Auto’s in het B-segment, maak je borst maar nat.
Na een periode van lekken en teasers is het dan eindelijk zover. In de week voor de Autosalon van Genève heeft Peugeot het doek getrokken van de nieuwe 208. Voor de Franse autofabrikant breekt een spannende periode aan, want deze hatchback is misschien wel het belangrijkste model voor het merk in de afgelopen jaren. De 208 komt met een conventionele verbrandingsmotor én als elektrische auto op de markt.
De nieuwe Peugeot 208 staat op het EMP2-platform. Zoals beschreven geeft dit platform kansen voor alle bekende aandrijflijnen. Peugeot vat de nieuwe 208 samen in een paar zinnen. Zo weegt de hatchback 30 kg minder in vergelijking met zijn voorganger, is de aerodynamica verbeterd voor een gunstiger verbruik en is er kritisch gekeken naar de aandrijflijn.
De 208 komt, in het geval van benzinemotoren, voorlopig enkel met 1.2 liter driepitters. Het gaat hier om de PureTech 75 S&S BVM5, PureTech 100 S&S BVM6/EAT8 en de PureTech 130 S&S EAT8. Die laatste benaming staat niet voor een hongerige maag, maar voor de automatische versnellingsbak met 8 verzetten van Peugeot. Er is één diesel, een 1.5 BlueHDi 100 S&S BVM6.
De e-208 beschikt over een 50 kWh accu, gekoppeld aan een elektromotor met 136 pk en 260 Nm koppel. Peugeot zegt te garanderen dat de accu acht jaar of 160.000 kilometer ten minste 70 procent van zijn capaciteit kan leveren. De actieradius van de elektrische 208 komt uit op 340 kilometer. Ondanks het feit dat het hier om een elektrische aandrijflijn gaat, komt Peugeot niet met Tesla-achtige sprinttijden voor de e-208. De hatchback doet 0-100 in 8,1 seconden met de Sport-modus.
De Fransen laten weten dat de elektrische auto qua hoofd- en bagageruimte identiek is aan de varianten met een verbrandingsmotor, omdat de batterijen onder de vloer zijn geplaatst. Met 11 kW drie-fase laden is de e-208 in 5 uur en 15 minuten volledig opgeladen. Gebruik maken van laders tot 100 kW maakt mogelijk dat de accu van de e-208 in een halfuur voor 80 procent kan worden opgeladen.
Het interieur bestaat uit het inmiddels welbekende i-Cockpit. Het infotainmentscherm in het midden is 5-, 7- of 10-inch groot. Dit is afhankelijk welke opties je kiest bij het samenstellen van de nieuwe 208.
De nieuwe 208 staat in de herfst van 2019 bij de dealer. In Genève kunnen we de Franse hatchback voor het eerst van dichtbij bekijken.
Best een leuk ding om te zien.
@rollingstoned: Leuk, als in speelgoedauto leuk?
Want daar doet hij me een beetje aan denken. Stripfiguurachtig. Ben benieuwd naar bewegend beeld, want misschien ligt het aan de manier van fotograferen…
Een EV met 340km range in deze klasse is wel mooi. Ben heel benieuwd wat die moet gaan kosten.
@reactief: vanuit bepaalde hoeken oogt ‘ie echt wel goed, maar vanaf andere hoeken inderdaad een beetje speelgoedachtig. Apart. Ben benieuwd hoe die in ’t echt is.
@reactief: is dit 340km net als bij renault delen door 2? Dus 170. Op zich ook een redelijke wagen voor een stadsgebakje. Zelf haal ik met de Zoë ook max 120km en gaat prima, als boodschappen auto:) nu nog die lelijke slagtand eraf poetsen en het is wel een fris wagentje
@jpoers: Dit is wel wlpt range.
Bij de meeste EV’s is de echte range toch wel zeker 75% daarvan op z’n minst.
Dus 250km lijkt me meer dan voldoende. Zeker met snellaadtijden. Maar ook de 170km zou voor zo’n auto nog goed zijn.
Mag hopen dat je niet meer dat dat rijdt op een gemiddelde dag…
@reactief: de Zoë trekt met een 40kw er 300km uit. Dus 50kw mag je wel iets meer verwachten. Heb zelf een 22kw versie als boodschappen wagen en is de 100km voldoende range om ergens te komen. (Middelburg-Breda) ff shoppen en terug te zoomen.
@rollingstoned: op de LED’s in de voorbumper na helemaal met je eens.
@punicaoase: ja, die slagtanden zijn mij ook iets te veel een gimmick.
Ziet er sportief uit
@anakin: ik vroeg me al af of Adidas hier iets tegen of mee te maken heeft…?
