitse autofabrikant toont op het Zwitserse autosalon plug-in hybride varianten van de A8, A7 Sportback, A6 en Q5. Afhankelijk van het model, zijn er drie smaakjes te kiezen.

Het gaat hier om de 50 TFSI e, de 55 TFSI e en de 60 TFSI e. Daarbij is de 50 TFSI e meer gericht op comfort en de 55 TFSI e en 60 TFSI e zijn juist gericht op sportiviteit. Met deze stap neemt Audi afscheid van de voormalige ‘e-tron’-benaming voor plug-in hybrides. Voortaan gebruikt Audi de naam e-tron alleen nog maar bij volledige elektrische modellen.

Audi heeft iets voor de A8, A7 Sportback, A6 en Q5

De plug-in hybride modellen hebben gemeen dat ze allemaal tenminste 40 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. De Audi A8 60 TFSI e krijgt de leukste combinatie. Een 3.0 V6 TFSI, gecombineerd met een elektromotor is goed voor een systeemvermogen van 449 pk en 700 Nm koppel. In het geval van de A6, A7 en de Q5 is gekozen voor een 2.0 viercilinder TFSI. Deze leveren 299 pk als 50 TFSI e of 367 pk als 55 TFSI e.

Audi laat weten dat de plug-in hybride modellen van de A8, A7 Sportback, A6 en Q5 nog dit jaar te bestellen zijn.



60 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Zaterdag liep ik even een showroom van Audi binnen. Ik heb al niet veel met het merk en het concern maar kolere, wat een troosteloos en sfeerloos gedoe zeg. Niet alleen de showroom maar ook de auto’s en dan met name het interieur. Vind het maar niets.
@viezefreddyw: tik ‘m aan ouwe.
@viezefreddyw: Ik snap je gevoel. Het zijn fraaie auto’s en echt wel goed. Alleen heeft m’n tandarts een sfeervollere werkplek.

Volgens mij is Audi de draad ook kwijt, terwijl de concurrentie het wek goed voor elkaar heeft qua sfeer. Aan de andere kant zou ik ook niet investeren in sfeer als types als Boef tot de reguliere clientèle zouden behoren.
@viezefreddyw: Nou van een RS4 wordt ik toch heel hebberig wat een kanon.
@thomasthomas: ja de RS4 in Nardo-grey… Pure automotive pr0n.
@str8six: ik kan juist echt niet wachten totdat die ‘trend’ van matzwart en vuilnis zak grijs voorbij is..
Wat mij betreft is een RS4 juist veel toffer met een (ingetogen) kleurtje. Zag er dit weekend weer een in diep donkerblauw, Wow!
@ukbob: vind dat grijs juist erg gaaf maar een mooie donkergroene is ook erg smakelijk. Dat grijs is natuurlijk wel heel trendgevoelig en is misschien over z’n hoogtepunt heen maar vind ’t gewoon dik ogen.
@str8six: Nogaro Blue all the way!
@720s: zo, ook lekker ja. Grote smurf on steroids.
@str8six: moet ik wel opbiechten dat ik Nogaro leuk vind als knipoog, maar die zou ik persoonlijk op een RS6 (incl Abt kuurtje naar 705 pk) doen.

Doe mij maar Navarrablau, precies de spec zoals hieronder:
https://i.ytimg.com/vi/lXfemn0JR_8/maxresdefault.jpg

Smöllen!
@thomasthomas: Ik niet.
@viezefreddyw: waar word je dan wel hebberig van? Ben ik wel benieuwd naar.
@autoriteit: Oh van genoeg hoor. Van oud tot nieuw. Kan intens genieten van mijn 164 en ook nog steeds van het rooie kreng. Hebberig word ik van lichtgewicht auto’s als de nieuwe Alpine en een 4C. Hot hatches als de Megane RS of Focus RS. Een dik aangeklede S-klasse. Ik kan nog wel even doorgaan. Maar met Audi’s heb ik eigenlijk niets. Gewoon, niet echt mijn type auto’s ofzo. Kan toch?
@viezefreddyw: lichtgewicht auto’s zijn zeker erg leuk om te rijden, de Alpina A110 en de Alfa 4C zou ik beide nog weleens willen rijden. De nieuwste Mercedes S-klasse is ook een prachtige en statige auto. Het rode kreng is de 360 toch? Uiteraard altijd fijn.