Misschien moet Audi of BMW eens gaan babbelen met deze ontwerper. Wat een tof ding.
@janjansen: De ontwerper speelt geen giga rol bij BMW. Die gaan nooit een groot risico nemen qua design, die kiezen alleen voor evolutie.
@dees: de ontwerper bij bmw hoeft alleen maar groter nieren op het nieuwe model te tekenen.
Doet mij denken aan de Audi A1
@autodidact: smaken verschillen maar dan vind ik deze mooier en onderscheidender
@autodidact: Inderdaad, daar dacht ik ook aan, heb ze dan wat zitten vergelijken (foto vergelijk) en deze 208 is ondanks de algemene gelijke lijnen vooraan, want achteraan is het een heel ander design, toch veel spannender en frisser. De A1 is doodsaai als je ze zo bekijkt. Alleen die “sabeltijger slagtanden” daar ben ik toch nog niet uit of het iets toevoegt of niet, maar het geeft wel een algemeen gezicht aan de wagen(s) van het merk.
Dit wordt een verkooptopper !
@enricoleerdam: ja en brandweerwagens zijn rood…
@str8six: of geel…
Guitig gebakje!
Net vanochtend op Autobild gezien en een Tip gestuurd…
Maar Ruben was sneller.
Smaken verschillen maar voor mij toch een vd mooiste in zijn segment.
De nieuwe Clio is ook niet verkeerd en de C3 is guitig maar (meer you hate it or you love it)
Fraaie lijnen (niet altijd makkelijk bij een compacte Hatch) faaie details
Die kop en achterlichtunits springen er echt uit .
Alleen die actieradius van de EV… 340 Km…
Hoe is dat in de praktijk en hoe in vergelijking met de concurrentie?
Dat interieur, kwijl?) mooiste 7n zijn klasse! (aan dat kleine stuurwiel wen je snel)
Peugeot is goed bezig de laatste tijd.
Maar als Peugeot steeds fraaier, luxer en beter wordt…
Wst is dan nog de plaats van DS?
@wahltiroler: citrofielen bevredigen?
@maartenoosterbaan: iieuw dat wil ik niet life zien?
maar heb je voor citrofielen niet al Citroën zelf?
@wahltiroler: wat is DS anders dan een Citroen met een speciale badge….
@maartenoosterbaan: daar heb je enerzijds gelijk.
anderzijds is een Audi ook slechts een opgeleukt Volkswagen met een ander logo
@wahltiroler: China
Zag van het weekend dan toevallig een DS7 rijden, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het merk als Citroën meer succes had gehad in Europa.
@karhengst: dat klopt… alhoewel de verkoopcijfers volgens PSA nog wat tegenvallen geloof ik
@wahltiroler: De actieradius van de EV is wel erg goed voor zo’n klein ding. Als hij nog betaalbaar wordt…
@laptom: Dit ding zie ik als EV geschikter dan een Tesla.
Want dit is het soort auto’s waar je veel van ziet op straat.
Ziet er gelikt uit, zeker zo in het geel. Maar het blijft een Peugeot.
@emping: Inderdaad. Net zoals een VW een VW blijft en pindakaas pindakaas. Wat is je punt?
@vaakbenjetebang: pindakaas blijft niet altijd pindakaas hoor. Soms wordt het saté. Maar dat terzijde. Dit Peugeotje, in deze uitvoering, is een dik bommetje!
@vaakbenjetebang: Hij heeft helemaal geen punt maar wilde ook maar eens “lollig” doen, denk ik
@vaakbenjetebang: Pindakaas is er in veel uitvoeringen maar geef mij maar gewoon de pindakaas van Calve. Peugeot blijft natuurlijk gewoon Franse rommel dat er soms goed uitziet en soms wat langer heel blijft.
@emping: en jij bent gewoon een plaat – voorganger van CD en MP3 – die in z’n groef blijft hangen….
@emping: Volgens mij is het bouwen van ‘rommel’ zeker geen uniek Franse specialiteit. Laat ik het zo zeggen: ik zie nog altijd onmeunig veel Clio’s en 206-jes rijden die er al een jaar of 15 tot 20 op hebben zitten.
@vaakbenjetebang: pluspunten voor het spreken van de waarheid en het promoten van het Twents.
@mashell: En dat voor een Eindhovenaar!
Wat is het interieur strak zeg, heel erg mooi. Zeker voor zo’n autootje in dit segment.
Ik vind het heel gedurfd dat Peugeot hun eerste EV in het B-segment uitbrengt. Ik ben heel benieuwd naar de prijs, want normaliter wil je dit soort nieuwe technologie eerst terugverdienen in het hogere segment.
Het design doet -zoals wel vaker bij Peugeot- denken aan Audi, maar heeft zeker een eigen twist.
@krisp: Ik vind het heel gedurfd dat Peugeot hun eerste EV in het B-segment uitbrengt
Ik ben het met je eens masr anderzijds is Renault ook met de Zoe begonnen en daarmee succesvol
@krisp: In t hoge segment hebben ze gewoon de tech niet om te concurreren met Tesla, de nieuwe Jaguar E-pace of de Audi modellen. Een electrische auto is op zich niet extreem ingewikkeld. En trouwens niemand gaat een peugeot met een extreem prijskaartje bestellen. De nieuwe Hyundai modellen doen t erg goed. Dus ik denk dat peugeot nu wel moet inspringen.
@quotama: Hoger is relatief begrip. Ik had het logisch gevonden als ze de 3008/5008 eerst hadden gebruikt, of de nieuwe 508. Toch ben ik blij met dit model, want het is in feite de eerste (niet-SUV) B-segmenter met een batterij. Als deze voor (tegen de) 30k weggaat, mag de batterijfabriek overuren gaan maken.
@krisp: Dat heeft Opel al voor ze gedaan ;)
@bassx: De EV ervaring van GM-Opel was zeker een belangrijke factor bij de overname door PSA
Goed design hoeft geen miljoenen te kosten. Mooi hoor. Die achterkant is sexy!
@quotama: Dit design kost meerdere miljoenen. Het wordt alleen terugverdiend door massaproductie.
@bassx: Ik vermoed dat @quotama doelt op de aanschafprijs
@bassx: Zo bedoel ik t natuurlijk niet. Voor de consument natuurlijk.
Wat een geinig ding zeg. Vind ‘m niet perse heel mooi, maar alles “klopt” er wel aan.
Leukste nieuwe auto sinds tijden… Maar geen coupe in het aanbod? Denk dat hij er zonder die achterdeuren nog leuker uitziet..
@kees66: de driedeurs variant van zo’n beetje elke auto is verdwenen of gaat de volgende generatie verdwijnen.
Achterkant is idd niet verkeerd. Is het foefje om de rand van de wielkasten zwart te maken, en het zo wat dikker maken van de koets standaard??
@cisn: Dat is ook het enige ‘lelijke’ wat ik aan de auto op te merken heb. Volgens mij was het qua design net wat mooier geweest als ze in de carrosseriekleur meegespoten waren :)
@cisn: Niemand koopt driedeurs meer, wat ik wel jammer vind.
Wat een mooie mix. De 508 aan de voorkant, de 308 aan de zijkant en een toefje Porsche (?) aan de achterkant. De specs liegen er ook niet om. Wordt een topper.
@fastforward: achterkant is ook met invloed van de peugeot 205/309 met t zwart tussen de lampen. Plus de vorm van de C-stijl van de 205 met tekst over de uitvoering. Mooi gedaan zeker!
Is dit nu ook de eerste keer dat Peugeot een type-aanduiding hergebruikt?
@escort77: niet echt de 308, 3008, 508, 5008 gimg m voor wel blijft de 8 in de typeaanduiding
@escort77: Peugeot parkeerde zichzelf in een lastig parket toen ze bij de 308 kwamen. De 309 (de welbekende omgekatte Simca/Talbot) bestond immers al. Bovendien liep het niet helemaal gelijk op qua eindcijfer, de 207 en de 308 liepen parallel aan elkaar, bijvoorbeeld.
Voor meer eenheid is Peugeot begonnen met alle modellen laten eindigen op 8, en dan in het midden de 0 voor standaard modellen en 00 voor SUV’s. Zo wordt het één, over het hele gamma.
Uitzondering op de regel is de 301, Peugeot had gezegd dat de ‘goedkope’ modellen (voornamelijk elders ter wereld) eindigen op een 1. Dat is naar mijn wetens enkel bij de 301 gebleven.
Achterkant leuk, doet weer denken aan de 205. Voorkant oké, die muil kennen we nu wel. Zijkanten eigenlijk veel te soft. Het doet denken aan een Citroen C3.
Geslaagd ontwerp al blijf ik de Peugeot-interieurs met de hoog geplaatste klokken raar vinden.
Brandstofmotor, elektrisch maar geen hybride hoewel PSA die technologie wel ik huis heeft.
Hoop dat ze ook nog 1.4 litertjes gaan maken met gewoon 4 cilinders. Ik ben niet zo happig op 3 cilindertjes. Moeten teveel toeren maken,meer slijtage,etc.
Mja, een weinig verrassend ontwerp, de gril hebben ze van Audi afgekeken, de zijkant eerder van de 308 dan van de 205. En de achterkant van de mooie sedan 408. Het ziet eruit alsof het ontwerpproces zwaar zwoegen is geweest met veel compromissen. De oude en nieuwe Clio vind ik echt een plaatje waar alles klopt en waar niets geleend is van andere modellen of voorgangers. Dat mist de 208.