De 164 spreekt mij niet zo aan, maar dat is puur gebaseerd op de looks. Rijden heb ik nog nooit gedaan in een 164.

Dat je niks met Audi hebt kan uiteraard, gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak. Ikzelf ben wel een groot Audi fan, maar ben er ook mee opgegroeid. De auto’s die je in de showroom hebt zien staan zullen misschien allemaal een veilige kleurstelling hebben qua zowel exterieur als interieur. Maar je kunt ze helemaal naar eigen smaak samenstellen natuurlijk. Er zijn genoeg opties en kleuren leverbaar. Zelf vind ik bijvoorbeeld lederen stoelbekleding in cognac of lichte kleurstelling prachtig en dat maakt een interieur direct een stuk dynamischer. Een paar mooie lichtmetalen velgen eronder (een auto staat of valt met met de velgen die eronder zitten) en een goede lakkleur doen wonderen.
@autoriteit: Nee, een F430 is het. Net even wat mooier vond ik. Ook betrouwbaarder.

En zo heeft een ieder zijn/haar smaak. Gelukkig maar anders werd het allemaal saai en eentonig.
@viezefreddyw: Ahh ok een F430, ja die vind ik zelf ook een stukje mooier dan een 360 hoor.
@viezefreddyw: word er ook niet koud of warm van.

Wel eeh goede auto’s maar het merk kan mij niet bekoren.

Er is mooier spul in Duitsland bij de concurrentie
@viezefreddyw: Ik ben ook geen Audi liefhebber, maar ik moet zeggen dat het interieur altijd wel het mooiste en beste is wat ik ken. Op de foto ziet het er saai uit, maar in het echt is wel super strak moet de verlichting en feeling.
@laptom: Wat ik zeg, heb dit weekend dus zo’n zaak bezocht en in diverse modellen gezeten. Vond er echt niets aan. Veel te minimalistisch. Wat betreft afwerking en dergelijke is het echt super strak. Maar het ontwerp staat me niet aan.
@viezefreddyw: super gebouwd idd maar qua design inmiddels vind je bij de concurentie fraaiere en spannender vormgegeven interieurs.

Smaken verchillen maar qua design loopt Audi hier inmiddels achter
@viezefreddyw: in Amsterdam ook niets maar de receptioniste is wel leuk om te zien in haar Audi Sport rode cocktailjurkje.
@viezefreddyw: welke dealer ben je geweest ?
@porscheboy: Eentje in het noorden van het land.
@viezefreddyw: Friesland ergens neem ik aan? Laatste keer dat ik in Groningen was stond er lekkers in allerijl, tevens wat kleur (rode RS Q3, gele A3 S-Line).

Waar ik van schrok waren de prijzen. De nieuwe A6 stond daar, in een troosteloze spec. S-Line, wit, zonder LED-koplampen en er was nog wel meer niet aangevinkt. Wel die lekkere 55 TFSI zespitter voorin.

Voor een niet echt heel aangeklede A6 verwacht je dan zo’n 75 à 80 mille, maar nee, je mocht hem meenemen voor 104.695 euro.

Ik vind de nieuwe Audi’s juist wel enorm vet (al ben ik het met je eens dat kleur bekennen af en toe mag) maar die prijzen gaan echt helemaal nergens meer over. @willeme heeft volgens mij al een keer uitgerekend dat je een full option FWD A7 niet meekrijgt voor minder dan 130 ruggen. Waanzin.

Ook die dubbele touch screen setup geeft vraagtekens. Het ziet er gelikt uit, totdat je hem 3 dagen gebruikt, dan ziet het er gelikt uit in de letterlijke zin van het woord. Vingervegen galore, dan valt het tegen. Sowieso touchscreens zijn twijfelachtig. Wij hebben nu zo’n systeempje in onze gloednieuwe Hyundai, echt een heerlijk systeem qua snelheid en overzichtelijkheid, en in plaats van haptische feedback krijg je wel een piepje als je ergens op drukt. Betekent niet dat ik aanraadt om het te gebruiken tijdens het rijden. Dus hoe ‘intuïtief’ Audi ook beweert dat hun bediening is, tijdens het rijden is elk touchscreen ruk. Ook dat van Audi. Dan werkte die draaiknop toch beter.
@720s: Was inderdaad in Friesland. Echt saai spul stond er niet tussen moet ik zeggen. Een RS5, nieuwe A6 en A8, Q8 en een speciale R8 waar er iets van 200 gemaakt zouden zijn. Toegegeven, dat was een tof ding.