De binnenruimte schijnt matig te zijn, kofferbak zelfs vrij klein. Dash is wel bijzonder uniek en vast heel mooi in het echt.
Wel heel goed dat een normaal model er als volledige elektrische variant komt, van dezelfde productielijn en dus hopelijk betaalbaar.
Maar waarom heet ie niet 209?
@sr20det: omdat ze besloten hebben te stoppen bij 8, in 2012 al trouwens.
@sr20det: iets met een peugeot 309 uit het verleden. Voor het gemak laten ze t bij de 8
Ik ben één van de weinige blijkbaar maar ik vind dit echt helemaal niks. Zijkant is te ‘lief’ en de voor en achterkant komen geforceerd over. Waar de 508 het goed kan hebben lijkt dit op het lelijke kleine zusje. Het interieur is ook veel te druk, zoveel lijnen en blijf dat kleine stuur met hooggeplaatste tellers vervelend vinden. Ooit een 308 als tijdelijke vervanging gereden en ik kon er maar niet aan wennen.
Waarom nog zo’n enorme console in het midden, die is niet meer nodig.
Kekke verschijning, dit zou wel weer eens een ‘sterk nummer’ kunnen worden!
Vanaf de eerste 206 vond ik het niet veel meer aan qua design, maar dit doet het beter. Weer wat meer het ‘two box design’ zoals hatchbacks vroeger waren in de tijd van de 205.
Zie je wel, een EV hoeft helemaal niet zo achterlijk te zijn. Gewoon normale acceleratie en de stroomvoorraad bewaren voor actieradius. Misschien is het geen hele grote actieradius maar zou de koper van een 208 daar wakker van liggen? Die zal hem waarschijnlijk voor stadsverkeer of voor het forenzen gebruiken. Ze zijn er altijd maar de lange vakantieritten worden vaak toch met grotere auto’s gemaakt.
Ik vind het een geinig autootje!
@gulli: lijkt me ook heerlijk goedkoop zakelijk te rijden, staat in mn lijstje
Waarom heeft die gele nog uitlaatpijpen?
Ze zouden de GTi van die bredere wielkasten moeten geven dan heb je echt een bommetje zou leuk zijn.
De 208 was te rond en lief, dit is een mooie sportieve opvolger. Gaat weer een succesnummer worden zoals de 206 dat was. Het interieur ziet er strak uit, alleen moet ik wel even wennen aan dat grote scherm. Misschien dat de 8 inch variant de beste optie is.
Wel een gaaf ding doet me denken aan de saxo van vroegah
@cloverleaf: Ja vooral die VTS-jes met die dikke wielkasten!
@gandini: die waren heel cool. Blauw stond m ook mooi
Ik vind hem gaaf! En dat interieur ziet eruit alsof het uit een auto van een paar klasses hoger komt. Erg mooi.
Lichtbak achter lijkt wel een beetje op die van de nieuwe Porsche Macan
Zooo!! Deze is echt goed gelukt! Leuk om te zien, en een top interieur!! Weer een Peugeot waar ik in zou willen rijden (liefst wel met een lekker 2.0 turbo blok).
Mooie auto. Peugeot is goed bezig.
(Bijna) iedereen is lovend. Ik niet. Ik vind met name het dashboard erg lelijk.
De buitenkant doet mij denken aan een Facelift C3 ( niet zo gek aangezien die van hetzelfde concern is)
En dan de achterlichten ( spuitbus zwart) en de slachttanden als DRL. Nee ik sla deze over.
Donders, lekkere auto geworden hoor. Vond de Polo eigenlijk altijd wel ‘t mooist/meest volwassen in het segment, ondanks dat ‘ie wat saai is. Maar krijg spontaan zin om te sturen als ik deze zie! Prima leasebakkie ook wel voor 4% bijtelling lijkt me!
Mocht de electrische met concrete range 280 km uitgerust met wat leuke opties rond de 30k uitkomen in Belgie (ongeveer de prijs van een ok van opties voorziene diesel 308)… Best te overwegen waard…
Mooi design, absoluut. Maar: hij ziet er behoorlijk hoog uit. Denk die zwartgelakte “spatborden” even weg, en je merkt meteen hoeveel koetswerk er nog boven de wielkappen uitsteekt. Dat lijkt me maatje Golf-plus. En daar word ik niet noodzakelijk gelukkig van…
Zou dit dan dé elektrische auto voor de particulier worden?
Mooie auto, dit wordt een succes.
Achterkant lijkt een beetje op de nieuwe Macan.