Maar de rest? Meehhh.. Vond het geen uitstraling hebben.
@viezefreddyw: Autoland Van den Brug?
@720s: Een touch sceen van een Audi is niet gelijk aan dat van hyundai, bekijk het in detail (en dat is Audi) en je zult het merken.
De zetels, de stiksels kortom alles is van een zeer hoog afwerkingsniveau.
Als je daar oog voor hebt is het moeilijk leven met de middelmaat.
Alleen de prijs die daarvoor betaald moet worden is voor een particulier toch echt een opgave geworden.
@wimof: het gaat niet om het touch screen van Audi per se, het gaat om touch screens algemeen. Ik ben erg onder de indruk van het scherm van Audi, dichter bij de directe feedback van een smartphone kom je niet in een auto. Maar plak maar eens een iPhone ter hoogte van het scherm van een Audi en bedien hem tijdens het rijden. Gaat ook ruk. Bij een draaiknop heb je nog tot op zekere hoogte feedback van een tastbaar iets. Er is geen haptische feedback wat een touchscreen kan laten werken. Ook niet bij Audi.
@viezefreddyw: moet Bourguignon geweest zijn, gezien de speciale R8 die je noemde..
@viezefreddyw: Drachten zeker, das ook wel een troosteloze dealer met ditto verkopers…
@freezzr: Nope, was eventjes in Leeuwarden.
@viezefreddyw: Maar die showroom heeft de dealer +- 2 000.000 gekost en buiten het merk van het schoonmaakmiddel heeft hij niets te zeggen gehad.
En toen ik opmerkte dat de verplichte tegels gegarandeerd problemen gingen opleveren bij het reinigen lachten ze mij vierkant uit, 6 maand later waren het er gladde.
Wraakroepend.
2) De meeste dealers hebben onvoorstelbaar schrik om wat kleur binnen te brengen.
Alles 50 tinten grijs, en de meest banale interieurs.
Ik was in 2007 de eerste dealer die dag en nacht de DRL liet branden, daarna is dat ook een suggestie geworden.
Toen ik een Oranje S2 met oranje interieur (België) bestelden voor mijn voorraad belde zelfs de directeur van Audi me op om te vragen of dat wel een weloverwogen keuze was.
@viezefreddyw: kijk naar de foto boven dit artikel. Dat zegt toch eigenlijk al alles.
@viezefreddyw: Waarom val je die mensen daar lastig dan? Blijf lekker thuis als je op voorhand al commentaar hebt? Waarom ga je dan überhaupt een showroom in? Om proef te rijden, te roepen: wat doet mijn auto qua prijs? En daarna commentaar geven en naar huis gaan in je 308 sw?
@20klepper: Mijn auto’s lijken niet zo veel op een 308 SW, doet er verder ook niet toe.

Ik ben vrij om een willekeurige showroom van een willekeurig merk binnen te stappen puur uit interesse. Af en toe wil ik nog wel eens iets kopen en ik ben niet zo zeer merkgebonden. Maar Audi gaat hem voorlopig niet worden voor mij.
@20klepper: hahahahahaha you must be new here😂😂😂😂
Leuk dat ze oude benaming ‘e’ weer uit de schappen hebben gehaald. Goede herinneringen aan de 1.9 TDI-e.
De interieurs van Audi zijn zo’n beetje de beste op de markt qua ergonomie en afwerk kwaliteit. Qua buitenkleur kan je bij Audi alle kanten op. Helaas wordt voor de showrooms meestal gekozen voor grijze muizen omdat dat nou eenmaal veruit het meeste verkocht wordt. Wat dat betreft inderdaad een gemiste kans.
@550maranello: Qua ergonomie is BMW nog beter.
@roland78: Ergonomie weet ik niet maar ik vind het interieur bij de Audi iets mooier dan bij BMW….

Maar BMW als geheel veel mooier dan Audi
@550maranello: In rijtesten lees ik juist vaker dat BMW de ergonomie het beste voor elkaar heeft. Voor afwerking moet je inderdaad bij Audi zijn. En wat kleuren betreft kun je bij alle luxemerken aanvinken wat je wil, zolang je maar betaalt.
@550maranello: Audi maakt die interieuren veelal helemaal niet zelf, die worden gemaakt door Faurecia. Onderdeel van PSA group
@henkhekje: net als Mercedes, BMW, Alfa Romeo etc trouwens. Uiteraard ontwerpt Audi de interieurs wel gewoon zelf, maar besteedt de productie uit.
@henkhekje: een autofabrikant maakt bijna niets zelf (met carrosserie en het onderblok heb je het wel zo’n beetje gehad). De rest komt van toeleveranciers. Maar het is wel de autofabrikant die specificeert wat deze precies hebben wil.
Ik dacht eindelijk echte uitlaten…
@flatsixx: geen probleem…
kijk eens hier 😉

https://www.kwik-fit.nl/uitlaat-vervangen
Hoeveel procent zuiniger is een E op een afstand van zeg 400km?
@cloverleaf: een litertje of 5
mooi opgelost, tankklepje exact aan de andere kant van de auto en dit is direct het enige merkbare verschil. Want die modelaanduiding gaat er sowieso met de föhn asap vanaf.
@jantje_555: bij veel Duitse merken kun je het al aanvinken in de configurator dat je geen model aanduiding op je auto wilt.
@henkhekje: klopt en is nog gratis ook MAAR blijkbaar mogen ze de hybride aanduiding er niet afdoen vanwege een eis van de brandweer. Zo heb ik het toch doorgekregen bij die e-drive melding op de c stijl van BMW’s.
dus moet je zelf even een flosdraadje en de fohn ter hand nemen.
40km elektrisch, net als die ‘geweldige’ A3 e-tron die in de winter ongeveer 10-15km elektrisch haalt.
Wat ik nou een keer graag zou willen zien, is een test waaruit blijkt dat deze ’40 km’ (wat volgens mij hetzelfde is als de vroegere 50km die een hoop van die PiH’s doen) het beste is voor gebruik.
Het lijkt mij dat deze 40km het beste is om uit zo’n WLTP test te komen; terwijl mijn gevoel zegt dat je best 50 – 100 kg meer aan accu’s in dat ding kan gooien (wat is 100kg op een slagschip van 2000 kg anyway), om die range richting de 100km te brengen.
En daarnaast, die type aanduidingen. 50 TFSI e betekent een 2.0 met 245 pk + wat elektrische pks. Waar de (*&@$ slaat dit op?
Ik ben wel benieuwd naar het accupakket waarmee deze auto’s tenminste 40 kilometer elektrisch kunnen rijden. Ik rijd zelf een A3 e-tron en met 8,8kWh red ik de 30 kilometer niet. Nog even geen rekening houdend met dat deze auto’s zwaarder zijn moet er een accupakket van minimaal 12 kwH in liggen. Accupakket van de A3 e-tron schijnt rond de 300 kilo te wegen wat betekent dat het accupakket rond de 400 kilo toevoegt aan de modellen.
@rutgerk: Lees ik net op een andere website dat het accupakket 14,1 kWh groot is. :-)
@RutgerK: 300kg in je a3? Ik geloof dat het 64kwh pakket van de e-niro 400kg weegt…
@sanderp: Denk inderdaad dat de extra 300 kilo ten opzichte van de standaard 1.4T inclusief electromotor moet zijn.
Het hoort er nu eenmaal bij, ik had liever een bericht over een dikke A6 diesel of een A4 met een fijne 5 pitter gelezen, maar die tijden zijn definitief voorbij.
Dat is nou het voordeel van een gestandaardiseerd (MLBevo) platform. Vier vliegen in 1 klap.
Ik rij zelf ook een A3 E-tron en het bereik is inderdaad niet geweldig (20-25km). Zeker niet op de snelweg, maar een langere rit (1-1,5 uur) red ik vrij gemakkelijk 1 op 21. Dat red de 1.4 tfsi zonder elektromotor bij lange na niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).